וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרקליטות נגד משפט חוזר לזדורוב: "טענותיו קונספירטיביות"

5.4.2020 / 12:04

המדינה השיבה כי היא אינה סבורה שיש הצדקה לבקשתו של זדורוב, שהורשע ברצח תאיר ראדה בקצרין, לקיים משפט חוזר בעניינו. זאת, לטענת הפרקליטות, לאחר בחינה שיפוטית "חסרת תקדים, מעמיקה ונרחבת"

צילום: רוני כנפו, עריכה: אסף דרורי

המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה הגישה היום (ראשון) את תגובתה לבקשת רומן זדורוב, שהורשע ברצח הנערה תאיר ראדה בקצרין, ובה נכתב כי לאחר בחינה מחודשת של כלל הראיות ופסקי הדין בתיק - המדינה סבורה כי ההרשעה מוצדקת, וכי אין עילה לקיים לו משפט חוזר. הפרקליטות האשימה כי בקשתו של זדורוב למשפט חוזר "שזורה בטענות בעלות אופי קונספירטיבי, חסרות בסיס, לפיהן כל הגורמים המעורבים בתיק עשו יד אחת במהלך 14 השנים האחרונות להפליל אדם חף מפשע". בפרקליטות הדגישו כי התיק זכה לבחינה שיפוטית חסרת תקדים, ואף "מעמיקה ונרחבת באופן יוצא דופן".

"המדינה סבורה שחלק נכבד מבקשתו של זדורוב למשפט חוזר אינו אלא ניסיון לערעור נוסף על פסק הדין בעניינו, והוא שב וממחזר את הטענות שעלו במהלך משפטו, ואשר נדחו על ידי בתי המשפט שהרשיעו אותו", נכתב בהודעת הפרקליטות. "מעבר לכך, אין בטענותיו של זדורוב בבקשה כדי לערער את 'בסיס הפירמידה' שהוא שלוש הראיות מרכזיות המהוות כל אחת נדבך עצמאי בהרשעתו: התוודות זדורוב בפני המדובב, הודאתו בפני החוקרים והשחזור שערך בזירה. כמו כן, אין בבקשה כדי לפגוע או להחליש את עוצמתן המצטברת של יותר מ-20 הראיות המחזקות שנערמו על בסיס הפירמידה, הפרטים המוכמנים שהיו בידיעתו והראיות הנסיבתיות השונות, אשר דעת הרוב סוקרת בפסק הדין". הפרקליטות טוענת עוד כי לחוות הדעת החדשות שהגיש זדורוב "אין את המשקל הסגולי הנדרש על מנת לתמוך בטענותיו".

רומן זדורוב החשוד ברצח תאיר ראדה בהכרעת דין, ביהמ"ש המחוזי נצרת. פברואר 2014. ערן גילווארג
זדורוב/ערן גילווארג

באשר להאשמה נגד א"ק, השיבו בפרקליטות כי אין זו אלא "עלילת שווא, פרי מוחו של א"ח, ואשר קורבנה הוא אישה החולה במחלת נפש ואשר ביקשה להינתק מבן זוגה הפוגעני. ממצאי החקירה המורכבת והרגישה שהתנהלה בשעתו לבירור תלונתו של א"ח פורטו על פני עשרות עמודים בתגובת המדינה, ומביאים למסקנה ברורה בנוגע לחפותה של א"ק". בתשובה נטען כי הראיות החדשות שהצטברו מאז נטולות ערך ראייתי, וכי "ההתוודויות הנטענות של א"ק בפני ע"ג וא"ב, כלל לא היו התוודויות". בנוגע ל-DNA המיטוכונדריאלי, שכביכול נמצאה התאמה בינו לבין זה של א"ח, אמרו בפרקליטות כי קיבלו חוות דעת של מומחה עולמי בנושא, ד"ר ברוס בודולה, "ממנה עולה מפורשות כי טענת ההגנה שההתאמה שנמצאה מלמדת על כך ששערה זו שייכת לא"ח, אינה מבוססת על סטנדרטים מדעיים מקובלים. ד"ר בודולה מסביר בחוות הדעת כי לא ניתן לקבוע, אף לא בקירוב, כי א"ח הוא בעל השערה האמור וכי לא ניתן לקבוע כל ממצא סטטיסטי ברור בנוגע לשכיחות פרופיל מיטוכונדריאלי זה בישראל, ומעבר לכך אף לא ניתן להניח שהשערה הגיעה דווקא מהרוצח או מגורם קשור אליו".

הטענה כי הנערה א"ק (ששמה המלא אסור לפרסום) קשורה לכאורה לרצח ראדה הועלתה לראשונה על ידי סנגוריו הקודמים של זדורוב, בערעור לבית המשפט העליון. עם זאת, מכיוון שערכאת ערעור לא נוהגת לשמוע ראיות חדשות, השופטים לא אישרו לסנגורים להעלות את הכיוון הזה, והדברים לא נידונו והוכרעו בבית המשפט. טענה זו זכתה להד ציבורי בעקבות חשיפתה בסדרה "צל של אמת", ששודרה ב-HOT8. יוצרי הסדרה פרסמו עדות של אישה, שטענה כי אישה אחרת, שהייתה מאושפזת במוסד פסיכיאטרי עם א''ק, שמעה ממנה וידוי על רצח ראדה. שתי הנשים שמו קץ לחייהן מאז, אולם בשנה שעברה טענה אישה נוספת כי א"ק התוודתה גם בפניה על הרצח. בן זוגה של א"ק בזמן הרצח, א"ח, טען כי התוודתה גם בפניו ואף כי ביצעה את הרצח בזמן שלבשה בגד שלו. א"ק נחקרה, אולם הכחישה כי ביצעה את הרצח והאשימה את א"ח בניסיון להפליל אותה. סנגוריה, עורכי הדין דניאל חקלאי ותומר שוורץ, מכחישים כי יש לה קשר כלשהו למעשה.

עוד בוואלה!

מהן הראיות החדשות ומה הסיכוי למשפט חוזר? כל הפרטים על בקשת זדורוב

לכתבה המלאה

תאיר ראדה מקצרין נרצחה בשנת 2006 ונמצאה מתה בשירותי בית הספר "נופי גולן" שבו למדה. שבוע לאחר הרצח עצרה המשטרה את זדורוב, פועל בניין אוקראיני בן 29. יום הרצח היה עבורו היום האחרון בעבודת ריצוף מקלט בית הספר. בחיפוש בביתו נמצא אוסף סכינים והיסטוריית חיפוש ושיתוף של סרטי סנאף ואלימות. זדורוב סיפר למדובב של המשטרה שראדה היא "חוצפנית", והוא לא נעתר לבקשתה לתת לה סיגריה. זדורוב הורשע ברצח ונידון למאסר עולם. באמצעות עורכי דינו הוא ערער על ההחלטה, אולם בית המשפט העליון הרשיע אותו בשנית. זדורוב הגיש בקשה לדיון נוסף, אך בקשתו נדחתה. באוקטובר האחרון הגיש זדורוב לבית המשפט העליון בקשה למשפט חוזר. הבקשה, שהוגשה על ידי סנגורו, עו"ד ירום הלוי, מכילה כביכול ראיות חדשות שאמורות לשכנע את בית המשפט העליון לדון שוב בתיק.

החלק הראשון בבקשה למשפט חוזר כולל ראיות שכביכול מוכיחות את חפותו של זדורוב, או לפחות אמורות להטיל באשמתו ספק במידה שתחייב את בית המשפט לזכותו. זהו חלק שנמצא בכל בקשה למשפט חוזר. בנוסף יש בבקשה גם פרק ארוך שנועד להוכיח כי לא רק שזדורוב אינו הרוצח, אלא שהרוצחת היא הנערה א"ק. הראיות "המזכות" העיקריות הן שתי חוות דעת של תום בוול, שוטר אמריקני לשעבר שמוכר בארה"ב כמומחה לנתזי דם, והעיד בתיקים פליליים רבים. בוול, שבחן ראיות וממצאים שנאספו בזירה והועברו אליו על ידי סנגורו של זדורוב, סבור כי דלת תא השירותים שבו נרצחה ראדה הייתה חייבת להיות סגורה לחלוטין בזמן המעשה. זאת, בניגוד לשחזור שביצע זדורוב כאשר הדלת הייתה פתוחה. חוות דעת נוספת של בוול מתייחסת לאחת מנקודות המחלוקת שעלו בתיק: שלוש טביעות נעל שנמצאו בתא השירותים, והוסכם כי אינן שייכות לזדורוב. הטביעות נמצאו על מכסה האסלה, על הניאגרה ועל הקיר המפריד בין התאים. הן משרטטות, לטענת סנגוריו של זדורוב בהווה ובעבר, את מסלול היציאה מתא השירותים של הרוצח האמיתי, שדילג לתא השירותים השני וכך השאיר את דלת התא בו נרצחה ראדה כשהיא נעולה.

תאיר ראדה, רפרודוקציה. ג'יני
תאיר ראדה/ג'יני

טענה זו הייתה הנקודה העיקרית שהביאה את שופט העליון דנציגר לקבוע כי יש לזכות את זדורוב, אף שהסכים שהוא נמצא כפסע מסף הראיות הדרוש להרשעה. מנגד, השופטים עמית וזילברטל סברו כי ייתכן שמדובר בטביעות השייכות לאחד מאנשי המשטרה או הרפואה הרבים שהגיעו לזירה, אך לא זוהה במהלך החקירה.

חוות הדעת של בוול מערערת על קביעה זו. המומחה האמריקני סבור כי כתם דם שכיסה באופן חלקי את טביעת הנעל שעל האסלה נוצר לכל היותר כשעה לאחר הרצח, בעוד ראדה נמצאה רק ארבע שעות לאחר מכן. מכאן, לטענתו, שלא ייתכן שהטביעות שייכות לאחד מאנשי החילוץ שהגיעו לזירה. השאלה האם חוות הדעת החדשות, הנוגעות לנושאים ולראיות שכבר נידונו, יצליחו לשכנע את בית המשפט.

בנוסף, במשפטו של זדורוב נמצא כי לפני הרצח הוא חיפש באינטרנט סרטי סנאף, כי התעניין מאוד בסכינים, וכי במחשבו נמצא חומר פדופילי רב. הבקשה למשפט חוזר כוללת חוות דעת של מומחה מחשבים הטוען כי בניגוד לממצאי המומחה המשטרתי, זדורוב כלל לא חיפש סרטי סנאף, אלא עניינים הקשורים למוזיקה. עוד נטען כי התמונות הפדופיליות שנמצאו במחשב הועלו אליו לפני שזדורוב החל להשתמש בו, וייתכן שהועלו על ידי משתמש קודם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully