וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לריבלין וגנץ: "עלה בידיי להרכיב ממשלה"

אחרי שלוש מערכות בחירות, רה"מ הודיע לנשיא המדינה וליו"ר הכנסת כי בכוונתו להציג את הממשלה החדשה. זאת, במקביל להמשך חלוקת התיקים בליכוד ובכחול לבן והחתימות על ההסכמים הקואליציוניים. קווי היסוד של הממשלה פורסמו, אך נושא החלת הריבונות אינו מוזכר בהם

-

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב (רביעי) לנשיא המדינה ראובן ריבלין וליו"ר הכנסת בני גנץ כי עלה בידו להרכיב ממשלה. בכך ניתן האות לכינוס מליאת הכנסת מחר להשבעת הממשלה, זאת במקביל לסגירת הקצוות האחרונים ולחתימות הדדיות על הסכמים קואליציוניים. בנוסף לכך, פורסמו גם קווי היסוד של הממשלה החדשה, הכוללים הקמת קבינט חירום לטיפול בכל הסוגיות הנגזרות ממשבר הקורונה וגיבוש תכנית ליציאה מהמשבר הכלכלי. במסמך קווי היסוד לא מוזכר ענין החלת הריבונות, אף על פי שמדובר בסעיף מוסכם בהסכם הקואליציוני.

במהלך היום נחתם הסכם בין הליכוד לש"ס, כשהשר יריב לוין והשר לשעבר אריאל אטיאס, ביצעו את החתימה מטעם שתי המפלגות. ההסכם של הליכוד וש"ס דומה כמעט באופן מלא להסכם עם יהדות התורה בנושאי דת ומדינה. בנוסף לכך, המפלגה צפויה לקבל את תיקי הפנים, הדתות, הפריפריה הנגב והגליל, וכן סגנים במשרדי האוצר, הפנים והרווחה. כמו כן, תקבל המפלגה את ראשות ועדת הכלכלה לכל הקדנציה, ואת ראשות ועדת העלייה והקליטה לחצי קדנציה. בנוסף לכך, יו"ר המפלגה השר אריה דרעי יכהן כחבר בקבינט ומועמד מטעם ש"ס יקבל את תפקיד ראשות הועדה למינוי דיינים.

השר לוין בירך על חתימת ההסכם הקואליציוני עם "השותפה הבכירה של הליכוד והראשונה מהשותפות מגוש הימין שמצטרפת לממשלה", כלשונו. הוא הוסיף כי "ש"ס ויו"ר המפלגה דרעי, היוו גורם מרכזי בתהליך הרכבת הממשלה ובגישור על המחלוקות שנדרשנו להתמודד איתם בתהליך". השר לשעבר אריאל אטיאס, שחתם על ההסכם מטעם ש"ס, בירך אף הוא ואמר כי "שיתוף הפעולה המבורך בין הליכוד וש"ס הוביל לחתימת הסכם זה".

לקריאת קווי היסוד של הממשלה

הפגישה המשולשת בין נשיא המדינה, רובי ריבלין, ראש הממשלה, בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ בבית הנשיא 23 בספטמבר 2019. חיים צח לע"מ, אתר רשמי
פגישה משולשת בין ריבלין, נתניהו וגנץ, בספטמבר האחרון/אתר רשמי, חיים צח לע"מ

גם בין הליכוד ליהדות התורה נחתם הסכם קואליציוני, שסעיפיו נחשפו מוקדם יותר בוואלה! NEWS. ראשי יהדות התורה, השר יעקב ליצמן וח"כ משה גפני, אמרו כי "לאחר תקופה לא פשוטה ומורכבת של מערכות בחירות חוזרות ונשנות, הגענו בשעה טובה ובעזרת השם להסכם קואליציוני בין יהדות התורה והליכוד, כבסיס לשותפות בממשלה ה-35. יהדות התורה פעלה לאורך כל הדרך להקמת ממשלת ימין בראשות נתניהו כפי שאכן הצלחנו".

ליצמן וגפני הוסיפו כי "ההסכם קיבל אישור מועצות גדולי התורה. הסיעה שמרה על עקרונותיה בהסכם הנוכחי כפי שהיה בהסכם הקודם, בשמירת זכויות הציבור החרדי, עולם התורה, מערכת החינוך החרדית, שמירת הסטטוס-קוו, הצביון היהודי ומסורת ישראל, פתרון מצוקת הדיור, שמירת השבת וקדשי ישראל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המכתב של נתניהו לריבלין/מערכת וואלה!, צילום מסך

מההסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לגשר, יו"ר הסיעה אורלי לוי-אבקסיס צפויה לכהן כשרה במשרד חדש שיוקם, ששמו "המשרד לחיזוק וקידום קהילתי". המשרד החדש יכלול תחומים ורשויות שנמצאים כעת בידי המשרד לביטחון פנים, כמו הרשות למאבק באלימות בסמים ובאלכוהול, פרויקט עיר ללא אלימות, והמטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת שיוגדרו תחת הסמכות המיניסטריאלית של לוי-אבקסיס. זאת, כמו גם "קידום פרויקטים והתעצמות במגזר הערבי". לפי ההסכם, לוי אבקסיס תהיה חברה גם בקבינט החברתי-כלכלי ובקבינט הפיוס שיוקם בממשלה החדשה. בנוסף, נקבע כי הליכוד וגשר יגבשו עמדה משותפת בעניין תקציב המדינה שתכלול תכנית לחיזוק מערכת הבריאות, החזרת מפוטרים למעגל העבודה, צמצום פערים ועוד.


מקורבי אורלי לוי אבקסיס סיפרו כי "היא הוזמנה להצטרף לממשלה, אך אמרה כי תעשה כן רק אם תינתן לה האפשרות להביא לידי ביטוי ולפעול בנושאים החברתיים והקהילתיים שבהם עסקה ופועלת שנים רבות בקידומם בכל עשייתה בכנסת, כמו נוער בסיכון, אלימות נגד ילדים, אוכלוסיות קצה, קידום נוער, אלימות במשפחה ועוד". לדברי המקורבים, "היא שמחה שניתנה לה האפשרות לעמוד בראש משרד שיעסוק בכל הנושאים האלו, ויתמקד בשילוב ובקידום של אוכלוסיות אלו בקהילה ובחיזוק השירותים עבורם למען החברה כולה".

אורלי לוי אבקסיס בישיבת סיעת העבודה גשר מרצ, תל אביב 20 בינואר 2020. ראובן קסטרו
צפויה להתמנות לשרה לחיזוק וקידום קהילתי. לוי-אבקסיס/ראובן קסטרו

במקביל, כחול לבן חתמה על הסכם קואליציוני עם סיעת "דרך ארץ", של הח"כים יועז הנדל וצביקה האוזר. במסגרת ההסכם, הנדל ימונה לתיק בכיר, ככל הנראה התקשורת, וכחבר בקבינט המדיני-ביטחוני, והאוזר ימונה ליו"ר ועדת החוץ והביטחון. ההסכם כולל שני עמודים בלבד, ובמסגרתו "דרך ארץ" מתחייבת לפעול כחלק מגוש כחול לבן, ולתמוך בכל המהלכים והמועמדים שיוסכמו לתפקידים במסגרת הממשלה הפריטטית.

במסגרת ההסכם, סיעת "דרך ארץ" התחייבה כי "לא תהיה שותפה בכל דרך שהיא בפירוק הקואליציה, בפיזור הממשלה או בפיזור הכנסת". כמו כן, הוסכם כי הסיעה תהיה כפופה להחלטות יו"ר כחול לבן בכל הנוגע להצטרפות או לפרישה מהממשלה.

קווי היסוד של הממשלה: מאבק בקורונה, ביטחון וכלכלה

מסמך קווי היסוד של מדיניות הממשלה ה-35 מנוסח בכלליות ומתייחס בעיקר לסוגיית המאבק בקורונה, כמו גם לקווים כלליים שמנחים את הממשלה לפעול לטובת הביטחון, הפיוס, הביטחון הכלכלי וצמצום פערים חברתיים, העליה והקליטה ועוד.

"מדינת ישראל נקלעה יחד עם שאר העולם למשבר רפואי וכלכלי בממדים היסטוריים עקב התפשטות נגיף הקורונה ועל כן הוקמה ממשלת אחדות וחירום של פיוס לאומי", נכתב בפתח המסמך שמפרט את הקמת קבינט הקורונה, וקובע כי הממשלה החדשה תתרכז בשלב ראשון בפעולות הנדרשות למיגור המגיפה, ותוביל תוכנית ליציאה מהמשבר הכלכלי. עוד נכתב כי "הממשלה תפרוש רשת ביטחון כלכלית-חברתית עבור כלל אזרחי המדינה ותגבש תוכניות ייעודיות לטיפול באוכלוסיות ממוקדות המצויות במצוקה כלכלית וחברתית קשה במיוחד".

בחלק השני של המסמך מפורטים עוד עקרונות יסוד כלליים. "מתוך אמונה כי לעם היהודי זכות בלתי ניתנת לערעור למדינה ריבונית בארץ ישראל, מולדתו הלאומית וההיסטורית של העם היהודי, תטפל הממשלה גם בכלל הסוגיות הנוגעות לשלומה, לביטחונה ושגשוגה של ישראל", נכתב. בין היתר, נקבע כי הממשלה "תחזק את הביטחון הלאומי, תחתור לשלום, תבטיח את שלומם וביטחונם של אזרחי המדינה כולם, תפעל בנחישות לגדוע כל איום על מדינת ישראל ותושביה, ותחתור לשיפור מתמיד בתחושת הבטחון האישי של האזרח".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"השותפה הבכירה של הליכוד". יריב לוין ואריאל אטיאס חותמים על ההסכם/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד נכתב בקווי היסוד כי הממשלה תחתור לצמצום הפערים החברתיים "ותפעל על מנת לייצר שוויון הזדמנויות לכל אזרח בישראל בלי קשר לעדה, למין ולמקום בו נולד". סעיף נוסף במסמך קובע כי הממשלה תפעל כדי לשמור על צביונה היהודי והדמוקרטי של המדינה, וכן "תדאג כי מתוך זיקה למורשת ישראל ישמר אופיה היהודי של המדינה, וכן תכבד את הדתות והמסורות של בני הדתות השונות בהתאם לערכי מגילת העצמאות".

עוד נקבע כי הממשלה תשים דגש על נושא העלייה והקליטה, חיזוק הפריפריה, הנגב, הגליל וההתיישבות. לסיום, קו היסוד האחרון קובע כי "הממשלה תפעל לקיום התנהלות, שיח ופעולות באופן ממלכתי, שומר חוק, מכבד ומאחד בין חלקי החברה הישראלית כולה, גם בעת אי הסכמה".

המינוי החיצוני של דרעי, ההצעה של נתניהו לפרץ

בתוך כך, דרעי החליט למנות את הרב יעקב אביטן מאשקלון לתפקיד שר הדתות הבא, כמינוי חיצוני של ש"ס. אביטן בן ה-50 נולד באשקלון לרב יצחק אביטן, הרב האזורי בבאר טוביה, ולרבנית מזל אביטן. הוא למד בישיבות חרדיות בבני ברק ובגיל 19 הוסמך לרבנות. הוא כיהן כרב מגיל 20, בתחילה כרב מושב בית שקמה ומאוחר יותר כרב המועצה האזורית חוף אשקלון. ב-2013, שלושה חודשים לפני פטירת הרב עובדיה יוסף, קרא לו הרב והורה לו לרוץ בראש תנועת ש"ס במועצת עיריית אשקלון.

אביטן נבחר למועצת העיר, מונה לממונה על אגף החינוך בעירייה והמשיך לכהן במקביל כרב המועצה האזורית חוף אשקלון. בבחירות האחרונות לרשויות המקומיות באוקטובר 2018, התמודד בראש סיעת ש"ס למועצת העיר ולאחר הבחירות מונה לסגן ראש עיריית אשקלון. בש"ס אומרים כי הוא "ידוע כאדם סובלן, מאיר פנים, מקרב ליהדות, דוגל בגישה סובלנית, ומקובל על כל הזרמים, חרדים, דתיים, מסורתיים וחילוניים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שר הדתות המיועד, הרב יעקב אביטן/מערכת וואלה!, צילום מסך

מעבר לסיכומים שכבר הושגו עד כה, בליכוד עדיין מקדישים מאמצים כדי להכניס את יו"ר הבית היהודי רפי פרץ לממשלה, בלי חבריו למפלגת ימינה. נתניהו הציע לשר פרץ להיכנס לממשלה לבד תמורת תיק ירושלים ומורשת. פרץ ממשיך בדיונים עם מקורביו, עדיין לא החליט אם לקבל את ההצעה.

בנוסף לכך, בחדשות 12 דווח הערב כי נתניהו הציע לשרה מירי רגב להתמנות לשרת החוץ בעוד כשנה וחצי. רגב רצתה להתמנות לתפקיד השרה לביטחון פנים, אך נתניהו העדיף למנות לתפקיד את השר אמיר אוחנה, והיא ככל הנראה תקבל את תיק התחבורה למשך השנה וחצי הראשונות של הקדנציה. תיק החוץ, שאליו ימונה כעת ח"כ גבי אשכנזי, צפוי לעבור לידי הליכוד בעוד כשנה וחצי, עם העברת הרוטציה לכחול לבן. בסביבת נתניהו ובסביבת מירי רגב מסרבים להתייחס לדיווח.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שרת התרבות והספורט מירי רגב באירוע בחירות בראשון לציון ב-18 בפברואר 2020. רויטרס
לפי הדיווח הציע לה להתמנות לשרת החוץ עם העברת הרוטציה. נתניהו ורגב/רויטרס

הצעתו של נתניהו ניתנה כחלק מסבב חלוקת התיקים שהוא מקיים עם בכירי הליכוד לקראת השבעת הממשלה. בנוסף לתיק התחבורה, רגב צפויה לקבל גם את האחריות על מרכז ההסברה שישב עד כה במשרד התרבות ולהמשיך לנהל ולהוביל את טקס הדלקת המשואות בערב יום העצמאות.

במסגרת חלוקת התיקים, ח"כ יולי אדלשטיין הסכים אתמול לקבל את תיק הבריאות, אף שדרש בתחילה לחזור לתפקיד יו"ר הכנסת. קודם לכן, השר גלעד ארדן הסכים להתמנות לשגריר לאו"ם וגם לוושינגטון, אחרי שרצה לקבל תיק בכיר. עדיין לא ברור אם ומה יוצע לגדעון סער, מי שנחשב ליריבו הגדול של נתניהו. ניר ברקת, שבקמפײן הבחירות הובטח לו להיות שר האוצר, צפוי לקבל הצעה למשרד הרבה פחות משמעותי ממה שהובטח לו.

בליכוד מעריכים כי נתניהו ישאיר את השר יובל שטייניץ במשרד האנרגיה ואת זאב אלקין במשרד להגנת הסביבה, ותיקים נוספים שיהיו בידי המפלגה יהיו תיק המודיעין, ירושלים ומורשת ושיתוף פעולה אזורי, שאליו צפוי להתמנות אופיר אקוניס. השר יואב גלנט מסומן כמי שיהיה השר לענייני מודיעין וחבר בקבינט המדיני-ביטחוני, ולפי ההערכה גם גילה גמליאל תישאר שרה כדי לשמור על ייצוג נשי. גם אורלי לוי-אבקסיס צפויה להתמנות לשרה במסגרת מכסת התיקים של הליכוד.

שר החינוך, רפי פרץ במהלך הצהרה בנושא נגיף הקורונה, משרד רה"מ, ירושלים 12 במרץ 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש90, צילום מסך
עדיין לא החליט אם לקבל את ההצעה. פרץ/צילום מסך, אולבייה פיטוסי/פלאש90

המשמעות היא כי כמה שרים מכהנים בליכוד יוותרו כנראה על מקומם, כשהיום מלבד כל המוזכרים למעלה גם צחי הנגבי, ציפי חוטובלי, דודי אמסלם, אלי כהן, יפעת שאשא ביטון מכהנים כשרים. ייתכן שחלק מהם ימונו כשרים ללא תיק או כסגני שרים במעמד שר. כמו ארדן, שנשלח לאו"ם, נתניהו צפוי להציע לחלק מהליכודניקים שיישארו ללא תיק מינויים כשגרירים בלונדון, פריז, או אוסטרליה.

במקביל, נמשכים המגעים גם מול ימינה, שסירבה להצעותיו של נתניהו והודיעה על כוונתה ללכת לאופוזיציה. מוקדם יותר היום, נתניהו שוחח עם יו"ר המפלגה השר נפתלי בנט בטלפון, אך השניים לא הגיעו להסכמה לגבי צירוף ימינה לקואליציה. בליכוד טענו כי "ראש הממשלה הציע לבנט הצעה משופרת", אך בנט דחה את הצעה בשל "המאבק הפנימי" על חלוקת התיקים. מנגד, בימינה דחו את טענות הליכוד, על ההצעה לתיק כלכלי בכיר ולתיק החינוך, ושבו על אזהרותיהם כי "אם ראש הממשלה רוצה אותנו שוליים, חלשים ונטולי השפעה, נעדיף לצאת לאופוזיציה".

(עדכון ראשון 13 במאי, 20:01)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully