וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת השרים אישרה את ההצעות להסדרת אי-הפללת משתמשי קנאביס

21.6.2020 / 15:29

2 הצעות חוק שונות, של הח"כים שרן השכל ורם שפע, אושרו בוועדת השרים במטרה לקדם אי-הפללה של שימוש בסם לצריכה אישית. זאת, בהמשך להודעות הליכוד וכחול לבן על הכוונה לקדם חקיקה בנושא. שר הבריאות לשעבר ליצמן הצביע נגד ההצעות: "מי שצריך את התרופה - שייקח עם מרשם"

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

ועדת השרים לענייני חקיקה, בראשות שר המשפטים אבי ניסנקורן, אישרה היום (ראשון) את שתי הצעות החוק שמטרתן להסדיר את סוגיית אי-ההפללה ולגליזציה של קנאביס. ההצעה הראשונה היא של ח"כ שרן השכל מהליכוד, שנועדה למנוע הפללה של בגירים מעל גיל 21, שמעשנים לצריכה אישית בלבד. ההצעה השנייה היא של ח"כ רם שפע מכחול לבן ונועדה לאפשר הקמת חנויות ייעודיות לממכר קנאביס לצריכה עצמית, בכפוף לרישיון ותנאים של משרד הבריאות.

לאחר אישור הצעות החוק בוועדת השרים, ח"כ שפע צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "הרבה חולים ומשתמשי קנאביס יוכלו לנשום בקרוב לרווחה. ישראל סוף סוף מצטרפת למדינות ליברליות כמו הולנד וקנדה, ועושה צעד גדול נוסף בדרך לליגלזציה מלאה של קנאביס. אני גאה להיות ממובילי המהלך בכנסת ואעשה הכל שהפעם הוא יושלם בהצלחה".

הפגנה למען לגליזציה של מריחואנה בכיכר רבין, ת"א 4 בפברואר 2017. תומר נויברג/פלאש 90, פלאש 90
הפגנה למען לגליזציה בת"א, 2017/פלאש 90, תומר נויברג/פלאש 90

שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן, שכיהן בעבר כשר הבריאות, הצביע נגד שתי ההצעות. בדיון ועדת השרים אמר ליצמן כי "כשר בריאות אמרתי תמיד שזה סם מסוכן ואסור לתת יד ללחצים מהציבור. אם מישהו צריך את התרופה - שייקח עם מרשם".

השר לירושלים ומורשת רפי פרץ, הצביע נגד ההצעה של שפע להקמת חנויות למכירת קנאביס. "דרשתי לוודא שהמדינה לא מפקירה את בני הנוער לעולם של סמים", אמר פרץ. "זה מתחיל במריחואנה ונגמר בסמים קשים יותר. אפשר וצריך ויש לנו חובה להקל על חולים הזקוקים לקנאביס רפואי, אבל על המדינה לבנות מנגנון שלא יאפשר זליגה לבני נוער".

שר הבריאות, יעקב ליצמן במהלך הצהרה בנושא נגיף הקורונה, משרד רה"מ, ירושלים 12 במרץ 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש90, צילום מסך
"כשר בריאות אמרתי תמיד שזה סם מסוכן". ליצמן/צילום מסך, אולבייה פיטוסי/פלאש90

שתי ההצעות שהובאו היום לאישור בוועדת השרים מגיעות בהמשך להודעת הליכוד וכחול לבן, לפיה המפלגות יקדמו "חקיקה שתסדיר את סוגיית אי הפללה ולגליזיציה במודל אחראי שיותאם למדינת ישראל ולאוכלוסייה הישראלית". בהמשך הצעות החוק יאושרו בקריאה טרומית במליאת הכנסת, ויקום צוות בין משרדי של משרדי הממשלה כדי לקדם חקיקה ממשלתית רחבה שתובא לאישור הכנסת. לפי גורם בממשלה, "החקיקה תקודם בקצב מהיר".

הצעת החוק של ח"כ השכל משאירה את הקאנביס כסם אסור בפקודת הסמים המסוכנים, וקובעת קנס למי שיצרוך אותו במקומות ציבוריים, או למי שיחזיק אותו בכמות העולה על זו שמותרת לצריכה עצמית אך לא לסחר. עם זאת, השכל הסבירה כי היא גם "תמנע את הפיכתם של אנשים בגירים ונורמטיביים לעבריינים בעיני החוק".

לפי ח"כ שפע, הקמת חנויות שיימכרו קנאביס למעשנים בצריכה עצמית, "תוביל להגדלת הקופה הציבורית באמצעות מיסוי". לדבריו, הכספים יוכלו לשמש בין השאר "לקרן להסברה על הסכנות משימוש בקנאביס ולמניעת התמכרויות".

שוק הקנאביס בישראל אינו מוסדר אף שלפי ההערכות 27% מכלל האזרחים הבגירים צורכים קנאביס. שתי הצעות החוק באו להסדיר, הן מבחינה חוקתית והן מבחינה נורמטיבית, את התחום שמדינות רבות בעולם כבר הסדירו כאשר הפכו את עישון הקנאביס לחוקי, תחת מגבלות ופיקוח מדינתי.

גם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה התבטא לפני כחודש בנושא, וכתב בעמדת המדינה במענה ל"בג"ץ הקנאביס", שהוגש על ידי פעיל הלגליזציה אורן לייבוביץ', כי יש "לצמצם ככל הניתן פגיעה באזרחים נורמטיביים שיוחסו להם עבירות הקשורות בקנאביס".

הממשלה הקודמת אישרה בשנת 2017 רפורמת אי הפללה. בחודש מרץ אשתקד שינתה המשטרה את מדיניות האכיפה שלה נגד השימוש בקנאביס, כך שמי שייתפס ברשותו כמות סם לשימוש עצמי - לא ייעצר, אלא יקבל קנס. רק במקרה שלישי שבו נתפס עם סם בכמות של שימוש עצמי, ייעצר החשוד.

(עדכון ראשון: 14:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully