וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוחנה על הרג הצעיר בירושלים: "לא נחרוץ את דינם של השוטרים"

30.5.2020 / 21:28

השר לביטחון פנים השתתף בכאב משפחתו של איאד אל-חלאק, תושב מזרח ירושלים בעל צרכים מיוחדים שנורה למוות על ידי שוטרים, אך קרא לחכות לסיום הבדיקה בעניינם. "הם נדרשים לקבל החלטות גורליות בשניות, בשטח רווי פיגועים תוך סכנה תדירה לחייהם"

עריכה: שאול אדם

השר לביטחון פנים אמיר אוחנה קרא הערב (שבת) שלא לחרוץ את דינם של השוטרים שירו למוות באיאד אל-חלאק, צעיר בעל צרכים מיוחדים, במזרח ירושלים. אוחנה אמר כי השוטרים "נדרשים לקבל החלטות גורליות בשניות, בשטח רווי פיגועים תוך סכנה תדירה לחייהם".

השר אוחנה מסר כי הוא "משתתף בכאבה" של משפחת אל-חלאק ומביע צער על מותו של איאד, אך הוסיף כי "האירוע נבדק כמתחייב בחוק, ונפעל בהתאם לממצאים כדי למנוע מקרים דומים. עד לסיום הבדיקה, לא נחרוץ את דינם של השוטרים".

שני שוטרי מג"ב שירו היום למוות באל-חלאק נחקרו באזהרה במח"ש. אחד מהם שוחרר, והשני שוחרר למעצר בית. אל-חלאק בן ה-32, בעל צרכים מיוחדים, נורה הבוקר בדרכו למרכז "אלוין" לבעלי צרכים מיוחדים בעיר העתיקה, כשהשוטרים שהבחינו בו חשדו בשוגג כי הוא חמוש.

אמיר אוחנה בישיבת הממשלה הראשונה של הממשלה ה-35, 24 במאי 2020. אוהד צויגנברג  "הארץ", פול צלמים
אוחנה/פול צלמים, אוהד צויגנברג "הארץ"

מחקירה ראשונית של התקרית, עולה כי השוטרים חשדו שאל-חלאק, שעושה את הדרך אל המרכז לבעלי צרכים מיוחדים מדי בוקר, נשא אקדח, וקראו לו לעצור. בהמשך פתחו במרדף אחריו, והוא נמלט לחדר האשפה שנמצא כמה עשרות מטרים משם - ושם הוא נורה על אף שלא היה חמוש. ממשטרת ישראל נמסר מוקדם יותר כי "המקרה החריג שארע הבוקר הועבר מיד לחקירת מח"ש בכדי שיבדק ויחקר בהתאם כמקובל".

בעקבות מותו של אל-חלאק, במרכז ירושלים התקיימה הערב הפגנה, שבה קראו המפגינים "שוטר אלים, חייב להיות בפנים". במקביל, בתל אביב נערכה הפגנה דומה.

עוד בוואלה!

השוטרים שירו בצעיר בירושלים נחקרו: "הונחו במפורש שהוא מחבל"

לכתבה המלאה
איאד אל-חלאק, תושב מזרח ירושלים בעל צרכים מיוחדים שנחשד בשוגג שנשא נשק ונורה למוות על ידי שוטרים בעיר העתיקה. ללא, אתר רשמי
במשפחה אומרים כי "היה פה רצח". אל-חלאק/אתר רשמי, ללא

אביו של איאד סיפר כי מעולם לא נתקל בבעיות מול כוחות הביטחון, ואף נשא עליו אישור מטעם המוסד כי הוא לומד שם. האב שחזר כי בשעות הבוקר קיבל טלפון מהמרכז, שהודיע לו על מותו של בנו. לדבריו, כוחות משטרה פשטו על ביתו שבשכונת ואדי ג'וז, כשברשותם צו חיפוש.

עו"ד ג'אד קאדמני שמלווה את המשפחה, טען כי לא מדובר באירוע ראשון שבו מג"ב יורה לעבר חפים מפשע. "מדובר באדם שלא היה לו שום קשר לפלילים. נבקש חקירה מידית", אמר. "מבחינה פלילית, מה שהיה פה זה רצח ונבקש להעמיד את המעורבים לדין. נראה שהיו שם 8-7 יריות, לא יודעים כמה פגעו. יש בעיר העתיקה מאות מצלמות ונבקש מידית שמח"ש יקבל את המצלמות לידיו ויעמדו על חקר האמת".

הפגנת מחאה על מותו של צעיר פלסטיני בידי שוטרים, ירושלים, 30 במאי 2020. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
הפגנה בעקבות מותו של צעיר פלסטיני בידי שוטרים, הערב בירושלים/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

סנגוריו של אחד השוטרים, עורכי הדין אפרת נחמני בר ואלון פורת, אמרו כי השוטר ומפקדו קיבלו הכוונה משוטרי מחוז ירושלים באיזור שער האריות כי הפלסטיני הנמלט הינו מחבל מסוכן, דבר שהוביל את השניים לפתוח אחריו במרדף במטרה למנוע פיגוע. "הם סברו שמדובר במחבל לכל דבר ועניין אחרי שקיבלו הנחיה מפורשת ממפקדיהם ועל פיה הם פעלו. צריך לזכור שמדובר בשטח המוכר כמקום שבו בוצעו פיגועים בעבר. האדם החשוד המשיך להמלט חרף קריאות לעצור והיו סימנים מחשידים בהתנהגותו. הירי בוצע לאור תחושת סכנת חיים".

הפגנת מחאה על מותו של צעיר פלסטיני בידי שוטרים, ירושלים, 30 במאי 2020. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
הפגנה בעקבות מותו של צעיר פלסטיני בידי שוטרים, הערב בירושלים/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

מנגד, עורך הדין אורון שוורץ טען כי השוטר שהוא מייצג ירה כדור אחד - שלא על מנת להרוג - עוד לפני שהגיעו לחדר האשפה. לדבריו, אותו שוטר אמר לעמיתו להפסיק לירות, אך הירי נמשך.

עו"ד שוורץ ויוגב, המייצגים את השוטר מטעם משרד שוורץ נרקיס ושות', מסרו מוקדם יותר הבוקר כי "על פני הדברים ברור כי ככל ואכן התרחשה טרגדיה, לשוטרים היה ברור בזמן אמת כי הם פועלים בדיוק באופן המצופה מהם וכי היו משוכנעים כי הם מונעים פיגוע דמים, אחד מני רבים המתבצעים בעת האחרונה בגזרה זו ואשר גבו בעבר חיי אזרחים ושוטרים כאחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully