וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר: אבחן את האיכונים שבוצעו על ידי שב"כ ואת מערך בדיקות הקורונה

15.6.2020 / 13:23

אנגלמן הצהיר בדיון של הוועדה לביקורת המדינה כי בכוונתו לבדוק כמה נושאים הנוגעים להתפרצות במגיפה, שנמצאים ב"ליבת העשייה של ביקורת המדינה". זאת, על רקע הביקורת המתגבשת על ניהול המשבר. לדבריו, "מיטב אנשי המקצוע במשרדנו עובדים על זה בימים אלו"

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הודיע היום (שני) כי הוא יבחן את האיכונים הסלולריים שבוצעו על ידי שב"כ, את מערך הבדיקות לאיתור חולי הקורונה ואת הסיוע הכלכלי של הממשלה לאזרחים. "בתפיסה שלי, ביקורת כזו היא בליבת העשייה של ביקורת המדינה והיא תהווה כלי ממשי לשיפור השירות לציבור ולמקבלי ההחלטות", הסביר אנגלמן.

הדברים נאמרו בדיון של הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, שנערך על רקע הביקורת המתגבשת בנוגע לניהול משבר הקורונה. במהלך הדיון, עדכן אנגלמן: "נפעל, כמובן בכפוף לסטנדרט מקצועי ולעמידה בנהלי הביקורת, לגבש ממצאים ראשוניים בחודשים הקרובים בנושאים שפירטתי, שהם בליבת השירות האזרח, כדי להיות רלוונטיים לגלי תחלואה נוספים שעלולים לפרוץ בהמשך. מיטב אנשי המקצוע במשרדנו עובדים על זה בימים אלו".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) שאלה את המבקר אנגלמן לגבי הפרסום בוואלה! NEWS, לפיו תפקודו של ראש הממשלה לא ייבדק במסגרת בדיקת הקורונה. אנגלמן השיב בכלליות כי "בכלל הגופים מבוקרים על ידינו, בכל ביקורת כל מי שנושא תפקיד בגוף המבוקר, מבוקר על ידינו".

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן  בוועדה לביקורת המדינה בכנסת 15 ביוני 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"ביקורת כזו היא בליבת העשייה של ביקורת המדינה". אנגלמן/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

לקראת סוף הדיון בוועדה לביקורת המדינה ניסה יו"ר הוועדה שלח לשאול שוב לגבי דוח הקורונה והתנהלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא שאל האם תיבדק ההחלטה להפקיד בידי המל"ל (המטה לביטחון לאומי) את הובלת הטיפול במגפה, וכן לגבי שאלת פרסום שמות המבוקרים בדוחות. מתשובתו של אנגלמן ניתן היה להבין, כפי שפורסם בוואלה!NEWS, כי נתניהו לא יבוקר ישירות.

"אנחנו לא יודעים לצייר את תוצרי הביקורת לפני שהיא התחילה", השיב המבקר אנגלמן. לגבי ציון שמות של בעלי תפקידים ספציפיים הוא ענה באופן כללי כי בדק כיצד פועלים מוסדות ביקורת ברחבי העולם, ומצא שרבים מהם לא נוהגים לציין את שמות המבוקרים, וציין מפורשות את מבקר המדינה הפדרלי של ארצות הברית ואת מבקר המדינה של אוסטרליה, שמציינים אך ורק את שם היחידה המבוקרת, ונמנעים מציון שמות של בעלי תפקידים.

בדיקות קורונה בבית הספר התיכון הרב תחומי למדעים ואומניות ע"ש קלמן צהר, חדרה,1 ביולי 2020. שלומי גבאי
הקמת מערך הבדיקות תיבחן. בדיקת קורונה בבית ספר בחדרה/שלומי גבאי

לפני שבוע, החליט קבינט הקורונה להקפיא את הדיון בטיוטת החוק שמסמיך את שב"כ לעקוב ולאכן חולי הקורונה לאחר שהתגלו אי-הסכמות. לדברי גורם המעורה בדיון, נציגי שב"כ העלו קשיים בנוגע לתהליך חקיקת חוק האיכונים באמצעות חקיקה ראשית, מחשש שהמידע ושיטות הפעולה שלו ייחשפו ויהיו נתונים לביקורת לאורך התהליך.

עם זאת, הוחלט בכל זאת לאשר את החוק בוועדת שרים לחקיקה מבלי להמשיך בקידום החקיקה בכנסת ולשמור אותו מוכן למקרה שתידרש הסמכה מחודשת של שב"כ לאיכונים בעתיד, כפי שהציע שר המשפטים אבי ניסנקורן.

ההחלטה התקבלה לאור התנגדותו של ראש שב"כ עצמו נדב ארגמן עצמו למעורבות הארגון באיכוני חולי בקורונה, שהמליץ לעצור את השימוש באיכונים בשלב זה ולהחליפם באמצעים טכנולוגיים אחרים. שר החוץ גבי אשכנזי, ששימש יו"ר ועדת חוץ וביטחון שאישרה את תקנות איכוני שב"כ מלכתחילה, הביע עמדה דומה לזו של ראש שב"כ ואמר כי "במציאות הנוכחית אין שום צורך בהסמכת שב"כ להפעיל את הכלים שלו".

(עדכון ראשון: 11:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully