וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אף אדם לא חתום על דוח הקורונה": צה"ל ומשרד הבריאות מגלגלים אחריות

20.6.2020 / 21:00

מרכז המידע למאבק בנגיף הזהיר מהתפרצות שנייה של המגיפה, אך מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי הצבא ומשרד הבריאות מתנערים מאחריותם על הגוף שבאגף המודיעין. יו"ר איגוד רופאי הציבור פרופ' חגי לוין מתח ביקורת על ההתנהלות: "חוסר שקיפות בלתי נסבל, הניתוח לא מקצועי"

דובר צה"ל

(בווידאו: מפקד פיקוד העורף אלוף אורי גורדין בביקור במוקדי תחלואה בקורונה בדרום)

צה"ל ומשרד הבריאות מתנערים מהאחריות על מרכז המידע והידע למאבק בנגיף שפרסם תחזית לפיה החל הגל השני של התפרצות הקורונה בישראל - כך עולה היום (שבת) מבדיקת וואלה! NEWS. דובר צה"ל מסר כי משרד הבריאות אחראי על הגוף, אך משרד הבריאות מסר כי אגף המודיעין הוא שאחראי עליו, ובמקביל שני הגופים מכחישים כי הוציאו אותו לתקשורת.

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית, פרופ' חגי לוין, תקף את התנהלות מרכז המידע והידע. "זה לא מקצועי ולא רציני שיוצאים דוחות שאף בן אדם אינו חתום עליהם", אמר פרופ' לוין לוואלה! NEWS. "חוסר השקיפות הזה בלתי נסבל. יש מרכז ידע שהוא לא שקוף, ונראה שאין שם רופאים אפידמיולוגים בכלל. הניתוח עצמו הוא לעיתים לא מקצועי, ולפעמים שגוי".

בית החולים רמב"ם, מחקר קורונה. דוברות רמב"ם, אתר רשמי
חוקרי נגיף הקורונה בבית החולים רמב"ם, אתמול/אתר רשמי, דוברות רמב"ם

פרופ' לוין הוסיף כי "מעבר לכל זה, מונעים מגופים אחרים - שיש להם את הידע המקצועי - נגישות למידע. לא נורא שנותנים לחיילי אגף המודיעין נגישות למידע בריאותי". לדברי פרופ' לוין, רופא אפידמיולוג העובד באוניברסיטה העברית ובמרכז הרפואי הדסה, "חמור מאוד שמונעים מהאפידמיולוגים במרכז הלאומי לבקרת מחלות ומרופאי המחוזות גישה לנתונים הגולמיים".

מרכז המידע והידע מפרסם מדי בוקר כמה דוחות הבוחנים את מצב התחלואה בישראל בראי היום החולף. במסגרת הדוחות שפרסם ביום שישי, לדוגמה, ניתן מידע אודות העלייה בתחלואה באשדוד ובאלעד וזאת לצד סיכום נתוני התחלואה היומיים בצירוף ניתוחים סטטיסטיים שונים.

דובר משרד הבריאות, אייל בסון, מסר כי הגוף נמצא תחת אגף המודיעין, אך את הדוחות לא מפרסם דובר צה"ל, בטענה כי האחריות היא של משרד הבריאות. על כן, אין גורם רשמי המפרסם את הדוח, והוא למעשה מודלף לכלי התקשורת.

עוד בוואלה!

לאור העלייה בתחלואה: 300 איש יתגברו את מערך החקירות האפידמיולוגיות

לכתבה המלאה
יו"ר איגוד רופאי הציבור ד"ר חגי לוין. האוניברסיטה העברית, אתר רשמי
"חוסר שקיפות בלתי נסבל". פרופ' חגי לוין/אתר רשמי, האוניברסיטה העברית

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "הדוח המדובר הופץ כחלק מהפצה יומית המתבצעת בכל יום מאז שהוקם המרכז בחודש מרץ. הדוחות נשלחים לתפוצה קבועה של אנשי צבא, אנשי משרד הבריאות, אנשי המל"ל ומקבלי החלטות נוספים. היות והדוח הינו בלתי מסווג, הוא מופץ על בסיס הרשת האזרחית".

עוד נמסר כי "מרכז המידע והידע הלאומי הינו גוף מחקרי לאומי שכפוף למשרד הבריאות, ונועד לאפשר ולטייב את המערכה מול נגיף קורונה תוך ביצוע מחקר אודות המגיפה בישראל, באזור העוטף את מדינת ישראל ובעולם. המרכז הוקם עם התפרצות הנגיף על ידי אגף המודיעין של צה"ל בהכוונה של משרד הבריאות והמועצה לביטחון לאומי".

ח"כ עפר שלח (יש עתיד-תל"ם), לשעבר יו"ר ועדת הקורונה תקף את התנהלות המדינה. "הפיאסקו של הדוח המזהיר מאלף חולים ביום, שלא ברור מי חתום עליו ועל מה הוא מסתמך, לא מפתיע את מי שמכיר את העובדות. ועדת הקורונה בראשותי הזהירה פעם אחר פעם שהמשבר מנוהל ללא סדר, וללא תהליך מסודר של השגת מידע וקבלת החלטות". לדבריו של שלח, "ביבי מספק לנו הצגות תקשורת, הפחדות שווא וסיפורי בדים על מצבנו המופלא. גופים בטחוניים מגוייסים לעבודה שהמערכת האזרחית יכלה לעשות טוב יותר, אבל לא קראו לה. ככה לא מנהלים משבר - ככה לא מנהלים מדינה".

סגנית בכירה למנכ"ל בית החולים אסותא באשדוד, ד"ר הדר מרום, מתחה גם היא ביקורת על הדוח. "על המפרסמים לחשוף מי עומד מאחורי הדוח, וכן להבהיר אם לקחו בו חלק מומחים מתחום בריאות הציבור". ד"ר מרום אמרה כי תחושת מערכת הבריאות היא שישראל אכן נמצאת בפתחו של גל שני, אך הדגישה: "על מנת שהדוח יקבל תוקף מקצועי יותר, יש לפרסם מי חתום עליו".

"מספר הנדבקים היומי יעמוד על מעל לאלף"

הדוח המדובר, שפורסם מוקדם יותר היום על ידי מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה, הזהיר כי ישראל נכנסת בימים אלו לגל שני של תחלואה "השונה במאפייניו מהגל הראשון - אך לא פחות בחומרתו". בדוח שהוגש למשרד הבריאות נטען כי קצב גידול החולים המאומתים ממשיך לעלות, וכי אם לא יקטן משמעותית בעוד כחודש מספר הנדבקים החדשים היומי יעמוד על מעל לאלף ומספר המתים הכולל יגיע למאות.

על פי מחברי הדוח, בגל הראשון הוטלו הגבלות מחמירות החל מאמצע חודש מרץ שבסופו של דבר הובילו לירידה במספר הנדבקים, אך ההקלות ההולכות ומתרחבות כעת, מאז אמצע אפריל, עלולות לא רק להוביל להמשך העלייה אלא אף להאצתה. בדוח מזהירים המומחים כי העלייה בתחלואה עלולה להוביל להחלטות משקיות קשות מאוד, עד כדי בחינת חידוש סגר כולל. "להערכתנו, ניתן יהיה להימנע מהן על ידי צעדים מתונים, אך זאת רק אם יבוצעו בימים הקרובים".

מעבדת קורונה של קופת חולים כללית, תל אביב, 9 ביוני 2020. יוסי זלינגר / פלאש 90, פלאש 90
"מספר הנדבקים היומי יהיה מעל אלף". מעבדת קורונה של קופ"ח כללית בת"א/פלאש 90, יוסי זלינגר / פלאש 90

אחת הדוגמאות שמציגים מחברי הדוח היא העלייה במספר החולים הקשים. "רק בשבוע האחרון נרשמו 20 חולים חדשים במצב קשה, בעוד שאך לפני חודש כמעט שלא היו חולים קשים חדשים כלל". בנוסף, בעוד שלפני כמה שבועות נראה היה שהנדבקים מרוכזים במגזרים מסוימים כמו תלמידי בית ספר ומהגרי עבודה, כיום התחלואה התפשטה למגזרים רבים נוספים ולעשרות רבות של יישובים בארץ.

בנוסף, בעוד שבחודשים מרץ-אפריל כרבע מהנדבקים היו חסרי סימפטומים במועד הבדיקה, כיום מדובר על כמחצית מהנדבקים. "שינוי מדיניות הבדיקות חושף אמנם יותר מקרי הדבקה מבעבר, אולם עובדה זו לבדה אינה מסבירה את העלייה המשמעותית בהיקף התחלואה".

עוד נכתב כי ביחס לגל התחלואה הקודם, מערכת הבריאות ערוכה יותר בהיבטי ידע, פרוטוקולי טיפול וטיפולים תרופתיים וכי "כל אלה יסייעו להבנתנו בהנמכת היקף התמותה בעקבות המחלה". עם זאת, בגל התחלואה הקודם חלק משמעותי מהחולים החדשים נבע מחזרת ישראלים מחו"ל. אוכלוסייה זו, של השבים מחו"ל, הייתה במידה רבה נוחה יותר לזיהוי ולהכלה, מרגע שהוחלט על שליחת כל השבים מחו"ל לבידוד. בגל התחלואה הנוכחי, מקור התחלואה הוא אך ורק בתוך הקהילה, ומשכך, קשה יותר להשתלט עליו ולדכא את ההתפשטות.

מחברי הדוח מזהירים כי "ההתנהגות הציבורית שבמסגרתה אין הקפדה על עטיית מסכה ושמירה על ריחות חברתי וכן ההקלות המתבצעות, צפויים להמשיך ולהאיץ את העלייה במספר הנדבקים".

(עדכון ראשון: 16:33)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully