וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרים אישרו: הלימודים יימשכו כסדרם, למעט במוקדי תחלואה בקורונה

רה"מ ושרי הממשלה החליטו על טיפול נקודתי במקומות שבהם נרשמה התפרצות, ולא קיבלו את הצעת משרד הבריאות לסגור את כלל מוסדות החינוך. עוד הוחלט להתרכז בבדיקות, בהסברה, באכיפה ובהרתעת עסקים שיפרו את ההנחיות. אולמות האירועים ואירועי התרבות ייפתחו כמתוכנן

עריכה: שאול אדם

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומשרדי החינוך, האוצר והבריאות החליטו היום (שבת) על המשך פעילות רגילה במערכת החינוך, למעט במוקדי התחלואה הידועים. בישיבה הוחלט לנקוט בטיפול נקודתי במקומות בהם יש התפרצות, ולא על סגירה כוללת של בתי ספר. כמו כן, הוחלט להתרכז בבדיקות נרחבות, הסברה, אכיפה והרתעת עסקים שיפרו את ההנחיות.

בנוסף לכך, פתיחת אולמות האירועים ואירועי התרבות תתבצע לפי התכנון. ההחלטה התקבלה בניגוד לעמדת משרד הבריאות, שתמך בסגירת מוסדות הלימוד, ובהתאם לעמדתו של שר החינוך יואב גלנט, שביקש לבצע סגירה נקודתית בלבד במקום סגירת כלל מערכת החינוך. גם עמדתו של שר האוצר ישראל כץ, שביקש למנוע את סגירת מוסדות התרבות ואולמות האירועים, התקבלה בדיון.

שר הביטחון בני גנץ הדגיש במהלך הדיון את הצורך להגדיל את מספר הבדיקות באופן יזום למוקדים בסיכון. כמו כן, גנץ העלה את הצורך בהגברת האכיפה נגד מוסדות ועסקים שלא עומדים בהנחיות. "שיתוף פעולה עם העסקים קריטי לזה שלא יחזרו מגבלות", אמר.

לקריאת תמונת המצב המלאה של משרד החינוך

בית הספר התיכון אחד העם בפתח תקווה 5 במאי 2020. ראובן קסטרו
תלמידים בתיכון אחד העם בפתח תקווה/ראובן קסטרו

במשרד החינוך הציגו את נתוני התחלואה במוסדות החינוך ברחבי הארץ, לפיהם מתוך 137 מקרים של תחלואה במערכת החינוך - 104 מקרים התגלו בגמנסיה העברית בירושלים. מתוכם 15 אנשי צוות ושלושה הורים לתלמידים. זאת בהתאם לדיון שנערך מוקדם יותר מול נציגי השלטון המקומי, ולכן הוחלט שהטיפול יהיה נקודתי באזורים שבהם יש עליה בתחלואה. נתניהו צפוי לשאת הערב הצהרה לתקשורת.

במשרד החינוך הוסיפו כי "כ-75% מהחולים במערכת הם מבית הספר עצמו, הגמנסיה בירושלים. יתר החולים מפוזרים בכלל הארץ, כשבכל מקום הם מצויים בשיעורים בודדים וקטנים מאד".

טרם ההחלטה נרשמו חילוקי דעות בין המשרדים שנבעו מקריאה שונה של נתוני התחלואה. גורם בכיר במשרד החינוך סיפר כי "במשרד הבריאות רצו אתמול להודיע בהחלטה חד צדדית במסיבת עיתונאים שהם סוגרים את החטיבות העליונות. איך אפשר להודיע כזה דבר מבלי להיות מודעים לנתונים האמיתיים. גלנט בלם את ההחלטה וביקש להמתין 24 שעות כדי ללמוד את הנתונים ואכן הנתונים הציגו תמונת מצב אחרת שבה ההתפרצות הכי גדולה היא בירושלים".

עוד בוואלה!

בר סימן טוב: מזהים עלייה בתחלואה בקורונה - בעיקר בבתי הספר

לכתבה המלאה

שר הבריאות יולי אדלשטיין הנחה את אגף ההסברה לפרסם קמפיין ציבורי לחיזוק ההיענות לכללים. "במשרד הבריאות מודאגים מהעלייה במספר החולים ומקצב ההדבקה, לצד מגמות של אדישות ושאננות המתבטאות בזלזול ובחוסר הקפדה על הכללים", מסר המשרד. עוד הזכירו כי "חובה לעטות מסיכה במרחב הציבורי ובמקומות העבודה, הקפדה על היגיינה, שמירת מרחק של שני מטרים מאדם לאדם".

לנוכח תמונת המצב הברורה הוחלט בישיבה כי מערכת החינוך תמשיך לפעול, ובמשרד "ימשיכו לערוך ניטור שוטף אחר המתרחש במערכת, ולקבל תמונת מצב עדכנית לשם המשך קבלת החלטות".

שי חג'ג', יו"ר מרכז המועצות האזוריות, בירך על החלטת השרים לסגור נקודתית מקומות עם תחלואה. "יש לאפשר לקיים שגרת קורונה במקומות ללא התפרצות, ולצמצם פגיעה מיותרת במשק. הקורונה עדיין כאן ונצטרך לסגל דפוסי חיים חדשים עד למציאת חיסון ולהיעלמות הנגיף", אמר. "משמעת אזרחית תמנע משבר חריף".

לדברי חג'ג', "אנחנו מחויבים לאפשר חזרה בטוחה לשגרה, ולהגן על האוכלוסיות שבסיכון. על הציבור מוטלת החובה והאחריות להקפיד ולהישמע להנחיות. אי ציות יוביל למשבר חריף - ואפשר להימנע מכך. רק יחד נוכל לצמצם נזקים כלכליים למשק, ולצמצם את הפגיעה הכלכלית בכל משק בית". עוד אמר כי "שר החינוך יואב גלנט קשוב לשטח ואני מבקש להודות לו על השיח המשותף שהוא מקדם".

מתחם בדיקות קורונה באצטדיון טדי, 30 במאי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
בדיקות קורונה במתחם היבדק וסע באצטדיון טדי בירושלים, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

הנהגת ההורים הארצית ברכה על החלטת השרים, שלא לסגור באופן גורף את מוסדות החינוך ברחבי הארץ, אלא לטפל נקודתית במוקדי ההתפרצות המחודשת. בהמשך לכך, הנהגת ההורים הארצית קראה למשרדי החינוך והבריאות לפרסם את ההנחיות בכדי שהציבור בכללותו וציבור התלמידים, ההורים וצוותי החינוך בפרט יוכלו לעמוד בהן.

מירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית אמר כי "ההנחייה הנוכחית לחבוש מסיכות בכיתות היא גזירה שהתלמידים אינם יכולים לעמוד בה במשך שעות ארוכות, ומוטב שיימצא פיתרון ראוי וישים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים בנושא נגיף הקורונה. 04 במאי 2020. חיים צח / לע"מ, אתר רשמי
צפוי לתת הצהרה. ראש הממשלה נתניהו במסיבת עיתונאים/אתר רשמי, חיים צח / לע"מ

בתוך כך, בתום הערכת מצב שהתקיימה בראשות שר העבודה והרווחה איציק שמולי ונציגי משרד הבריאות, הוחלט כי משרדו של שמולי יהיה אחראי לעבודת המטה הקשורה במוכנות והיערכות בתי האבות, מרכזי היום ומועדוני האזרחים הוותיקים להתפרצות קורונה. המשרד יתגבר את מערכי הפיקוח באותן המסגרות כדי לוודא את אכיפת הנהלים.

בשל העלייה החריגה במספר הנדבקים, מד"א הודיע כי מתחם "היבדק וסע" הוקם באצטדיון טדי בירושלים שעובד בפליאות מלאה החל משעות הבוקר. במהלך היום יוקמו גם תחנות בגני יהושע, תל אביב, חיפה ובאר שבע. זאת, לאחר עלייה של 115 חולים חדשים ביממה הקודמת.

נתוני תחלואה בקורונה במערכת החינוך, לפי יישובים. 30 במאי 2020. משרד החינוך, עיבוד תמונה
נתוני התחלואה המחודשת בקורונה במערכת החינוך - לפי יישובים/עיבוד תמונה, משרד החינוך

קופת חולים כללית המשיכה לדגום מאות תלמידים לבדיקות הקורונה, ומתוכם 47 נמצאו חיוביים. יתר תלמידים הגמנסיה שטרם נדגמו קיבלו הודעה חוזרת להגיע לביצוע הבדיקה במתחם הדרייב-אין בחניון טדי.

ד"ר יאן מיסקין, מומחה למחלות זיהומיות, רופא משפחה ומנהל חמ"ל קורונה במחוז ירושלים של כללית אמר כי "מיום רביעי בלילה אנו בקשר רצוף עם עירית ירושלים וצוות בית הספר ופועלים כדי לתת לעצור את שרשרת ההדבקה בקרב תלמידי בית הספר. צוות החמ"ל עובד מסביב לשעון, בחג ובשבת, על מנת לספק מענה למטופלינו בעיר. מחר נפתח שוב מרכזי דיגום נוספים של כללית ברחבי העיר".

(עדכון ראשון 14:16)

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully