וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התכנית הכלכלית: דמי אבטלה משופרים ועד 7,500 שקלים לעצמאים

ראש הממשלה ושר האוצר הציגו את עיקרי הצעדים לסיוע משק, הכוללים מענקים מיידיים לעצמאים לפי ההכנסה השנתית שלהם, רשת ביטחון לעסקים שנפגעו מהמשבר ודמי אבטלה משופרים לשכירים בחל"ת או מובטלים. נתניהו: "במבט לאחור פתיחת המשק הייתה מוקדמת מדי, לוקח אחריות"

עריכה: ירדנה עובדיה פוקס

ראש הממשלה בנימין נתניהו הציג הערב (חמישי) את תכנית "רשת ביטחון לקורונה", לסיוע כלכלי לשכירים ולעצמאים, בעקבות המשך ההגבלות והעלייה בתחלואה בנגיף הקורונה. במסיבת העיתונאים אמר נתניהו כי "במבט לאחור, אפשר להגיד שפתיחת המשק הייתה מוקדמת מדי", וכי הוא לוקח את האחריות על כך. הוא חשף את עקרונות התכנית, שאישר אמש יחד עם שר האוצר ישראל כץ, ואמר כי מטרת התכנית היא להשיג וודאות כלכלית לאזרחים לשנה הקרובה, בהירות בהעברת הכסף ומענק מיידי לעצמאים.

"אנשים מחכים לקבל כסף, לכן התעקשנו על מענק מידי לעצמאים", אמר ראש ההמשלה. הוא הסביר כי שכירים, אלו שפוטרו ואלו שבחל"ת, ימשיכו לקבל דמי אבטלה עד לסוף יוני 2021, וכי התכנית תישאר בתוקף עד ששיעור האבטלה ירד ב-10 אחוזים. לדבריו, התכנית כוללת "רשת ביטחון סוציאלית" לשכירים ולעצמאים, בנוסף לתמיכה כלכלית לעסקים.

הוא הוסיף כי "ההתמודדות עם הקורונה דורשת הכרעת החלטות יומיומית, כל פעם צריך למצוא את האיזון בין הכלכלה והאחריות על החיים שלכם. ההחלטות מתקבלות בשיטה של ניסוי ותהייה, פשוטו כמשמעו, אתה מנסה, טועה ומתקן". לדבריו, "אמנם רבים דחקו בנו לעשות את זה, לפתוח את הכלכלה בלי חשבון. זה לא מונע מאנשים להגיד לנו היום למה פתחתם? עשינו כי הקשבנו למצוקות שלכם, ורצינו להחזיר כמה שיותר מכם למעגל העבודה".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו מציג את תכנית הסיוע למשק 9 ביולי 2020. קובי גדעון /לע"מ, אתר רשמי
"אנשים מחכים לקבל כסף". ראש הממשלה במסיבת העיתונאים, הערב/אתר רשמי, קובי גדעון /לע"מ

הוא פירט כי המרכיב השני בתכנית, הוא רשת בטחון לשנה הקרובה לעצמאים ולבעלי עסקים שנפגעו מהקורונה. הוא הסביר כי הנחה לתת מענק מידי שיגיע לחשבון הבנק עד לשבוע הבא, והוסיף כי "גם בעניין הזה שר האוצר ואני היינו צריכים להתגבר על מכשולים בירוקרטיים". עם זאת, הוא התחייב כי "בשבוע הבא ניתן מקדמות של עד 7,500 שקלים לאותם אנשים". לדבריו, "סייענו להם בתחילת מאי, בלי חישובים או תכנון מחדש ובלי תנאים חדשים".

לתכנית "רשת ביטחון לקורונה" המלאה

במסגרת עקרונות התכנית שסוכמו עוד אתמול, רשת הביטחון לשכירים הנמצאים בחל"ת, כוללת דמי אבטלה משופרים שיועברו בצורה רציפה עד לחודש יוני 2021 באופן מידי וללא צורך בכל פעולה נוספת, ותוך ביטול של ימי ההמתנה בין תקופות האבטלה. בנוסף, יורחבו הזכאויות לדמי האבטלה וכן יבוטל קיזוז קצבאות. עוד במסגרת זו, יורחבו מענקי הסתגלות בגובה של עד 4,000 שקלים לחודש לבני 67 ומעלה עד לחודש דצמבר.

החלק המוקדש לעצמאיים ולבעלי שליטה עם ירידה במחזור של יותר מ-40% במהלך תקופת הקורונה, כולל מענקי סיוע לעסק אחת לחודשיים, עד לחודש יוני 2021, כשמספר המענקים תלוי המחזור החודשי של העסק. עסק בעל מחזור שנתי של עד 300 אלף שקלים יקבל מענק סיוע בגובה של 3,000-6,000 שקל לחודשיים, ועסק בעל מחזור שנתי בין 300 אלף שקלים ל-100 מיליון שקלים יקבל מענק החזר הוצאות קבועות בסך של עד 500 אלף שקלים לחודשיים. המענקים ישולמו ב-14 מענקים חודשיים המשולמים ב-7 תשלומים כל חודשיים עד סוף יוני 2021.

שר האוצר, ישראל כ"ץ  מציג את תכנית הסיוע למשק 9 ביולי 2020. -, אתר רשמי
"הנחת היסוד היא שהקורונה תלווה אותנו כשנה קדימה". שר האוצר ישראל כץ, במסיבת העיתונאים הערב/אתר רשמי, -

כמו כן לפי התכנית, יינתן לעצמאיים ובעלי שליטה מענק בגובה 70% מההכנסה החייבת ועד ל-15 אלף שקלים למענק, לבעלי הכנסה שנתית חייבת של עד 640 אלף שקלים בשנה. בנוסף, יינתנו החזר בעבור הוצאות הארנונה לעסקים, ביטול החובה בחידוש רישיון העסק עד לחודש יוני 2021. כמו כן, תתאפשר הגדלת הלוואות מסובסדות בערבות המדינה לעסקים קטנים, בהיקף של מ-23 מיליארד שקלים עד לסך של 45 מיליארד שקלים.

בנוסף לכך, עצמאיים ובעלי שליטה עם הכנסה שנתית חייבת עד מיליון שקלים ופגיעה של יותר מ-25% ממחזור המכירות, יקבלו מענק מידי של עד 7,500 שקלים. התשלום יתבצע ביום ראשון הקרוב והכסף יגיע לחשבון עד ליום רביעי. בין העקרונות הנוספים שאושרו בתכנית, תגבור מערך ההכשרות המקצועיות והרחבת היקף ההכשרות לכ-50 אלף בשנה, הרחבת היתר המשיכה מפיקדון חיילים משוחררים, מיפוי ומתן מענים לצרכי הקשישים, אנשים עם מוגבלות ואוכלוסיות בסיכון.

בהמשך דבריו, נתניהו התייחס גם למחלוקת בינו לבין שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ על העברת התקציב הקרוב. ואמר כי "כל הכלכלנים, בלי יוצא מן הכלל ואני דיברתי עם הרבה מהם בשבועות האחרונים, כולם אומרים תביאו מהר תקציב מידי עד סוף השנה, קחו נשימה ארוכה ואז תראו מה קורה עם הקורונה".

הוא פנה לגנץ, ואמר "עשינו את הממשלה כדי להביא תקציב, אי אפשר להתווכח עם העובדות זה מה שנדרש אם מורידים את הפוליטיקה, וצריך להביא תקציב בשבוע הבא, ולהעביר במקביל את חבילת הקורונה. זה מה שהציבור מצפה מאיתנו וזה מה שאני רוצה לעשות".

בנוסף לכך, הבטיח נתניהו כי בשבוע הבא יובאו עוד החלטות לממשלה, כמו ביטול הצורך לחדש את רישיון העסק, הלוואות בערבות מדינה בתנאים משופרים, וכן כי "אם נצטרך, בשבועות הקרובים נביא עוד תכנית, אנחנו מדברים על זה גם בתחום הכלכלה וגם בתחום הבריאות".

שר האוצר ישראל כץ אמר כי הוא וראש הממשלה התייצבו כדי להפגין את התחייבותם לוודא שלא יהיה מישהו שלא יקבל מענה וביטחון כלכלי בתקופה הזו. "יש לנו את ציבור השכירים שמקבלים דמי אבטלה, ונמצאים בחל"ת, כשהתכנית שגובשה קובעת ראייה לשנה קדימה".

הוא הסביר כי "הנחת היסוד היא שהקורונה תלווה אותנו כשנה קדימה עד שאנחנו מקווים שימצא חיסון שיאפשר לסיים את התקופה הזו, לכן נדרשה הכנה ונדרש גיבוש של תכנית כלכלית, שתיתן מענה נרחב ויסודי לעצמאים ובעלי עסקים".

"כל השכירים שנמצאים בחל"ת או באבטלה יקבלו דמי אבטלה משופרים", המשיך שר האוצר בפירוט התכנית. "בניגוד לכלל הרגיל של דמי אבטלה שצריך תקופת אכשרה ארוכה, עד לחודש יוני כל מי שלא תמצא לו עבודה וזה יכול להיות גם מכל תחום שהוא, כולל מקבלי קצבאות, יהיו זכאים לקבל דמי אבטלה עד אמצע השנה הבאה".

עוטה מסכה ברקע הגבלות הקורונה באשדוד 26 ביוני 2020. ראובן קסטרו
אדם שעורך קניות במסיכה ברקע הגבלות הקורונה באשדוד, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

בנוסף לכך, גם "כל העצמאים שהכנסתם עד 300 אלף שקלים, כולל בעלי שליטה, יקבלו מדי חודשיים מענק של עד 15 אלף שקלים והם יקבלו בנוסף לזה גם מענק עבור העסק שלהם, כשהעסקים עד 100 מיליון שקלים יקבלו מענקים לפי קריטריונים, והגדלנו את היקף המענק". השר כץ הוסיף כי "התכנית הזאת שונה ממה שהיה קודם. החלטנו להוריד את הרף לסיוע ל-40% בלבד, כך שלא רק מי שסגור או ירד ב-60% יקבל את המענקים האלה ואת השכר הדו-חודשי עד 15 אלף שקלים".

משרד האוצר מגבש חקיקת בזק של התכנית, שתאושר בממשלה ביום ראשון הקרוב, ותוגש לכנסת ביום שני כדי לאפשר את ביצוע התשלומים באופן קבוע לשכירים ולעצמאים למשך השנה הקרובה. כעת שוקדים במשרד על מציאת דרכים משפטיות כדי לאפשר מקדמות שיושלמו במהירות לעצמאים.

במהלך היום שוחח גנץ עם השר כץ, שהציג לו את התכנית הכלכלית למלחמה בקורונה. גנץ בירך על המענה הרחב לדרישות הכלכליות והחברתיות שהציבו במפלגתו, ואמר כי "ממשלת החרום של הקורונה יצאה היום לקרב: למען הקשישים, העצמאים, החקלאים, המובטלים ובעלי העסקים הקטנים והבינוניים".

סגר באלעד, 24.6.2020. ראובן קסטרו
מדידת חום בכניסה לסופרמרקט באלעד, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

הוא הסביר כי "הקמנו את ממשלת החירום כדי להצליח להביא בשורות משמעותיות לכל מי שנפגע מההגבלות המתבקשות בשל המצב המורכב. התעקשנו על תשלומים מידיים במקביל לרשתות ביטחון ארוכות טווח שיבטיחו מנגוני צמיחה ויתנו ודאות לאזרחים". גנץ הוסיף כי "נמשיך לעשות כל שיידרש על מנת להציל את המשק ואת כל הסקטורים שבו. לא נשאיר אף אחד מאחור".

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר הגיב לתכנית שהוצגה הערב, ואמר כי "יש בהחלט להעריך את התכנית על כך שהיא מעניקה רשת בטחון לשכירים ולעצמאים, על פני תקופה ממושכת וגם מעניקה באופן חלקי פיצוי לעסקים שניזוקו". יחד עם זאת, אין זו תכנית מלאה במלוא מובן המילה שכן היא אינה כוללת צעדים משלימים שיכולים להביא להאצת הצמיחה והמתמודדים ישירות עם ממדי האבטלה חסרי התקדים".

נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, בירך על התכנית הכלכלית גם הוא, ומסר כי "מדובר בשינוי כיוון חשוב של הממשלה, שנראה כי בפעם הראשונה לוקחת אחריות מלאה על האירוע ומבטיחה רשת ביטחון לאזרחי ישראל". הוא הוסיף כי "עם זאת, כפי שאמרו היום ראשי המעסיקים בפגישה עם שר האוצר, יש לתגבר משמעותית את התמיכה במגזר העסקי כדי להבטיח את מקום עבודתם של אלו שלא נפלטו משוק העבודה ולבסס מנועי צמיחה ותעסוקה יציבים לשנה הקרובה".

"דברי נתניהו על הכלכלה חלולים ואינם עומדים במבחן המעשה"

מנגד, ‏ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד מסר בתגובה כי "מי שהקים ממשלה מנותקת של 36 שרים ו-16 סגני שרים, ובאמצע המשבר עסק בעיקר בהטבות המס של עצמו, שלא יספר לנו על 'לקיחת אחריות מלאה'". הוא טען כי "התכנית הכלכלית חייבת להתחיל מדבר אחד שבלעדיו שום דבר לא יצליח: קיצוץ מספר השרים ומשרדי הממשלה". לדבריו, "טענת נתניהו לפיה הטיפול בצד הבריאותי של הקורונה היא 'הצלחה כבירה', עומדת בסתירה מסוכנת לנתוני התחלואה ולכישלון הגמור של מערך הבדיקות והחקירות האפידמיולוגיות".

הוא הוסיף כי "דבריו על הכלכלה חלולים ואינם עומדים במבחן המעשה. תלונותיו על הבירוקרטיה הממשלתית מעלות את השאלה מי בעצם היה ראש ממשלת ישראל ב-11 השנים האחרונות? את דמי האבטלה לעצמאים כזכור הוא הפיל בכנסת כבר לפני שבועיים".

פעולות אכיפת המשטרה לצורך בלימת התפשטות נגיף הקורונה בתל אביב 7 ביולי 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
צעירים מבלים בת"א, בצל משבר הקורונה/ראובן קסטרו

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ מסר בתגובה לתכנית הכלכלית כי "התכנית נטולת מעוף, ללא מנופי צמיחה ובלי כיוון יציאה ברור מהמשבר. שוב ילכו הסכומים הגבוהים לחברות הגדולות ולא לעסקים הקטנים שנמצאים על סף קריסה". הוא הוסיף כי "אם נתניהו היה נערך לגל השני במקום להתעסק בסיפוח ובהטבות מס לעצמו, הכלכלה הישראלית הייתה נמצאת היום במקום אחר".

לגבי המענקים - רוב הציבור מחכה עדיין לשתי הפעימות הקודמות. יש לקוות שהפעם זה ייראה אחרת.
ההכרזה על התכנית תוכננה לאתמול, כאשר המתח שנוצר בין אנשי אגף התקציבים באוצר ללשכת ראש הממשלה ונתניהו עצמו, גרם לדחייה שלה להיום.

(עדכון ראשון 19:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully