וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה: לא אפתח בבדיקה בעניין מינוי מנדלבליט ליועמ"ש

21.6.2020 / 18:05

אנגלמן השיב לח"כ קרעי מהליכוד כי הוא לא מתכוון לפתוח בבדיקת מינויו של מנדלבליט לתפקיד, משום שהמינוי כבר נידון לעומק בעתירה שהוגשה לביהמ"ש העליון בשנת 2016. משום זאת, הסביר המבקר כי "אין המוסד לביקורת המדינה אמור להידרש לסוגייה בעת הזו"

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הודיע היום (ראשון) כי הוא לא מתכוון לפתוח בבדיקה בעניינו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. זאת, בתשובה לפנייתו של ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) לפני כשבוע, שביקש לבדוק את הליך מינויו של מנדלבליט ליועמ"ש, וכן את החזקת סמכויות תפקיד פרקליט המדינה.

במכתב ששלח ראש מטה המבקר, עו"ד עדן ביזמן לח"כ קרעי, פירט האחרון את הטעמים להחלטת המבקר, ובהם העובדה כי סוגיית מינויו של מנדלבליט לתפקיד, נידונה לעומק בעתירה שהוגשה לבית המשפט העליון בשנת 2016 והוכרעה על ידו.

לטענת עו"ד ביזמן, במקרים מסוג זה, סייג חוק מבקר המדינה את סמכויות המבקר כנציב תלונות הציבור, כך שבתלונה על עניין שבו בית המשפט הכריע לא ייערך בירור. "היות שכך, מבקר המדינה כפוף להחלטות ולכללים היוצאים מבית המשפט העליון, והוא אינו מהווה ערכאת ערעור על החלטות בית המשפט".

היעומ"ש אביחי מנדלבליט, במהלך כנס משפט באוניברסיטת חיפה 5 בינואר 2019. שלומי גבאי
לא תיפתח בדיקה בעניינו. היועמ"ש מנדלבליט/שלומי גבאי

באשר לטענות בדבר התנהלותו של היועמ"ש מול פרקליט המדינה דאז, שי ניצן, נכתב כי בחוק נציבות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, קבע המחוקק כי מבקר המדינה יעסוק בביקורת מערכתית ולא פרטנית, בעניין פעילות מייצגי המדינה בערכאות, ובכללם היועמ"ש.

עם זאת, הובהר מטעם המבקר כי בנושאים פרטניים, פעילות מייצגי המדינה בערכאות אמורה להיבחן על ידי גורמים אחרים. לכן, בבחינת מכלול הנסיבות ולאור הטעמים שפורטו במכתב, סבור מבקר המדינה כי אין המוסד לביקורת המדינה אמור להידרש לסוגיה בעת הזו.

קרעי פנה למבקר אנגלמן וביקש לבדוק את מינויו של מנדלבליט ליועץ המשפטי לממשלה, כשהטענה העיקרית בפנייה היתה כי מנדלבליט הסתיר כביכול מבג"ץ נתונים הנוגעים לסגירת התיק נגדו בפרשת הרפז. זאת, אף שלשופטים הוצגה חוות הדעת המלאה של היועמ"ש הקודם, יהודה וינשטיין, שאף פורסמה לציבור.

עוד בוואלה!

מבקר המדינה לא יבדוק את תפקודו של נתניהו במשבר הקורונה

לכתבה המלאה
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן  בוועדה לביקורת המדינה בכנסת 15 ביוני 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן בוועדה לביקורת המדינה בכנסת/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בדיון שנערך בשבוע שעבר בהשתתפות המבקר בוועדה לביקורת המדינה העלו את אותה הדרישה גם חברי הכנסת מיקי זוהר ואופיר כץ (הליכוד).

לפני כשלושה שבועות, הודיע משרד המבקר לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשרים הרלוונטיים כי הוא פותח בביקורת רוחב בנושא משבר הקורונה, לאחר שבחודשיים האחרונים צוותים של משרדו אספו מידע ולמדו את הנושא.

עם זאת, המבקר לא מתכוון בשלב זה לבדוק את קבלת ההחלטות של ראש הממשלה בנימין נתניהו במשבר. הוא הודיע כי הוא יבחן את האיכונים הסלולריים שבוצעו על ידי שב"כ, את מערך הבדיקות לאיתור חולי הקורונה ואת הסיוע הכלכלי של הממשלה לאזרחים. "בתפיסה שלי, ביקורת כזו היא בליבת העשייה של ביקורת המדינה והיא תהווה כלי ממשי לשיפור השירות לציבור ולמקבלי ההחלטות", הסביר אנגלמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully