וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יממה לקראת השבעת הממשלה: נתניהו ובנט שוחחו, לא הושגו הסכמות

13.5.2020 / 17:53

רה"מ ויו"ר ימינה דנו באפשרות לצירוף המפלגה לקואליציה, ולא הגיעו להסכמה. בליכוד מסרו כי נתניהו הציע לבנט הצעה משופרת - והוא סירב ומסר כי "ההחלטה בידי נתניהו". גם ראשי הסיעות החרדיות פנו לנתניהו בדרישה שיפעל בכל דרך להכניס את ימינה לממשלה

-

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר ימינה נפתלי בנט שוחחו היום (רביעי) בטלפון, ולא הגיעו להסכמה לגבי צירוף המפלגה לקואליציה. זאת לאחר שלשכת נתניהו לא קבעה את הפגישה שתוכננה בין השניים. בליכוד טענו כי "ראש הממשלה הציע לבנט הצעה משופרת - חינוך או תיק כלכלי בכיר לבחירתו, בנוסף לתיק ירושלים והחטיבה להתיישבות, השירות הלאומי והמורשת". לטענתם, "בנט דחה את ההצעה בשל המאבק הפנימי בתוך ימינה על חלוקת התיקים, ומכיוון שמה שחשוב לו זו כיסאולוגיה ולא אידיאולוגיה".

מנגד, בימינה טענו כי "המילים תיק כלכלי בכיר לא נאמרו בשיחה, גם תיק החינוך לא". במפלגה טענו כי "נתניהו אמר 'תיק נוסף' מבלי לפרט איזה", ולדבריהם, "המשמעות היא הקטנת ההצעה המקורית". השר בנט כתב בחשבון הטוויטר שלו לאחר השיחה האחרונה כי "ההחלטה בידי נתניהו. כפי שאמרתי מתחילת הדרך. אנחנו מעוניינים להיכנס לממשלה, רק אם תהיה לנו השפעה. השפעה נגזרת לחלוטין מתחומי אחריות". הוא הוסיף כי "אם ראש הממשלה רוצה אותנו בעמדות השפעה, נשמח להיכנס. אם ראש הממשלה רוצה אותנו שוליים, חלשים ונטולי השפעה, נעדיף לצאת לאופוזיציה".

בתוך כך, גורמים ביהדות התורה ובש"ס פועלים לצירוף ימינה לממשלה שתושבע מחר בשעות הצהריים, ולוחצים על נתניהו להתגמש במו"מ מול בנט. ראשי הסיעות החרדיות פנו במכתב לנתניהו, שבו טענו כי "כידוע, הלכנו יחד כבלוק מאוחד של כל מחנה הימין לאורך כל מערכות הבחירות, בנאמנות ובאחדות בהמלצה משותפת לכהונתך כראש הממשלה".

ראשי הסיעות החרדיות דרשו כי "כעת, עם גיבוש קואליציה חדשה בראשותך, אנו רואים צורך להמשיך את שיתוף הפעולה כבלוק מאוחד של כל מחנה הימין בקואליציה הבאה, נבקשך בזאת לפעול בכל דרך כדי שמפלגת ימינה על סיעותיה תימצא את מקומה עמנו כחלק בלתי נפרד מבלוק הימין, יחד בקואליציה המוקמת בראשות הליכוד וכחול לבן".

בנוסף לכך, יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני נמצא בקשר עם ראשי הליכוד וימינה ופועל להכנסתם לקואליציה. לדבריו: "אסור שסיעת ימינה לא תהיה בקואליציה". מלבד גפני, גורמים נוספים במפלגות החרדיות פועלים מול נתניהו כדי להכניס את ימינה לקואליציה הבאה אך בשלב זה גם בליכוד וגם בימינה טוענים כי "אין כל התקדמות במשא ומתן".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון נפתלי בנט במהלך כינוס בלוק הימין בכנסת 4 במרץ 2020. ראובן קסטרו
"מהלך מחושב של נתניהו לחיסול הברית עם הציונות הדתית". נתניהו ובנט/ראובן קסטרו

בין היתר, גפני הבהיר לנתניהו שהוא לא מתנגד לכך שימינה תקבל יותר תפקידים ממה שמגיע להם לפי מפתח החלוקה של גוש הימין, ויהדות התורה לא תדרוש עוד תפקידים אם כך יקרה. גם יו"ר ש"ס אריה דרעי העביר מסר דומה.

עם זאת, רבני הציונות הדתית פנו לימינה במסר הפוך. "מחזקים את ידכם לא להצטרף לקואליציה בתנאים שהוצעו לכם", כתבו במכתב שעליו חתומים הרב חיים דרוקמן, הרב זלמן מלמד, הרב אלישע אבינר, הרב שמעון כהן, הרב יעקב מדן, ורבנים נוספים מבכירי הציונות הדתית. "עליכם להמשיך בכל תוקף לפעול יחדיו לקדם את המטרות לשמן נבחרתם. השקיעו את כוחכם לגיבוש הציבור הציוני-דתי ולחיזוקו לקראת הבאות", הוסיפו הרבנים. ההחלטה אתמול על מינוי יולי אדלשטיין לתפקיד שר הבריאות מתפרשת כאיתות כלפי מפלגת ימינה, שביקשה אף היא לקבל את התיק במסגרת המו"מ הקואליציוני.

בימינה תקפו את הליכוד בעקבות המינוי. "נתניהו טרק את הדלת לכניסתנו לממשלה. הוא חיפש את הדרך המושלמת להשפיל את ימינה ואת כל ציבור בוחריה, והצליח בכך", אמר גורם בימינה, "אדלשטיין לא דרש בכלל את תיק הבריאות, בנט כן, וזה הגיע לימינה לאור תפקודו במשבר הקורונה. זה מהלך מחושב של נתניהו לחיסול הברית עם הציונות הדתית. הבגידה של נתניהו בגדולי הנאמנים מסמנת את תחילת הסוף שלו בפוליטיקה".

משה גפני בועידת ישראל ללכידות חברתית, אווניו שדה"ת, 5 בנונבמבר 2019. ראובן קסטרו
גפני/ראובן קסטרו

נתניהו ובנט שוחחו אתמול ולא הצליחו להגיע להסכמות לקראת השבעת הממשלה. במהלך השיחה הבהיר ראש הממשלה ליו"ר ימינה כי הוא לא מתכוון לשנות את הצעתו האחרונה, ובה תיק החינוך, תיק ירושלים, סגן שר עם אחריות על החטיבה להתיישבות והשירות הלאומי לבנות דתיות וראשות ועדה בכנסת.

בסביבת נתניהו אומרים כי ראש הממשלה קרא לבנט להצטרף לממשלה, והאחרון דרש בשיחה את תיקי התחבורה, הבריאות וראשות ועדת החוקה. לטענתם, "תיקים שאין להם קשר לציונות הדתית ולגודל האלקטורלי של מפלגת ימינה".

(עדכון ראשון: 11:58)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully