וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הח"כים לא יוכלו לוותר על שכרם בגלל משבר הקורונה; אמסלם: "תתרמו לנזקקים"

5.7.2020 / 16:41

החוק, שנועד לאפשר לח"כים לוותר על משכורתם בעקבות השלכותיו הכלכליות הקשות של המשבר, נדחה היום בוועדת השרים לחקיקה. לפי יוזמי ההצעה, מטרתם הייתה "להעביר מסר של דוגמה אישית ונשיאה בנטל". הוועדה בתגובה: "ממילא עומדת לכל חבר כנסת הזכות לתרום"

צילום: ערוץ כנסת

ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה היום (ראשון) הצעת חוק שהייתה אמורה לאפשר לחברי כנסת לוותר על שכרם או על חלק ממנו. החוק, שיזמו חברי הכנסת ניר ברקת (הליכוד), מתן כהנא (ימינה) וח"כים נוספים, בא בעקבות המשבר הכלכלי בארץ בשל ההשלכות של מגבלות הקורונה, ונועד לאפשר לנבחרי הציבור "להעביר מסר של דוגמה אישית" - כך לפי יוזמי החוק. מתנגדי ההצעה אמרו כי חברי כנסת שמעוניינים לוותר על שכרם, יכולים לעשות זאת באופן פרטי ולתרום אותו.

ההצעה הגיעה ברקע המשבר הכלכלי, מספר המובטלים הגבוה ומצוקת העצמאים. החוק הקיים לא מאפשר לחברי כנסת לוותר על שכרם המלא או על חלק ממנו, ויוזמי ההצעה טענו כי הוא "פוגע בחוקי יסוד של הפרט ובחופש העיסוק, ואין לו אח ורע בחוקים אחרים".

ועדת השרים לענייני חקיקה דנה היום בהצעת החוק ודחתה אותה. השר המקשר בין הממשלה לכנסת דודי אמסלם אמר בדיון כי "מי שרוצה, יכול לתרום לבתי חולים או למוסדות של נזקקים".

פתיחת משפטו של רה"מ, בנימין נתניהו | ח"כ דודי אמסלם 24 במאי 2020. ראובן קסטרו
"מי שרוצה יכול לתרום". השר אמסלם, במאי/ראובן קסטרו

לדבריהם, "המגבלה של איסור ויתור על שכר, קיימת רק לגבי חברי כנסת. דווקא אלו שאמורים להיות הראשונים לשמש דוגמה, לוותר על שכרם ולתרום את הכספים לקופת המדינה מופלים לרעה ולא רשאים לעשות כן".

ח"כ ברקת, שהשתכר בתור ראש עיריית ירושלים במשכורת של שקל בשנה, אמר לאחר הגשת הצעת החוק כי "זו היא זכות גדולה עבורי לשרת את הציבור ללא קבלת דבר בתמורה". הוא סבר כי בתקופה של משבר כלכלי, יש לכך ערך מוסף. "צריך להסדיר בדרך המלך את האפשרות של חברי כנסת לוותר על חלק או מלוא השכר, תוך הפגנת דוגמא אישית וכדי לסייע אפילו במעט בתקופה זו" אמר.

גם ח"כ כהנא, שיזם ביחד עם ברקת את הצעת החוק, סבר שעל חברי כנסת להוות דוגמה אישית כעת באמצעות וויתור על שכר. "משבר הקורונה מציב אותנו בפני מציאות מאתגרת", אמר. לדבריו, "בתקופה זו ראוי שגם חברי הכנסת ישמשו דוגמא ויאפשרו קיצוץ בשכרם. המצב יוצא הדופן לפיו רק לחברי כנסת אין אפשרות לקצץ בשכרם אינו הגיוני ואין מתאים מתקופה זו כדי לתקן חוק זה".

עוד בוואלה!

בעקבות משבר הקורונה: הח"כים מבקשים לוותר על שכרם באופן חלקי או מלא

לכתבה המלאה
ניר ברקת בדרכו לישיבת בלוק הימין בכנסת 5 מרץ 2020. ראובן קסטרו
"זכות גדולה לשרת את הציבור ללא קבלת דבר בתמורה". ח"כ ברקת, במרץ/ראובן קסטרו

ברקת מסר בתגובה להחלטה כי "אמון הציבור בנבחריו מתחיל בדוגמה אישית. זו הייתה יכולה להיות הזדמנות להביע הזדהות וסולידריות חברתית במיוחד בתקופה קשה זו". הוא התחייב כי הוא "בכל מקרה לא מתכוון למשוך שכר והכנסת יכולה לתרום אותו למטרה טובה שתבחר".

מוועדת השרים לענייני חקיקה נמסר בתגובה כי "חבר כנסת המעוניין להפחית משכרו - רשאי לוותר על ההצמדה השנתית. ממילא, עומדת לכל חבר כנסת הזכות לתרום את שכרו המלא או מקצתו, כפי שעושים רבים מבין חברי הכנסת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully