וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר לשעבר ב-433 על סגירת תיק עבירות המין בשב"ס: למברגר פעל משיקולים נסתרים

18.6.2020 / 23:00

רפ"ק בדימוס אלן אבשלום, ששימש מ"מ מפקד היחידה לחקירת סוהרים והיה מעורה בפרטי החקירה, מתח ביקורת נגד ההחלטה לסגור את התיק נגד מפקד כלא איילון לשעבר בהסדר מותנה, שנחשפה בוואלה! NEWS. "המעשים שעשה אינם ברף הנמוך, קצין בדרגה נמוכה יותר כבר היה יושב בכלא", אמר

צילום: דוברות שב"ס

(בווידאו: נציבת שב"ס לשעבר עפרה קלינגר מתייחסת לפרשה, 2015)

רב-פקד בדימוס אלן אבשלום, ששירת ביחידה הארצית לחקירת פשיעה חמורה ובינלאומית (יאחב"ל), שימש ממלא מקום מפקד היחידה לחקירת סוהרים בלהב 433 בזמן שהתנהלה החקירה נגד מפקד כלא איילון לשעבר, שוהם יוסף. ממצאי אותה חקירה העלו כי יוסף ביצע לכאורה מעשים מגונים בקצינה בכמה הזדמנויות, אולם לבסוף הפרשה הסתיימה ללא הליך פלילי - במסגרת בהסדר מותנה.

אבשלום היה מעורב בחקירה ומכיר היטב את חומר הראיות שנאספו במהלכה. הוא פרש מהשירות לאחר שהחקירה הסתיימה והחומרים הועברו לפרקליטות. עם פרסום תחקיר וואלה! NEWS הוא מתח ביקורת על החלטתו של מי שהיה אז פרקליט מחוז תל אביב, שלמה למברגר, היום המשנה לפרקליט המדינה, שלא להגיש כתב אישום נגד הקצין.

"זו שחיתות שלטונית", אמר. "יש צדק, ויש צדק. המעשים שעשה שוהם יוסף הם לא ברף הנמוך. היו ניצבים שברחו מהמשטרה מהר כדי שלא יחשפו אותם והם עשו דברים פחותים בהרבה".

שלמה מומי למברגר
בכנסת ב 2017. אמיל סלמן / "הארץ", הארץ
"מעשים שאינם ברף הנמוך". למברגר/הארץ, אמיל סלמן / "הארץ"

"שוהם יוסף הוא איש עטור מעשים ובחור רציני אבל ברגע שנפל נגמר הסיפור", המשיך אבשלום. "זו דרגה בכירה בשב"ס עם קשרים, עם סנגור שהיה שופט מחוזי ואני בטוח שהיו לו קשרים שעמם הוא היה יכול להגיע למי שרק רצה. יש צדק לעניים יש צדק לחלשים, לא יעזור כלום. אם זה היה קצין בדרגה נמוכה יותר בשב"ס שהיה עושה את מה ששוהם עשה הוא היה יושב בכלא".

במהלך הפרשה נודע לקצינה העומדת במרכזה כי בשלב שבו נטה למברגר לסגור את התיק נגד יוסף בהסדר מותנה הוא נפגש מאחורי גבה עם נציבת שב"ס עפרה קלינגר. בפגישה, בה נכחה גם קצינת משאבי אנוש מטעם שירות בתי הסוהר, הסביר למברגר כי הוא רואה קשיים בגרסת המתלוננת. "בפגישה הראשונה למברגר ראה שאני לא מתרצה ולא מוכנה ללכת להסדר", סיפרה הקצינה. "הוא זימן אותי לפגישה שנייה והסביר לי שאין ברירה, שבגלל שמחקתי הודעות וסרטונים חולניים שהוא (יוסף) שלח לי זה יוצר בעיה". הקצינה אמרה אז כי היא מוכנה לאפשר את שחזור החומרים מהטלפון, אך הוא טען שלא ניתן לעשות זאת.

בהקשר לטענתו זו של יוסף, אמר אבשלום כי "הראנו לשוהם בחקירה את כל חומר הראיות והוא הודה שביצע בה עבירות מין. הצלחנו לשחזר הודעות מהטלפון שלה והוא גם לא הכחיש כלום בחקירתו, הוא הודה בהכול". על שיקוליו של למברגר לסגור את תיק החקירה בהסדר מותנה שיוציא את הקצין ללא רישום פלילי הגיב רפ"ק בדימוס אבשלום בחריפות: "יש בשיקוליו של מומי קצת מעבר למה שאנשים יודעים, אין ספק".

רב-פקד בדימוס אלן אבשלום. באדיבות המצולמים
"הראינו לו את כל חומר הריאיות". רפ"ק בדימוס אבשלום/באדיבות המצולמים

בינואר 2016 הודיעה המשטרה כי גובשה תשתית ראייתית להעמיד לדין את יוסף, שנחשד בעבירות מין ובהן אונס בקצינה שהייתה כפופה לו. אלא שלטענת הקצינה, למברגר לחץ עליה לוותר על ההליך הפלילי לטובת הסדר מותנה, במסגרתו הודה בקיום מערכת יחסים מינית איתה ונותר ללא רישום פלילי.

כעת היא מגישה תביעה אזרחית נגד מפקד הכלא לשעבר, בגין הנזקים שנגרמו לה לטענתה. "אני עד היום לא מבינה למה התיק נסגר כך בזמן שהיו ראיות, ומה פתאום מומי נפגש עם המעסיקה שלי מאחורי גבי. האם בכל תיק נפגש פרקליט המחוז עם המעסיק של החשוד והנפגע?", תהתה.

ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) אמר כי על למברגר לתת תשובות לציבור בנושא. "שוב חוזר שמו של מר למברגר, המועמד היחיד של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לתפקיד פרקליט המדינה. שניהם צריכים לתת תשובות לציבור או ללכת הביתה", אמר. הוא פנה לשר המפשטים אבי ניסנקורן ואמר, "שום חומה שתבנה סביבם לא תצליח לבלום את הסירחון הזה. הסיפורים האלו הולכים ונאספים, הולכים ונחשפים לגבי מערכת אכיפת החוק. תופרים תיקים, שיקולים לא ענייניים, שקרים, בדיות והסתרות".

הפרקליטות: ההחלטה על סמך שיקולים מקצועיים

מהפרקליטות נמסר בתגובה: "אנו דוחים מכל וכל את הטענה לשקילת שיקולים זרים, והדברים גובלים בהוצאת דיבה. ההחלטה התקבלה על סמך שיקולים מקצועיים טהורים בלבד, לאחר בחינה קפדנית של חומר הראיות על ידי הפרקליטה המטפלת ושתי מנהלות בכירות, וכן לאחר שמיעת המתלוננת ובאת-כוחה בתשומת לב רבה ובפתיחות מלאה. בסופו של יום, ולאור הקשיים הראייתיים בתיק, ההחלטה התקבלה על ידי מר למברגר, בהתאם להמלצת הגורמים הרלוונטיים בפרקליטות. יודגש כי הגורם המקצועי האמון על בחינת הראיות והערכת סיכויי ההרשעה הוא הפרקליטות ולא המשטרה".

עו"ד משה גלעד, שייצג את יוסף, מסר: "הטענה שהואיל והייתי שופט מחוזי ועל כן יש לי 'קשרים ויכולתי להגיע לכל מי שרציתי' בתוספת רמיזה כי בשל כך הסתיים התיק כפי שהסתיים, הינה הבל ובלתי נכונה. כל פעולותי למען מרשי נעשו אך ורק מתוך מקצועיות ונסיון בתחום המשפט הפלילי. זו גם דעתי על טענותיו בקשר לפרקליט המחוז מומי למברגר שפעל ביושר, בשקיפות, במקצועיות, תוך הסתייעות בצוות של עוד כחמישה פרקליטים בכירים והגינות, הינן בלתי ראויות לתגובה".

נציבת שב"ס לשעבר עפרה קלינגר סירבה להגיב לדברים.

(עדכון ראשון: 16:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully