וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השינויים הצפויים בחוק הקורונה: סמכות השוטרים תוגבל, ביקורת הכנסת תתחזק

2.6.2020 / 8:12

תזכיר החוק שגרר ביקורת ציבורית רבה, צפוי לעבור שינויים לפני שיעלה לדיון בוועדת השרים. לדברי גורמים משפטיים הסעיף שמסמיך שוטרים להיכנס לבתים ללא צו צפוי להימחק. כמו כן נשקל כי במקרים מסוימים הכנסת תצטרך לאשר מראש חלק מהמגבלות שתקבע הממשלה

בווידאו: נתניהו וגנץ מתייחסים לחוקי הקורונה/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

(בווידאו: נתניהו אומר כי שוטרים לא ייכנסו לבתים ללא צו)

תזכיר החוק שנועד להסמיך את הממשלה להתמודדות עם משבר הקורונה במקום התקנות לשעת חירום, שעורר סערה רבה, צפוי לעבור שינויים. גורמים משפטיים המעורים בהליך החקיקה אמרו לוואלה! NEWS כי מסתמן שהסמכת השוטרים לכניסה למקום מגורים תוסר מהתזכיר לפני שיעלה לדיון בוועדת השרים לחקיקה. ייתכן שתישאר אפשרות להסמיך שוטרים להיכנס לבתים - רק באמצעות צו בית משפט ולאור חשד להפרה חמורה של ההנחיות.

שינוי נוסף שעומד על הפרק צפוי לחזק את הפיקוח הפרלמנטרי על המגבלות הפוגעניות ביותר בזכויות אדם - מגבלות על פעילות במרחב הפרטי כמו הגבלת מספר הנוסעים ברכב, ומגבלות על פעילות במרחב הציבורי, כמו איסור שהייה בפארקים או בחופים. התזכיר קובע כי הנחיות אלו יוגבלו לתקופה של 14 ימים, אך הממשלה תוכל להאריכה בכל פעם. השינוי שנשקל הוא שלאחר תקופה מסויימת, ועדה של הכנסת תצטרך לאשר מראש את הארכת האיסור, ולא רק תוכל לבטלו בדיעבד.

שוטרים עוטים מסכה בשכונת מאה שערים בירושלים 22 באפריל 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
הסמכת השוטרים לכניסה לבתים ללא צו צפויה להיות מוסרת מהחוק. שוטרים במאה שערים/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

תזכיר חוק הקורונה שפורסם ביום חמישי האחרון גובש בהתאם לעמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ולהערות שופטי בג"ץ, שדחקו בממשלה להפסיק את השימוש הנרחב בתקנות לשעת חירום, ולהחליפה בחקיקה. כמעט כל המגבלות שהטילה הממשלה על הציבור בחודשים האחרונים במסגרת המאבק בקורונה - כמו מגבלות על יציאה מהבתים או על פתיחת עסקים - הוטלו באמצעות תקנות לשעת חירום, שאינן נתונות לפיקוח פרלמנטרי ומוגבלות לשלושה חודשים.

עם התקרבות פקיעתן של חלק מהתקנות לשעת חירום הוחלט לגבש תזכיר חוק שיסמיך את הממשלה לפעול במקרה של התפרצות נוספת. בהליך שותפו גורמים ממשרדי הממשלה הרלוונטיים, לרבות משרד הבריאות, משרד ראש הממשלה ומחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים.

אנשי משרד הבריאות סברו שהחוק צריך לתת לממשלה הסמכה כללית ביותר לפעולות שיהיו נחוצות כדי להתמודד עם המשבר, בדומה לסמכות הממשלה להתקין תקנות לשעת חירום. בסופו של דבר גובש נוסח שמסמיך את הממשלה להטיל מגבלות בתחומים שנקבעו מראש, בהתאם להגבלות שהוטלו כבר בחודשים האחרונים: במרחב הפרטי, במרחב הציבורי, הגבלות על קיום אירועים, על תחבורה ציבורית, במוסדות חינוך, במקומות עבודה, וכן סמכות להטיל סגר על אזור מסוים.

עוד בוואלה!

מגבלות בפיקוח הכנסת: החוק להחלפת התקנות לשעת חירום נגד הקורונה

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ישיבת ממשלה 31 במאי 2020. רויטרס
הכריז כי החוק לא ימנע את זכות ההפגנה. ראש הממשלה נתניהו/רויטרס

התזכיר קובע שכדי להטיל מגבלות הממשלה תצטרך להכריז על מצב חירום שיוגבל ל-45 ימים, בהמלצת שר הבריאות, וכי הכנסת תוכל לבטל את ההכרזה. בנוסף נקבע שכל מגבלה תונח על שולחן ועדה של הכנסת, שתוכל לבטל אותה - אך היא תוכל לעשות זאת רק בדיעבד, והמגבלות לא יצטרכו את אישור הכנסת כדי להיכנס לתוקף.

תזכיר החוק גרר ביקורת ציבורית רבה - הן על העובדה שניתנו ימים ספורים בלבד לקבלת הערות ציבור, שרובם תוך כדי חג השבועות וסוף השבוע, והן על הסמכויות שהחוק מעניק לממשלה. כך, אחד הסעיפים שזכה למירב הביקורת הוא הסמכת הממשלה לקבוע שהפרת המגבלות תהיה עבירה פלילית, והסמכה של שוטרים להיכנס ללא צו לבתי מגורים כדי לפקח על קיום ההנחיות. מדובר בסמכות שניתנת לשוטרים בזמנים רגילים רק למול חשד לביצוע פשע חמור, והיא הוכנסה לתזכיר כדי לאפשר לשוטרים לפקח, בין היתר, על חובת בידוד.

יו"ר כחול לבן בני גנץ ישיבת ממשלה 31 במאי 2020. רויטרס
אמר כי שוטרים לא יוכלו להיכנס לבתים פרטיים. גנץ/רויטרס

בעקבות הביקורת הציבורית, הודיע שר המשפטים אבי ניסנקורן כי הוארכה עד ליום חמישי התקופה לקבלת הערות מהציבור. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי בני גנץ התבטאו בנושא ואמרו כי שוטרים לא יוכלו להיכנס לבתים פרטיים.

גנץ, ניסנקורן ונתניהו הכריזו שלושתם כי החוק לא ימנע את זכות ההפגנה וכי פעילות הכנסת ובתי המשפט לא תיפגע. בנושא זה לא צפויים שינויים משמעותיים שכן החוק ממילא קובע שהממשלה לא תוכל להטיל מגבלות על מוסדות אלו, כמו גם על שופטים, ח"כים, נשיא המדינה, מבקר המדינה ויו"ר ועדת הבחירות המרכזית ועובדיהם. באשר לזכות ההפגנה, התזכיר ממילא קובע שהממשלה לא תוכל לאסור עליה, אלא רק לקבוע מגבלות על אופן קיום ההפגנה, בדומה לאלו שהוטלו בחודשים האחרונים וחייבו עטיית מסכה ושמירה על מרחק של שני מטרים בין המפגינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully