וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציגת משרד הבריאות הודתה: "נפלה טעות בנתונים שהובילו לסגר על טבריה"

28.6.2020 / 15:50

במהלך דיון ועדת החוקה על המגבלות שהוטלו בעיר, עוזרת ראש שירותי בריאות הציבור חשפה כי חלה טעות בהערכות, אך לטענתה היא איננה יודעת את גודלה. בתגובה, דרש יו"ר הוועדה אשר לקבל את הנתונים עוד היום. ח"כ סער: "המקרה של טבריה חייב להדליק נורה אדומה"

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

נציגת משרד הבריאות הודתה היום (ראשון) כי חלה טעות בנתוני התחלואה שהובילו לסגר בטבריה. עוזרת ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר ענת צוראל פרבר, אמרה את הדברים בדיון על הארכת תוקף התקנות להכרזה על אזור מוגבל בעיר בשל התפשטות הקורונה.

יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) שאל "בכמה הייתה הטעות?", ולכך ענתה צוראל פרבר כי היא אינה יודעת. בתגובה, דרש אשר לקבל את הנתונים "עוד היום". ח"כ גדעון סער (הליכוד) הוסיף כי "המקרה של טבריה חייב להדליק נורה אדומה, אם צמצמו לאחר יום את הסגר זה מריח לא טוב".

ההחלטה על הסגר התקבלה ביום שלישי האחרון, ויום לאחר מכן צומצמה לשלושה רחובות בלבד. באזורים המוגבלים נאסרה הכניסה אל האזור והיציאה ממנו, למעט במקרים חריגים כמו יציאה לקבלת טיפול רפואי, הליך משפטי או הלוויה, או לצרכי עבודה ולימודים.

סגר בטבריה רחוב שפע חיים בשיכון ד' 4.6.2020. חיים חצב, אתר רשמי
"נורה אדומה". הסגר בטבריה/אתר רשמי, חיים חצב

תחילה, אישרה ועדת השרים כי שכונות רבות בטבריה יוכרזו כ"אזורים מוגבלים", בהן רמת טבריה ב', רמת טבריה ג', שכונת 200, שכונת טבריה עילית ושכונת בן גוריון. אך בהמשך הוחלט להקל את הסגר, ולהשאיר אותו רק בשלושה רחובות: שפע חיים, דוד אלעזר וזלמן שזר.

בדבריה במהלך הדיון, ד"ר פרבר הבהירה כי הטעות בטבריה הייתה נקודתית, והיא לא מראה על מגמה כללית. "בטבריה הייתה טעות בנתונים באופן ספציפי. בגלל זה אנחנו בוחנים את הקריטריונים שוב ושוב. בגדול הטעות הייתה באמת במיקוד, שהתמקד באופן חריג בכמה רחובות ולא בשכונות כמו שראינו במפה. זה עלה בשיח שניהלנו עם ראש העיר", טענה.

יו"ר הוועדה אמר כבר בפתח הדיון כי "התחושות שלו קשות", והצטרף לביקורת שהשמיעו בכירים חרדים אחרים על האופן בו נקבעים האזורים המוגבלים. לטענתו, "החוק יוצר סטיגמות לערים שונות. מצד אחד נראה שאף אחד לא רוצה להשתמש בכלי הזה, אך כשכבר משתמשים זה לא תמיד בשום שכל ובזהירת המתבקשת. ההפעלה כלפי שכונות מסוימות לא תמיד חפה מטעויות".

סגר באלעד (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
"אם פספסנו, יש לבדוק למה". הסגר באלעד/ראובן קסטרו

"נתעכב על נושא שיקול הדעת למקבלי ההחלטות, ממה מורכבים הנתונים המוצגים לוועדת השרים לפיהם מתייחסים לאוכלוסיות השונות, וכן משך ההחלטה ופיקוח הכנסת", הוסיף. "אני רוצה לשנות. אנחנו לא יושבים פה כדי לאשר מסמך שהועבר אלינו בבהילות. למרות הגבלת הזמן, נתקן את התקנות. התיוג הוא דבר רע שאסור שיהיה".

גם נושא הסגר שהוטל באלעד עלה בדיון הוועדה. ראש אגף לוחמה בטרור במל"ל (המטה לביטחון לאומי), יגאל סלוביק, טען כי עיריות תל אביב ובית שמש עובדות בשיתוף פעולה מלא עם הרשויות, ואם זה לא המקרה בעיר אלעד: "יש לבדוק למה". לדבריו, "במקומות בהם באנו עם נתונים וראש העיר טען לטעות, ישבנו עם ראש העיר והרופאה המחוזית ותיקנו ולא העלינו את אותן ערים לאזור במיקוד. אם פספסנו באירוע הזה את ראש העיר אלעד אז יכול להיות וצריך לתקן את זה".

ראשי רשויות נגד משרד הבריאות: "הסגר הגדיל את חוסר האמון"

במהלך הדיון תקפו גם ראשי הרשויות את משרד הבריאות, ודרשו להיות מעורבים בקבלת ההחלטות על "אזור מוגבל". ראש עיריית אלעד ישראל פרוש אמר כי "לקחו עיר שלמה והכפישו אותה". הוא הוסיף כי "אם אתם לא רוצים לספור את ראשי הרשויות ניחא, אבל שמתם אנשים כה חשובים במדים ירוקים וכחולים אצלנו בעיר, תספרו אותם לפחות כשמחליטים על סגר".

ראשת העיר בית שמש עליזה בלוך הוסיפה כי "לפני שלוחצים פליי על אזור מוגבל תעצרו רגע ותחשבו איך לבודד את החולים ולקטוע את הנדבקים הסגר רק הגדיל את חוסר האמון". לדבריה הצטרף גם ראש עיריית בני ברק, אברהם רובינשטיין, שאמר כי "המשנה הסדורה צריכה להיות לשלוח למלוניות כמה שיותר משפחות"

גם ראש מועצת קרית יערים, הרב יצחק רביץ אמר דברים דומים: "אני ברבע שעה יכול למפות את היישוב ולהחליט מי נדרש לבידוד. למשרד הבריאות ייקח שבועיים. אנחנו החזית וככל שהנושא ייכלל בחוק נצליח למגר את הנגיף".

בשבועות האחרונים חלה עלייה בתחלואה ברחבי הארץ ככלל, ובטבריה כפרט. מניין המאובחנים המאומתים עלה היום ל-23,497, בהם 6,160 חולים פעילים ובתוכם 24 מונשמים. מניין המתים מהנגיף עומד על 318 בני אדם, ו-17,019 החלימו ושוחררו לבתיהם.

בטבריה עצמה אחוז הבדיקות החיוביות גבוה מהממוצע הארצי, 5% לעומת 2.8%. סך הכל, ישנם 82 חולים מאומתים בעיר, כשחצי מהם, 42 חולים, אובחנו בשבוע האחרון. עוד עולה מנתוני מרכז המידע והידע הלאומי למאבק בקורונה כי שיעור החולים בעיר הוא 16 לכל עשרת אלפים איש.

סגר בשכונות טבריה, 24.6.2020. דוברות משטרת ישראל
"החוק יוצר סטיגמות". תדריך לקראת הסגר בטבריה/דוברות משטרת ישראל

בשבוע שעבר, שורת אישי ציבור חרדים מתחו ביקורת על הסגר בטבריה ובאלעד. יו"ר יהדות התורה, השר יעקב ליצמן, קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו שעומד בראשות הוועדה ולשר הבריאות יולי אדלשטיין לשקול מחדש את ההחלטה. "כפי שאמרתי בעת שהייתי בתפקיד שר הבריאות, אין לקבל החלטה להגבלות תנועה על בסיס אופי האוכלוסייה, אלא על פי שיקולים מקצועיים בלבד", אמר ליצמן.

"על פניו, ההחלטה לסגר הינה מגזרית ואינה נכונה", הבהיר שר הבריאות לשעבר. ליצמן קרא לסגור את גני הילדים "בעת הזו" לאור ההדבקה הגבוהה בריכוזים מסוימים.

גם יו"ר ועדת הכספים משה גפני אמר ברשת ב' כי "הכי קל לסגור את החרדים. זה לא בסדר. הלוואי שבכל המקומות בארץ היו שומרים כמו בשכונות החרדיות. המציאות הזו גורמת נזק בל יתואר, תהליך של ייצור סטיגמה על ציבור שתמיד אפשר לזהות אותו חיצונית".

(עדכון ראשון 14:24)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully