וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדות המשנה לא הוקמו - וליבת העבודה של ועדת החוץ והביטחון נותרה משותקת

6.7.2020 / 18:06

ארבעה חודשים מהשבעת הכנסת וחודש וחצי מאז שוועדת החוץ והביטחון החלה לפעול, ורק אחת מהוועדות שמתחתיה החלה לפעול. באופוזיציה טוענים כי היו"ר "פועל בשליחות נתניהו" להחלשת הפיקוח הפרלמנטרי. האוזר: שוקל מחדש את המבנה הארגוני

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

(בווידיאו: אישור חוק איכוני שב"כ על ידי הממשלה, בחודש האחרון)

לצד ההתמודדות עם מגיפת הקורונה, על שולחנה של ממשלת ישראל יש סדר יום מדיני-ביטחוני עמוס - מתכניות החלת הריבונות דרך הגרעין האיראני והחשש מחקירה של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג ועד הכרעות תקציביות הרות גורל על המשאבים שיוקצבו לצה"ל ולמכלול לאיומים על ישראל בחמש השנים הקרובות. עם זאת, הפיקוח הפרלמנטרי של הכנסת בנושאים הללו עדיין לא מתפקד לגמרי.

כמעט ארבעה חודשים חלפו מאז הושבעה הכנסת וכמעט חודשיים מאז שוועדת החוץ והביטחון חזרה לעבודה שוטפת, אך ליבת העבודה שלה נותרה משותקת: רוב ועדות המשנה של הוועדה, שבהן מתנהלת עיקר הפעילות שלה, טרם הוקמו או מונו. מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי מבין שש ועדות המשנה - רק אחת החלה לפעול, הוועדה לענייני מודיעין ושירותים חשאיים. שאר הוועדות, האמונות בין היתר על פיקוח על תקציב הביטחון, מוכנות העורף וכוח האדם בצה"ל - עדיין לא מונו, אף שהכנסת פעילה כבר מאז אמצע מרץ והוועדות שבו לפעילות מלאה כבר בתחילת יוני.

וועדת החוץ והביטחון, 30 ביוני 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
אחת הוועדות החשובות בכנסת. ועדת החוץ והביטחון מתכנסת, לפני שבוע/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ועדת החוץ והביטחון נחשבת לאחת הוועדות החשובות בכנסת, אם לא החשובה שבהן, נוכח העובדה שהיא מפקחת על הרשות המבצעת בתחומים ביטחוניים רגשיים שאינם חשופים לביקורת של התקשורת או מליאת הכנסת. חברי הוועדה נחשפים לחומרים מסווגים על פעילות צה"ל, המוסד, שב"כ, התעשיות הביטחוניות, משרד החוץ והמל"ל.

מרבית הפעילות מתנהלת בוועדות המשנה, בדיונים סודיים בדרגות סיווג גבוהות, שבהם מאושרים החלטות, תקנות וצווים של הממשלה והרשות המבצעת. ועדת המשנה לענייני מודיעין ושירותים חשאיים, שמפקחת על השב"כ וגופי המודיעין של ישראל, היא ועדה שמוקמת על פי החוק ובעלת סמכויות לפי חוק השב"כ, והיא אכן החלה לפעול מיד עם כניסתו של יו"ר הוועדה, ח"כ צבי האוזר, לתפקידו בחודש מאי.

עוד בוואלה!

הממשלה מקדמת חוק שיצמצם את פיקוח הכנסת על מגבלות הקורונה

לכתבה המלאה

ואולם, במרוצת השנים הוקמו ועדות משנה נוספות כדי לייעל ולהיטיב את עבודת הוועדה, וכעניין של מסורת ב-20 השנים האחרונות פעלו לפחות חמש-שש ועדות משנה תחת מליאת הוועדה: ועדת משנה לתפיסת ביטחון ובניין הכוח - מתעסקת בתפיסת הביטחון ומפקחת על חלוקת המשאבים כולל תכנית העבודה הרב-שנתית (תר"ש) של צה"ל, ועדת משנה לכוננות וביטחון שוטף - אחראית על מוכנות לחירום והגנת העורף, ועדת משנה לכוח אדם, שמפקחת על נושא כוח האדם בצה"ל, וועדת משנה ליחסי חוץ והסברה.

בנוסף אליהן, ועדת משנה נוספת מוקמת ביחד עם ועדת הכספים לדיון בתקציב הביטחון. בהתאם לדרישת חברי הוועדה הוקמו בכנסות מסוימות ועדות משנה נוספות, כמו ועדת משנה ללוחמה משפטית או ועדה למוכנות וכשירות של צה"ל שהוקמו בכנסת ה-20.

כאוס בגיוס, עמימות בקורונה

ההחלטה האם להעלות נושא מסוים בפני מליאת הוועדה או להעביר את הדיון לוועדת משנה היא לפי שיקול דעתו של יו"ר הוועדה, אך לאור העיסוקים הרבים של ועדת חוץ וביטחון, ריבוי ועדות המשנה מאפשר לייצר דיון ופיקוח מעמיקים ויעילים יותר. ועדת החוץ והביטחון קיימה בשבועות האחרונים בין שלושה לארבעה דיונים בשבוע, ועסקה בעיקר בחקיקה שמסמיכה את איכוני השב"כ במסגרת המאבק בקורונה. חברים בוועדה טוענים כי נושאים אחרים שעלו בסדר היום המדיני-ביטחוני, שהיו מגיעים לפתחן של ועדות המשנה, לא עלו על שולחנה.

כך לדוגמה, בשבוע שעבר, צה"ל הודיע על קיצור השירות לגברים, ויצר כאוס בקרב מתגייסים חדשים - נושא שטופל בעבר על ידי ועדת המשנה לכוח אדם. יו"ר הוועדה האוזר היה אמור לכנס דיון במליאת הוועדה בנושא הזה בשבוע הבא, אך הישיבה בוטלה לאחר שהאוזר ועובדי הוועדה נכנסו לבידוד עקב חשיפה להקיף הקורונה.

סוגיה נוספת שטרם זכתה לדיון או פיקוח פרלמנטרי היא התכנית הרב-שנתית החדשה של צה"ל; ועדת המשנה לתפיסת הביטחון ובניין הכוח לקחה חלק פעיל בדיונים סביב התר"ש הקודם. וברקע המאבק בקורונה, הדרישה של משרד הביטחון להעברת סמכויות לפיקוד העורף היא נושא קלאסי לדיון בוועדת המשנה למוכנות לחירום.

צבי האוזר (כחול לבן) במהלך דיון בועדת הכנסת 20 במאי 2019. הדס פרוש / Flash90, פלאש 90
ח"כ באופוזיציה מאשים אותו כי הוא "פועל בשליחות נתניהו". האוזר/פלאש 90, הדס פרוש / Flash90
ח"כ באופוזיציה: "האוזר פועל בשליחות נתניהו להחלשת הוועדה והפיקוח הפרלמנטרי בנושאי חוץ וביטחון. נתניהו לא אוהב לחלוק סודות"

ח"כים החברים בוועדת חוץ וביטחון, בעבר ובהווה, אמרו לוואלה! NEWS כי "כל העבודה של הוועדה זה דרך ועדות המשנה. בפועל - הוועדה לא מתפקדת". לשם השוואה, בכנסת ה-21 וה-22, שכיהנו כחמישה-שישה חודשים, הוקמו בין ארבע לשש ועדות משנה. בכנסת הנוכחית חלפו כבר כמעט חודשים, וועדות המשנה טרם התחילו לפעול. בלשכת יו"ר הוועדה אומרים כי הוא נכנס לתפקידו רק לפני כחודש והוועדה החלה לפעול באופן מלא רק בשבוע שעבר, אך באופוזיציה מצביעים לכיוונים של האוזר כמי שאחראי לעיכוב בהקמת ועדות המשנה. "האוזר פועל בשליחות נתניהו להחלשת הוועדה והפיקוח הפרלמנטרי בנושאי חוץ וביטחון. נתניהו לא אוהב לחלוק סודות", אמר לוואלה! NEWS ח"כ באופוזיציה.

מטעמו של האוזר נמסר בתגובה לטענות הללו ש"חבל שיש מי שמבקש להדביק להליכים תקינים לביסוס מעמדה של הוועדה פרשנות קונספירטיבית ובכך מנסה להחלישה". בלשכת האוזר אומרים שמינויו ליו"ר הוועדה אמנם נקבע ב-1 ביוני, אבל הרכבה הסופי נקבע רק לאחר העברת החוק הנורבגי והלכה למעשה רק ביום רביעי האחרון נבחרו שני החברים האחרונים לוועדה.

"על פי הדין, יש להקים ועדת משנה אחת לוועדה - היא ועדת המשנה למודיעין ולשירותים חשאיים ואכן ועדת משנה זו הוקמה מיד בסמוך להקמת הוועדה", נמסר מלשכתו. בנוסף לכך, הוועדה וועדת המשנה קיימו סדרת מפגשי לימוד רציפה, "להעצמת והרחבת הידע של חברי הוועדה. העשרה והעמקה זו חיונית בשים לב לעובדה שמרבית חברי הוועדה לא בקיאים בעולם התוכן של עבודת ועדת חוץ וביטחון. והכול כדי להעמיד לחברי הוועדה כלים וידע לפקח ולבקר באופן מושכל ואפקטיבי את פעולות הרשות המבצעת".

מאמצי הסיוע של צה"ל בהתמודדות עם נגיף הקורונה (דחיסת חמצן בגז למיכלים עצמאית). דובר צה"ל
אחד מהנושאים המיועדים לדיון בוועדה. מאמצי הסיוע של צה"ל במגיפת הקורונה/דובר צה"ל

האוזר לא השיב לשאלת וואלה! NEWS מתי הוא מתכוון להקים את הוועדות, ומתגובתו עולה שהוא שוקל שינויים בוועדות המשנה. "יו"ר הוועדה בוחן בימים אלה את המבנה הארגוני של הוועדה, לרבות ועדות המשנה, שתפקידן חלוקתן ותכליתן לא נבחנו מזה שנים רבות, למרות שינויים מרחיקי לכת באתגרים ובמשימות הוועדה". הליך הבחינה מתעכב לאור הבידוד שנגזר על האוזר, מנהל הוועדה והיועצת המשפטית שלה עד השבוע הבא, "אך הוא יחודש עם חזרה מהבידוד ויושלם בהליך מהיר אך שאינו חפוז".

ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם) אמר בתגובה לפרסום בוואלה! NEWS כי העיכוב בהקמת ועדות המשנה מפתיע אפילו אותו. "כיצד ממשלת 'חירום' פוסחת על טיפול בקודש הקודשים של מדינת ישראל - ביטחונה?", תהה. "לראשי הממשלה יש זמן להנחות לחוקק חוקי בזק לפיהם חוקים של ראש הממשלה מיושמים באופן מיידי, אך לדאוג להקמתן של ועדות המשנה - אין להם זמן".

(עדכון ראשון: 16:58)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully