וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירי הפרקליטות נגד מ"מ פרקליט המדינה: "מזועזעים שבחרת להטיל רפש ביועמ"ש"

24.4.2020 / 8:08

מנהלי המחלקות ופרקליטי המחוזות הביעו תמיכה במנדלבליט, שמתח ביקורת על תפקודו של אלדד והביע התנגדות להארכת מינויו. הבכירים גינו את תגובת מ"מ פרקליט המדינה ותקפו את התנהלותו: "מנוגדת לכל אתוס עליו התחנכנו וחינכנו דורות של פרקליטים"

צילום: יותם רונן

(בווידאו: מנדלבליט נגד אוחנה: "מ"מ פרקליט המדינה אינו יכול להיות תלוי ברצונו הטוב של השר")

בכירי הפרקליטות, מנהלי המחלקות ופרקליטי המחוזות, פנו הבוקר (שישי) במכתב חריף לממלא מקום פרקליט המדינה, דן אלדד. הבכירים הביעו תמיכה ביועץ המשפטי, אביחי מנדלבליט, שמתח ביקורת קשה על תפקודו של אלדד וטען כי אינו מתאים לתפקיד. כמו כן, גינו את תגובתו של אלדד למכתבו של היועמ"ש, במסגרתה טען כי מנדלבליט פועל נגדו מאחר שהוא ביקש לבדוק מידע על התנהלותו.

הבכירים תקפו בחריפות את דבריו של אלדד. "אנו מזועזעים מכך שבמקום להתייחס לטענות לגופן, בחרת להטיל רפש ביועץ המשפטי לממשלה ובמניעיו להתנגד להארכת המינוי שלך, תוך פרסום יזום של בדיקה שאתה עורך על פי הודעתך", כתבו. "אף אם מתקיימת בדיקה חשאית כזו הרי שפרסומה לצורך התמודדות עם טענותיו המשפטיות של היועץ המשפטי לממשלה, היא מעשה שלא ייעשה, המעקר מהיסוד את חשאיות הבדיקה והאפקטיביות שלה ומנוגד לכל ערך בסיסי בעבודת הפרקליט. ככל שאכן מתקיימת בדיקה כזו, נראה שמטרתו היחידה של פרסומה ברבים היא לשמש קרדום לחפור בו לצורך הדיפת הביקורת המוצדקת של היועץ המשפטי עליך".

עו"ד דן אלדד ימונה לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה. איל יצהר, גלובס, אתר רשמי
"התנהלותך מנוגדת לכל אתוס עליו התחנכנו". אלדד/אתר רשמי, איל יצהר, גלובס

"מעולם לא נדרשה הנהלת הפרקליטות לפנות במכתב מעין זה לעומד בראש הפרקליטות", הוסיפו בכירי הפרקליטות במכתבם. "אין זה מנהגנו ללבן באופן זה את חילוקי הדעות המתגלעים בתוכנו. אף כשהסכמת לקבל על עצמך את המינוי לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה ללא תמיכת היועץ המשפטי לממשלה, לא הבענו דעתנו בקול. ואולם, הפעם החלטנו לחרוג ממנהגנו ולהשמיע את קולנו באופן צלול וברור לנוכח התנהלותך, המנוגדת לכל אתוס עליו התחנכנו וחינכנו דורות של פרקליטים".

הבכירים הביעו "אמון מלא ביועץ המשפטי לממשלה ובדברים שכתב במכתב ששלח אמש לנציב שירות המדינה". עוד הוסיפו כי "לצערנו, תוכן הדברים המתואר בו לגבי אופן תפקודך בניהול הפרקליטות, משקף אל נכון את המציאות אותה אנו חווים מאז שנכנסת לתפקידך. ועל אף האמור, לא היינו מעלים על דעתנו להוציא תחת ידינו מכתב זה, אלמלא ההודעה המבישה והבלתי לגיטימית שפרסמת אמש". למרות התמיכה הרבה ביועמ"ש, לפחות ארבעה בכירים בפרקליטות לא חתומים על המכתב.

היועמ"ש אביחי מנדלבליט, במהלך כנס בשבע בירושלים 24 בפברואר 2020. -, אתר רשמי
הביעו אמון מלא ביועמ"ש. מנדלבליט/אתר רשמי, -

מנדלבליט אמר אתמול כי קיימת מניעה משפטית בהארכת כהונתו של אלדד כממלא-מקום פרקליט המדינה. במכתב ששלח לנציבות שירות המדינה, היועמ"ש ביקר את תפקודו של אלדד בחודשים האחרונים. "למרבה הצער, בחלוף קרוב לשלושה חודשים ממועד המינוי, עמדתי המקורית, שהתבססה על היכרותי עם עורך הדין אלדד ועם עבודתו, לפיה הוא איננו מתאים למלא תפקיד זה, רק התחזקה לנוכח התנהלותו בהיבטים שונים כממלא-מקום פרקליט המדינה", כתב.

לדברי היועמ"ש, בשלושה החודשים האחרונים "התגלו כשלים ערכיים, מקצועיים וניהוליים בעבודתו (של אלדד), שלעמדתי, אינם מותירים ספק באשר לכך שהוא אינו מתאים לכהן בתפקיד ממלא-מקום פרקליט המדינה, ושאין מקום כי ימשיך את כהונתו בתפקיד זה. על כשלים אלה למדתי בראש ובראשונה באופן בלתי אמצעי, מהעבודה המשותפת עם עורך הדין אלדד. כמו כן, למדתי עליהם מתוך דיווחים שקיבלתי מהמשנים לפרקליט המדינה, שהם הגורם הניהולי הבכיר ביותר בשדרת הניהול של פרקליטות המדינה, המהווים בשגרה יד ימינו של פרקליט המדינה, ומגורמים בכירים נוספים בהנהלת הפרקליטות ובמערך הייעוץ המשפטי לממשלה".

אלדד: "היועמ"ש חיבל בעבודתי"

בתגובה לביקורת כלפיו, טען אלדד כי הדרישה להפסיק את כהונתו מגיעה לאחר שהחל לבדוק מידע על מנדלבליט שמהם עלתה "תמונה מדאיגה" והטיח בו טענות קשות. "אין לי ספק באשר למניעים לבחירה בניסוח האלים והמסולף כלפי", אמר. "מהיום הראשון למילוי המקום עשה אביחי מנדלבליט כל דבר אפשרי על מנת לחבל בעבודתי, ולהפריע לתפקודי התקין. כעת הוא מלין על תוצאות התנהלותו שלו. העובדה שנודע לי על המכתב מהתקשורת, אומרת הכול. היא מלמדת מי פועל ביושרה, ענייניות ודרך ארץ, ומי לא. אף גורם לא הרתיע אותי מעולם מלבצע את שליחותי בפרקליטות ללא מורא וללא משוא פנים, וכך יהיה גם בהמשך".

בעקבות חילופי הדברים, שר המשפטים אמיר אוחנה הגן על תפקודו של מ"מ פרקליט המדינה. "לא פגשתי הרבה פרקליטים ישרים, הגונים, ערכיים ומקצועיים כמו דן אלדד", צייץ השר בחשבון הטוויטר שלו. "פרקליט שלא חשש להתווכח איתי כשמצא לנכון (למשל סביב ועדת הבדיקה שהקמתי למח"ש) - אך שגם הכיר בחשיבות התיקון והבדיקה העצמית של מערכת המשפט ושל הפרקליטות. מערכת המשפט מתעקשת לחרב את מעט האמון הציבורי שעוד נותר בה".

מלכתחילה, מינויו של אלדד לתפקיד ממלא המקום נתקל בהתנגדותו של מנדלבליט, לאחר שאוחנה הודיע בחודש פברואר האחרון על כוונתו למנות לתפקיד את מי שכיהן כמנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. עם זאת, בהמשך הסיר מנדלבליט את התנגדותו, בטענה ש"מצב בו מינוי ממלא מקום פרקליט המדינה הופך לזירת עימות - אינו רצוי". הדברים הובילו למתקפה מצד אוחנה, שאמר כי הפרקליטות היא "לא החצר הפרטית" של מנדלבליט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully