וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ אשר קטע את דיון בוועדת החוקה על קיום דיונים ללא נוכחות עצורים

30.6.2020 / 17:00

יו"ר ועדת החוקה עצר במפתיע דיון בנושא, וזאת לאור היעדר הסכמה בין שב"ס והנהלת בתי המשפט בנוגע לתכנית שתגדיל את כמות הדיונים בנוכחות העצורים, חרף מגיפת הקורונה. הוא הורה לשני הגופים לדון ביניהם ולנסות למצוא פתרון, אך אלה שבו לאחר כמה שעות מבלי שהגיעו להסכמה

צילום: ערוץ כנסת

(בווידאו: נתניהו: "נפצה את מי שנפגעו מהגבלות הקורונה")

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ יעקב אשר, עצר במפתיע את הדיון בוועדה שעסק בקיום הליכים משפטיים ללא נוכחות עצורים, ושלח את שב"ס והנהלת בתי המשפט למצוא דרך להגדיל באופן משמעותי את כמות הדיונים שמתקיימים בנוכחות פיזית של העצורים. אולם, אלה שבו לאחר כמה שעות והודיעו שלא עלה בידם לגבי הסכמות בנושא, והדיון הסתיים בקריאה לצדדים להמשיך לנסות להגיע למתווה.

בשל מגיפת הקורונה, רוב הדיונים מתקיימים ללא נוכחותו הפיזית של העצור בדיון, אלא באמצעות שיחת וידאו. עם זאת, הועלו טענות כי הדבר פוגם ביכולתו של העצור להבין את הדיון, וכן ביכולתו לקיים קשר נאות עם הסנגור, ולכן הדיון בוועדה התמקד באפשרויות השונות לקיים כמה שיותר דיונים בנוכחות פיזית של העצורים, תחת מגבלות הקורונה.

כמאתיים אסירים פונו מכלא סהרונים בשל החשש מקורונה, 12 במרץ 2020. דוברות שב"ס, אתר רשמי
"המהלך של בתי המשפט לא תואם מולנו", שב"ס. פינוי אסירים מכלא סהרונים, מרץ/אתר רשמי, דוברות שב"ס

בתחילת הדיון עדכנה נציגת הנהלת בתי המשפט כי בעקבות סדר העדיפויות שקבעה הוועדה בדיון הקודם, נערכים 250-270 דיונים ביום בנוכחות פיזית של העצורים, והשאר באמצעות שיחת וידאו. העדיפות, כ-30 דיונים ביום, היא לדיוני הוכחות, לאחר כמאה דיונים ביום של הארכת מעצר ראשונה, והשאר הם דיוני הארכת מעצר עד תום ההליכים והארכות מעצר ימים (מעצר בזמן החקירה המשטרתית) - שאינן הדיון הראשון בעניינו של החשוד.

עו"ד ברק לייזר, יועמ"ש בתי המשפט, השיב לשאלת היו"ר אשר כי הנהלת בתי המשפט גיבשה תכנית לפיה אם תתקיים משמרת נוספת בבתי המשפט אחר הצהריים, ניתן יהיה לקיים בה את דיוני המעצר עד תום ההליכים, וכך "לפנות מקום" במשמרת הבוקר לעוד 100-150 דיונים של עצורי ימים. אולם, יוכי גנסין, יועמ"שית שב"ס, השיבה שהמהלך לא תואם מולם. לדבריה שב"ס הסכים שאם הדיונים יועברו למתקנים מיוחדים שיהיו סמוכים לבתי הסוהר, אז ניתן יהיה לעשות זאת. עם זאת, לטענתה, הנהלת בתי המשפט לא מוכנה לכך לפי שעה.

עוד בוואלה!

"מסתובב באולמות, לידיעתכם": האזהרה בשב"ס על "ביקורת הפתע" של הח"כ

לכתבה המלאה
יעקב אשר ביום השבעת הכנסת , אוקטובר 2019. ראובן קסטרו
"צאו רגע החוצה, תסכמו ביניכם ותנו לי תשובה". ח"כ אשר/ראובן קסטרו

יו"ר הוועדה עצר בכעס את הדיון וביקש משב"ס ומהנהלת בתי המשפט לנסות לתאם ביניהם את מיסוד המשמרת השנייה בבתי המשפט, כרגע מבלי להעביר את הדיונים למתקנים שסמוכים לבתי הסוהר. "אני לא חושבת שזה ריאלי", אמרה עו"ד גנסין. "אמרתי את זה ואמרה את זה ח"כ קארין אלהרר. אם הדיונים במשמרת הראשונה מסתיימים בשעה 15:00, אני לא חושבת שמישהו חושב שאפשר להביא שלושים עצורים חזרה לבית הסוהר ואז להביא ארבעים עצורים בחזרה לבית המשפט (כדי להתחיל משמרת שניה באזור השעה 17:00)".

"אני ביקשתי תכנית", אמר היו"ר אשר. "אומרים הנהלת בתי המשפט שהם יכולים לגרום לעוד 100-150 דיונים לקרות (בנוכחות פיזית של העצורים, ד"ד), ואני רוצה לדעת איך זה יכול לקרות. צאו רגע החוצה, תסכמו ביניכם ותנו לי תשובה. אם לא - אני סוגר את הדיון".

עמית אלמוג, החשוד ברצח חברתו מאיה וישניאק בדיון הארכת מעצר בבימ"ש השלום ת"א, 17 במאי 2020. לירן לוי, מערכת וואלה!
דיון הארכת מעצר דרך הזום לעמית אלמוג החשוד ברצח חברתו מאיה וישניאק. מאי/מערכת וואלה!, לירן לוי

לאחר כמה דקות הדיון חודש, ומנהל תחום חקיקה, תכנון ומדיניות בסנגוריה הציבורית, עו"ד ישי שרון, העלה אפשרות נוספת שיכולה לחסוך דיונים רבים בבית המשפט. הוא הצביע על כך שפעמים רבות המשטרה מביאה לבתי המשפט עצורים ומבקשת מבית המשפט לשחררם בתנאים מגבילים, אף שעל פי החוק מדובר בתנאים שגם קצין המשטרה יכול להטיל בלי להביא את העצור לבית המשפט. מדובר בבעיה שהסנגוריה הציבורית העלתה כמה פעמים בשנים האחרונות.

נציג המשטרה בדיון, סנ"צ גלעד בהט, השיב שקציני משטרה מוגבלים ביכולתם להטיל תנאים על חשודים וכי הנושא נמצא בימים אלו בבחינה של ועדה בראשות השופטת שולמית דותן. היו"ר אשר ביקש לא להיכנס לוויכוח, ופיזר שוב את הדיון, לאחר שנציגי שב"ס והנהלת בתי המשפט ביקשו כמה שעות נוספות כדי לנסות למצוא פתרון.

הדיון התחדש לאחר כמה שעות, אולם נציגי שב"ס והנהלת בתי המשפט לא הגיעו להסכמות בנוגע ליצירת "משמרת שניה" של דיוני מעצרים בבתי המשפט בשעות אחר הצהריים. יועמ"ש הנהלת בתי המשפט העלה מתווה נוסף, שלדבריו עלה בשיחות עם שב"ס ויאפשר לקיים עוד 150-200 דיוני מעצרים ביום, תוך שמירה על הוראות התו הסגול. המתווה מתבסס על קיום דיוני מעצרים בבתי משפט שכיום לא מתקיימים בהם דיונים כאלה. אולם, בסופו של דבר, היו"ר אשר נאלץ לסגור את הדיון מבלי שהושגה הסכמה, בשל לוח הזמנים של מליאת הכנסת. הוא ביקש מהצדדים להגיע להמשיך לנסות להגיע למתווה מוסכם.

(עדכון ראשון: 14:09)

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully