וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ עוצר את המימון לארגון הבריאות העולמי: "נכשל בטיפול בקורונה"

נשיא ארה"ב הודיע כי הממשל האמריקני יפסיק את העברת הכספים לסוכנות הבריאות של האו"ם, ואמר כי עליה "לקחת אחריות" על המגיפה. הוא האשים את הארגון בעזרה לסין, שלדבריו "העלימה מידע על הנגיף" ובכך תרמה להתפשטותו. האו"ם: "אין זה הרגע לקצץ במשאבי ארגון הבריאות"

רויטרס

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הורה הלילה (רביעי) על הפסקת המימון לארגון הבריאות העולמי, זאת בעקבות הטיפול הכושל של הארגון במשבר הקורונה. לאחר איומיו בשבוע שעבר, אמר טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן כי "הארגון כשל במחוייבותו העיקרית ועליו לקחת את האחריות". עוד אמר כי ארגון הבריאות העולמי לא בחן את הדיווחים הסיניים לגבי הנגיף, ומכיוון שזו לא דיווחה באופן אמין - הארגון קידם את המידע הכוזב שמסרה סין על נגיף הקורונה. לדברי טראמפ, הדבר הוביל להתפרצות המשמעותית של הווירוס בכל העולם.

בשלב זה לא ברור מתי יעצרו התשלומים לארגון, או כמה סמכות הפעיל טראמפ כדי להורות על עצירת התשלומים, שמאושרים על ידי הקונגרס. בסבב התשלומים הדו-שנתי האחרון, ארצות הבית תרמה לארגון כ-893 מיליון דולר. ישנן הערכות כי התשלומים יופסקו ככל הנראה למשך כחודשיים.

בהצהרה שמסר הלילה מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, הוא אמר כי ההזדמנות לחקור את אופן התפשטות הנגיף בעולם "עוד תגיע". הוא הוסיף כי "זה לא הזמן לחקור את ההתפשטות וזה לא הזמן לקצץ במשאבי ארגון הבריאות העולמי". לדבריו, "זהו זמן לאחדות ולחיזוק הקהילה הבינלאומית לעבודה משותפת כדי להתגבר על הנגיף".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, קורונה, 9 אפריל 2020. רויטרס
מספר שיא של מתים ביממה. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ/רויטרס

בעקבות הודעת טראמפ, סין הפצירה בארצות הברית למלא את התחייבויותיה לארגון הבריאות העולמי. דובר משרד החוץ הסיני, זהאו ליג'יאן, אמר בתדרוך יומי לכתבים כי המגיפה נמצאת במצב קריטי וכי החלטת ארצות הברית תשפיע על כל המדינות בעולם. עם זאת, כשנשאל האם סין מתכוונת למלא את החסר, דובר משרד החוץ לא התחייב "סין בוחנת סוגיות רלוונטיות בהתאם לצרכי המצב", אמר.

גם שר החוץ הגרמני הייקו מאס מתח ביקורת על החלטת טראמפ להפסיק את המימון לארגון, וציין כי "חיזוק ארגון הבריאות העולמי הוא מההשקעות הטובות ביותר". בפוסט שכתב בטוויטר, הוא טען כי האשמות לא יעזרו במצב הנוכחי, משום ש"הנגיף אינו יודע גבולות". מאס הוסיף כי "עלינו לעבוד באופן הדוק נגד הקורונה. אחת ההשקעות הטובות ביותר היא לחזק את האו"ם, ובמיוחד את ארגון הבריאות העולמי, למשל לפיתוח והפצת בדיקות וחיסונים".

ההחלטה על עצירת התשלומים לארגון התקבלה ברקע העימות החריף בין הנשיא טראמפ לבין מושלי המדינות, סביב השאלה למי הזכות לחדש את הפעילות הכלכלית שהושבתה בשל התפרצות נגיף הקורונה. בעוד טראמפ טוען שההחלטה היא שלו, המושלים וגורמים אחרים מתעקשים כי ההכרעה על חידוש הפעילות הכלכלית נמצאת בתחום אחריותם ולא של הממשל הפדרלי. טראמפ רמז כי הם פתחו ב"מרד" נגדו.

עוד בוואלה!

מ"רק שפעת" ל"מלחמת עולם": הזגזוג המסוכן של טראמפ במאבק בקורונה

לכתבה המלאה
יו"ר ארגון הבריאות העולמי טדרוס אדהנום גברהיסוס במסיבת עיתונאים בז'נבה. 17 במרץ 2020. רויטרס
לא מילאו את תפקידם? יו"ר ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדהנום גברהיסוס, בחודש שעבר/רויטרס

עוד התקפה על הנשיא מגיעה מכיוונם של בכירים במערכת הבריאות האמריקנית, הטוענים כי ארצות הברית הייתה יכולה "להציל חיים" אילו הטילה את המגבלות לבלימת נגיף הקורונה מוקדם יותר. לטענת הבכירים, הם המליצו כבר בסוף פברואר להטיל מגבלות תקיפות על האוכלוסייה ואילו טראמפ בחר לפעול רק ב-16 במרץ.

בארצות הברית מתו עד כה מקורונה יותר מ-26 אלף בני אדם, עשרת אלפים מתוכם בעיר ניו יורק וחלו מעל ל-600 אלף איש בנגיף. ביממה האחרונה מתו בארצות הברית מספר שיא של 2,228 בני אדם ב-24 שעות.

(עדכון ראשון: 2:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully