וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום קבלת הקצבאות הגיע, ובמגזר הבדואי חוששים מהדבקה המונית בקורונה

21.5.2020 / 11:51

אלפי תושבים בדואים בדרום צפויים לפקוד את שני סניפי הבנק העומדים לרשותם ברהט לקבלת קצבאות. לא רק החום הכבד עלול להפוך את התורים לסכנה בריאותית - אלא גם החשש מהידבקות בנגיף. ראש עיריית רהט הזהיר: "אי אפשר להשתלט על כמויות האנשים"

תושבי היישוב הבדואי חורה זועמים על הסגר בפעם השנייה/יניר יגנה

במגזר הבדואי חוששים שיום קבלת הקצבאות היום (חמישי) יהפוך ליום של הדבקה המונית בנגיף הקורונה. לרשותו של כלל המגזר הבדואי בנגב עומדים שני סניפי בנק בלבד - סניף מרכזי של מרכנתיל דיסקונט וסניף נוסף של בנק הפועלים, שניהם ברהט. במגזר הבדואי טוענים כי התורים הצפויים, בשילוב עם החום הכבד, "הם פצצה שיכולה להחזיר את הנגיף במהירות רבה".

התורים לסניפי הדואר ולבנקים במגזר עמוסים בדרך כלל ומתוארים כבלתי נסבלים. מדי יום זה מגיעים לשם מאות תושבים, ולעיתים אף אלפים. תושבי המגזר נאלצים לעיתים להרחיק לערים שכנות בגלל העומסים, וסניפי הדואר בבאר שבע וביישובים סמוכים אף הם סובלים מעומס בשל כך.

"אנשים מתעלפים פה. מבוגרים וילדים. יכול להיות שתמתין שמונה שעות ולא תוכל למשוך את המשכורת כי הסניף כבר נסגר או שנגמרו המזומנים", כתבו במכתב ארגון פורום דו-קיום להנהלת הדואר ובנק ישראל. "המראות כאן קשים, אנשים ממש מתעלפים".

סניף דואר ברהט, אוגוסט 2015. זוהר גואטה, צילום מסך
התורים ארוכים באופן קבוע. סניף בנק הדואר ברהט, ב-2015/צילום מסך, זוהר גואטה

עאמר, תושב רהט, סיפר כי "קשישים, נשים מבוגרות וילדים עומדים שעות על הרגליים, ולפעמים בסוף גם נשלחים הביתה מבלי למשוך את המשכורת".

ראש עיריית רהט, פאיז אבו סייהבן, מודע אף הוא לבעיה, וטוען כי אין ביכולתו לפתור אותה. "ביום הקצבאות הבנק מפוצץ ואי אפשר להשתלט על כמויות האנשים. מגיעים מאות אנשים בחום של 50 מעלות", אמר. הוא הזהיר כי הסיכוי להידבקות גדול, "קל וחומר אחרי שמשרד הבריאות אמר שאפשר להוריד את המסכות".

ראש העירייה סיפר כי העירייה מציבה פקחים מחוץ לסניף הדואר ולבנקים. "לי אין כסף מיותר, שהם יממנו את זה", הבהיר אבו סייהבן.

עוד בוואלה!

נגמרה הקורונה, חזרנו לים. מצאנו שם גם את האישה שבורחת מביטוח לאומי

לכתבה המלאה
סניף דואר ברהט, אוגוסט 2015. זוהר גואטה, צילום מסך
סניף בנק הדואר ברהט, ב-2015/צילום מסך, זוהר גואטה

"יש כל כך הרבה פתרונות פשוטים: תגבור כוח האדם, תגבור הסניפים או תוספת ניידות של בנק הדואר בתאריכי חלוקת הקצבאות", הבהירה חיה נח, מנכ"לית פורום דו-קיום בנגב. "לא ייתכן ששירות בסיסי כמו היכולת למשוך כסף ולקבל מענה אנושי ותואם יימנע משליש מאוכלוסיית הנגב, המצויה בתחתית הסולם הסוציו-אקונומי הישראלי".

ח'דרה א-צאנע, מנכ"לית עמותת סידרה, הסבירה כי על בנק הדואר להבין את אוכלוסיית היעד שאותה הוא משרת. "דווקא בחברה הערבית-בדואית, שרבים מבניה ובנותיה לא זכו להשכלה עקב שנים של הזנחה והאוריינות הדיגיטלית נמוכה, ההגעה לסניף וקבלת מענה אנושי היא קריטית במיוחד", אמרה.

לטענתה, כרטיסי ההטענה שנשלחו לחלק מהתושבים מהווים פתרון יצירתי, אך רבים מהתושבים מתקשים לעשות בהם שימוש, בעיקר משום שלא עברו הדרכה לכך וכן שההוראות המצורפות - כתובות בשפה העברית בלבד. "לכך נוספת העובדה שעבור תושבי הכפרים המוכרים והבלתי-מוכרים, וכן בחלק מהשכונות בעיירות, אין כלל כתובת, ועל כן הם לא קיבלו את הכרטיסים לבתיהם", הוסיפה א-צאנע.

נשים בשוק רהט, 16 בפברואר 2014. הדס פרוש, פלאש 90
"דווקא בחברה הערבית-בדואית ההגעה לסניף קריטית במיוחד". נשים בשוק ברהט/פלאש 90, הדס פרוש

מדואר ישראל נמסר בתגובה כי "החברה משקיעה משאבים רבים בצמצום פערי השירות במגזר הערבי בכלל ובמגזר הבדואי בפרט, והיא אחת החברות היחידות במשק שמספקת שירותים פרונטליים ברציפות גם בתקופה זו, תוך הקפדה על נהלי משרד הבריאות לשמירה על מרחק בסניפים".

עוד נמסר כי "חברת הדואר משרתת מאות אלפי לקוחות מהמגזר הבדואי בשבעה סניפים ייעודיים, וכן בעשרות סניפים נוספים בערים הגדולות בנגב: באר שבע, דימונה, ערד ועוד. החברה מציעה ערוצים נוספים למשיכת כספים, כמו כרטיסים נטענים לקבלת קצבאות, וניתן להזמין תור מראש ולמנוע המתנה בתור".

בנק מרכנתיל: מודדים חום ומתגברים את כמות הבנקאים

מבנק מרכנתיל דיסקונט נמסר בתגובה כי בתקופת מגיפת הקורונה הבנקים עבדו במתכונת מצומצמת ורק סניפי גרעין העניקו שירותים פרונטליים לקהל. "בנק מרכנתיל פעל ופועל רבות למען האוכלוסייה ברהט, ובהתאם, מתוך התחשבות והיכרות עם קהילת העיר וההכרה בחשיבות דווקא בחודש הרמדאן, פתחנו באופן מיוחד את הסניף בעיר, במטרה לאפשר משיכת קצבאות".

במרכנתיל הוסיפו כי "בימים אלה, עם תחילתה של החזרה לשגרה, אנו ממשיכים ופועלים בהתאם להנחיות הממשלה והפיקוח על הבנקים, שבבסיסן הרצון להמשיך ולשמור על בריאות הציבור וליצור דרך בטוחה לחזרה לשגרה".

"בהתאם, אנו פועלים לוויסות הכניסה לסניף ומודדים חום לכל לקוח טרם כניסתו לסניף. לצורך כך מוצבים בכניסה לסניף סדרנים (הצבתם מבוצעת בתיאום עם העיריה), שתפקידם לשמור על ההנחיות", הבהירו בבנק. "נציין כי בימי עומס, אנו מתגברים את כמות הבנקאים בסניף. יחד עם זאת, יש לזכור כי בתקופה הנוכחית, היכולת לעשות זאת מוגבלת, שכן, אנו מחויבים להוראות שמירה על מרחק שני מטרים, תפוסה מקסימלית ועוד".

הם הוסיפו כי "במטרה להקל על העומסים בכניסה לסניף, הבנק מציע ומקדם מול לקוחותיו שירות קביעת תור עם בנקאי - ניתן לקבוע את התור בטלפון או באפליקציה של הבנק. במהלך התקופה האחרונה, מתוך רצון לסייע לאוכלוסיית הלקוחות ולשמור על בריאותה של האוכלוסייה הבוגרת, הנפקנו ביוזמת הבנק כרטיסי אשראי למבוגרים, כדי לייתר את הצורך בהגעה לסניף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully