וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסלול עוקף בג"ץ, חוק גיוס מסורס: ההסכם הקואליציוני של יהדות התורה נחשף

13.5.2020 / 17:53

בטיוטת ההסכם בין הליכוד למפלגה נקבע כי הסטטוס קוו יישמר, וכי אם חוק הגיוס - שיעדיו ייקבעו בהחלטת ממשלה - ייפסל על ידי בג"ץ, נתניהו וגוש הימין יפעלו "לתיקון הפגיעה". מנגד, התחייבה המפלגה לתמוך בכל עמדה של רה"מ "המתואמת עם ארה"ב" הנוגעת לעניין החלת הריבונות

עריכה: ניר חן

סעיפי ההסכם הקואליציוני של יהדות התורה עם הליכוד וראש הממשלה בנימין נתניהו כוללים בין היתר קידום של חוק הגיוס לשביעות רצונן של הסיעות החרדיות, שמירת הסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה "כפי שהיה מקובל זה עשרות שנים בישראל", כמו גם של מעמדו ועצמאותו של החינוך החרדי, התנגדות של חברי הכנסת של הליכוד לכל חקיקה שיש בה שינוי בסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה, והסכמה כי בנות דתיות או חרדיות שעומדות בתנאים לקבלת פטור לא ייתקלו בקשיים - כך עולה מטיוטת ההסכם, שפורסמה היום (רביעי).

בטיוטת ההסכם המלאה שנחשפה לראשונה בוואלה! NEWS נכתב כי "הממשלה תעשה לכבד את השבת ומועדי ישראל ששמרו על קיומינו כעם", ובנוסף הוסכם כי "אם יהיה שינוי שיפגע בסטטוס קוו יפעלו ראש הממשלה ו'גוש הליכוד' ביחד לתיקון הפגיעה". בנוסף, סוכם בין יהדות התורה לליכוד שתקציב הישיבות יעוגן כולו בתקציב המדינה ולא כפי שהיה עד היום, שחלקו ניתן מהכספים הקואליציוניים.

כמו כן, עם השבעת הממשלה, יחוקק חוק הגיוס על פי הצעת משרד הביטחון וצה"ל אך עם שינויים משמעותיים כך שיעדי הגיוס ייקבעו בהחלטת ממשלה ולא בחקיקה, באופן שיהיה ניתן לשנות אותם. לפי ההסכם, במידה והחוק ייפסל על ידי בג"ץ, יפעלו נתניהו וגוש הימין "לתיקון הפגיעה וזאת נוכח ההכרה בחשיבות לימוד התורה, כאשר מדיניות הממשלה תהיה ברוח המדיניות שבמדינת ישראל לא יגבילו את מכסת לומדי התורה". בהסכם, יהדות התורה התחייבה לתמוך בכל עמדה של נתניהו "המתואמת עם ארה"ב, הנוגעת באופן ישיר או עקיף לעניין החלת הריבונות בממשלה ובכנסת".

יעקב ליצמן ומשה גפני בעצרת תמיכה ביהדות התורה, ירושלים, 8 באפריל 2019. שלומי גבאי
משה גפני ויעקב ליצמן/שלומי גבאי

יהדות התורה צפויה לקבל במסגרת חלוקת התפקידים את משרד הבינוי והשיכון (יעקב ליצמן), כולל רשות מקרקעי ישראל וחברת דירה להשכיר, ראשות ועדת הכספים (משה גפני), שני סגני שרים במשרדי החינוך (מאיר פרוש) והתחבורה (אורי מקלב), ראשות ועדת החוקה (יעקב אשר) וראשות הועדה לפניות הציבור למשך 15 חודשים מתוך כל הקדנציה.

ההסכם הקואליציוני של יהדות התורה נחתם אך ורק מול הליכוד ולא מול כחול לבן, זאת בהתאם למתווה ממשלת האחדות שתוקם, ליו מפלגות בגוש הימין יהיו כפופות לליכוד ולנתניהו ומפלגות בגוש המרכז-שמאל לכחול לבן וגנץ. עם זאת, בניסוח ההסכמים בין המפלגות נעשו שינויים ונוסחו סעיפים מרוככים, בדגש על ענייני דת ומדינה, כדי ששני הצדדים יוכלו להתיישב זה עם זה באותה ממשלה.

למרות שבסיעת כחול לבן הודיעו כי הם שוקלים מחדש את קידום החוק הנורבגי המדלג, וככל הנראה יקדמו נוסח חדש, בהסכם עם יהדות התורה מופיע קידום החוק המדלג, בתנאי שאם הוא לא יקודם, יפעלו הצדדים להגיע להסכמה עם כחול לבן לחקיקת חוק נורבגי אחר, כשממפלגה עם עד 20 מנדטים יוכלו להתפטר שלושה שרים או סגני שרים, וממפלגה עם יותר מנדטים שניים בלבד.

עוד בוואלה!

היריבים חוסלו, התיקים יישארו: החרדים הם המנצחים של ממשלת נתניהו-גנץ

לכתבה המלאה

המפלגות גיבשו עד כה את קווי היסוד עם התייחסות לנושאים הבוערים כמו הבריאות, הקורונה, הכלכלה ועוד אך בשלב זה לא התייחסו לנושאים בוערים כמו דת ומדינה, ולפי ההסכם עם יהדות התורה עולה כי לאחר השבעת הממשלה יוקם צוות בראשות נציג מכל גוש (כחול-לבן והליכוד) עם נציגות לשאר הסיעות לצורך גיבוש הסכמות עקרוניות בנוסף על קווי היסוד של הממשלה וסיכומים נוספים ככל שיידרשו ביחס לאופן עבודת הממשלה בתקופת האחדות.

ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד-תל"ם) מחה על סעיפי ההסכם. "סיכום קצר להסכם ארוך - העסקנים החרדים ניצחו, הכפייה הדתית תחמיר. כניעה מוחלטת", מסר. חברו למפלגה, ח"כ עפר שלח, תקף את כחול לבן בעקבות פרסום סעיפי ההסכם. "סירוס מוחלט של חוק הגיוס, זכות וטו מוחלטת לחרדים בענייני דת ומדינה, אישור חרדי לסיפוח, וועדת חוקה ליהדות התורה, שתנעל מהכנסת את מה שיישאר ממערכת שמירת החוק. על זה חתומים עכשיו גנץ ואשכנזי, בנוסף לאפס תפקידים בענייני קורונה. ממדי הכניעה הולכים ומתרחבים", אמר שלח.

גם ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) מתח ביקורת על ההסכם, והאשים כי "נתניהו וגנץ ערכו מכירת חיסול למפלגות החרדיות". לדבריו, "‏במסגרת ההסכם נתניהו יקבל חסינות, גנץ כיסאות וסידורי דיור והמפלגות החרדיות יקבלו שליטה מוחלטת על התקציב, על הדיור ועל הקרקעות באמצעות משרד הפנים, ובתמורה הציבור הכללי ישרת בצה"ל, יעשה מילואים ויישלם יותר מסים".

(עדכון ראשון: 16:16)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully