וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "נגביר את האכיפה, אם לא תהיה ברירה נחזור להגבלות"

30.5.2020 / 20:35

ראש הממשלה הצהיר כי "המגיפה בפירוש לא מאחורינו", והגדיר את הימים הקרובים כתקופת מבחן. "נפעיל פקחים עירוניים ואמצעים נוספים במערכת החינוך", הודיע נתניהו. כץ: נקצה 500 מיליון שקלים לסיוע לעסקים. גלנט: נמנה מפקח קורונה לכל בית ספר

עריכה: שאול אדם

ראש הממשלה בנימין נתניהו הזהיר הערב (שבת) מהאפשרות שחלק מההגבלות שהוסרו בשבועות האחרונים יוטלו מחדש, אם תימשך העלייה במגמת ההדבקות בקורונה. "אני מזכיר לכם שכשהודענו על הסרת ההגבלות, אמרנו שהפתיחה תהיה ניוסיונית ותושפע ממצב התחלואה", אמר נתניהו בהצהרה לתקשורת.

בפתח דבריו, אמר נתניהו כי "המגיפה בפירוש לא מאחורינו" וכי "לא מוקדם מדי לומר שיש התרופפות במשמעת". הוא קרא לציבור לשמור על הכללים ואמר: "קבענו את מדדי האזהרה, כך שאם יהיה צורך נכווץ את האוקרדיון בחזרה. ראשית קבענו את הימים הקרובים, לראות אם יש שינוי מגמה שמחייב שינוי מדיניות כמו סגירת מוסדות החינוך".

ההצהרה נמסרה לאחר שהשרים אישרו כי הלימודים יימשכו במוסדות החינוך כסדרם, מלבד במוקדי התחלואה. נתניהו הסביר החליטה זו בכך ש"כרגע החלטנו לא לסגור את מוסדות החינוך כי הנתונים לא מחייבים זאת, שנית נעדכן את 'התו הסגול' של בתי העסק ונתאים אותו למציאות ולשגרת הקורונה, אנחנו כל הזמן בודקים את עצמנו ומתקנים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה על הקורונה, 30 במאי 2020. ללא, צילום מסך
עמדותיהם של שר האוצר ושר החינוך התקבלו. נתניהו בהצהרה, הערב/צילום מסך, ללא

את האכיפה במצב הנוכחי הוא הגדיר כ"מצומצמת בלשון המעטה", ולדבריו הוא הנחה את השר לביטחון פנים להגביר אותה על ידי המשטרה. כמו כן, הוא הנחה את שר המשפטים לאפשר הפעלה של פקחים עירוניים, ואת שר החינוך להפעיל "אמצעים נוספים לשמירת הכללים בבתי הספר". עוד הוסיף: "נעודד אנשים להגיע לבדיקות ונעשה בדיקות יזומות במקומות שבהם פוטנציאל ההדבקה גבוה".

ראש הממשלה ציין כי "צפיתי אמש בשידורי הטלויזיה וראיתי את הישראלים משתזפים בחופי הים, רוקדים צמודים זה לזה. ללא מסכות. שמעתי אותם צוהלים, הם אמרו הקורונה מאחורינו - לצערי זה לא נכון. יש לנו הצלחות גדולות מאוד במאבק, אבל הקורונה לא מאחורינו היא משתוללת בעולם, אצלנו ובתוכנו".

חיטוי בתי ספר בנוף הגליל (נצרת עילית), 2 במאי 2020. עיריית נוף הגליל, אתר רשמי
חיטוי בתי ספר לקראת חידוש הלימודים/אתר רשמי, עיריית נוף הגליל

"אף אחד לא חסין מזה, כל עוד לא נמצא חיסון לנגיף הוא יחזור ויתפשט אם לא נקפיד על כללי הזהירות", המשיך נתניהו בדבריו. "כולנו מצווים לשמור על הכללים, כשאני אומר אותנו, את חבריי השרים, את חברי הכנסת ואת אזרחי ישראל". לדבריו, "הכללים הם פשוטים: לשמור על מרחק של שני מטרים, לחבוש מסכות במרחב הציבורי, לשטוף ידיים ולשמור על כללי ההיגיינה". הוא הבהיר כי "אם לא נעשה זאת, לא תהיה ברירה לחזור להגבלות במשק ובמרחב הציבורי".

נתניהו הוסיף כי "צריך לזכור דבר אחד, הנגיף קטלני מאוד. מספר הנדבקים בעולם חצה את השישה מיליון. אתמול היה שיא במספר הנדבקים החדשים בעולם ביום אחד, לצערי הנגיף לא מושפע ממזג האוויר, והוא מכה בעוצמה במדינות כמו ברזיל, מקסיקו, הודו, פרו, ובאזורנו באיראן".

לדבריו, "גם במדינות קרות, כמו שוודיה שוויתרה ביודיעין על הטלת מגבלות בריאותיות - בשבדיה יש 4,300 מתים מקורונה, בבלגיה שיש אוכלוסיה זהה לשלנו, ונקטה אמצעי זהירות כמו שלנו אבל באיחור רב יש עשרת אלפים מתים".

כץ: ניתן תמריצים לעסקים להחזרת עובדים לעבודה

אחרי ראש הממשלה דיבר שר האוצר ישראל כץ, ואמר כי המשרד שבראשותו הקצה 500 מיליון שקלים לסייע לעסקים שונים. "אנחנו רוצים לפתוח את המשק ולא לסגור, כדי לעשות את זה אנחנו צריכים להקפיד על הכללים שאותם מנה ראש הממשלה". הוא הסביר כי "מתוך התכנית, הקצנו 500 מיליון שקלים לסייע לעסקים לעבור את התקופה הזאת". לדבריו, "אני החלטתי לפתוח את חלוקת 500 מיליון השקלים לשימוע הציבור. אנחנו נפנה לציבור ונבקש ממנו רעיונות איך לחלק ולמי", הסביר כץ.

משה בר סימן טוב, איתמר גרוטו וסיגל סדצקי במסע"ת עקב עלייה בנדבקי קורונה, ת"א, 29 במאי 2020. שלומי גבאי
מסיבת העיתונאים שערך משרד הבריאות, אתמול/שלומי גבאי

הוא הוסיף כי "אנחנו נמצאים בעיצומו של מהלך קריטי להחזרת המשק לפעילות, על ידי מתן תמריצים להשבת מיליון עובדים שיושבים בבית למקומות עבודה". לדבריו, "גיבשנו תוכנית חדה, מהירה שניתנת ליישום מידי. התוכנת אומרת: כל מעסיק קטן וגדול שיקח עובד חזרה לעבודה יקבל תמריץ ומענק של 7,500 שקלים. החל מהראשון בחודש יוני ביום שני הקרוב".

עוד הוסיף השר כץ כי "ככל שעסק יעסיק יותר עובדים כך יקבל מענק בסדר גודל גדול יותר, כמובן שלא יוכל לפטר עובדים ולהעסיק חדשים. רשות המיסים בחודש יולי תעביר לכל מי שיעסיק בחודש יוני את המענק שנקבע כאן בגובה 7,500 שקלים, וההחלטה צמודה לביצוע".

שר האוצר ישראל כץ בהצהרה על הקורונה, 30 במאי 2020. ללא, צילום מסך
"הקצנו 500 מיליון שקלים לסייע לעסקים שונים". שר האוצר ישראל כץ בהצהרה, הערב/צילום מסך, ללא

שר החינוך יואב גלנט אמר כי הנחה את הגורמים במשרדו, לחדד את כללי הזהירות מהקורונה, וכן כי יוכן צוות משימה, שיוזנק לכל מקרה קורונה שיאותר במערכת החינוך. "בשבוע האחרון חלה עלייה מדאיגה, שהיא נגזרת ממה שפירט ראש הממשלה ואנחנו איתרנו 137 מקרי תחלואה חדשים במערכת החינוך, מתוכם 103 מקרים בגמנסיה העברית בירושלים", אמר השר גלנט.

"לאחר הערכת המצב שהתקבלה, אנחנו עושים פעולות סלקטיביות, סגירה היכן שצריך, בידוד היכן שצריך, אבל מערכת החינוך ממשיכה לפעול", הוסיף. "אנו נוקטים בשורה של צעדים, ראשית: נחדד את הכללים, שמירת המרחק, היגיינה ומסכות יהיו נר לרגלנו".

לדבריו, "הנחיתי את המנכ"ל וראשי האגפים להעביר מסר לכל המנהלים והמורים, שאומר שבתחילת השבוע יבוצע תדרוך במסגרת אחד השיעורים לכל התלמידים, בנושא הספציפי הזה להעצים את המסר. כולכם זוכרים שאנחנו היינו יילדים חינכו את הילדים לשמור על פרחי הבר, והם חינכו את ההורים".

שר החינוך יואב גלנט בהצהרה על הקורונה, 30 במאי 2020. ללא, צילום מסך
"נוקטים בשורה של צעדים". שר החינוך יואב גלנט, הערב/צילום מסך, ללא

"הדבר השני, הוא שהמנהלים בכל בתי הספר ימנו נאמני קורונה בנוסף לתפקידים עצמם שיהיה דיווח, פיקוח, התראה מתאימה וקשר עם הגורמים המתאימים במשרד החינוך ומשרד הבריאות", המשיך גלנט. "אנחנו נכין צוות משימה בכל אחד מהמחוזות, כשיתגלה חלילה מקרה של קורונה נגיע מידית למקום, ההנחיות יהיו מהירות, נהירות ואני מקווה שנצליח לעצור דברים באיבם".

בישיבה שנערכה מוקדם יותר בהשתתפות ראש הממשלה, משרדי החינוך, האוצר והבריאות הוחלט על המשך פעילות רגילה במערכת החינוך, למעט במוקדי התחלואה הידועים. בנוסף לכך, פתיחת אולמות האירועים ואירועי התרבות תתבצע לפי התכנון.

25 חולי קורונה נוספים אובחנו ביממה האחרונה

מוקדם יותר הערב, משרד הבריאות הודיע כי 25 חולי קורונה נוספים אובחנו ביממה האחרונה, זאת לאחר שאתמול התגלו 101 חולים ונשאים חדשים של הנגיף. עם זאת, גם מספר הבדיקות היה נמוך יותר - 671 היום לעומת 1,825 ביממה הקודמת. מספר החולים הכולל בישראל הוא 17,012, כאשר מתוכם 1,917 חולים פעילים. בין החולים הפעילים, מצבם של 36 מוגדר קשה ו-31 מונשמים.

במשרד החינוך הציגו את נתוני התחלואה במוסדות החינוך ברחבי הארץ, שלפיהם מתוך 137 מקרים של תחלואה במערכת החינוך - 103 הם מקרים שהתגלו בגמנסיה העברית בירושלים. זאת, בהתאם לדיון שנערך מוקדם יותר מול נציגי השלטון המקומי, ולכן הוחלט שהטיפול יהיה נקודתי באזורים שבהם יש עליה בתחלואה. במשרד החינוך הוסיפו כי כ-75% מהחולים במערכת הם מהגמנסיה בירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully