וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוחנה על תקרית הירי בירושלים: "ייבדק אופן הטיפול בבעלי מוגבלויות"

השר לביטחון פנים התייחס להריגת הצעיר איאד אל-חלאק בידי שוטר בעיר העתיקה, ואמר כי יש לחדד את הטיפול המשטרתי בבעלי מוגבלויות, וכי יש עבודת מטה בנושא, אך אין צורך "להביא לכאן את מיניאפוליס". ח"כים מהמשותפת התיחו בו: "נותן אור ירוק להתנהלות אלימה של שוטרים"

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, אמר היום (רביעי) במליאת הכנסת כי "יש לבחון את אופן הטיפול בבעלי מוגבלויות במשטרה". השר אמר את הדברים בהשבתו להצעה לסדר, שהוגשה למליאת הכנסת בעקבות הריגתו של איאד אל-חלאק, פלסטיני בן 32 בעל צרכים מיוחדים, על ידי שוטר בירושלים.

לדבריו של אוחנה, התקרית נתונה בחקירה במשטרה, בסיומה התיק יועבר לפרקליטות והמסקנות יישומו בהתאם. הוא הדגיש כי לא חל שינוי במשטרה באשר להוראות הפתיחה באש אך הדגיש כי "מתכוונים במשטרת ישראל לבדוק את אופן הטיפול בבעלי מוגבלויות - הזיהוי של בעלי מוגבלויות, האבחון בשטח של ניואנסים, ובכך למנוע הישנות של מקרים מהסוג הזה. יש כבר עבודת מטה ואני מתכוון לקדם אותה כדי שנראה כמה שפחות מקרים מהסוג הזה".

חבר הכנסת אמיר אוחנה בכנסת, יוני 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
"אל תנסו להביא לכאן את מיניאפוליס". השר אוחנה בנאומו במליאה, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

בנאום במליאת הכנסת התייחס אוחנה לשאלתו של ח"כ סעיד אלחרומי (הרשימה המשותפת) בנוגע למקרים של אלימות שוטרים כלפי אזרחים. בין המקרים שהועלו היה הירי בראש העין בחודש אפריל, בו התנפל אזרח חמוש בסכין על שוטר, שבתגובה ירה בו למוות. "הוא דיבר על מקרה בראש העין. במקרה ההוא שגם הוא צולם, אדם התנפל עם סכין על שוטר וניסה לדקור אותו - פירושו של דבר ניסה לרצוח אותו", אמר אוחנה. "וכשהוא קופץ עליו עם סכין ומנסה לדקור אותו, הוא אמור לעשות לו אבחון פסיכיאטרי? הוא אמור לדבר אתו ברוך ובנועם?".

לטענת אוחנה, "במקרה ההוא כזכור לא היה מדובר בערבי - על כך אמרתי אדם שתוקף שוטר שעושה את עבודתו, שמנסה לרצוח אותו - דמו בראשו. אני חושב שזה מסר חשוב שצריך להגיע מכל הבית הזה שבא להגן על שוטרי משטרת ישראל, ערבים ויהודים כאחד. זה לדעתי מסר שצריך לחצות מפלגות. כולנו אזרחי ישראל. כולנו מבקשים מאזרחי ישראל לשמור חוק. אנחנו קובעים את החוקים". אוחנה הדגיש כי במקרים בהם אדם תוקף שוטר עם סכין ומנסה לרצוח אותו, הוא לא היה מכנה את תגובת השוטר כ"אלימות שוטרים".

עוד בוואלה!

אוחנה על הרג הצעיר בירושלים: "לא נחרוץ את דינם של השוטרים"

לכתבה המלאה
חבר הכנסת אמיר אוחנה בכנסת, יוני 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
ח"כים מהמשותפת במהלך נאום אוחנה במליאה, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) קטע את נאומו של אוחנה והאשים אותו במתן אור ירוק להתנהלות קטלנית של שוטרים. בדבריו, ציין ג'בארין את התקרית מחוץ לתל השומר, בה נורה למוות אדם שתקף מאבטח. "זו הוצאה להורג. בחור חסר ישע, מנוטרל, שכוב על הכביש, ויורים בו מכל הכיוונים. אפשר היה למנוע את האובדן. אני עומד כאן וחושש שמערכת הטיוח תמשיך לעבוד. ולמה? כי הצעיר הוא צעיר ערבי. כשאתה אומר 'דמו בראשו' ביחס לאזרח שתוקף שוטרים, אתה נותן אור ירוק לשוטרים להמשיך בהתנהלות האלימה והקטלנית הזו. לא עבר יום אחד מהאמירה הזו ונרצח איאד אלחלאק במזרח ירושלים".

איאד אל-חלאק, תושב מזרח ירושלים בעל צרכים מיוחדים שנחשד בשוגג שנשא נשק ונורה למוות על ידי שוטרים בעיר העתיקה. ללא, אתר רשמי
נורה למוות. איאד אל-חלאק/אתר רשמי, ללא

השר אוחנה קרא להפסקת האלימות משני הצדדים, אך הלין על קולות המשווים את הריגתו של אל-חלאק להריגתו של ג'ורג' פלויד במיניאפוליס. "אני מקווה שעל דבר אחד תהיה בינינו הסכמה, לא לאלימות. לא לאלימות נגד שוטרים. לא לאלימות נגד אזרחים. אם אנחנו נקרא לציבור לא להתנהג באלימות אני מקווה שזה גם ייפול על אוזניים קשובות. אבל לא לנסות ולהביא לכאן את מיניאפוליס את הפרעות והפוגרומים. אני חושב שאנחנו במצב טוב יותר. אנחנו צריכים לשמור על החיים המשותפים בינינו".

בנוסף, הביע צער על מותו של הצעיר ושלח ניחומים למשפחתו. "הבעתי ומביע גם כאן את השתתפותי האמיתית בצער של משפחת אלחלאק. מדובר באדם מסכן ללא ספק, ובמשפחה מסכנה וגם האירוע הזה נחקר. אני לא חורץ דין. אני חושב אפשר להגיד בביטחון שמגיע למשפחה הזו חיבוק. שלחתי את זה פומבית ואני שולח גם כאן".

בתוך כך, היום צפוי להתקיים דיון בבית משפט השלום בירושלים בבקשה של משפחתו של אל-חלאק לקבל סרטונים מזירת הירי.

מאות מפגינים במושבה הגרמנית בחיפה במחאה על הריגת איאד אל חלאק בירושלים. 02 ביוני 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
מאות הפגינו בחיפה על הרג הצעיר בירושלים, אתמול/אתר רשמי, אתר רשמי

בשבת האחרונה הגן השר אוחנה על השוטרים שירו למוות באיאד אל-חלאק וקרא שלא לחרוץ את דינם משום שהם "נדרשים לקבל החלטות גורליות בשניות, בשטח רווי פיגועים תוך סכנה תדירה לחייהם".

שני שוטרי המג"ב נחקרו באזהרה במח"ש. אחד מהם שוחרר, והשני שוחרר למעצר בית. אל-חלאק נורה בדרכו למרכז "אלוין" לבעלי צרכים מיוחדים בעיר העתיקה, כשהשוטרים שהבחינו בו חשדו בשוגג כי הוא חמוש. ממשטרת ישראל נמסר כי "המקרה החריג שארע הבוקר הועבר מיד לחקירת מח"ש בכדי שיבדק ויחקר בהתאם כמקובל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully