וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימות בין טראמפ לבין המושלים: למי הסמכות לפתוח את המדינות?

14.4.2020 / 21:24

אחרי שבתחילת משבר הקורונה הפנה נשיא ארה"ב את האחריות להטלת מגבלות על הציבור למושלי המדינות, עכשיו הוא טוען שההחלטה בידיו. עם זאת, שורת מושלים סיכמו כי הם יפעלו יחד ויעשו זאת בהדרגה, בהתאם למצב בשטח. "לא אסכן את תושביי", אמר מושל ניו יורק

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ומושלי המדינות נקלעו לעימות חריף סביב השאלה למי הזכות לחדש את הפעילות הכלכלית, שהושבתה בשל התפרצות נגיף הקורונה. בעוד שטראמפ טוען שההחלטה היא שלו, המושלים וגורמים אחרים מתעקשים כי ההכרעה היא שלהם ולא של הממשל הפדרלי. טראמפ רמז כי הם פתחו ב"מרד" נגדו.

העימות בין האישים מגיע בזמן הופעתם של סימני האטה של ההתפרצות בניו יורק ובמדינות אחרות שבהן הכה הווירוס בשלבים המוקדמים. בניו יורק, המדינה שנפגעה בצורה הקשה ביותר, נראה שמספר המאושפזים השתטח.

היום הבהיר מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו, כי הוא יסרב לכל הוראה כזו של טראמפ אם היא תסכן את בריאות תושביו. אתמול אמרו קואומו ושישה מושלים אחרים במדינות בצפון-מזרח ארצות הברית כי הם יגבשו תכנית אזורית להסרה הדרגתית של המגבלות, שהשביתו עסקים לא חיוניים ובתי ספר. גורמי הרפואה מייחסים להשבתה את ההצלחה להאט את קצב התפשטות הווירוס בניו יורק.

מן העבר השני, מושלי קליפורניה, אורגון וושינגטון אמרו כי הם ינקטו גם כן גישה אזורית, אבל הזהירו כי כל צעד משמעותי יהיה תלוי בקצב ההאטה בהתפשטות המגיפה בשטחיהם. גם כמה רפובליקנים, בהם מושלי אוהיו, מרילנד וניו המפשייר, אמרו אף הם שלמדינות יש זכות לפתוח מחדש את הכלכלה שלהן.

"המושלים הם אלו שיקבלו החלטות לגבי מתי ניתן להמשיך בפעילויות מסוימות", אמר הסנאטור הרפובליקני, מרקו רוביו. "ברור שלהנחיות מהממשל הפדרלי, הבאות מהבית הלבן, יהיו השפעה רבה על כך".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וסגנו מייק פנס בתדרוך בבית הלבן, 13 באפריל 2020. רויטרס
יגיע לבית המשפט? טראמפ בתדרוך, אתמול/רויטרס

זמן קצר לאחר הכרזות המושלים אתמול, אמר טראמפ כי לו הסמכות המכרעת בפתיחת הכלכלה המושבתת ברובה, אף שבתחילת ההתפרצות אמר כי אלו המושלים שצריכים להורות על ריחוק חברתי. "נשיא ארצות הברית הוא זה שמחליט", אמר אתמול טראמפ בתדרוך זועם. לדבריו, הם לא יכולים לעשות שום דבר בלי אישורו. "כשמישהו הוא נשיא ארצות הברית, הסמכות היא מוחלטת. המושלים יודעים זאת".

היום שב טראמפ למתוח ביקורת על המושלים. "ספרו למושלים הדמוקרטים ש'המרד על הבאונטי' הוא אחד הסרטים האהובים עליי בכל הזמנים", כתב הנשיא בטוויטר, כשהוא מזכיר קלאסיקה קולנועית על מרד בספינה של הצי הבריטי בסוף המאה ה-18. "מרד ישן וטוב מדי פעם הוא דבר מרגש ומרענן לצפות בו, במיוחד כשהמורדים צריכים כל כך הרבה מהקפטן. כל כך קל!".

בהמשך, תקף טראמפ ישירות את קואומו. "קואומו מתקשר בכל יום, אפילו על בסיס שעתי, ומתחנן להכול, כשהרוב צריך להיות באחריות המדינה, כמו בתי חולים חדשים, מיטות, מכונות הנשמה וכו'. השגתי לו הכול, ולכל אחד אחר, ועכשיו נראה שהוא רוצה עצמאות. זה לא יקרה!", כתב הנשיא בטוויטר.

לפי נתוני רויטרס, נכון לאתמול, יותר מ-23,600 איש מתו מהנגיף המדבק במיוחד, יותר מבכל מדינה אחרת בעולם. כ-582,000 איש נדבקו בנגיף, שפרץ לראשונה בסין, גם כן יותר מבכל מדינה אחרת, לפחות על פי הנתונים הרשמיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
פינוי חולי קורונה בניו יורק - 14 אפריל 2020. רויטרס
"קואומו מתקשר כל יום". פינוי חולי קורונה בניו יורק, היום/רויטרס

מושל ניו יורק, שמקפיד להדגיש שהמדיניות צריכה להיות מונחית על ידי המדע ולא הפוליטיקה, הזהיר כי החלטה חפוזה של טראמפ תוביל להתנגשות הממשל הפדרלי עם המדינות, שתגיע לבית המשפט.

"אם הוא יורה לי לפתוח מחדש באופן שיסכן את בריאות הציבור של תושבי מדינתי, לא אעשה זאת", אמר קואומו בריאיון ל- CNN. מושל ניו יורק, שהצהיר כי "הגרוע מכל מאחורינו", הוסיף כי חידוש הפעילות העסקית תהיה בשלבים ותימשך כמה חודשים. לדבריו, הרחבת הבדיקות היא הכרחית כדי שפתיחת הכלכלה תצליח.

במסיבת עיתונאים שכינס בהמשך, תקף קואמו הדמוקרטי, שהפך לאחת הדמויות הבולטות במשבר, את הנשיא: "אין לנו מלך במדינה הזו, יש לנו חוקה ואנחנו בוחרים את הנשיא". אחרי שאתמול מתו 671 איש מהנגיף, המספר הנמוך ביותר זה שבוע, היום דווח על עלייה נוספת, עם 778 קורבנות, אך המושל אמר כי מספר המאושפזים "שוטח למעשה". הוא הוסיף: "אנחנו סבורים שהשיא מאחורינו". לדבריו, מספר המתים הוא "המספר הכי כואב בכל יום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully