וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בר סימן טוב: מזהים עלייה בתחלואה בקורונה - בעיקר בבתי הספר

מנכ"ל משרד הבריאות הזהיר כי בימים האחרונים זוהה זינוק במספר החולים וקרא לציבור להמשיך להקפיד על ההנחיות. החלטה בנוגע למוסדות החינוך תתקבל מחר. 101 חולים חדשים אובחנו במהלך היום. "להימנע מפגישות עם סבא וסבתא, לחזור לשיחות בזום". תתוגבר ההסברה בבתי הכנסת

צילום: שלומי גבאי

הצהרת בכירי משרד הבריאות - כל העדכונים

  • זוהתה עלייה מובהקת במספר החולים - בעיקר בבתי הספר
  • ההחלטה על סגירת בתי ספר תתקבל מחר
  • יש להימנע מפגישות עם בני האוכלוסיה המבוגרת הנמצאת בקבוצת סיכון
  • עלייה של 101 חולים חדשים ביום האחרון

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב התריע הערב (שישי) כי זוהתה עלייה חריגה בהיקף חולי הקורונה - בעיקר בבתי הספר. במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס לצד בכירי המשרד קרא לציבור להמשיך להקפיד על ההנחיות, על מנת למנוע זינוק נוסף במניין החולים. "אנחנו רואים עלייה מובהקת בתחלואה", אמר בר סימן טוב בפתח מסיבת העיתונאים. "חיכינו לראות אם מדובר בשינוי מגמה, ולצערנו זה מה שעולה".

בר סימן טוב קשר בין הזינוק לאי הקפדה בציבור על כללי ההיגיינה, והדגיש: "נתח משמעותי מובהק מהתחלואה החדשה הוא בבתי ספר. יש מספר רב של מוקדים, ביניהן הגמנסיה בירושלים".הוא ציין כי החלטה בנוגע להמשך הפעילות בבית הספר תתקבל מחר, עם עדכון נתוני התחלואה. בזמן מסיבת העיתונאים, צייץ שר החינוך יואב גלנט כי הישיבה תתקיים בשעות האחר הצהריים עם ראש הממשלה נתניהו.

"אנחנו רוצים לשמור על שגרה כלכלית, אבל חשוב ממנה לשמור על התחלואה", הוסיף בר סימן טוב. "אנחנו בחשיבה מאומצת עם משרדי הממשלה כדי לשמור על האיזון הזה. לצערנו המחלה עדיין כאן. לא החום ולא הלחות הישראלים גרמו שתיעלם, ולכל הצעדים שאנחנו נדרשים להם עדיין בתוקף. נכנסו לאופוריה ולשאננות, וקיבלנו צפירת אזהרה לשמור על הכללים. אם לא נתעורר - המציאות תחייב אותנו לצעדים חדשים".

משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות היוצא במסע"ת עקב עלייה בנדבקי קורונה, ת"א, 29 במאי 2020. שלומי גבאי
"עלייה בתחלואה - בעיקר בבתי הספר". בר סימן טוב במסיבת העיתונאים, היום/שלומי גבאי

ראש שירותי בריאות הציבור, פרופ' סיגל סדצקי ציינה כי מאז שעות הבוקר נוספו למניין החולים 85 בני אדם. בר סימן טוב הזהיר בהקשר זה כי הדרך לרף 100-200, אותו קבעה הממשלה לנסיגה במתן ההקלות - קצרה. הוא אף התייחס לאופן שבו אנשיו משנים את המדיניות בנושא. "יש טענות על המהירות שבה אנחנו משנים את הדברים, ככה זה עובד בכל העולם", אמר. "יצרנו לעצמנו מרחב תמרון של ניסוי וטעייה".

בנוסף לכך, בר סימן טוב ויו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס סיכמו כי תבוצע הסברה גם בבתי התפילה. כחלק מההסברה יודגשו ההנחיות לפיהם יש צורך לחבוש מסכה, יש להקפדי על היגיינה, שמירת מרחק של שני מטרים מאדם לאדם ואין לעבור את מגבלת ההתקהלות של 70 איש בבתי התפילה.

"לחזור לפגוש את סבא וסבתא בזום"

בהמשך הדברים, אמר מנכ"ל משרד הבריאות כי בעקבות הזינוק המשמעותי במספר החולים, יש לשוב ולהימנע ממפגשים עם בני האוכלוסייה המבוגרת, הנמנים עם קבוצת הסיכון להידבק בנגיף. "לא להיפגש עם סבא וסבתא", אמר. "לחזור לפגישות עמם בזום".

פרופ' סדצקי הדגיש כי עיקר הבעייתיות היא בבתי הספר. "ישנם 31 בתי ספר, בחלקם יש יותר הדבקה וחלקם פחות", אמרה. "הם מפוזרים בכל הארץ. ההתנהגויות של שכבות הגיל החטיבות הביניים והתיכון לא מאפשרות שמירה על התנהגות הנדרשת". בהמשך הוסיפה כי החלה התפרצות גם בקרב קהילת העובדים הזרים בתל אביב, וכי הם ייבדקו בזמן הקרוב.

באשר לשאר ההקלות על הפעילות במשק, בר סימן טוב הדגיש כי אין בשלב זה שינוי בהנחיות. המשנה למנכ"ל, פרופ' איתמר גרוטו, הוסיף: "אנחנו עדיין בהיערכות לפתיחת שדה התעופה. כרגע זה לא עומד על הפרק, לפחות לא בחודש יוני באופן מסודר".

סיגל סדצקי במסע"ת עקב עלייה בנדבקי קורונה, ת"א, 29 במאי 2020. שלומי גבאי
"בעיה בבתי הספר". פרופ' סדצקי במסיבת העיתונאים/שלומי גבאי

מוקדם יותר בכירי משרד הבריאות והחינוך דנו באפשרות להמליץ על הפסקת הלימודים בחלק מהחטיבות העליונות בעקבות העלייה בתחלואה. יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס קרא להימנע מסגירת בתי הספר. "אי אפשר לשגע את הציבור", אמר. "אשרו בדיקות במקום להחזיר את כולם לסגר. שבועות רבים חלפו עד שהמדינה חזרה לתפקד, ויש עוד עבודה רבה. לא יכול להיות שעל כל צעד קדימה יילכו שני צעדים אחורה. אפשר לטפל נקודתית בכל מקום הידבקות אבל אי אפשר לייצר פאניקה במקום שגרה"./

גם באיגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית קראו להמשיך במדיניות ניטור דיפרנציאלית. "העליה במספר מקרי התחלואה בקורונה עם החזרה לפעילות היא צפויה", אמרו. "לפיכך אנו נדרשים לאורך נשימה, קור רוח והתנהגות אחראית ושקולה הן של ראשי משרד הבריאות והן של הציבור. זיהוי מוקדם של מוקדי תחלואה על ידי מערך בריאות הציבור בשטח- הן ברמת הפרט והן ברמת האזור הוא כלי חיוני לקבלת החלטות דיפרנציאלית, בהתאם לסיכון הספציפי.

עוד הוסיפו כי "בצד הדריכות והזהירות המתחייבת, ההחלטות, כדוגמת סגירת בית ספר, חייבות להיות נקודתיות, על בסיס אפידמיולוגי ולא על בסיס גחמות ופחדים".

במשרד החינוך עורכים ניטור נתונים של תמונת מצב במערכת החינוך לגילוי הנדבקים בקורונה העדכניים. וזאת בהמשך לציוץ של השר גלנט לפיה החלטה תתקבל רק מחר. בדיונים שהתקיימו בין שר החינוך למשרד הבריאות, האחרון הביע התנגדות לקבל החלטה היום, אלא רק לאחר בחינת נתונים עדכנית.

בדיקות קורונה של קופת חולים לאומית לתלמידים מהגמנסיה העברית בירושלים ובני משפחתם. 28 במאי 2020. קופת חולים לאומית, אתר רשמי
בדיקות קורונה לתלמידים בירושלים/אתר רשמי, קופת חולים לאומית

על פי נתוני התחלואה העיקריים שפרסם משרד הבריאות שעות הערב, סך הנדבקים עלה ל-16,987, בהם 39 במצב קשה, ומתוכם 37 מונשמים. כה עד מתו בישראל 284 בני אדם כתוצאה מהנגיף.

כמה תלמידים ונשות צוותים חינוכיים חלו בימים האחרונים בקורונה ותלמידים רבים נשלחו לבידוד. בגמנסיה העברית בירושלים נמצאו 18 נשאי קורונה ביומיים האחרונים. על פי הודעת העירייה, מתוך כלל הנדבקים - שבעה הם אנשי צוות ו-11 הם תלמידים, זאת לאחר ששלשום אובחנו שלושה תלמידים בגמנסיה כנשאי הנגיף. בבית הספר נבון שברחובות נדבקו בנגיף ארבע מורות וארבעה תלמידים.


(עדכון ראשון: 15:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully