וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריצוי בוחרים מול זעם בינלאומי: טראמפ יצטרך להכריע כיצד ייראה הסיפוח

24.6.2020 / 23:36

בימים הקרובים ייאלץ נשיא ארה"ב לבחור אם לתמוך באופן מלא בנתניהו או לאמץ את תכנית החלת הריבונות הישראלית באופן חלקי. שלב ההכרעה הגיע בעוד טראמפ צונח בסקרים ונאבק להיבחר לכהונה שנייה. אור ירוק לישראל עלול לפגוע ביחסים עם בעלות בריתו במזה"ת במאבק מול איראן

צילום: רוני כנפו, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עומד בפני הכרעה בנוגע לישראל שעשויה לשנות את עמדתה של אמריקה בנושא המזרח התיכון, ולהשפיע על סיכויו לנצח בבחירות.

בימים הקרובים טראמפ יהיה חייב להחליט אם לתמוך בתכניתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לספח שטחים ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן. יועציו של הנשיא לביטחון לאומי נפגשו היום (רביעי) בבית הלבן כדי לדון בנושא, שמתקרב לנקודת רתיחה לאחר חודשים בהם היה על אש קטנה. קיליאן קונווי, יועצת בכירה לנשיא, אמרה כי בימים האחרונים מתנהלות שיחות בנושא בין בכירים בבית הלבן, אולם לא ציינה מיהם אותם בכירים. "טראמפ יישא הצהרה גדולה בנושא", אמרה. "הוא דיבר על כך בעבר ואשאיר את זה לו" .

טראמפ יכול לתמוך באופן מלא בנתניהו, שהציב את 1 ביולי כתאריך היעד לתחילת קידום הליך החלת הריבונות, לאמץ עמדה מקלה יותר או להתנגד למהלך - תרחיש שלא נחשב סביר. אף שהתאריך אינו חקוק בסלע, ראש הממשלה צפוי לפעול במהירות בהתחשב באי הוודאות לגבי סיכויו של הנשיא האמריקני להיבחר לכהונה שנייה, בעוד יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן מתנגד לסיפוח.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 24 ביוני 2020. AP
ייאלץ לקבל הכרעה בימים הקרובים. טראמפ, היום/AP

עבור וושינגטון, על כף המאזניים מונחים היחסים שטיפח טראמפ עם שותפיו הערבים ועם מדינות אירופה, עמן פתח חזית בכמה נושאים - משינויי אקלים, למסחר ועד הסכם הגרעין עם איראן.

הטיעון המשכנע יותר עבור הנשיא וצוותו הוא כי ההחלטה תשפיע על עמדתם של האוונגליסטים, שלתמיכתם הוא זקוק על מנת להיבחר שנית לנשיאות. הקהילה הבינלאומית אמנם מתנגדת לתכנית הסיפוח, אך תומכיו העיקריים של טראמפ מצודדים בה בהתלהבות.

הפגישה בבית הלבן מגיעה בעת שטראמפ עומד בפני צניחה בסקרים וספקות לגבי התנהלותו בנושא מדיניות החוץ. בין אנשי הממשל התומכים בתכניתו של נתניהו שר החוץ מייק פומפאו, שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן וכמה חברי קונגרס רפובליקנים. לפי גורמים המעורים בנושא, הסיפוח, לצד השבעת רצונו של הבייס הפוליטי של טראמפ, יקלו על גיבוש הסכם שלום בגלל שהצעד יפגום במה שבבית הלבן רואים כציפיות פלסטיניות לא מציאותיות להקמת מדינה.

שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן ושר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו בשגרירות ארצות הברית בירושלים, 21 במרץ 2019. AP
מהתומכים הבולטים בנתניהו. פרידמן ופומפאו בשגרירות ארה"ב בירושלים, 2019/AP

במכתב שנשלח אתמול לנשיא, שבעה סנאטורים רפובליקנים ציינו את תכנית השלום של טראמפ עצמו, שפורסמה בינואר ולפיה הכרה בריבונות ישראלית ביהודה ושומרון ובגדה היא מציאות פשוטה. "אדוני הנושא, אין חלופה אחרת לגישה העובדתית הזאת, וככל שהמתנגדים לישראל וליחסים בין ארצות הברית לישראל סבורים אחרת, לא נוכל להשיג שלום", כתבו הסנאטורים, בהובלת טד קרוז מטקסס וטום קוטון מארקנסו, שנחשבים לפרו-ישראלים.

לעומתם, גורמים אחרים בבית הלבן היו רוצים לראות התנגדות או הכרה מוגבלת בלבד מצד וושינגטון בנושא הסיפוח. בגישה תומכים בכירים בפנטגון ויועצו המיוחד של הנשיא למזרח התיכון וחתנו ג'ארד קושנר, שנחשב לאדריכל "עסקת המאה", שנדחתה על ידי הפלסטינים. הם חוששים כי אישור נחרץ להחלת הריבונות הישראלית תרחיק את בעלות בריתה של ארצות הברית במזרח התיכון בעת רגישה של המאבק בנגיף הקורונה ואיומים מצד איראן.

ירדן ואיחוד האמירויות הערביות, שותפותיה של וושינגטון במזרח התיכון, הביעו התנגדות לסיפוח והזהירו מפני השלכות חמורות לאזור אם נתניהו ימשיך בהליך. גם באיחוד האירופי מתנגדים נחרצות, ומזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קרא לישראל לנטוש את תכניותיה.

טראמפ ניסה בשבועות האחרונים למצוא דרכים להחזיר לעצמו את האינטנסיביות,, בעיקר משום שמסע הבחירות שלו תלוי יותר במקסום ההופעה של בייס הבוחרים שלו בקלפיות, מאשר זכייה בבריכה המתמעטת של בוחרים מתלבטים מהמרכז.

עם זאת, לא ברור כמה קולות עשויים להיות מושפעים מההחלטה על הסיפוח. "בסופו של דבר, עמדה האמריקנית תיקבע על ידי הנשיא עצמו, והוא לבטח יראה את הנושא הזה, כמו את כל האחרים, דרך עדשת קמפיין הבחירות שלו. אבל קשה לראות כיצד טראמפ ישיג יתרון אלקטורלי רב בשלב הזה", אמר ג'ייק וואלס, דיפלומט אמריקני לשעבר שכיהן בעבר כקונסול הכללי בירושלים.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם ראש הממשלה בנימין נתניהו היועץ ג'ראד קושנר השליח ג'ייסון גרינבלט והשגרירים דיוויד פרידמן ורון דרמר ב-25 במרץ 2020. AP
טראמפ, נתניהו, קושנר פרידמר ודרמר בבית הלבן, מרץ/AP

"למרות שסיפוח צריך להיות פופולרי בקרב אוונגליסטים נוצריים ואנשי ימין בקהילה היהודית האמריקנית, רוב המצביעים האלה כבר נמצאים בכיסו. נראה כי לא סביר שעמדת הנשיא תשנה קולות בארצות הברית", הוסיף. "במצב כזה, עם הרבה בעיות אחרות על שולחנו, הוא עשוי להעדיף סיפוח מוגבל יותר, או אולי אפילו דחיית הנושא כולו".

ג'ואל רוזנברג, סופר אוונגליסטי אמריקני-ישראלי, אמר כי הנושא "היה בעל תהודה רבה יותר עם מרבית האוונגליסטים בארצות הברית" תחת נסיבות שונות, אך בהתחשב בסוגיות האחרות ששולטות בדיאלוג הלאומי, הוא לא רואה "תשומת לב או עניין רב" לסיפוח בקרב "אוונגליסטים אמריקנים ברמת השטח".

הסיפוח "יכול בפועל להביא לתוצאות הפוכות בקרב אוונגליסטים שנמצאים במאבק עם טראמפ בימים אלה", ולעורר מתחים חדשים, הוסיף רוזנברג.

הכומר הפופולרי מטקסס ובן ברית ותיק של טראמפ, רוברט ג'פרס, אמר כי הסיפוח בפני עצמו "עוד סוגיה להתמודד איתה עבור האוונגליסטים" מכדי לעקוב אחריה מקרוב. עם זאת, הוא אמר כי המדיניות הפרו-ישראלית של טראמפ באופן כללי מעניקה לממשלתו "חופש פעולה רחב עם אוונגליסטים" בכל הנוגע להחלטתו הסופית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully