וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היריבים חוסלו, התיקים יישארו: החרדים הם המנצחים של ממשלת נתניהו-גנץ

27.3.2020 / 14:15

חברי ש"ס ויהדות התורה ראו את עצמם שוב באופוזיציה, אך האחדות המסתמנת שומרת על כוחם הפוליטי ואף הופכת אותם לשחקנים המרכזיים בקואליציה שתקום. השותפה הנוספת לבלוק, ימינה, תיאלץ לוותר על שניים מהתיקים הנחשבים. וגם: בשתי המפלגות חגגו הישג נוסף - מפלתו של ליברמן

בווידאו: הכנסת הצביעה בעד מינוי גנץ ליו"ר הכנסת/צילום: ערוץ הכנסת

המנצחים הגדולים של הממשלה הבאה, אם יבשילו המגעים להקמתה, יהיו ש"ס ויהדות התורה. שאר השותפים בבלוק הימין יצטרכו לשלם מחיר כבד על צירופו של בני גנץ. הליכוד תיפרד מתיקים משמעותיים שהחזיקה בהם כמו המשפטים, החוץ והתקשורת ובעל כורחה תגנוז גם את כל החלומות הגדולים על השינויים במערכת המשפט או חקיקה שנויה במחלוקת כדי להגן על ראש הממשלה בנימין נתניהו.

ימינה, מפלגה עם שבעה מנדטים שמחזיקה כיום בתיקים נחשבים - הביטחון, החינוך והתחבורה - תיאלץ לוותר על שניים לפחות. במקום זאת, היא תצטרך להסתפק בתיק בכיר אחד, אוצר או חינוך ליו"ר המפלגה נפתלי בנט, ותיק נוסף בעל משקל נמוך יותר לאחד משותפיו - רפי פרץ או בצלאל סמוטריץ'.

רק החרדים ששמרו על כוחם הפוליטי בבחירות האחרונות, ישמרו על כוחם גם בממשלה הבאה. תיק הפנים והדתות ישאר אצל ש"ס, ותיק הבריאות וראשות ועדת הכספים בידי ראשי יהדות התורה - יעקב ליצמן ומשה גפני.

שר הבריאות, יעקב ליצמן במהלך הצהרה בנושא נגיף הקורונה, משרד רה"מ, ירושלים 12 במרץ 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש90, צילום מסך
תיק הבריאות צפוי להישאר בידיו. ליצמן/צילום מסך, אולבייה פיטוסי/פלאש90

אבל לא רק תיקים הם ההישג המרשים של המפלגות החרדיות. עוד מוקדם, ובפוליטיקה עד שזה לא נגמר זה לא נגמר, אך בש"ס וביהדות התורה חגגו אמש בשקט בשקט הישג נוסף: מפלתו של יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן. הידיד הטוב של החרדים שהפך לאויבם הפוליטי המר - נותר בחוץ, ואפילו באופוזיציה הוא לא צפוי להיות הדמות הכי משמעותית.

מהשחקן הכי מרכזי בפוליטיקה הישראלית בשנה החולפת, זה שהכריע אם יהיו בחירות או לא - ליברמן הפך לחסר כל משמעות פוליטית. התכנית שהוביל להדחת נתניהו, תוך ניהול קמפיין רווי בשנאה והסתה נגד החרדים - נגוזה, לפחות לחודשים הקרובים. ספק אם נתניהו מאושר על כך כמו יו"ר ש"ס אריה דרעי, ליצמן וגפני. אם לא די בכך, גם הפיצול הדרמטי של כחול לבן וההישארות של לפיד בחוץ - הם ניצחון מתוק מבחינתם.

עוד בוואלה!

מתווה האחדות המסתמן: תיקי החוץ, הביטחון והמשפטים לחוסן לישראל

לכתבה המלאה
אביגדור ליברמן בישיבת סיעה, 11 במרץ 2020. ראובן קסטרו
הפך לחסר כל משמעות פוליטית. ליברמן/ראובן קסטרו

שחקן חרדי אחד יכול לחגוג יותר מכל חבריו במפלגות החרדיות - דרעי. יו"ר ש"ס, אחד מאדריכלי הניצחון של נתניהו, יזם את הקמת בלוק הימין ואת מסמכי הנאמנות שצצו שוב ושוב בצעד שלעתים היה נראה כבדיחה מוחלטת, אבל הוכיח את עצמו בגדול.

לפני שבועיים דרעי פגש את גבי אשכנזי בכנסת, שוחח איתו על הצורך בהצטרפותו יחד עם גנץ לממשלה, והשיחות הללו נמשכו כל הזמן. דרעי היה מי שמילא את החלל של חוסר האמון בין גנץ לנתניהו, סיפק ערבויות על מילוי ההסכמים ולא הרפה לרגע מהחלון שנוצר לפרק את כחול לבן, אפילו מתוך הבידוד.

יו"ר ש"ס, אריה דרעי בדרכו לישיבת בלוק הימן בכנסת 3 בפברואר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, אתר רשמי
יכול לחגוג יותר מכל חבריו במפלגות החרדיות. דרעי/אתר רשמי, יונתן זינדל, פלאש 90

ביהדות התורה ובש"ס חגגו עם פרסום המדגמים אחרי הבחירות האחרונות. התוצאות לא היו טובות יותר, אבל בבוקר הם התעוררו למציאות אחרת והתקשו לצאת לרחוב כשהבינו שהרוב נמצא בצד השני. חברי שתי המפלגות, שראו עצמם נפגשים שוב באופוזיציה - עשויים כעת להפוך לשחקנים המרכזיים בממשלה שעשויה לקום בקרוב. מי שהכריז רק לא החרדים, רק לא ביבי - דווקא יאלץ לראות אותם שוב יושבים במוקדי הכוח בממשלה ובכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully