וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין דחה את בקשת גנץ להארכת המנדט להרכבת הממשלה; ההכרעה תעבור לכנסת

נשיא המדינה הודיע ליו"ר כחול לבן על ההחלטה, ועל כן פרק הזמן שניתן לו יסתיים מחר בחצות. היה והצדדים לא יגיעו להסכם, הכנסת תוכל לגבש רוב שיתמוך במועמד מוסכם - אחרת היא תתפזר לקראת סבב בחירות רביעי. ראשי בלוק הימין פנו לריבלין: מצפים שתעביר את המנדט לנתניהו

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

נשיא המדינה ראובן ריבלין הודיע היום (ראשון) ליו"ר כחול לבן בני גנץ כי לא יאריך עבורו את תקופת מלאכת הרכבת הממשלה, והיא תפקע מחר בחצות. זאת, לאור "הנסיבות הקיימות".

ריבלין לא קיבל את בקשת גנץ, ודחה את טענתו לפיה הליכוד וכחול לבן קרובים להסכם, בהתבסס על שיחה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בכך, הנשיא מאותת לנתניהו וגנץ שאם לא יחתמו על הסכם עד מחר בחצות, הוא יחזיר את המנדט לכנסת, מבלי להעביר את המנדט לנתניהו, שכן בשלב זה אין לו 61 ממליצים להקמת ממשלה. הנשיא משאיר פתח להעברת המנדט לנתניהו במידה ותשתנה תמונת הממליצים. אם לא, הנשיא מתכוון להחזיר את המנדט לכנסת ואז תיפתח תקופה של 21 יום שבה 61 ח"כים יכולים להתאחד מאחורי מועמד אחד להרכבת ממשלה ואם לא, הכנסת מתפזרת אוטומטית לבחירות.

בהחלטה להעביר את המנדט חזרה לכנסת, ולא לנתניהו, ריבלין משאיר בידי כחול לבן את הוועדה המסדרת ואת השליטה בכנסת. כך, גנץ יוכל להמשיך להשתמש בחקיקה נגד נתניהו כקלף מיקוח במשא ומתן וכדי למנוע בחירות.

נשיא המדינה מטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על יו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ, בית הנשיא, ירושלים,. מארק ניימן לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
ריבלין וגנץ/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן לע"מ

ראשי בלוק הימין פנו לריבלין בבקשה להעביר את המנדט לראש הממשלה נתניהו. תחילה, בליכוד פנו פעם נוספת לנשיא וטענו כי נתניהו הוא ראש המפלגה הגדולה בכנסת ועם 59 ממליצים, וכי הם מצפים מהנשיא לנהוג בדיוק כפי שנהג לאחר הבחירות הקודמות בספטמבר, כשהעביר את המנדט מנתניהו לגנץ כשהיו לאחרון 54 ממליצים בלבד. במכתב שהעבירו לנשיא השרים יריב לוין וישראל כץ נכתב כי "יהיה זה בלתי סביר ומנוגד לרצון הבוחר" שלא לתת לנתניהו, העומד בראש הסיעה הגדולה ביותר בכנסת ובראש גוש המפלגות הגדול בכנסת, ולו את האפשרות לנסות להרכיב ממשלה". לאחר פניית הליכוד, גם ראשי ש"ס, יהדות התורה, ימינה וגשר הצטרפו ללחץ של הליכוד בקריאה להעניק לנתניהו את המנדט להרכבת הממשלה.

נתניהו פנה היום לגנץ וחזר על הצעתו לפעול להקמת ממשלת אחדות ולשבת יחד, ביניהם ובין צוותי המשא ומתן, לטובת הקמת ממשלה - "עד שיצא עשן לבן", כך אמרו היום בליכוד. זאת, בנוסף לפניה של נתניהו אתמול ללשכת גנץ לתיאום פגישה. בכחול לבן טוענים כי ישנו הסכם מוכן לחתימה והליכוד מעוניין לסגת ממנו, בעוד בליכוד טוענים כי ישנם עוד פערים לא סגורים וממשיכים לדרוש שינויים הנוגעים לוועדה למינוי שופטים. בליכוד מסרו כי "התדרוכים והדיווחים ביחס למשא ומתן הם פייק ספין של כחול לבן". במטרה לקדם את המשא ומתן להקמת ממשלת חירום, הליכוד וכחול לבן פרסמו הודעה משותפת שבה הודיעו על עוצר ריאיונות של שתי המפלגות.

עוד בוואלה!

בחבירה לגנץ ולנתניהו, פרץ מפר את הבטחתו וקובר סופית את מפלגת העבודה

לכתבה המלאה

"מאמצי ההגעה לאחדות נמשכים גם בשעה זו על ידי צוותי המשא ומתן במטרה להשלים את נספחי החקיקה הנדרשים להסכם שגובש כבר בשבוע שעבר. הבהרנו לליכוד, כי לא נאפשר כל פגיעה בשלטון החוק ובעקרונות היסוד אותם הצגנו", נמסר מטעם כחול לבן בתגובה להודעת ריבלין, "גנץ אמר לנתניהו בשיחתם כי הוא מחוייב להסכמות ביניהם ונכון לקדם אותן בכל מקום ובכל שעה, לאחר שתושלם העבודה על נספחי החקיקה, בכדי להקים ממשלת חירום לאומית כפי שעם ישראל רוצה וצריך".

מבית הנשיא נמסר כי ההחלטה התקבלה לאור הבנתו, שהתקבלה גם משיחה עם יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, כי השניים אינם קרובים לחתימה על הסכם שיוביל לממשלת אחדות.

יו"ר ימינה, נפתלי בנט במהלך נאומו לאחר תוצאות המדגם במטה המפלגה ברמת גן 2 במרץ 2020. דוברות ימינה, אתר רשמי
"גנץ, זו לא בושה לוותר". יו"ר ימינה בנט, מרץ/אתר רשמי, דוברות ימינה

במפלגת ימינה קראו לגנץ להכנס במהירות לממשלת אחדות, ולוותר על דרישותיו במסגרת המו"מ לתיק המשפטים וכן נציג מטעם מפלגתו בוועדה לבחירת שופטים. "גנץ, זו לא בושה לוותר. מלכתחילה דרישותיך, כמי שעומד בראשות סיעה של 17 מנדטים מול גוש של 59 מנדטים, היו לא הגיוניות ולא לגיטימיות לפי שום היגיון דמוקרטי. אנו קוראים לך לגלות אחריות, להיכנס לממשלת אחדות לאומית בראשות נתניהו, לוותר על תיק המשפטים ועל הוועדה למינוי שופטים ולאפשר את החלת הריבונות על כלל ההתיישבות באופן מיידי, כפי שרוב מוחלט של חברי הקואליציה העתידית מבקשים. זו מהות הדמוקרטיה", מסרו בימינה.

בתוך כך, הוגשה מחדש העתירה לבג"ץ שדורשת למנוע את העברת המנדט לנתניהו, בשל כתב האישום שהוגש נגדו. העותרים, מתחומי ההייטק הביטחון והאקדמיה, מיוצגים על ידי עו"ד דפנה הולץ לכנר.

המגעים במבוי סתום

בקשתו של גנץ להאריך את תקופת מלאכת הרכבת הממשלה הוגשה בעוד המגעים בין הליכוד לכחול לבן נמצאים במבוי סתום, ובכל מקרה, לפי המתווה שנידון בין המפלגות, נתניהו הוא זה שיכהן ראשון בתפקיד במסגרת הרוטציה. הארכת המנדט נועדה לאפשר לכחול לבן להמשיך לשלוט בוועדה המסדרת וסדר היום בכנסת, ולאיים על נתניהו, לפחות תיאורטית, בחקיקת חוקים שימנעו מנאשם בפלילים לכהן בראשות הממשלה - קלף המיקוח היחיד שיש להם במשא ומתן.

גנץ קיבל את המנדט כשבוע אחרי הבחירות, לאחר שזכה ברוב של 61 ח"כים שהמליצו עליו כמועמד להרכבת הממשלה, מכחול לבן, העבודה-מרצ, ישראל ביתנו והרשימה המשותפת. בתחילה, הוא בחן את האפשרות להקים ממשלת מיעוט עם המפלגות שהמליצו עליו בתמיכה חיצונית של הרשימה המשותפת, אך ההתנגדות הפנימית במפלגתו, של חברי הכנסת יועז הנדל וצביקה האוזר, סיכלה את האפשרות לגייס רוב להקמתה.

ברקע התפשטות נגיף הקורונה, גנץ פתח במגעים עם הליכוד להקמת ממשלת חירום/אחדות, בהם הסכים לשבת בממשלה תחת נתניהו, בניגוד להתחייבויותיו בשלוש מערכות הבחירות האחרונות. במהלך המו"מ, ראש הממשלה לחץ על יו"ר כחול לבן לסגת מהתוכנית שגיבש עם המפלגות שהמליצו עליו, להחלפת יו"ר הכנסת ולחקיקת חוקים שיגבילו כהונה של נאשם בפלילים; לאור הלחץ של נתניהו, גנץ החליט להעמיד את עצמו כמועמד ליו"ר הכנסת במקום מאיר כהן מיש עתיד שהיה המועמד המוסכם, מה שהוביל לפיצוץ פנימי במפלגתו ולהתפרקות כחול לבן לפני כשבועיים. יש עתיד ותל"ם פרשו לסיעה נפרדת, ואילו גנץ נותר עם 15 ח"כים של חוסן לישראל ועם שניים נוספים של האוזר והנדל שפרשו מתל"ם לסיעה חדשה בשם דרך ארץ; במקביל, הוא סיכם עם יו"ר העבודה, עמיר פרץ, על כניסה משותפת לממשלה ובהמשך גם על איחוד סיעות ומפלגות.

השבעת חברי כנסת לכנסת ה21, ירושלים, 30 באפריל 2019. ראובן קסטרו
גנץ ונתניהו/ראובן קסטרו

בשבועיים שחלפו מאז הוא מנהל מגעים מול הליכוד להקמת ממשלת רוטציה פריטטית, שבה נתניהו והוא יחלקו את הקדנציה בראשות הממשלה, ויהיה שוויון לשני הגושים סביב שולחן הממשלה. המגעים כבר התקדמו משמעותית והגיעו לכדי טיוטות הסכם סופיות, אך בשבוע שעבר הגיעו למבוי סתום, סביב פערים בנושא הוועדה למינוי שופטים.

בכחול לבן דרשו וקיבלו בראש ובראשונה את תיק המשפטים, אך בליכוד דרשו ודורשים שכל ההחלטות על מינויים בכירים יתקבלו בהסכמה, כולל בוועדה למינוי שופטים. במהלך המו"מ אנשיו של נתניהו הציעו שינויים שונים במנגנוני הבחירה של הוועדה כדי לשמור על שליטה והשפעה בבחירת שופטים, אך בכחול לבן סירבו לכל ההצעות, כולל לדרישה האחרונה שהועלתה בשבוע שעבר, לפיה ניתן יהיה לכנס את הוועדה ולקבוע את סדר יומה רק בהסכמה. ברקע הפערים הללו, המו"מ התפוצץ, אך גנץ ונתניהו שוחחו ערב החג וסיכמו לחדש את המגעים. בכחול לבן מתעקשים כי ההסכם מוכן לחתימה, ללא שינויים, אך בליכוד אומרים כי ישנם עוד נושאים שיש לסגור.

הוועדה למינוי שופטים הייתה אחד משני נושאי המחלוקת המרכזיים שעיכבו את השלמת המו"מ, יחד עם סוגיית הריבונות. לפי ההסכם המסתמן, נתניהו יוכל להעביר חקיקת ריבונות בהתאם לתכנית השלום של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, מבלי שלכחול לבן תהיה זכות וטו, אלא רק תוך "היוועצות" בגנץ, שאין לה כל תוקף חוקי מחייב. שאר פרטי ההסכם בין הליכוד וכחול לבן סגורים כמעט סופית; ממשלה של 30 שרים, שתורחב בהמשך ל-34, שמחולקים שווה השווה בין בלוק הימין-חרדים לבין גוש כחול לבן-העבודה-דרך ארץ, שבה נתניהו יכהן ראשון ברוטציה ואחרי שנה וחצי ראשות הממשלה תעבור לגנץ. שניהם יושבעו לתפקיד בו זמנית, וכל אחד מהם ישמש ממלא מקום ראש הממשלה בתקופה שהשני מכהן, בתפקיד שיוגדר בחוק חדש שיעגן את סמכויות המ"מ.

חוק מ"מ ראש הממשלה, שצפוי להיות מחוקק עוד לפני השבעת הממשלה, ישווה את מעמד ממלא המקום למעמד ראש הממשלה מבחינת מגורים, אבטחה, תנאים ויועצים, ויכלול גם סעיף שישווה את המעמד המשפטי, ויאפשר לנתניהו להמשיך לכהן כמ"מ ראש ממשלה, וכחבר בממשלה ובקבינט, למרות שהוא נאשם בפלילים.

(עדכון ראשון: 14:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully