וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקי הקנאביס אושרו בקריאה טרומית, הח"כים החרדים נעדרו

24.6.2020 / 12:31

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את היוזמות לאי-הפללת צרכני קנאביס, והן יוצמדו להצעה ממשלתית שתגובש בחודשים הקרובים. נציגי ש"ס ויהדות התורה לא השתתפו בהצבעה בטענה שמדובר ב"צעד לא חינוכי", אך חלק מנציגי האופוזיציה תמכו. סמוטריץ': "ניסוי חברתי מסוכן"

בווידאו: מליאת הכנסת מצביעה על חוקי הקנאביס/צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעות החוק לאי-הפללת צרכני קנאביס. ההצעות של חברי הכנסת שרן השכל (הליכוד) ורם שפע (כחול לבן) אושרו בין היתר בתמיכת חלק מחברי האופוזיציה, ברוב של 61 תומכים מול 11 מתנגדים, אף שנציגי ש"ס ויהדות התורה נעדרו מההצבעה. יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר, אפשר להם להיעדר או להתקזז אחרי שנציגי הסיעות החרדיות טענו כי אישורן יהיה "צעד לא חינוכי".

ביום ראשון קיבלו ההצעות גם את אישורה של ועדת השרים לחקיקה, בראשות שר המשפטים אבי ניסנקורן. כעת, לאחר האישור בקריאה טרומית, הצעות החוק לא יקודמו למשך שלושה חודשים, עד אז הממשלה תגבש הצעת חוק ממשלתית בסיוע של צוות בין-משרדי בראשות משרד המשפטים. לאחר גיבושה, ההצעה הממשלתית תובא לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה, ואליה יוצמדו הצעות החוק של השכל ושפע.

אחת מהן, של השכל, נועדה למנוע הפללה של בגירים מעל גיל 21, שמעשנים לצריכה אישית בלבד. מנגד, ההצעה של שפע נועדה לאפשר הקמת חנויות ייעודיות לממכר קנאביס לצריכה עצמית, בכפוף לרישיון ותנאים של משרד הבריאות.

רם שפע ושרן השכל כנסת יוני 2020. דוברות הכנסת, אתר רשמי
ההצעות שלהן יוצמדו להצעה ממשלתית. חברי הכנסת השכל ושפע/אתר רשמי, דוברות הכנסת

"יש כאן בשורה אמיתית לציבור שוחרי החירות", אמרה ח"כ השכל לאחר ההצבעה. "הסדרת נושא הקנאביס לצריכה עצמית היא אחד הסמלים בקרב הדור שלי לחירותו של אדם לעשות בעצמו בחירות על גופו. זהו ביטוי לזכותו של אדם לפרטיותו ולצנעת חייו, ביטוי לזכותו לקיים את אורח חייו כרצונו כל עוד אינו פוגע באחר, וזאת ללא תיקון שברדיפה משטרתית, מעצר או מיתוג כעבריין".

גם בימינה הביעו התנגדות להצעות החוק. ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר היום כי "‏אם חלילה הצפת רחובות ישראל בסמים תתאפשר בחוק, זה יהיה באשמת המפלגות החרדיות. יש להם זכות וטו (ובכלל, ההסכם הקואליציוני קובע שלא יהיו חוקים שלא קשורים לקורונה בחצי השנה הראשונה שלא בהסכמה) והם היו צריכים להשתמש בו".

הוא המשיך במתקפתו על המפלגות החרדיות, ואמר כי "חוק שימנע את חילול השבת בתחבורה הציבורית בתל אביב - אין. ‏חוק גיור ממלכתי - אין. תקציב הישיבות - אין. לגליזציה - יש. מזל שהחרדים בקואליציה. מעניין מי מהרבנים או מועצות גדולי התורה סמך את ידו על החוק הזה".

עוד בוואלה!

ועדת השרים אישרה את ההצעות להסדרת אי-הפללת משתמשי קנאביס

לכתבה המלאה
אריה דרעי ויעקב ליצמן הבלוק, כנסת, 18 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
בסיעות החרדיות אמרו כי מדובר ב"צעד לא חינוכי". דרעי וליצמן/ראובן קסטרו

לאחר ההצבעה, מתח סמוטריץ' ביקורת על הח"כים שתמכו בהצעות, ואמר: "אתם הולכים קל לעשות ניסוי חברתי סופר מסוכן שאם חלילה הוא ייכשל, ויש סבירות מאוד גבוהה שהוא ייכשל, הוא יהרוס את הדורות הבאים של מדינת ישראל. זה עגל זהב שכולם סוגדים לו, אופנה, השאלה היא ממתי אנחנו נכנעים לאופנות מסוכנות והרסניות?".

ברקע ההצבעה, ח"כ תמר זנדברג תקפה את חברי כחול לבן. "‏מוקדש לילדים הטובים בקואליציה שהצביעו נגד תחבורה ציבורית בשבת בניגוד למצפונם ואז הסבירו לנו ש'אי אפשר לשנות' עם האופוזיציה. 'ילדים טובים' אמרתי? התכוונתי אדיוטים שימושיים".

תפרחות לאחר קטיף בשלבי ייבוש. צילום: ד"ר נירית ברנשטיין,
נצרך על ידי 27% מהאזרחים. תפרחת של קנאביס לאחר קטיף/צילום: ד"ר נירית ברנשטיין

ההצעה זכתה בין היתר להתנגדותו של שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן, שכיהן בעבר כשר הבריאות. בדיון בוועדת השרים ביום ראשון, שבו הצביע ליצמן נגד, הוא נימק כי "כשר בריאות אמרתי תמיד שזה סם מסוכן ואסור לתת יד ללחצים מהציבור. אם מישהו צריך את התרופה - שייקח עם מרשם".

שתי ההצעות הובאו היום להצבעה מגיעות בהמשך להודעת הליכוד וכחול לבן, לפיה המפלגות יקדמו "חקיקה שתסדיר את סוגיית אי-הפללה ולגליזיציה במודל אחראי שיותאם למדינת ישראל ולאוכלוסייה הישראלית". לפי גורם בממשלה, "החקיקה תקודם בקצב מהיר".

טקס חילופי שרים במשרד התחבורה בירושלים 18 במאי 2020. ראובן קסטרו
"ניסוי חברתי מסוכן". סמוטריץ'/ראובן קסטרו

שוק הקנאביס בישראל אינו מוסדר אף שלפי ההערכות 27% מכלל האזרחים הבגירים צורכים קנאביס. שתי הצעות החוק באו להסדיר, הן מבחינה חוקתית והן מבחינה נורמטיבית, את התחום שמדינות רבות בעולם כבר הסדירו כאשר הפכו את עישון הקנאביס לחוקי, תחת מגבלות ופיקוח מדינתי.

(עדכון ראשון: 09:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully