וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלכודות מוות: כרבע מהמתים מקורונה בישראל - דיירים בבתי אבות

ניצולי שואה, רופאה, אחות, לוחם פלמ"ח ועריריים איבדו את חייהם בהתפרצות הנגיף בארבעה בתי אבות: "מגדל נופים" ו"מעון הורים" בירושלים, "משען" בבאר שבע ו"יוקרה" ביבנאל. קרוביהם בטוחים כי אם היו בודקים ומבודדים אותם בזמן, הכל יכול היה להיות אחרת. אלה סיפוריהם

עריכה: עמית שמחה

12 דיירי בתי אבות מתו בישראל כתוצאה מנגיף הקורונה מאז פרוץ המגיפה. נתון זה מקבל משנה תוקף לאור העובדה שנכון להיום (שני) מתו 49 איש בישראל כתוצאה מהידבקות בנגיף.

משרד הבריאות החל לבדוק את דיירי בתי האבות בשלב מאוחר, ולאחר שהקורונה גבתה את חייהם של כמה מדיירי בית האבות "נופים" בירושלים. עם זאת, גם לאחר מכן התעכב המשרד בבדיקת דיירי בתי אבות אחרים, בהם "משען" בבאר שבע - ששישה מדייריו מתו מהמחלה. בנוסף, מתו דייר בבית האבות "יוקרה" ביבנאל ודיירת בבית האבות "מעון הורים" בירושלים. אלה סיפוריהם.

"מגדל נופים", ירושלים

דיור מוגן "מגדל נופים" בירושלים היה הראשון לעלות לכותרות בהקשר הקורונה, לאחר שלפני כחודש עובדת סוציאלית במוסד אובחנה כחולה. כלל הדיירים, ולא רק אלה שהיו עמה במגע, החליטו להכניס את עצמם לבידוד ולא לצאת מחדריהם. במוסד, שרוב דייריו הם עצמאיים, דאגו לספק להם את כלל הצרכים עד לחדרים, וחלק מהצוות אף נותר לישון במקום. למעט כמה אנשי צוות נוספים, לא הותרה כניסה או יציאה מהמקום. במבחן התוצאה, נראה כי ההחלטה הקשה על בידוד מוחלט הייתה נכונה. בתחילה, החלו לעלות מספר החולים בקרב הדיירים והעובדים ובמשרד הבריאות הסכימו לבדוק רק דיירים אחדים שפיתחו תסמינים - דבר שעורר ביקורת מצד חלק מהדיירים ובני משפחותיהם.

אחרי הלחצים והביקורת החליטו במשרד הבריאות לבדוק את כלל הדיירים והצוות. בשבוע שעבר עדכן המשרד כי 141 מתוך 142 הדיירים שנבדקו קיבלו תוצאה שלילית וכך גם תשעה מתוך עשרה אנשי צוות שנבדקו. ועל אף זאת, ב"מגדל נופים" החליטו לא לקחת סיכונים ולהמשיך בבידוד. "אנחנו מבודדים אחד מהשני חד וחלק. זה כנראה המכשיר שעובד הכי טוב. עושים כל פטנט שהוא להשתמש בתקשורת העומדת לרשותנו בשביל לשבור את הבידוד. כמובן שזה חלקי, וקטוע. הכל בסדר. במחלקה הסיעודית פונו כמה אנשים מחשש לקורונה וכולם נמצאו שליליים וחוזרים אלינו", אומר יו"ר מועצת הדיירים צביקה לוי. "גם עכשיו אנחנו בורים, אבל היינו בורים מוחלטים, נפל עלינו משהו שאף אחד לא הכיר. תפסנו שהנשק היחיד שעומד לרשותנו זה בידוד. בודדנו את כולם, חלק בכסאח, היו מצבים שאמרתי לאנשים - אתה יוצא לפרוזדור אני מפסיק לך חשמל ומים. העניין הזה עבד לא כי אנחנו גאונים, אלא כי אנחנו פחדנים משהו".

עוד בוואלה!

משבר הקורונה: פיקוד העורף קיבל את האחריות לסיוע בהפעלת בתי האבות

לכתבה המלאה
דיור מוגן מגדל נופים, ירושלים, 21 במרץ 2020. רוני כנפו
הראשון לעלות לכותרות. מגדל נופים, ירושלים/רוני כנפו

20 במרץ - אריה אבן

אבן, בן 88 מירושלים, היה ניצול שואה שעלה מהונגריה בשנת 1949. הוא עבד במשך שנים באגף המכס, ובשנים האחרונות התגורר ב"מגדל נופים". הוא הותיר אחריו ארבעה ילדים, 18 נכדים ונין אחד. בנו יעקב סיפר כי במשך כיומיים אביו סיפר שיש לו חום שעולה ויורד, אך לאחר שמצבו החמיר, הוא פונה לבית החולים ונמצא חיובי בבדיקה שנייה שנערכה לו. במהרה מצבו הידרדר ובני משפחתו סיפרו בכאב על הקושי להיות רחוקים ממנו ברגעים האחרונים שלו, כשגם המטפלת הצמודה שלו לא יכלה לסייע.

"הבעיה שלחולים גריאטריים אין תמיכה של טיפול שוטף. לא יודע אם זה אפשרי בכלל שתהיה מטפלת צמודה, כי כמה שאני מבין, זה לא אפשרי להיות יותר מחצי שעה עם חליפות המגן. פה הבעיה והתסכול, לפחות בהינתן שיש לו קורונה, אז היינו רוצים שיהיה לו יותר קל בשבוע האחרון, אבל זה לא היה בידיים של אף אחד", אמר בנו אחרי מותו. בהודעה שפרסמה המשפחה, נכתב כי הוא היה "איש יקר ואהוב, חי חיים מלאים, מסור למשפחתו, אדם חזק עד רגעיו האחרונים. שמחים שבערוב ימיו התגורר ארבע שנים בבית הדיור המוגן 'נופים' ואהב מאד את המקום. צר לנו על כך שהעביר את ימיו ורגעיו האחרונים כאשר בני משפחתו מנועים מלהיות לצידו".

אריה אבן, בן ה-88 מבית האבות "נופים" שבירושלים, קורבן נגיף הקורונה הראשון בישראל.21 במרץ 2020.. אתר רשמי, אתר רשמי
"אדם חזק עד רגעיו האחרונים". אריה אבן/אתר רשמי, אתר רשמי

24 במרץ - משה אורנשטיין

אורנשטיין, בן 87 מירושלים, היה ניצול שואה שנולד ברומניה ועלה לישראל באוניית האקסודוס. הוא הותיר אחריו שתי בנות, שבעה נכדים וארבעה נינים. "לחם במלחמות ישראל ומת לבד", אמרה בתו, אורית חן, לאחר מותו. אורנשטיין היה במחלקה הסיעודית ב"מגדל נופים", ובתו סיפרה כי סבל מתסמינים כבר בתחילת חודש מרץ, אך רק כשבועיים אחרי כן נבדק ונמצא חיובי, אושפז - וכשלושה ימים אחרי כן נפטר.

"משרד הבריאות מטיל על כתפי הדיור המוגן את הטיפול בהם. לא יכול להיות שמשרד הבריאות ישאיר ככה את הדיירים האלה שהם אוכלוסייה פגיעה. אין להן אמצעי מיגון ולא מכונות הנשמה. לא יכול להיות שהמדינה מסירה את האחריות מהם. אבי כבר שילם את המחיר", אמרה חן. "הצער הגדול הוא שהוא נפטר כשהבנות שלו לא איתו והנכדים לא לידו. הוא לא יכול לראות אותנו וכל מה שהיה לו זה מגע יד כפפה ופנים עם מסיכות. ככה מתים היום קשישים, זה המחיר הכי גבוה". מאז מותו, החלו בחלק מבתי החולים לאפשר לבני משפחה קרובים להגיע להיפרד.

משה אורנשטיין, התגורר בדיור מוגן מגדל נופים בירושלים, נפטר מקורונה. באדיבות המשפחה
"לחם במלחמות ישראל ומת לבד". משה אורנשטיין/באדיבות המשפחה

26 במרץ - דיירת ששמה לא פורסם

שלושה ימים אחרי מותו של אורנשטיין, דווח על מותה של דיירת נוספת, בת 89. היא הייתה מאושפזת במשך כשבועיים בבית החולים הדסה עין כרם בעיר, במהלכם חלה הידרדרות במצבה.

2 באפריל - דיירת ששמה לא פורסם

ביום חמישי האחרון נפטרה דיירת נוספת, בת 98, שאושפזה בבית החולים הדסה עין כרם במשך כעשרה ימים.

seperator

בית אבות "מעון הורים", ירושלים

המוסד הוא מעון לאוכלוסיית המגזר החרדי המבוגרת, הנמצא בשכונת סנהדריה בירושלים. הנגיף גבה עד כה קורבן אחד - קשישה בת 98 שהובהלה לבית החולים שערי צדק. אחד העובדים אמר כי הדיירים שוהים בבידוד ולא יוצאים מהחדרים, והצוות עובד עם ציוד מיגון. ב"מעון הורים" סירבו להתייחס לנושא.

5 באפריל - דיירת ששמה לא פורסם

חולת קורונה בת 98 הובאה על ידי מד"א לבית החולים שערי צדק בירושלים כשהיא במצב קשה מאוד, ומותה נקבע בבית החולים. משערי צדק נמסר כי "בשל המצב הקשה בו הגיעה ובשל מחלות רקע מורכבות, האישה טופלה בחדר מבודד על ידי צוות ממוגן ונלקחה בדיקה לקורונה. בשעות הצהרים לאחר מותה התקבלה תשובה חיובית".

seperator

בית אבות "יוקרה", יבנאל

105 מקרב 168 דיירי בית אבות "יוקרה" ביבנאל פונו מהמקום ביומיים האחרונים. הפינוי נעשה אחרי שבמעון התגלו קרוב ל-30 מקרי קורונה בקרב חמישה דיירים ו-25 אנשי צוות.

בבית האבות מחלקות סיעודיות ומחלקה לתשושי נפש. אחרי שחזרו הבדיקות מהן עלה כי קיימים במוסד חולים רבים, ושאין די אנשי צוות בריאים או שלא בבידוד שיוכלו להמשיך להפעיל את המקום, החליטה הד"ר מיכל כהן-דר, רופאת מחוז צפון במשרד הבריאות, לפנות מספר מחלקות. על פי ההחלטה פונו תשושי נפש. "זו החלטה קשה מאוד, אבל מול הקושי להוציא אותם ממקום מגוריהם עמד החשש להזנחה, נוכח העובדה כי אין די אנשי צוות", אמרה הד"ר כהן-דר. בנוסף פונו גם חולים סיעודיים למרות שהבדיקות העלו כי אינם חלו, זאת מכיוון שהם מוגדרים כאוכלוסייה רגישה ובסיכון גבוה. מקרב 63 הדיירים שנשארו במקום התקבלו כבר 41 תשובות שליליות וכעת מחכים לקבלת תשובות של 21 דיירים נוספים.

1 באפריל - סמיון קובליוב

קובליוב, בן 77, היה תושב נוף הגליל. הוא היה מאושפז בבית האבות בשנים האחרונות במחלקה הסיעודית. הוא סבל ממחלות רקע מורכבות, ואחרי שחלה אושפז במרכז הרפואי העמק בעפולה.

seperator

בית האבות משען, באר שבע

בימים כתיקונם בית האבות משען נחשב ליוקרתי במיוחד. בני המשפחות של הדיירים מדברים על טיפול מקצועי, הכל נראה פסטורלי ושלו - עד שהגיע נגיף הקורונה. כ-250 אנשי צוות ודיירים יש בבית האבות משען, חלקם במחלקה הסיעודית וחלקם במחלקה העצמאית, אך בתוך פחות משבועיים מתו שישה דיירים, ו-43 בני אדם, לרבות אנשי צוות, נדבקו בקרונה.

חלק מבני המשפחות זועמים, וטוענים כי אם היו עושים בדיקות קורונה לדיירים בזמן הכל היה יכול להיות אחרת. הם טוענים שלא קיבלו מידע בזמן, ושאף אחד לא ענה להם במשען. הכעס שלהם מופנה לא רק להנהלת בית האבות אלא גם למשרד הבריאות. "מדובר במחדל", אומר ציון סלמונה, שאימו דליה מתה בשל הנגיף. במשען טוענים כי מהרגע הראשון דרשו בדיקות לכלל השוהים בבית האבות, אך משרד הבריאות סירב ורק לאחר לחצים נבדקו עוד דיירים, אך עדיין לא כולם. חלק מהדיירים שחלו הועברו לבתי חולים גריאטרים בנתניה וביפו.

בית האבות משען בבאר שבע שבו מתו דיירים שנדבקו בקורונה. אתר החדשות באר שבע נט, אתר רשמי
"הכל היה פסטורלי - עד הקורונה". בית האבות משען, באר שבע/אתר רשמי, אתר החדשות באר שבע נט

26 במרץ - אברהם ארושס

ארושס, בן 93 מבאר שבע, התגורר יחד עם רעייתו בדיור המוגן. לדברי בתו, אתי ארושס, למרות גילו ומחלות הרקע שמהן סבל הוא היה צלול לגמרי. "הוא היה במחלקה הסיעודית, אבל הוא היה צלול לחלוטין, פשוט הגוף בגד בו והוא התחיל להיות במצב שהוא צריך להיות בטיפול אז הם החליטו לעבור לדיור מוגן".
"אבא שלי מבוני הארץ, הוא הגיע לארץ ב-1946, הצטרף לפלמ"ח ואהב את המדינה", סיפרה ארושס.

לאחר שאובחן כחולה קורונה הוא הועבר לבית החולים סורוקה בעיר, כשהוא סובל מחום ומקוצר נשימה עם מחלות רקע קשות ומורכבת. כמה שעות לאחר מכן, הידרדר מצבו והרופאים נאלצו לקבוע את מותו. "אולי אם היו עושים בדיקות מוקדם יותר היו יכולים לעלות על זה, אני לא יודעת להגיד. אבל צריך להיות ערניים כי הקורונה ניצחה אותו", אמרה בתו.

ארושס סיפרה על איש שמח שבעיניה היה דוגמה ומופת לאהבת אדם. "אבא היה איש שמח, דוגמה ומופת ליושר ואהבת אדם באשר הוא", אמרה. "איש פלמ"ח שאהב את המדינה. האמין בטוב וידע תמיד להסתכל על חצי הכוס המלאה. מין איש כזה שנדמה שיחיה לנצח והקורונה ניצחה אותו לצערי הרב".

אברהם ארושס שמת מקורונה בגיל 93. באדיבות המשפחה, באדיבות המשפחה
"שירת בפלמ"ח ואהב את המדינה". אברהם ארושס/באדיבות המשפחה, באדיבות המשפחה

1 באפריל - דיירת ששמה לא פורסם

הקשישה, בת 98, סבלה ממחלות רקע קשות, היא הגיעה לבית החולים סורוקה במצב קשה, ולאחר מספר ימים קבעו את מותה. לקשישה לא היו ילדים ומי שטיפל בה היה האחיין שלה. "היא הייתה ערירית, אני היחיד שהיה לה. היא עברה מלחמות והייתה אישה חזקה", סיפר, "היא יצאה לטיפול בסורוקה, לפני כל הסיפור הזה של הקורונה בבית האבות. נראה לי ששם היא נדבקה. כשחזרה כבר הייתה חולה ופינו אותה לבית החולים, שם נקבע מותה לאחר מספר ימים".

עריכה: עמית שמחה

2 באפריל - מיכאל ג'קסון

ג'קסון בן ה-87 היה שותפו לשולחן של אברהם ארושס, המת הראשון במשען. הוא עצמו נכנס רק לפני שבועות אחדים לבית האבות ולאחר שנדבק פונה לבית החולים סורוקה בבאר שבע, שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. "כבר כמה ימים הוא היה מנוזל ומצונן ועייף, אף אחד לא בדק אותו בהתחלה, ואתמול
הוא היה עם חום גבוה", מספר דוקטור יריב פרוכטר, שהיה נשוי לביתו של ג'קסון.

ילדיו של ג'קסון טוענים כי לאחר שארושס חלה, הוא הועבר לשולחן לאכול לבד - אך לא הוכנס לבידוד. הם סבורים כי כך כנראה נדבק אביהם. במהלך הימים האחרונים הם נאבקו כדי שיקבל בדיקת קורונה. בסופו של דבר הוא נבדק, אולם משרד הבריאות איבד את הבדיקה. הוא נבדק שוב, והתוצאה החיובית הגיעה רק לאחר מותו של ג'קסון. "הם לא בדקו למרות שידעו ולא הכניסו אותו לבידוד. הם היו צריכים לבדוק אותו כבר מתחילת האירוע, מאז החולה הראשון, לא נתנו להם טיפול תומך כמו שצריך. הוא הגיע במצב אנוש לבית החולים. אם היו מבודדים אותם בזמן יכול להיות שזה לא היה קורה", אמר פרוכטר.

מיכאל ג'קסון, בן 87, דייר משען שנפטר מקורונה. באדיבות המשפחה
הסימנים ניכרו עליו במשך ימים. מיכאל ג'קסון/באדיבות המשפחה

4 באפריל - ד"ר נליה קרביץ

קרביץ, אם לשניים וסבתא לארבעה נכדים, נולדה בבלץ, ובעוד חודש הייתה צריכה לחגוג 89. היא הייתה ניצולת שואה, שעלתה לארץ אחרי מלחמת יום כיפור. היא עבדה כרופאה בבית החולים סורוקה עד שפרשה לגמלאות. בשנים האחרונות היא הייתה במחלקה הסיעודית במשען. העבירו אותה למתחם ביפו, שם הייתה יום אחד ומצבה הידרדר. היא הועברה לבית החולים איכילוב בתל אביב, שם מתה.

בני משפחתה אומרים כי לא שאלו אותם בנוגע להעברה, אך לדבריהם נמסר להם כי "אין אופציה אחרת" בהתאם להנחיות משרד הבריאות. קרביץ, אם לשניים וסבתא לארבעה נכדים, שהתה בשנים האחרונות במחלקה הסיעודית במשען בבאר שבע. בני משפחתה נפרדו ממנה בשיחת טלפון. "השמענו לה את הנכדים ואמרנו לה שאנחנו אוהבים אותה", סיפר בנה, מיכה.

ד"ר נליה קרביץ בת ה-88, ניצולת השואה שמתה בבית החולים איכילוב מנגיף הקורונה. 4 באפריל 2020. באדיבות המשפחה, אתר רשמי
בעוד חודש הייתה צריכה לחגוג 89. ד"ר נליה קרביץ/אתר רשמי, באדיבות המשפחה

4 באפריל - רובי צ'נדגאוקר

צ'נדגאוקר, בת 84, פונתה ממשען לפני מספר ימים לבית החולים. היא סבלה ממחלות רקע קשות ומתה כתוצאה מהמחלה.

4 באפריל - דליה סלמונה

סלמונה בת ה-84, אם לשלושה וסבתא לעשרה נכדים. התגוררה במשך חמש שנים במשען, ובשבוע האחרון עברה למחלקה הסיעודית כי שברה את האגן. בעלה יאיר, שהיה גם הוא דייר במשען, נפטר לפני ארבעה חודשים.

"אמא ילידת הארץ, משפחתה היא ממקימי מנחמיה. הגיעה לבאר שבע כשליחות כאחות מיילדת בסורוקה. היא הייתה אחות בכל רמ"ח איבריה", אמר צחי סלומונה, בנה. הוא האשים כי "המשבר הזה לא מנוהל כמו שצריך. אימא שלי קורבן למערכת בריאות כושלת. ליצמן מנהל את המערכת במחדל, מעליו יש מישהו שאמור לנהל אותו אבל כנראה שגם הוא לא עשה את העבודה".

דליה סלמונה,  דיירת משען שנפטרה מקורונה. באדיבות המשפחה
"אימא שלי קורבן למערכת בריאות כושלת". דליה סלמונה/באדיבות המשפחה
seperator

ממשען נמסר בתגובה: "אנו מכבדים ומוקירים את משפחות הדיירים ואת הצער וחוסר האונים שהן חשות ברגעים קשים אלה נוכח הדאגה לגורל יקיריהם. יחד עם זאת ברצוננו להבהיר: דרשנו כבר עם פרוץ המשבר ואנו דורשים זאת כעת לבצע בדיקות לגילוי קורונה, של כלל הדיירים ברשת משען. בבאר שבע משרד הבריאות התרצה וביצע את הבדיקות רק לאחר פטירתו של הדייר הראשון. כך גם לגבי פינויים של החולים. למעלה מעשרה חולים שכבו בבית הדיור המוגן של משען באר שבע למרות הבקשות החוזרות ונשנות של הנהלת משען לאשפזם בבית החולים סורוקה או במוסד ייעודי לאשפוז חולי קורונה. גם דרישה זו מצידנו נענתה רק כעבור מספר ימים. יש להבין כי רק בסמכות משרד הבריאות להורות למי לערוך בדיקות, את מי לבודד, את מי לאשפז והיכן. עד רגע זה אין הנחיות ברורות בסוגיות הרות גורל אלו מטעם משרד הבריאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully