וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם אמריקני: השיחות בבית הלבן על הסיפוח הסתיימו ללא החלטה

טל שלו ורויטרס

25.6.2020 / 19:16

בסוכנות הידיעות רויטרס דווח על סיום השיחות, שהתקיימו בימים האחרונים בהשתתפות בכירים בבית הלבן. זאת לקראת תאריך היעד שהציב נתניהו לתחילת החלת הריבונות. שליח טראמפ צפוי להגיע לישראל בימים הקרובים. יועצת לטראמפ הודיעה מוקדם יותר כי הוא יישא הצהרה גדולה בנושא

שבוע לתחילת מהלכי הסיפוח: מועצת הביטחון של האו"ם דנה בנושא/-

השיחות בבית הלבן על תכנית הסיפוח הסתיימו ללא החלטה - כך אמר היום (חמישי) גורם אמריקני לסוכנות הידיעות רויטרס. זאת, ימים ספורים לפני תאריך היעד שהציב ראש הממשלה בנימין נתניהו לתחילת תהליכי החלת הריבונות בחלקים מהגדה המערבית. בכיר בבית הלבן אמר כי הפגישות שנערכו במהלך השבוע היו פרודוקטיביות.

עוד מסר הבכיר כי שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן יחזור הלילה לישראל, יחד עם השליח המיוחד אבי ברקוביץ' וחבר ועדת המיפוי האמריקנית סקוט לית', לפגישות ודיונים נוספים. גורם אמריקני אחר אמר כי יהיה צורך בניתוחים ובדיונים נוספים לפני שתקבע החלטה סופית בארצות הברית.

בשלושת הימים האחרונים ניהלו בכירים בבית הלבן שיחות על התכנית, המגיעה במסגרת "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ. היום, יועציו של טראמפ לביטחון לאומי נפגשו בבית הלבן כדי לדון בנושא. מוקדם יותר היום, אמרה היועצת הבכירה לנשיא, קיליאן קונווי, כי "טראמפ יישא הצהרה גדולה בנושא. הוא דיבר על כך בעבר ואשאיר את זה לו".

ג'ארד קושנר דולנד טראמפ. GettyImages
טראמפ וקושנר/GettyImages

אף שקונוויי לא פירטה מיהם הבכירים שהשתתפו בשיחות, גורם בכיר בממשל אמר ביום שני כי השגריר בישראל, דיוויד פרידמן, יגיע לוושינגטון כדי להיפגש עם בכירים בממשל כמו שר החוץ מייק פומפאו, היועץ ג'ארד קושנר ומחליפו בתפקיד השליח למזרח התיכון, אבי ברקוביץ'.

בימים הקרובים טראמפ יהיה חייב להחליט אם לתמוך בתכניתו של נתניהו. טראמפ יכול לתמוך באופן מלא בהחלת הריבונות, לאמץ עמדה מקלה יותר או להתנגד למהלך - תרחיש שלא נחשב סביר. ראש הממשלה צפוי לפעול במהירות בהתחשב באי הוודאות לגבי סיכויו של הנשיא האמריקני להיבחר לכהונה שנייה, בעוד שיריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן מתנגד לסיפוח.

עבור וושינגטון, על כף המאזניים מונחים היחסים שטיפח טראמפ עם שותפיו הערבים ועם מדינות אירופה, עמן פתח חזית בכמה נושאים - משינויי אקלים, למסחר ועד הסכם הגרעין עם איראן. הטיעון המשכנע יותר עבור הנשיא וצוותו הוא כי ההחלטה תשפיע על עמדתם של האוונגליסטים, שלתמיכתם הוא זקוק על מנת להיבחר שנית לנשיאות. הקהילה הבינלאומית אמנם מתנגדת לתכנית הסיפוח, אך תומכיו העיקריים של טראמפ מצודדים בה בהתלהבות.

עוד בוואלה!

חברי קונגרס דמוקרטים לנתניהו וגנץ: "סיפוח חד-צדדי יסכן את ישראל"

לכתבה המלאה

היום, 189 חברי קונגרס מהמפלגה הדמוקרטית שיגרו מכתב לנתניהו ולראשי כחול לבן, שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי, שבו הביעו דאגה מהכוונה לספח חד-צדדית חלקים מהגדה המערבית. "סיפוח חד-צדדי עשוי לסכן את ההתקדמות המשמעותית של ישראל בנורמליזציה עם מדינות ערב, מסכן את ירדן, עשוי ליצור סיכונים ביטחוניים נלווים חמורים לישראל ועלול ליצור בעיות חמורות לישראל עם חבריה האירופים ושותפיה האחרים ברחבי העולם", נכתב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה בירושלים ב-7 ביוני 2020. רויטרס
הצהיר על 1 ביולי כתאריך יעד לתחילת החלת הריבונות. נתניהו/רויטרס

מוקדם יותר השבוע, נשלחו שני מכתבים הפוכים מטעם חברי הסנאט והקונגרס של המפלגה הרפובליקנית לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ולנתניהו, שהביעו תמיכה גורפת בזכותה של ישראל להחיל ריבונות. 109 חברי קונגרס מטעם המפלגה הרפובליקנית פרסמו הצהרת תמיכה ב"עסקת המאה" ובכוונת ישראל לספח חלקים מיהודה ושומרון במסגרתה. הם כתבו כי "לישראל יש זכות להחליט עצמאית, ללא לחץ, לקבל החלטות בנושא הריבונות שלה".

במכתב פומבי נוסף, שנשלח אתמול לנשיא טראמפ על ידי שבעה סנאטורים רפובליקנים בכירים בהובלת טד קרוז מטקסס וטום קוטון מארקנסו, שנחשבים לפרו-ישראלים מאוד, הם הביעו תמיכה "ביישום תכנית השלום, בכלל זה הרחבת תחולת החוק האזרחי הישראלי אל קהילות ישראליות ואל אזורים החיוניים לביטחון ישראל, כגון בקעת הירדן".

(עדכון ראשון 18:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully