וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגבלות בפיקוח הכנסת: החוק להחלפת התקנות לשעת חירום נגד הקורונה

31.5.2020 / 9:30

תזכיר חוק חדש שפורסם בסוף השבוע נועד להסמיך את הממשלה להורות על צעדים להתמודודת עם המגיפה לזמן מוגבל. בעקבות הביקורת על ההצעה, הכוללת אפשרות להגבלת הפגנות, שר המשפטים ניסנקורן הודיע כי ידון בחקיקה עם בכירי משרדו כדי לוודא את השמירה על זכויות הפרט

עריכה: שאול אדם

הממשלה פרסמה בסוף השבוע הארוך תזכיר חוק שנועד להסמיך אותה לבצע פעולות להתמודדות עם מגיפת הקורונה, ולהחליף את השימוש הנרחב שנעשה עד כה בתקנות לשעת חירום. פרסום התזכיר להערות הציבור למשך ימים ספורים בלבד, במהלך החג וסוף השבוע, גרר ביקורת רבה והביא את שר המשפטים אבי ניסנקורן להנחות את משרדו לבחון היום (ראשון) את הארכת התקופה לקבלת הערות.

בחודשים האחרונים ספגה הממשלה ביקורת רבה על השימוש הנרחב בתקנות לשעת חירום, שאינן נתונות לפיקוח פרלמנטרי ומוגבלות לזמן ארוך יחסית - שלושה חודשים. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שלח באפריל מכתב בעניין לראש הממשלה, וגם שופטי בג"ץ שדנו בעניין במסגרת עתירה של מרכז עדאלה והרשימה המשותפת הביעו חוסר נוחות מהשימוש בכלי החריג לאורך זמן, ולאחר שהכנסת שבה לתפקד. הם אמרו כי על הממשלה לפנות ל"דרך המלך" - חקיקה של הכנסת.

אבי ניסנקורן בישיבת הממשלה הראשונה של הממשלה ה-35, 24 במאי 2020. אוהד צויגנברג  "הארץ", פול צלמים
ידון עם בכירי משרדו על חקיקת הקורונה. ניסנקורן/פול צלמים, אוהד צויגנברג "הארץ"

מאז אותו דיון, פרסמה הממשלה שורת תזכירים שנועדו להחליף הוראות שונות שניתנו עד כה באמצעות תקנות לשעת חירום, אך התזכיר שפורסם ביום חמישי הוא הנרחב ביותר. הוא כולל את הסמכת הממשלה להטיל מגבלות על המרחב הפרטי - כמו איסור להתארח בביתו של אדם אחר או הגבלה על מספר הנוסעים ברכב; וכן מגבלות על שהייה במרחב הציבורי - למשל האיסור לצאת מהבית לטווח של יותר מחמישים מטרים. בנוסף לכך, כולל החוק הסמכה של הממשלה להטיל מגבלות על פעילות מקומות עבודה, מוסדות חינוך ועוד.

תוקפו של החוק יהיה לעשרה חודשים, אך כדי להטיל מגבלות תצטרך הממשלה להכריז על מצב חירום לתקופה של 45 ימים, וניתן יהיה להאריך אותו בחודש נוסף בכל פעם אם הנסיבות ידרשו זאת. כל הכרזה כזו תוכל להיות מבוטלת בהכרזה של הכנסת.

בנוסף לכך, גם תוקפן של ההגבלות והאיסורים הספציפיים יוגבל ל-28 ימים, או ל-14 במקרה של מגבלות שפגיעתן בזכויות אדם קשה יותר, כמו מגבלות על שהייה במרחב הציבורי. כל מגבלה תונח על שולחן ועדה שתבחר הכנסת, והיא תוכל לבטלה אם תסבור שהיה אינה מוצדקת.

עוד בוואלה!

נתניהו: "נגביר את האכיפה, אם לא תהיה ברירה נחזור להגבלות"

לכתבה המלאה
השבעת הממשלה ה-35, 17 במאי 2020. דוברות הכנסת, עדינה ולמן, אתר רשמי
השבעת הממשלה במליאת הכנסת/אתר רשמי, דוברות הכנסת, עדינה ולמן

אחד הסעיפים שמשכו ביקורת רבה הוא זה שמתיר לממשלה להטיל מגבלות על הפגנות במרחב הציבורי - אף שהדבר נעשה גם בגל הראשון של הקורונה, כשמפגינים נדרשו לעטות מסכות ולשמור על מרחק של שני מטרים. למעשה, בתזכיר החוק מוגדר מפורשות כי בכל מקרה, גם תחת מגבלות כאלו, תישמר הזכות להפגין, ויציאה להפגנה תותר גם אם יוטל סגר מחמיר על אזור ספציפי, כמו שאירע בבני ברק. זאת, לצד שירותים חיוניים אחרים כמו רכישת מזון, טיפול רפואי, יציאה לדיון משפטי ועוד.

אתמול בערב הודיע שר המשפטים ניסנקורן כי בכוונתו לקיים היום דיון עם בכירי משרדו בנוגע לחקיקת הקורונה שמקדמת הממשלה, "כדי לוודא כי בצד חשיבות העמדתם של כלים אפקטיביים לממשלה לשם המאבק בנגיף, ישמרו זכויות הפרט של האזרחים כך שהפגיעה בהם תהיה מידתית ומצומצמת ככל הניתן". עוד הנחה השר, כאמור, לבחון הארכה של התקופה לשמיעת הערות הציבור על תזכיר החוק שפורסם בימים האחרונים, לפני שיובא לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully