וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש המוסד נפגש עם המלך עבדאללה בירדן. גורם ישראלי: דנו בנושא הסיפוח

טל שלו ויפעת רוזנברג

25.6.2020 / 14:16

לדברי הגורם, השניים דנו בהתנגדות ירדן להחלת הריבונות בבקעה. כהן העביר מסרים בין המלך לבין ראש הממשלה נוכח המתיחות והיחסים הצוננים בין הצדדים. בחמאס מאיימים: המחיר שישראל תשלם על הסיפוח יהיה חסר תקדים

שבוע לתחילת מהלכי הסיפוח: מועצת הביטחון של האו"ם דנה בנושא/-

ראש המוסד יוסי כהן ביקר בירדן באחרונה ונפגש עם המלך עבדאללה - כך נודע היום (חמישי). לדברי גורם ישראלי, אחד הנושאים המרכזיים שעלו בפגישה היו ההתנגדות הירדנית לכוונת הממשלה לספח ולהחיל ריבונות בבקעת הירדן. כהן העביר מסרים מראש הממשלה בנימין נתניהו למלך עבדאללה, נוכח המתיחות בין ארמון המלוכה לבין לשכת ראש הממשלה והיחסים הצוננים בין הצדדים.

בתוך כך, הזרוע הצבאית של חמאס איימה כי המחיר שתשלם ישראל על הסיפוח יהיה "חסר תקדים". דובר גדודי עז א-דין אל-קסאם, אבו עוביידה, אמר כי "שום עסקה לא תעבור ללא תגובה. הכיבוש ישלם את המחיר על אפו ועל חמתו".

פחות משבוע לקראת 1 ביולי, תאריך היעד שהציב נתניהו לתחילת תהליך החלת הריבונות, הוא הצהיר כי "ההתנגדות מחשיבה את תכנית הסיפוח כהכרזת מלחמה על עמינו - ואנחנו נכריח את האויב להתחרט על החלטה זו".

עבדאללה מלך ירדן נושא נאום באיחוד האירופי. 15 בינואר 2020. AP
נפגש עם ראש המוסד ודן עמו בסיפוח. המלך עבדאללה/AP

את הדברים אמר אבו עוביידה בנאום שנשא לציון יום השנה לחטיפת החייל גלעד שליט. לדבריו, "הטאבו שנשבר בעסקה הקודמת יישבר אף יותר בעסקה הקרובה. אנחנו לא נעייף את עצמנו במשא ומתן על פחות ממחיר זה". דובר הזרוע הצבאית הוסיף כי יש לארגון "אפשרויות רבות" כדי לכפות את רצונו בנוגע לאסירים.

הכוונה להחיל ריבונות בשטחים מגיעה במסגרת "עסקת המאה" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. קיליאן קונווי, יועצת בכירה לנשיא, אמרה היום כי בימים האחרונים מתנהלות שיחות בנושא בין בכירים בבית הלבן והוסיפה כי "טראמפ יישא הצהרה גדולה בנושא".

המהלך מעורר התנגדות מצד הפלסטינים וכן כמה מדינות ערב, בהן גם ירדן. ביום שני, מאות השתתפו בעצרת מחאה ביריחו נגד התכנית. "שלום צודק לא יושג אלא בסיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית על גבולות 1967 ובירתה מזרח ירושלים", הצהיר בכיר הרשות הפלסטינית סאיב עריקאת בעצרת.

לוחמי חמאס מתפללים במהלך תצוגה צבאית נגד ישראל בדרום רצועת עזה ב-11 בנובמבר 2019. רויטרס
"מחשיבים את הסיפוח כהכרזת מלחמה". פעילי חמאס/רויטרס

בשבוע שעבר הביע שר החוץ של ירדן איימן א-ספדי את ההתנגדות הירדנית לסיפוח, והבהיר כי מדינתו תעמוד לצד הפלסטינים. במהלך פגישה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ברמאללה, הזהיר א-ספדי בשם המלך עבדאללה כי "הסיפוח פירושו שישראל בחרה בסכסוך במקום שלום. היא תישא בהשלכות ההחלטה הזו לא רק בקשר בין ירדן לישראל, אלא גם במאמצים הכוללים באזור".

אתמול, בדיון תקופתי של מועצת הביטחון על המזרח התיכון, אמר מזכ"ל הארגון אנטוניו גוטרש כי הסיפוח מהווה "הפרה חמורה" של החוק הבינלאומי. גוטרש קרא לממשלת ישראל לנטוש את תכניות הסיפוח, לחדש את המו"מ עם הפלסטינים וכן לכנס ועידת שלום בינלאומית תחת חסות הקוורטט הבינלאומי - ארצות הברית, רוסיה, האו"ם והאיחוד האירופי - ובהשתתפות ישראל, הפלסטינים ומדינות ערב כדי לדון בנושא.

מזכ"ל הליגה הערבית אחמד אבו אל-רייט הוסיף במהלך הדיון כי "הסיפוח יאיים על השקט". לדבריו, אם הוא יצא לפועל, "תיהרס כל תקווה לשלום בעתיד".

מלך ירדן עבדאללה הזהיר אף הוא לפני כשבועיים כי התכנון של ישראל לספח חלקים מהגדה מאיים על היציבות במזרח התיכון. בשיחת ועידה שקיים בווידאו עם בכירים בקונגרס האמריקני, אמר עבדאללה כי "כל צעד ישראלי חד-צדדי לסיפוח אדמות בגדה אינו מקובל, ומערער את הסיכויים להשיג שלום ויציבות באזור".

לפי הצהרת ארמון המלוכה בעמאן, עבדאללה מודאג עמוקות מתכנית הסיפוח, ואמר למחוקקים האמריקנים כי "השלום יבוא רק עם הקמת מדינה פלסטינית עצמאית, ריבונית ובת-קיימא", שירושלים המזרחית תהיה בירתה.

(עדכון ראשון: 14:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully