וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזכ"ל האו"ם קרא לישראל לנטוש את הסיפוח: "הפרה חמורה של החוק הבינ"ל"

24.6.2020 / 19:27

במהלך הדיון התקופתי במועצת הביטחון על המזרח התיכון גוטרש הביע התנגדות להחלת הריבונות ביו"ש ובגדה. שר החוץ הפלסטיני: "קוראים לקהילה הבינלאומית לנקוט בצעדים מידיים נגד ישראל". שגרירת ארה"ב קראה לפלסטינים לקיים דיון: "זהו נתיב לשלום"

שבוע לתחילת מהלכי הסיפוח: מועצת הביטחון של האו"ם דנה בנושא/-

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קרא היום (רביעי) לממשלת ישראל לנטוש את תכניות הסיפוח, ואמר כי מדובר ב"הפרה חמורה" של החוק הבינלאומי. במהלך הדיון התקופתי של מועצת הביטחון על המזרח התיכון קרא גוטרש לחדש את המו"מ בין ישראל והפלסטינים ולכנס ועידת שלום בינלאומית תחת חסות הקוורטט הבינלאומי - ארצות הברית, רוסיה, האו"ם והאיחוד האירופי - ובהשתתפות ישראל, הפלסטינים ומדינות ערב לדון בנושא.

שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלדנוב הזהיר בדיון כי "סיפוח עשוי לשנות באופן בלתי הפיך את יחסי ישראל והפלסטינים. יש סכנה ליותר מרבע מאה של מאמצים בינלאומיים לתמיכה במדינה פלסטינית בת-קיימא חיה בשלום, ביטחון והכרה הדדית עם מדינת ישראל. ככל שהסיכוי להגיע לפתרון שתי המדינות קטן, כך הסכנה לכעס, הקצנה ואלימות מתגברת. מעבר להשלכות המשפטיות, ביטחוניות, וכלכליות של הסיפוח, סיפוח חלקים מהגדה יעביר מסר אחד: משא ומתן דו-צדדי לא יכול להשיג שלום".

הדיון, המתנהל ברקע ההיערכות והשיח הבינלאומי על החלת הריבונות, לא סגור רק לחברות המועצה ונערך בזום. בין המשתתפים שרי חוץ, מזכ"ל הליגה הערבית אחמד אבו אל-רייט, שגריר ישראל לאו"ם דני דנון ושר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מלכי.

דיון מועצת הביטחון של האו"ם על המזרח התיכון, 24 ביוני 2020. ללא, צילום מסך
דיון מועצת הביטחון של האו"ם בזום, היום/צילום מסך, ללא

מנגד, שגרירת ארצות הברית לאו"ם קלי קלארק אמרה כי "זהו נתיב לשלום. ארצות הברית סבורה שהסטטוס קוו פוגע גם בישראלים וגם בפלסטינים. תכנית טראמפ היא תכנית שתי מדינות מציאותית. יש חלקים בחזון השלום שלנו שאפשר לעשות עליו התאמות, לא הייתה לנו כוונה לכפות פתרון. אנחנו מבקשים מהקהילה הבינלאומית והפלסטינים לא לבטל את החזון של הנשיא טראמפ לשלום. האחריות של הישראלים והפלסטינים היא לשמור על ראש פתוח".

"אני מבינה את הדאגות של רבים מכוונות הסיפוח של ישראל", הבהירה קלארק. "מכם אנחנו מבקשים מכם לדרוש שההנהגה הפלסטינית תיקח אחריות על מה שהיא אחראית לו. להנהגה הפלסטינית יש אחריות לחפש את הטוב עבור העם שלהם".

השגרירה האמריקנית קראה להנהגה הפלסטינית לקיים דיון עם וושינגטון. לדבריה, "התכנית היא הצעת פתיחה, התחלה של משא ומתן, לא הסוף. זו בעיה פוליטית מורכבת שאפשר לפתור רק במו"מ בין ישראל והפלסטינים. ארצות הברית תחת הנשיא טראמפ מציעה התחלה של שיח. אנחנו פתוחים לשיח עם כל אחד כדי לשמוע איך אפשר להחזיר את הצדדים לשולחן".

במקביל, שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו אמר כי "ההחלטה על החלת הריבונות מוטלת על ישראל".

ריאד אל- מלכי, שר החוץ הפלסטיני. AP
"סיפוח ישפיע על יחסיה של ישראל עם פלסטין והאזור באופן בלתי הפיך". אל-מלכי/AP

"אנחנו משתמשים בדימוי של צומת דרכים כדי להסביר כמה חשוב הרגע הזה בהיסטוריה", אמר שר החוץ הפלסטיני בפתח דבריו. "לעת עתה, לצערי, הנהג הוא ישראל ונראה כי היא לא תעצור בצומת הדרכים בגלל שהיא שיכורה מכוח ומונעת על ידי הרצון לקחת כמה שיותר אדמות פלסטיניות. ישראל נמצאת תחת האשליה שזהו היעד, וכשתגיע לשם היא תוכל ליהנות מהנוף. היא מתעלמת מכך שהדרך לא יכולה להסתיים שם, וממשיכה לעבר הסלמה של הסכסוך בגלל ממשל כובש... שיוביל לחוסר צדק, חוסר יציבות וחוסר ביטחון".

לדבריו, "כמו פעמים רבות בעבר, ישראל נחושה להתעלם מתמרור העצור הגדול שקהילה הבינלאומית מציבה מולה. ישראל חושבת שהחלטות מועצת הביטחון של האו"ם מחייבת רק אחרים. סנקציות הן עבור אחרים. ישראל שופטת, אבל לא יכולה לעמוד תחת שיפוט. עלינו להוכיח שהיא טועה".

"ישראל צריכה לדעת שסיפוח יגרור השלכות מידיות", הזהיר אל-מלכי. "זאת הסיבה שאנחנו קוראים לקהילה הבינלאומית לנקוט בצעדים מידיים נגדה, הכוללים הטלת סנקציות. יש להבהיר כי סיפוח ישפיע על יחסיה של ישראל עם פלסטין והאזור באופן בלתי הפיך. הסיפוח יהרוס את הסיכויים לשלום ישראלי-פלסטיני ואזורי. אנחנו הפלסטינים נשארים מחויבים לשלום, מעולם לא נסוגנו מכל הצעה כדי למצוא פשרה, בניגוד לישראל שעם כל ממשל חדש קוראת למו"מ מחדש. אנחנו בצומת דרכים ועל הקהילה הבינלאומית לקחת שליטה על ההגה".

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון במהלך נאומו בעצרת הכללית של האו"ם 11 בפברואר 2020. AP
"האימוץ העיוור של הנרטיב הפלסטיני והדרישות שלהם לא הוביל ולא יוביל לפתרון". דנון/AP

שגריר ישראל באו"ם דנון נשא אף הוא דברים בדיון. "בתחילת הקונפליקט הפלסטינים דחו את הרעיון של המדינה היהודית. הם לא רוצים מדינה פלסטינית לצד יהודית, אלא על חשבון מדינה יהודית", אמר. "ההחלטה שאנחנו עומדים בפניה היום היא בין מציאות לדחייה. המציאות היא שישראל רוצה שלום וביטחון. הפלסטינים לצערנו שוב בוחרים בדחייה על כל פתרון מציאותי. כרגע יש הזדמנויות אזוריות משמעויות, בעיקר יוזמת טראמפ שהיא אבן דרך חשובה".

"אנחנו מצפים מהקהילה הבינלאומית להבהיר לפלסטינים כי חוסר שיתוף הפעולה שלהם לא יקדם את האינטרסים שלהם", הוסיף דנון. לדבריו, הפלסטינים בנו נרטיב שגוי של הסכסוך והקהילה הבינלאומית אימצה אותו. "בעולם ממשיכים לתגמל את הסרבנות הפלסטינית ומתעלמים מהמציאות בשטח. האימוץ העיוור של הנרטיב הפלסטיני והדרישות שלהם לא הוביל ולא יוביל לפתרון בר קיימא לסכסוך".

מזכ"ל הליגה הערבית: "הסיפוח יאיים על השקט"

מזכ"ל הליגה הערבית הדגיש כי הליגה "מאמינה שהסיפוח יאיים על השקט". אל-רייט הוסיף כי "אם הסיפוח יקרה, תיהרס כל תקווה לשלום בעתיד".

השר לענייני מזרח תיכון של בריטניה ג'יימס קלאברלי מתח אף הוא ביקורת על כוונת החלת הריבונות. הוא הבהיר כי ארצו "מתנגדת בתוקף לסיפוח, שהוא הפרה של החוק הבינלאומי". לדבריו, "בריטניה לא תכיר בשום ניסיון חד-צדדי לשנות את הגבולות. צעד כזה ינוגד את הסדר הבינלאומי שמבוסס על חוקים בינלאומיים ועל אמנת האו"ם".

"אסור שהסיפוח יעבור ללא מענה. שלום כפוי לא ישיג כלום ורק יגדיל את חוסר האמון", הוסיף. "בריטניה מוכנה לעמוד לצד ההנהגה הישראלית והפלסטינית בבחירת הדרך למשא ומתן. אנחנו קוראים לארצות הברית, ישראל וההנהגה הפלסטינית למצוא את הדרך לחדש את המשא ומתן".

שגריר צרפת באו"ם, ניקולס די ריוויאר, הדגיש כי "אנחנו בנקודת מפנה של הסכסוך הישראלי-פלסטיני. שבוע לפני הדד-ליין של 1 ביולי, התקווה להשיג שלום בעזרת משא ומתן מעולם לא הייתה רחוקה יותר". השגריר הבהיר כי מדינתו מצטרפת לחשש של מזכ"ל האו"ם להפרה של החוק הבינלאומי. לטענתו, "החלטה כזאת תחתור תחת היציבות באזור ותחת היחסים של ישראל עם שכנותיה הערביות. צרפת קוראת לממשלת ישראל להימנע מכל צעד שיוביל לסיפוח חד-צדדי, ולא תכיר באף שינוי בגבולות 1967, למעט כזה שיוסכם על ידי שני הצדדים בתיאום עם החוק הבינלאומי".

שגריר רוסיה באו"ם, וסילי נבנזיה, אמר כי "הסיפוח ימנע דיאלוג ישיר וישפיע על האזור". הוא הבהיר כי מדינתו בעד מו"מ מידי בין ישראל והפלסטינים והדגיש: "חייבים לנטוש את תכנית הסיפוח ולפתוח במשא ומתן".

בהמשך לדיון במועצת הביטחון, השגרירים האירופים ממדינות שחברות במועצה - צרפת, גרמניה, בריטניה, אסטוניה, בלגיה, אירלנד ונורבגיה - פרסמו הודעה משותפת בה הצהירו כי "כל סיפוח - בהיקף גדול או בהיקף מצומצם - יהיה הפרה של החוק הבינלאומי ולא נכיר בו. לצעד כזה יהיו השלכות על יחסינו הקרובים עם ישראל".

(עדכון ראשון: 16:39)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully