וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחול לבן והליכוד לבג"ץ: תתאפשר חקיקה, הקפאת מינויי הבכירים תקוצר

במסגרת התשובה שהגישו לבג"ץ, שתי המפלגות סיכמו כי תקופת החירום של הממשלה תוגבל לחצי שנה, ולא תהיה הגבלה על חקיקה שאינה נוגעת לקורונה. מינויי הבכירים יוקפאו למאה ימים - במקום לחצי שנה. על החוק הנורבגי המדלג: "שמענו את הערות בית המשפט, מגבשים הצעת חוק"

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: ניר חן

תשובת כחול לבן והליכוד לבג"ץ - כל העדכונים:

  • תקופת החירום של הממשלה תוגבל לחצי שנה, ללא הארכות
  • תבוטל הקפאת החקיקה, אך תינתן קדימות לחוקים הקשורים לקורונה
  • הקפאת מינויי הבכירים תקוצר למאה ימים בלבד במקום לחצי שנה
  • החוק הנורבגי עדיין לא הוקפא סופית: "בימים אלה מגבשים הצעת חוק"

במסגרת התיקונים להסכם הקואליציוני, כחול לבן והליכוד סיכמו כי לא תהיה הקפאה מלאה על חקיקה בחצי השנה הקרובה וכי הקפאת מינויי הבכירים תקוצר למאה ימים בלבד. הסיכומים התקבלו כחלק מהתשובה שהצדדים הגישו היום (שלישי) לבג"ץ. כמו כן, תקופת החירום של הממשלה תוגבל לחצי שנה בלבד, ללא הארכות, בהתאם להערות של השופטים אתמול על האפשרות להאריך אותה ללא הגבלה.

שופטי בג"ץ ביקשו מהצדדים הבהרות בנוגע לסוגיית הקפאת המינויים והחקיקה לתקופת חירום של חצי שנה, עד היום ב-14:00 בצהריים. במהלך הבוקר, אנשי כחול לבן והליכוד ניהלו מגעים על השינויים לאור הביקורת שנמתחה בבג"ץ וסיכמו כי המינויים הבכירים מוקפאים למאה יום בלבד ולא לחצי שנה, כפי שהיה בהסכם המקורי.

לקריאת התיקונים בהסכם הקואליציוני

ראש הממשלה, נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ במהלך חתימתם על ממשלת אחדות 20 באפריל 2020. -, אתר רשמי
שינויים בסעיפים על הקפאת החקיקה והמינויים. נתניהו וגנץ בחתימה על ההסכם הקואליציוני/אתר רשמי, -

מהתשובה שהוגשה לבג"ץ עולה כי אחרי ביקורת שנמתחה אתמול על ידי השופטים, המפלגות הבהירו שבתקופת החירום, שתוגבל לחצי שנה, לא תהיה הגבלה על חקיקה שאינה נוגעת למשבר הקורונה, אך תינתן קדימות לחקיקה בנושאי קורונה. כמו כן, קידום כל חקיקה יהיה מותנה בהסכמת שתי המפלגות ששולטות בוועדת שרים לחקיקה.

בעניין המינויים, המפלגות יקפיאו מינויים בכירים לתקופה של מאה יום, שהוגדרו כ"מאה ימים של חסד מיום כניסת השר לתפקידו". עם זאת, המפלגות מבהירות שניתן יהיה להביא את המינוי לממשלה קודם לכן בהסכמה. באשר לסוגיות נוספות שהטרידו אתמול את שופטי בג"ץ, הליכוד וכחול לבן הבהירו כי הממשלה צפויה להודיע על קווי היסוד של מדיניותה ביחס לכל תקופת כהונתה, בהתאם לחוק יסוד הממשלה, ולא לדחות את הצגת קווי היסוד לסיום תקופת ממשלת החירום.

כמו כן, בנוגע לחוק הנורבגי המדלג, מתשובת הליכוד וכחול לבן לבית המשפט עולה שלא הוחלט סופית להקפיא את קידום החוק למרות הביקורת של בג"ץ. "שמענו את הערות בית המשפט וכידוע טרם הוגשה הצעת החוק הרלוונטית. בימים אלה אנחנו מגבשים את הצעת החוק", נכתב בהודעת העדכון של הליכוד וכחול לבן.

דיון בבג"ץ בנושא ההסכם הקואליציוני 4 במאי 2020. רויטרס
מתחו ביקורת על ההסכם הקואליציוני. השופטים בדיון בבג"ץ, אתמול/רויטרס

הקפאת החקיקה והמינויים הבכירים הם הנושאים המרכזיים שבג"ץ ביקש מהצדדים להבהיר, זאת בנוסף להכרח להעביר את החוקים להקמת הממשלה בחוקי יסוד קבועים ולא בהוראת שעה. הדיון התקיים אתמול בהרכב מורחב של 11 שופטים, שצפוי למסור את תשובתו לעתירות עד יום חמישי.

בין השאר, שופטי העליון מתחו ביקורת על המנגנון שנקבע בהסכם להקפאת מינויים בכירים וחקיקה לחצי שנה הקרובה ותהו מה הקשר בין הקורונה לאי מינוי בכירים, והעירו על הצורך בהגדרת "תקופת החירום" שבמהלכה תוחל ההקפאה. נושאים נוספים שעלו בדיון היו העובדה שלאופוזיציה הוקצתה רק ראשות ועדה אחת בכנסת בניגוד לנוהג בשנים האחרונות, הרוב הדרוש לשריון והשינוי בחוקי היסוד במקום בהוראת שעה.

אמש, בהצגת ההקלות החדשות במשבר הקורונה, ראש מהמשלה בנימין נתניהו אמר כי הוא מקווה שבג"ץ לא יתערב בהסכם הקואליציוני בין המפלגות. "חשוב להוציא את הממשלה לפועל מיד. צפויים לנו עוד קשיים ואתגרים", הדגיש נתניהו בתשובה לשאלת עיתונאים. "ההסכם נבנה בקפידה ובזהירות. משיכת חלקים עשויה לפרק את ההסכם ולגרור אותנו לבחירות רביעיות, בחירות רביעיות יהיו אסון. אני מקווה שבג"ץ לא יעשה זאת".

העותרים: "על שופטי בג"ץ לקבוע כי סעיפי ההסכם פסולים"

עו"ד דפנה הולץ-לכנר, המייצגת את העותרים מבכירי ההייטק, האקדמיה, החינוך והביטחון, אמרה כי בכוונתה לדרוש הבהרה שנתניהו וגנץ לא התכוונו להתנות את קיום ההסכם בתוצאות של הליך משפטי נגד ראש הממשלה. "אפנה היום לבית המשפט ואבקש כי הדבר יובהר במפורש בגוף ההסכם. בנוסף נתנגד בתוקף לבקשת נתניהו וגנץ לאפשר להימנע ממינוי בכירים במשך מאה ימים, שכן בית המשפט הבהיר מפורשות כי אין לעכב מינויי בכירים", אמרה. "אני מביעה סיפוק מסוים מן העובדה שהודות לכך שעמדנו על פגמים בהסכם, באופן מידי ביום שלאחר חתימתו, הנושא נכלל בעתירה וכבר הביא לכך שלא תיעצר עבודת החקיקה של הכנסת".

העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, שעתרה גם היא נגד ההסכמים, מסרה כי היא מברכת על התיקונים בהסכם הקואליציוני. "צר לנו על כי הליכוד וכחול לבן התעלמו מהדרישה של העמותה, כמו גם מההערות המפורשות של שופטי בית המשפט העליון באשר לרמיסת האופוזיציה ולא חזרו בהן מדחיקתם של חברי האופוזיציה מראשות כל ועדות הכנסת, מעט הוועדה לביקורת המדינה, ומהוועדה למינוי שופטים", אמרו בעמותה, שהוסיפה כי היא "על שופטי בג"ץ לקבוע כי סעיפי ההסכם, שעניינם דחיקת האופוזיציה הם פסולים ויש למחקם כבר כעת".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון נפתלי בנט בדיון מליאת הכנסת, 30 באפריל 2020. דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
תינתן קדימות לחקיקה הקשורה לקורונה. נתניהו בכנסת/אתר רשמי, דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

בתוך כך, מליאת הכנסת דנה היום בהצעות החוק להקמת ממשלת הליכוד וכחול לבן, לאחר שהוועדה המיוחדת בכנסת אישרה את ההצעות לקריאה שנייה ושלישית, בתום ימים ארוכים של דיונים מרתוניים ואינטנסיביים. הדיונים במליאה יסתיימו בהצבעות לאישור סופי של ההצעות ביום חמישי הקרוב.

מדובר בהצעת חוק לתיקון חוק יסוד הממשלה ובהצעת חוק נוספת וקטנה יותר שבאה לתקן את חוק מימון מפלגות. ההצעה לתיקון חוק היסוד עוסקת במבנה ממשלת הרוטציה, הגדרתה כממשלה פריטטית, שבה מספר שרים וסגני שרים שווה לשני הגושים שירכיבו את הקואליציה, השבעת ראש הממשלה וראש הממשלה החלופי מיד עם הקמת הממשלה, מועדי החילופין ואופני ההתנהלות השוטפת של ממשלה זו. לצדה, אישרה הוועדה גם את הצעת החוק המצומצמת יותר שנועדה לאפשר תיקון במימון מפלגות, כך שסיעת "דרך ארץ" שמצטרפת לקואליציה, תוכל לקבל מימון שוטף לפעילותה.

יו"ר יש עתיד-תל"ם, יאיר לפיד, מתח ביקורת על ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן. "זו לא ממשלת חירום. אתמול בערב ראש הממשלה בקולו, במסיבת עיתונאים, הודיע שאנחנו כבר בדרך החוצה ממצב החירום. הרג את התירוץ להקמת הממשלה הזו", אמר. "זו לא ממשלה, זו לשכת תעסוקה. חגיגה מושחתת של ג'ובים בחסות הקורונה". לדבריו, המשימה הראשונה של האופוזיציה תהיה "להחזיר את האמון של האזרחים בבית הזה. להוכיח להם שיש גם פוליטיקאים שמתייחסים ברצינות לערכים שלהם ולהבטחות שלהם".

(עדכון ראשון: 13:54)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully