וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר המשפטים ניסנקורן: לא אמנה בשלב זה ממלא מקום לפרקליט המדינה

השר הנכנס הודיע לנציב שירות המדינה כי בכוונתו לבחון את האפשרויות השונות, תוך התייעצות עמו ועם היועמ"ש. זאת, ברקע העימות בין השר היוצא אוחנה לבין מנדלבליט, שימשיך בינתיים למלא את מקומו של הפרקליט

צילום: מתוך קלמן וסג"ל, כאן 11

שר המשפטים הנכנס אבי ניסנקורן הודיע היום (שלישי) לנציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ כי החליט בשלב הזה לא למנות ממלא מקום לפרקליט המדינה. ניסנקורן הוסיף כי בכוונתו "לבחון את האפשרויות השונות תוך היוועצות עם היועץ המשפטי לממשלה" ועם הנציב. המשמעות היא שבתקופה הקרובה היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ימשיך למלא את הפונקציות של פרקליט המדינה.

בין היועמ"ש לשר המשפטים היוצא, אמיר אוחנה, פרץ עימות בנוגע לשאלת ממלא מקום פרקליט המדינה לאחר שכהונתו של דן אלדד הסתיימה מבלי שמונה לו מחליף. מנדלבליט הודיע להנהלת הפרקליטות כי הוא עצמו ימלא את התפקידים הניהוליים של פרקליט המדינה. עם זאת, אוחנה כפר בסמכותו של מנדלבליט למנות את עצמו לתפקיד.

טקס חילופי שרים במשרד המשפטים, ירושלים, 19 במאי 2020. שלומי אמסלם, לשכת העיתונות הממשלתית
ייבחן את האפשרויות בהתייעצות עם היועמ"ש. ניסנקורן/לשכת העיתונות הממשלתית, שלומי אמסלם

במכתב ששיגר אוחנה בתחילת החודש לנציב שירות המדינה, הוא טען כי "אנחנו עדיין חיים במדינת חוק. ריכוז סמכויות כזה, שנטל לעצמו אדם שלא פועל מכוח חוק (כזכור: אין חוק המעניק ומגדר את סמכויותיו של היועץ המשפטי לממשלה, ולא בכדי) אינו עומד בהלימה עם אף עקרון העומד בבסיס שיטתנו המשפטית. הוא אף מעיב על האפשרות של בירור האמת בדבר נושאים הקשורים במה שמכונה פרשת הרפז".

לטענת מנדלבליט, סמכויותיו של פרקליט המדינה נובעות מהאצלת סמכויות שניתנו במקור בחוק ליועמ"ש, "ולכן בהיעדרו של פרקליט מדינה קבוע או ממלא מקום לפרקליט המדינה - חוזרות סמכויות אלו באופן אוטומטי ליועץ המשפטי לממשלה".

עוד בוואלה!

בעימות בין מנדלבליט ואלדד, המפסידה הגדולה היא מערכת אכיפת החוק

לכתבה המלאה

אלדד כיהן כממלא מקום פרקליט המדינה במשך שלושה חודשים, והוא מונה על ידי אוחנה חרף התנגדות עזה מצד מנדלבליט. שבוע לפני תום כהונתו, פנה היועמ"ש לנציב שירות המדינה וקבע כי יש מניעה משפטית להאריך את כהונתו של אלדד. לדבריו, אלדד תפקד באופן כושל בשלושת החודשים האחרונים, ואף הסתיר ממנו פרטים על פגישותיו עם השר אוחנה.

מנגד, אלדד טען כי מנדלבליט ניסה להכשיל אותו ולפגוע בעבודתו מהיום הראשון. ממלא מקום פרקליט המדינה סבור כי היועמ"ש מנסה למנוע את הארכת כהונתו משום שגילה כי הוא בודק חומרים הקשורים לסגירת התיק נגד מנדלבליט בפרשת הרפז.

טקס חילופי שרים במשרד המשפטים, ירושלים, 19 במאי 2020. שלומי אמסלם, לשכת העיתונות הממשלתית
עימות חריף. מנדלבליט ואוחנה, אתמול/לשכת העיתונות הממשלתית, שלומי אמסלם

במהלך טקס חילופי שרי המשפטים אתמול, התייחס היועץ המשפטי לממשלה להתקפות על מערכת אכיפת החוק. מנדלבליט טען כי מתבצעים ניסיונות לפגוע בפועלם של העובדים, כשמנגד השר היוצא אוחנה מתח ביקורת על המערכת, ואמר כי היא פועלת להגן על עצמה - יותר מאשר על אמון הציבור בה.

היועמ"ש פנה לאוחנה ואמר כי "אין זה סוד כי היו מחלוקות בינינו אך לצד זאת הייתה עבודה משותפת בייחוד בהתמודדות עם נגיף הקורונה. התקיים בנושא שיח מתמיד ושיתוף פעולה מתמיד, במיוחד בשעת חירום. עבדנו יחד עם הממשלה כדי להתמודד יחד עם המגיפה". מנדלבליט הבהיר כי "דרכנו היא אחת - דרך המשפט והצדק. גם כשהרוחות סוערות בחוץ, גם כאשר מנסים להסיט אותנו מדרכנו באמצעים כאלה ואחרים, גם כשמעלים טענות כזב ומנסים לפגוע בעבודתנו, אנו ממשיכים ונמשיך לצעוד בדרך הזו ללא כחל ושרק".

ח"כ שקד: "ניסנקורן בוחר במודע להשאיר על כנו הסדר אבסורדי"

שרת המשפטים לשעבר, ח"כ איילת שקד, מתחה ביקורת על החלטתו של ניסנקורן. "‏הממשלה החדשה בקושי התחילה לזחול וכבר מראה איך תראה המשילות של נבחרי הציבור בשנים הקרובות", צייצה בחשבון הטוויטר שלה. "שר המשפטים החדש, ביומו הראשון בתפקיד, בוחר במודע להשאיר על כנו את ההסדר האבסורדי והלא דמוקרטי, בו היועמש הוא גם פרקליט המדינה".

(עדכון ראשון: 17:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully