וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכספים אישרה פטור רטרואקטיבי ממס לנתניהו על הוצאותיו הפרטיות

23.6.2020 / 18:21

בקשת רה"מ להחזר מס המוערך במאות אלפי שקלים אושרה ברוב של 8 תומכים מול 5 מתנגדים, חרף היעדרות כחול לבן מהוועדה. גפני תקף את נציג רשות המסים: "האם גבו מס מראשי ממשלה לדורותיהם?". ח"כ זוהר: "מחפשים להפוך את רה"מ לנכה כלכלי". ח"כ לוי מיש עתיד: "זו בושה"

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

ועדת הכספים אישרה היום (שלישי) את בקשתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל פטור רטרואקטיבי ממס על הוצאות פרטיות בגין מילוי תפקידו כראש ממשלה. מדובר בהוצאות שהמדינה מימנה, ורשות המסים ביקשה מנתניהו לשלם מס על כך היות ולטענתה היה מדובר בטובות הנאה. שמונה ח"כים תמכו בבקשה, חמישה התנגדו וחבר אחד נמנע. חברי כחול לבן נעדרו מההצבעה.

לאחר ההצבעה יו"ר הוועדה משה גפני סירב להמשיך היום את הדיון על תנאי ראש הממשלה המכהן והחליפי, הכוללים הקמת מעון חדש, עובדים, תקנים חדשים ועוד. בסביבת נתניהו מפעילים לחצים לסיים את ההצבעה היום, אך יו"ר הוועדה שוחח עם ראש הממשלה והשניים הסכימו להמשיך את הדיון בנושא ביום ראשון.

מוקדם יותר היום לוואלה! NEWS נודע כי כחול לבן תומכת בסעיף ביטול המס על נתניהו בסך מאות אלפי שקלים, אך תדרוש לא להצביע בינתיים על בקשת נתניהו לשפר את תנאיו כראש הממשלה מכהן וכראש הממשלה חליפי "עד לקבלת מידע משפטי נוסף". למרות התמיכה, חברי כחול לבן לא נכחו בדיון, אף על פי שסברו כי מדובר "בבקשה עניינית".

מיקי זוהר בועדת הכספים - הצעת החלטת שכר שרים וסגני שרים , 23 ביוני 2020. עדינה ולמן דוברות הכנסת, אתר רשמי
ח"כ זוהר בוועדת הכספים, היום/אתר רשמי, עדינה ולמן דוברות הכנסת

יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר אמר בוועדת הכספים כי "הדיון שיש פה היום הוא דיון מהותי, חשוב ורציני. יש אפשרות לערוך אותו בצורה מקצועית. אחד החששות שלי שהדיון ייגרר לעניינים של פוליטיקה בין ימין לשמאל וזה לדעתי יהפוך את הדיון לקרקס. מקווה שנוכל להימנע מזה כי הנושאים שמובאים לפתחנו הם נושאים קריטיים לכל ראש ממשלה. יש כאן נושא חשוב, מה המעמד של ראש ממשלה במדינת ישראל - האם זה מעמד שמחפשים להפוך את ראש הממשלה לנכה כלכלי, שיש לו מוגבלות לבצע את תפקידו או לא".

בהמשך הדיון פתח זוהר במתקפה על היועצת המשפטית במשרד ראש הממשלה. לדבריו "היא החליטה למרר את חייו של ראש הממשלה ולהתעמר בו. היא לקחה על עצמה משימה למרר את חייהם של בני משפחת נתניהו. אנחנו לא ניתן לה". ח"כ מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם) קרא לעברו: "זו בושה. תחזור בך".

במהלך הוועדה הוצג מסמך החושף את עמדת היועמ"ש על בקשת נתניהו לקבל הטבות מס בשווי מאות אלפי שקלים. עו"ד אורן פונו, נציג היועץ המשפטי לממשלה כתב במסמך בשנת 2016: "הוצאות המעון הפרטי של ראש הממשלה אינן בגדר הכנסה החייבת במס".

עוד בוואלה!

בחסות "ממשלת החירום": נתניהו מבקש מהמדינה הטבות מס במאות אלפי שקלים

לכתבה המלאה
מסמך חושף את עמדת היועמ"ש על בקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל הטבות מס בשווי מאות אלפי שקלים, 2016. ללא, צילום מסך
מסמך חושף את עמדת היועמ"ש על בקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל הטבות מס בשווי מאות אלפי שקלים, 2016/צילום מסך, ללא
מסמך חושף את עמדת היועמ"ש על בקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל הטבות מס בשווי מאות אלפי שקלים, 2016. ללא, צילום מסך
מסמך חושף את עמדת היועמ"ש על בקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל הטבות מס בשווי מאות אלפי שקלים, 2016/צילום מסך, ללא

יו"ר הוועדה גפני זעם על הנציג הבכיר של רשות המסים, גיא גודלמן, אחרי שטען שהוא לא יודע אם בעבר הם גבו מס מראש ממשלה על הוצאות הקשורות לתפקידו. "למה מנהל רשות המסים לא כאן? למה? מכל דיון כזה בורחים, רק אני צריך לעמוד בחזית? אני רוצה תשובה האם גבו מס מראשי ממשלה לדורותיהם כן או לא!", הדגיש גפני.

ועדת הכספים - הצעת החלטת שכר שרים וסגני שרים , 23 ביוני 2020. עדינה ולמן דוברות הכנסת, אתר רשמי
"האם גבו מס מראשי ממשלה לדורותיהם כן או לא?". גפני, היום/אתר רשמי, עדינה ולמן דוברות הכנסת

ח"כ לוי מחה כי "מי שנותן למהלך המושחת הזה חותמת כשרות זו מפלגת כחול לבן. אין להם אפילו את האומץ להיות נוכחים באולם הוועדה". ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) טען כי "המדינה בצורה מושחתת באה לנתניהו ודורשת ממנו לשלם, אז אנחנו באים לתקן את זה".

מי שחתום על הבקשה לקיים את הדיון וההצבעה הוא מ"מ מנכ"ל משרד ראש הממשלה, רונן פרץ, אך גנץ מסר כי הוא מוותר על תנאים אלה. לפי מידע שהגיע לידי וואלה! NEWS, נתניהו הוא זה שיזם את הפניה לוועדת הכספים.

ועדת הכספים - הצעת החלטת שכר שרים וסגני שרים , 23 ביוני 2020. עדינה ולמן דוברות הכנסת, אתר רשמי
חברי הכנסת ינון אזולאי, שלמה קרעי, עודד פורר ורם בן ברק בוועדת הכספים, היום/אתר רשמי, עדינה ולמן דוברות הכנסת

בכחול לבן ערכו ביממה האחרונה דיונים על בקשת נתניהו לבטל את תשלום המס רטרואקטיבית ובין היתר שוחחו עם בכירים ברשות המסים. לטענת גורמים במפלגה, עלתה המסקנה כי אף ראש הממשלה לא שילם מסים בגין הוצאותיו הפרטיות, ובקשת נתניהו "עניינית". עם זאת, על דרישת נתניהו לשפר את מעמדו ותנאיו כראש ממשלה מכהן וכראש ממשלה חליפי בעתיד טענו כי "לא נעשתה עבודה מעמיקה, ויש לערוך התייעצויות משפטיות ופוליטיות קודם ההצבעה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת הממשלה, 21 ביוני 2020. מארק ישראל סלם, פול צלמים
בכחול לבן דורשים התייעצות משפטית לפני ההצבעה על שיפור התנאים. נתניהו וגנץ/פול צלמים, מארק ישראל סלם

נתניהו ביקש שלשום מוועדת הכספים של הכנסת לקבל מאוצר המדינה רטרואקטיבית החזר על מסים ששילם במשך תשע שנים בתקופת כהונתו, כתוצאה מ"תשלומים, שירותים וטובות הנאה". ההערכה היא כי התשלום שנתניהו מבקש לקבל עליו פטור נאמד במאות אלפי שקלים.

בשנת 2017 בג"ץ קבע שנתניהו צריך לשלם מס על הוצאות הבית הפרטי. חצי שנה לאחר מכן, ח"כ מיקי זוהר העלה הצעת חוק שאושרה בכנסת, הפכה את ההחלטה וקבעה שנתניהו, החל מראשית 2018, לא צריך לשלם מס על הוצאות פרטיות. כעת, נתניהו מבקש לקדם תיקון חקיקה לפיה הוא יהיה פטור מתשלום מס על הוצאות פרטיות גם לפני 2018, ובכל השנים מאז כהונתו כראש הממשלה מאז 2009.

ליברמן: "פשוט בושה"

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, מתח ביקורת על בקשתו של נתניהו. "במקום לקיים דיונים 24/7 על המצב הכלכלי הקשה של המשק - של חברות ההסעות, העסקים הקטנים, העצמאים, האומנות ועוד שורה של ענפים הנמצאים בקריסה - יתקיים היום דיון בוועדת הכספים על החזרי מס והטבות שונות לראש הממשלה ולראש הממשלה החליפי - פשוט בושה", צייץ ליברמן בחשבון הטוויטר שלו.

מנגד, מ"מ מנכ"ל משרד ראש הממשלה, שהגיש את הבקשה, בירך על החלטת הוועדה. "ועדת הכספים קבעה: אין חוק אחד לנתניהו וחוק אחר לכל השאר. בדיון שהתקיים היום בוועדת הכספים של הכנסת התברר כי מעולם לא הוטל מס על ראש ממשלה בישראל - חוץ מנתניהו", אמר פרץ. הוא הוסיף כי ההחלטה "עושה סדר בנושא וקובעת שהיחס לנתניהו יהיה בדיוק כמו כל ראש ממשלה אחר - לא פחות ולא יותר".

(עדכון ראשון: 09:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully