וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו צודק, אבל מנהיג אמיתי לא מבקש הטבות מס כשיש מיליון מובטלים

23.6.2020 / 22:10

הפטור ממס שקיבל ראש הממשלה מוצדק, גם לדברי שורת אנשי מקצוע. אפילו חברי כחול לבן, שברחו מוועדת הכספים מחשש לביקורת ציבורית, מודים שמדובר בבקשה עניינית. ועדיין, קשה לנהל על כך דיון בשיאו של אחד מהמשברים הקשים בתולדות המדינה. התיקון היה יכול לחכות לשנה הבאה

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

"מהלך מושחת", "שוד לאור יום", ו"שחיתות פוליטית" היו רק חלק מהאמירות של חברי הכנסת מהאופוזיציה כשראש הממשלה בנימין נתניהו יזם השבוע את הבקשה לקבל פטור ממס בגין הוצאות פרטיות במסגרת מילוי תפקידו כראש הממשלה. אבל מלבד העיתוי הבעייתי, הבקשה של נתניהו ראויה, עניינית וטוב שאושרה היום (שלישי) בכנסת.

ב-2017 הוגשה עתירה לבג"ץ בדרישה לחייב את המדינה לגבות מס מנתניהו על הוצאות המעון הפרטי בבעלותו, והשופטים קבעו כי נתניהו ישלם מס על הוצאות המעון הפרטי. שישה חודשים בלבד לאחר ההחלטה הזו, יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר קידם בכנסת חוק שאושר, וקבע כי מתחילת 2018 נתניהו לא יצטרך לשלם מס על הוצאות פרטיות שהוציא במסגרת מילוי תפקידו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, 21 ביוני 2020. מארק ישראל סלם, פול צלמים
אף אחד לא היה מוביל אותו למאסר אם הוא היה מחכה שנה. נתניהו/פול צלמים, מארק ישראל סלם

זוהר הסביר אז כי "אם אתה רוצה ראש ממשלה מתפקד בצורה טובה, ראויה, בלי דאגות כלכליות, אז אתה צריך לשלם לו שכר הוגן". אלא שאז ברשות המיסים העלו דרישה חדשה: על נתניהו לשלם מס על ההוצאות שהמדינה מימנה במעונו הפרטי בין השנים 2013-2018. הסיבה? נתניהו מקבל טובת הנאה, ועל כך צריך לשלם מס, למרות שמדובר בהוצאה לצורך מילוי תפקידו.

חברי כנסת משמאל ומימין שישבו היום בדיון, יועמ"שית ועדת הכספים וגורמי מקצוע נוספים טענו פה אחד שרשות המיסים מעולם לא דרשה מס דומה מראשי ממשלה קודמים. יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני דרש לדעת מנציג רשות המיסים: "מה קרה במקרה של נתניהו?" אבל הוא לא ענה. סירב להתייחס.

עוד בוואלה!

ועדת הכספים אישרה פטור רטרואקטיבי ממס לנתניהו על הוצאותיו הפרטיות

לכתבה המלאה

ההצעה שאישרה ועדת הכספים מאפשרת לנתניהו פטור רטרואקטיבי ממס על הוצאות פרטיות בגין מילוי תפקידו. אילו הוצאות? רק כאלה ששולמו מקופת המדינה. צריך להדגיש שוב, הוצאות שהוחלט כבר שהן קשורות למילוי תפקידו של ראש הממשלה וממילא שולמו כבר על ידי המדינה. על כך נתניהו לא ישלם מיסים. תארו לכם סיטואציה שבה יושב נתניהו במעונו הפרטי בקיסריה בסוף השבוע, מארח פוליטיקאים או אנשי ביטחון ועל הארוחה שהוא מגיש להם, והמדינה משלמת על כך, הוא צריך לשלם מס. ללא הצעה שאושרה היום, נתניהו היה צריך לשלם על כך מס. הגיוני? לא.

ועדת הכספים - הצעת החלטת שכר שרים וסגני שרים , 23 ביוני 2020. עדינה ולמן דוברות הכנסת, אתר רשמי
לא קיבל תשובה לשאלתו. גפני בדיון בוועדת הכספים, היום/אתר רשמי, עדינה ולמן דוברות הכנסת

חברי כחול לבן ברחו מהדיון. הם ניהלו ביממה האחרונה דיונים פנימיים בתוך המפלגה האם לתמוך בבקשת נתניהו, שוחחו עם בכירים ברשות המיסים וערכו בדיקה מעמיקה בסוגיה. בדיוק כמו שחבר כנסת צריך לעשות לפני שהוא מקבל החלטה על כספי ציבור. גם הם הגיעו למסקנה שמדובר בבקשה "עניינית" של נתניהו, ואפילו שעה לפני הדיון טענו כי יתמכו בה. "עשו לנתניהו עוול. כל כך הרבה פופוליזם", אמר בכיר במפלגה. אבל אז, הם הצטרפו לפופוליזם. לא היה להם נוח עם הביקורת הצפויה - אז הם נעלמו.

ובכל זאת, דבר אחד עמד כמכשול בדרך. גם אם לנתניהו מגיע לקבל פטור ממס, קשה לנהל על כך דיון ענייני בשיאו של אחד מהמשברים הכלכליים הגדולים ביותר בתולדות מדינת ישראל. יותר מ-900 אלף מובטלים, אנשים שנאבקים בוקר וערב כדי להביא לחם וחלב הביתה. קשה לנהל דיון ענייני כשעובדי הבמה ללא מענה, כשעובדים אחרים מובילים צעדות מחאה כדי שמישהו בממשלה יתייחס אליהם. עוד יותר קשה לנהל דיון כזה כשעסקים קורסים, וסוף המשבר? לא באופק.

מיקי זוהר בועדת הכספים - הצעת החלטת שכר שרים וסגני שרים , 23 ביוני 2020. עדינה ולמן דוברות הכנסת, אתר רשמי
בכחול לבן ברחו מהדיון. הדיון בוועדת הכספים/אתר רשמי, עדינה ולמן דוברות הכנסת

יש זמנים שבהם ראש ממשלה צריך להיות מנהיג. לקבל החלטה קשה שיש בה חשיבות ציבורית בתקופה קשה גם אם היא לא נוחה או מסתדרת לו אישית. כן, רשות המיסים ניהלו נגדו הליך פרסונלי, לא הוגן או צודק. הכול נכון, אבל את התיקון נתניהו היה יכול לקדם בכנסת גם בעוד שנה. אף אחד לא הצמיד לו אקדח לראש וגם לא היה מוביל אותו למאסר על כך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully