וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוחנה: היועמ"ש לא יכול לשמש פרקליט המדינה; מנדלבליט: הצגה שגויה של הדברים

3.5.2020 / 20:32

שר המשפטים טען כי אין מקור חוקי להחלטתו של היועמ"ש למלא את מקום פרקליט המדינה לאחר שהסתיימה כהונתו של דן אלדד מבלי שמונה לו מחליף. בתגובה טען מנדלבליט כי מדובר בפתרון ביניים שיושם בעבר: "בהיעדר מינוי - חוזרות סמכויות אלו באופן אוטומטי ליועץ המשפטי לממשלה"

צילום: יותם רונן

שר המשפטים אמיר אוחנה כפר הערב (ראשון) בסמכותו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט למנות את עצמו כממלא מקום פרקליט המדינה. במכתב שכתב לנציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, כתב אוחנה כי ממלאת-מקום מנכ"ל משרד המשפטים, סיגל יעקבי, תישא באחריות הניהולית לכללי גופי המשרד. זאת לאחר שכהונתו של מ"מ פרקליט המדינה, דן אלדד, הסתיימה מבלי שמונה לו מחליף.

במכתבו טען השר כי "היועץ איננו יכול לקחת לעצמו את תפקיד פרקליט המדינה, בהיעדר כל מקור חוקי לכך". לדבריו, "אנחנו עדיין חיים במדינת חוק. ריכוז סמכויות כזה, שנטל לעצמו אדם שלא פועל מכוח חוק (כזכור: אין חוק המעניק ומגדר את סמכויותיו של היועץ המשפטי לממשלה, ולא בכדי) אינו עומד בהלימה עם אף עיקרון העומד בבסיס שיטתנו המשפטית. הוא אף מעיב על האפשרות של בירור האמת בדבר נושאים הקשורים במה שמכונה פרשת הרפז".

בתגובה השיב מנדלבליט כי לא מינה עצמו לממלא מקומו של פרקליט המדינה. לטענתו, סמכויותיו של פרקליט המדינה נובעות מהאצלת סמכויות שניתנו במקור בחוק ליועמ"ש, "ולכן בהיעדרו של פרקליט מדינה קבוע או ממלא מקום לפרקליט המדינה - חוזרות סמכויות אלו באופן אוטומטי ליועץ המשפטי לממשלה".

מנדלבליט הוסיף כי מדובר "בפתרון ביניים שיושם כבר בעבר - בפרק זמן שארך כחודש וחצי בין סיום כהונתו של פרקליט המדינה הקודם, עו"ד שי ניצן, לבין מינויו של עו"ד דן אלדד כממלא מקום פרקליט המדינה". עם זאת, במכתבו לנציב שירות המדינה הדגיש היועמ"ש כי "אין מדובר בשום פנים ואופן במינוי לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה, והצגת הדברים בצורה כזו היא שגויה".

היועמ"ש, אביחי מנדלבליט ושר המשפטים הנכנס, אמיר אוחנה במהלך טקס קבלת פנים לשר המשפטים, משרד המשפטים, ירושלים 23 ביוני 2019  1. ראובן קסטרו
העימות נמשך. אוחנה ומנדלבליט/ראובן קסטרו

מוקדם יותר היום הודיע מנדלבליט להנהלת הפרקליטות כי הוא עצמו ימלא את התפקידים הניהוליים של פרקליט המדינה. זאת לאחר שבשבוע שעבר הוגשו עתירות נגד הארכת כהונתו של אלדד, ובתגובה אליהן הוציא בג"ץ צו זמני המונע מינוי ממלא מקום אחר, או את הארכת כהונתו של אלדד, עד לדיון בעתירות.

"במצב הדברים הנוכחי, ועד לאיוש המשרה, פרקליטות המדינה תשוב לפעול באופן בו הדברים נוהלו לאחר סיום תפקידו של פרקליט המדינה הקודם, בתקופה שבה משרת ממלא המקום לא הייתה מאוישת. דהיינו, הח"מ יישא באחריות הניהולית והמקצועית הכוללת לעבודת פרקליטות המדינה, כשהניהול וההנחיה המקצועיים והארגוניים יבוצעו בפועל על ידי המשנים לפרקליט המדינה, כל אחד בתחומי אחריותו. הכרעותיהם יהיו מחייבות, ובמקרי מחלוקת יובאו הדברים להכרעתי", כתב היועמ"ש.

עו"ד דן אלדד ימונה לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה. איל יצהר, גלובס, אתר רשמי
בג"ץ הוציא צו זמני המונע מינוי ממלא מקום אחר. אלדד/אתר רשמי, איל יצהר, גלובס

אלדד כיהן בתפקיד שלושה חודשים, והוא מונה על ידי אוחנה חרף התנגדות עזה מצד מנדלבליט. בשבוע שעבר פנה היועמ"ש לנציב שירות המדינה וקבע כי יש מניעה משפטית להאריך את כהונתו של אלדד. לדבריו, אלדד תפקד באופן כושל בשלושת החודשים האחרונים, ואף הסתיר ממנו פרטים על פגישותיו עם השר אוחנה.

מנגד, אלדד טען כי מנדלבליט ניסה להכשיל אותו ולפגוע בעבודתו מהיום הראשון. ממלא מקום פרקליט המדינה סבור כי היועמ"ש מנסה למנוע את הארכת כהונתו משום שגילה כי הוא בודק חומרים הקשורים לסגירת התיק נגד מנדלבליט בפרשת הרפז. אלדד אף פנה בעניין למבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, וביקש ממנו לבדוק את הנושא.

(עדכון ראשון: 19:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully