וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה מקדמת חוק שיצמצם את פיקוח הכנסת על מגבלות הקורונה

בדיון שערך נתניהו הוחלט לקדם בהליך מהיר חוק שיאפשר לממשלה לשנות את הגבלות הקורונה במרחב הציבורי באופן מידי, ומבלי לקבל אישור מראש מהכנסת. עם זאת, לוועדת הקורונה תהיה סמכות לאשרר או לבטל את ההחלטה אחרי שהתקבלה בתוך שבעה ימים

צילום: ערוץ כנסת

(בווידאו: ועדת הקורונה מאשרת הגבלת התקהלויות ל-50 איש)

הממשלה מקדמת חוק שיצמצם את הפיקוח של הכנסת על החלטותיה סביב ההגבלות במרחב הציבורי, על רקע העלייה בתחלואה בקורונה - כך נודע היום (ראשון) לוואלה! NEWS. החוק שיקודם בהליך חקיקה מהיר ויאושר השבוע, נועד לאפשר לממשלה לשנות את מספר המשתתפים באירועים, בהופעות, בבתי כנסת והתקהלויות נוספות - מבלי לקבל אישור מראש מהכנסת.

על פי החוק, רק אחרי שהממשלה תאשר את מספר המשתתפים החדש, לוועדת הקורונה בכנסת תהיה סמכות לאשר או לבטל את החלטת הממשלה, למשך שבוע ימים בלבד. עם זאת, ההחלטה תיכנס לתוקף באופן מידי. החוק יהיה תקף למשך שלושה שבועות, ולפי גורמים בממשלה, הוא נועד לאפשר לוועדות בכנסת, בהן ועדת החוקה, לקדם את חוק הקורונה שאמור להחליף את כל תקנות שעת החירום למשך עשרה חודשים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, 21 ביוני 2020. מארק ישראל סלם, פול צלמים
החוק יאפשר שינוי במגבלות הקורונה ללא אישור הכנסת. רה"מ בישיבת ממשלה/פול צלמים, מארק ישראל סלם

ההחלטה התקבלה בדיון שנערך מוקדם יותר היום אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובו השתתפו גם שר הבריאות יולי אדלשטיין, שר המשפטים אבי ניסנקורן, יו"ר הכנסת יריב לוין, יו"ר ועדת החוקה ח"כ יעקב אשר, השר דודי אמסלם, המשנה ליועמ"ש רז נזרי, וראש המל"ל מאיר בן שבת. במהלך הדיון העלה נתניהו ביקורת על כך שמול העלייה במספר החולים המאומתים, ההחלטה הסופית על הורדת מספר המשתתפים באירועים ל-50 בלבד התקבלה רק שלושה ימים מאז אישור הממשלה.

נתניהו ואדלשטיין הציעו בתחילה לשנות את חוק יסוד הממשלה, כך שתוקפן של תקנות לשעת חירום יהיו לתשעה חודשים ולא לשלושה חודשים, והכנסת תהיה חסרת סמכות לחלוטין בהחלטות אלה. להצעה זו התנגד השר ניסנקורן והמשנה ליועמ"ש, ובמקום, התקבלה הצעת פשרה לפיה לממשלה תהיה סמכות לקבל החלטות על היקף ההגבלות במרחב הציבורי למשך שלושה שבועות - מבלי לקבל מראש את אישור ועדת הקורונה בכנסת.

עם זאת, כדי לשמור על פיקוח פרלמנטרי מינימלי, הוחלט כי לוועדה תהיה תקופה של שבוע מרגע אישור הממשלה - לאשרר או לבטל את החלטתה. במצב כזה, הצווים שנועדו לשנות את מספר המשתתפים באירועים - ייכנסו לתוקף מידית.

עוד בוואלה!

ועדת הקורונה אישרה: החל ממחר - עד 50 איש בברים, מועדונים ואירועים

לכתבה המלאה

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) הגיבה לפרסום בוואלה! NEWS, ותקפה את ראש הממשלה. "במקום לתגבר את מערך החקירות האפידמיולוגי או להציג לציבור תכנית כלכלית רחבה להצלת המשק, נתניהו פונה לכלי היחיד שהוא מכיר - החלשת הדמוקרטיה", אמרה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרה לתקשורת בנושא נגיף הקורונה במשרד רה"מ, ירושלים 2 ביולי 2020. -, אתר רשמי
"אעביר חוק שיאפשר לי להתגבר על כל הכללים הבירוקרטיים". נתניהו מוסר הצהרה, בשבוע שעבר/אתר רשמי, -

ביום חמישי האחרון, במסיבת עיתונאים שקיים עם שר הבריאות, נתניהו הלין על הקשיים המשפטיים שמעכבים את הפעלת הפקחים והתקנות המגבילות את הציבור. "זה פשוט לא יאומן, אנחנו חייבים להעביר כל דבר לחקיקה", אמר ראש הממשלה. "בממשלת מעבר עשינו תקנות שעת חירום, אבל עכשיו כשיש ממשלה אנחנו חייבים ללכת לפי הכללים. היועץ המשפטי אומר לי שחייבים לתת את זמן החקיקה. לא מספיק שקבינט הקורונה ידון בנושאים, אלא חייבים לכנס את כל הממשלה".

נתניהו הוסיף כי הוא מתכוון להעביר חוק שיאפשר לו להתגבר על הבירוקרטיה. "זה נשמע כמעט קומי, וחייבו אותי לקיים דיון. יש מכשולים, אבל אנחנו מתגברים עליהם. אלה כללים ביורוקרטיים. אני מתכוון להעביר חוק קורונה שיאפשר לי להתגבר על כל הכללים הבירוקרטיים האלה", אמר.

כינוס מליאת הכנסת במסגרת הצבעה על חוק הרוטציה 7 במאי 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
החוק החדש יצמצם את פיקוח הכנסת. כינוס המליאה, לפני כחודשיים/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

מוקדם יותר היום אישרה ועדת הקורונה בכנסת את הצו שאוסר התקהלות של יותר מ-50 איש באולמות וגני אירועים, בברים, במועדונים, וכן בתי תפילה והלוויות. זאת, בהתאם לצו שאישרה הממשלה בשבוע שעבר. על פי הסיכום עם הגורמים המשפטיים, הצו ייכנס לתוקף מחר בשעה 8:00 בבוקר, ולא באופן מידי. הוועדה לא דנה בסוגיית המסעדות - והנושא צפוי לעלות לשולחן הדיונים מחר.

(עדכון ראשון: 18:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully