וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דמי אבטלה לעצמאים ומימון להורים: בניגוד לישראל, בעולם מיהרו לסייע לנפגעי המשבר

31.3.2020 / 18:25

בריטניה הגדילה את קצבת הבטחת ההכנסה, קנדה מספקת 2,000 דולר בחודש לעובדים שנפגעו ודנמרק מפצה בנדיבות עסקים שחוו ירידה ברווחיהם. דוח של מרכז המחקר והמידע בכנסת חושף כי ישראל מפגרת מאחור בסיוע לאזרחים. ראשי הוועדות בכנסת: "המדינה מתרשלת באופן נפשע"

צילום: דוברות רה"מ

מסמך שמפרסם היום (שלישי) מרכז המחקר והמידע של הכנסת מגלה כי ישראל מפגרת בסיוע בתעסוקה לאזרחיה בעקבות מגיפת הקורונה לעומת מדינות מערביות אחרות. כך, נמצא כי ישראל לא תומכת בעובדים חולים ובבני משפחותיהם, באזרחים שאינם יכולים לעבוד מהבית, בצרכי טיפול בילדים, בחברות לצורך ביצוע התאמות ושימור מקומות עבודה ובמניעת צעדים לפיטורי עובדים בעקבות בעיות כלכליות. זאת, לאור העובדה כי עד כה לא אושרה סופית תכנית כלכלית לתמיכה באזרחים.

הדוח נעשה לבקשת חברי הכנסת עפר שלח ועאידה תומא-סלימאן, יושבי ראש הוועדות המיוחדות לענייני קורונה ורווחה ועבודה. "הדוח המפורט שהכין מרכז המחקר והמידע של הכנסת מראה כי ישראל אולי מצליחה לבלום את מגיפת הקורונה במידת מה, אך היא מתרשלת באופן נפשע בטיפול במצוקה החברתית ובעוני שמשבר זה יוצר", אמרה תומא-סלימאן.

לדבריה, "ממשלה שרוצה לשמור קודם כל על יציבות 'המשק' ו'הכלכלה' - מתעלמת משמירה על מאות אלפי האנשים הפשוטים, העובדים, האוכלוסיות בחלשות, שנפגעות ממשבר זה. מה שניכר מהדוח הוא שמדינות רבות ראו את חומרת המגיפה והבינו כי המשמעות שלה אחת - אסון חברתי, על כן הם מיסדו תכניות כוללות לסיוע לכלל הציבור. בעוד ישראל שנמצאת כבר מספר שבועות בתוך המשבר, רק עכשיו הוציאה תכנית חלקית ומלאה בחורים, שמטפלת בתאגידים יותר מאשר באזרחים".

ישיבת הוועדה המיוחדת לעניין ההתמודדות עם נגיף הקורונה, כנסת. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"ישראל מפגרת אחר העולם". ח"כ שלח/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ח"כ שלח הוסיף לדבריה כי "ישראל מפגרת אחר העולם בטיפול הכלכלי במשבר הקורונה. בעוד שבמדינות רבות פרשו רשת ביטחון כלכלית רחבה ומעשית לאזרחים, התכנית הנוכחית של האוצר עדיין עמומה וחלקים גדולים ממנה קשים למימוש. הקורונה היא משבר שישנה את מושגי היסוד של המדיניות הכלכלית. כך צריך להתייחס אליה, ולא על פי אמות המידה הרגילות של ניהול תקציבי".

המדינות המוצגות בדוח נבדלות ביניהן בהיקף אוכלוסייתן, בהיקף תחלואת הקורונה, במועד שבו החלו ליישם צעדים לצמצום ההדבקה בקרב האוכלוסייה וכפועל יוצא מכך במועד יישומם של צעדים כלכליים שנועדו לסייע למשק להתמודד עם השלכות המשבר. כמו כן, המדינות נבדלות ביניהן במאפייני שוק התעסוקה וכל אחת מהן נכנסה למשבר זה עם שוק עבודה במצב שונה. כך לדוגמה, ישנן מדינות שנכנסו למשבר זה עם שיעורי אבטלה נמוכים מאוד, לעומת מדינות עם שיעורי אבטלה גבוהים יותר שהמשבר רק העמיק. לכך יש להוסיף את השונות במערך הביטחון הסוציאלי שמעמידה המדינה לרשות אזרחיה בימי שגרה, כמו גם את החובות שהיא מטילה על עסקים לצד הסיוע המוצע להם בימי שגרה.

בעקבות ההשפעה של ההתמודדות עם משבר הקורונה על הכלכלה והתעסוקה, נקטו המדינות השונות בכלים לצמצום הפגיעה ובסיוע לעובדים שנפגעו. במסמך שפרסם מרכז המחקר והמידע, מוצגים כלי מדיניות שננקטו בחלוקה לפי מדינות, כשביחס לחלק מהמדינות מוצג מידע מפורט יותר וביחס לחלקן התייחסות כללית, בהתאם למידת הפירוט המוצגת בפרסום ה-OECD.

עוד בוואלה!

בצל המשבר: רק 27 בקשות להלוואות מתוך 3,713 שהוגשו לקרן לסיוע לעסקים אושרו

לכתבה המלאה
ישיבת הועדה המסדרת לבחירת יו"ר לועדות רווחה ועבודה, למיגור הפשיעה והאלימות המגזר הערבי, כנסת 25 במרץ 2020. דוברת הכנסת, עדינה ולמן, אתר רשמי
"התכנית מטפלת בתאגידים יותר מאשר באזרחים".ח"כ תומא-סלימאן/אתר רשמי, דוברת הכנסת, עדינה ולמן

מהנתונים במסמך עולה כי במדינות השונות ננקטו כמה כלים לסיוע לעובדים שנפגעו כתוצאה מהמשבר, וכן ניתן סיוע לעצמאיים וחברות. בין הצעדים, הרחבת האפשרות לקבלת חופשת מחלה בתשלום על פי ההסדרים הקיימים, הכרה בהידבקות בזמן העבודה כתאונת עבודה וקבלת קצבה מיוחדת מהביטוח הלאומי. לצורך סיוע לעובדים שאינם יכולים להגיע לעבודה בגין ההגבלות השונות, בחלק מהמדינות הורחבה האפשרות לעבודה מהבית, והוצעו הטבות להורים לילדים קטנים שאינם יכולים להגיע לעבודה, הסדרים לחופשה בתשלום בהשתתפות המדינה והמעסיק. עבור עובדים שאיבדו את מקום עבודתם, בוצעו במדינות השונות הרחבה והקלה של הזכאות לקבלת דמי אבטלה, הגדלת הסכומים המשולמים לחסרי הכנסה או בעלי הכנסות נמוכות וסבסוד שכר העובדים על ידי המדינה עד שיעור מסוים מהשכר.

צעדים נוספים כוללים סיוע לעצמאיים ועסקים קטנים באמצעות הרחבת האפשרות לקבלת דמי אבטלה בחלק מהמדינות, זכאות לתשלומים סוציאליים אחרים, מענקים חד-פעמיים, דחייה ופטור מתשלומים שונים כגון מע"מ ומיסים מקומיים. בחלק מהמדינות ניתן סיוע ממוקד לענפים שנפגעו במיוחד, כגון התיירות. גם מפעלים וחברות בעולם קיבלו סיוע באמצעות סבסוד שכר העובדים על ידי המדינה, השתתפות במימון חופשת המחלה לעובדים, הקלות בהשתתפות בתכניות ייעודיות לחברות במצוקה, דחיית תשלומים שונים, קרנות ממשלתיות למתן ערבויות וסיוע ישיר.

אוסטרליה

צעדי מדיניות שננקטו לצמצום ההדבקה מנגיף הקורונה: באוסטרליה הוחלט לסגור למשך חצי שנה לפחות שירותים שונים, בהם: מסעדות, בתי קפה, חדרי כושר, אתרי ספורט ומקומות עבודה. נכון למועד הדיווח, מוסדות החינוך עדיין פתוחים, אך כמה מהמדינות באוסטרליה הביעו את כוונתן לסגור אותם.

תמיכה כלכלית בעובדים שאיבדו את מקום עבודתם ובעצמאיים: אוסטרליה הרחיבה והקלה באופן זמני את תנאי הזכאות לקבלת קצבת אבטלה כך שתכלול, בין השאר, עצמאיים. בנוסף, מקבלי קצבת אבטלה זכאים גם לקצבת קורונה - קצבה חדשה שתשולם במשך חצי שנה ותעמוד על 550 דולר אוסטרלי לשבועיים (1,100 דולר אוסטרלי לחודש). בנוסף, אוסטרליה מאפשרת למובטל או למי שהיקף עסקיו פחת ב-20% ומעלה למשוך מקרן הפנסיה שלו שני תשלומים של עד 10 אלף דולר אוסטרלי כל אחד, תשלום ראשון בשנת 2019-2020 ותשלום שני בשנת 2020-2021.

אוסטרליה מציעה לבעלי שכר נמוך, ובהם לגמלאים ולמקבלי קצבאות ביטחון סוציאלי, שני מענקים בגובה 750 דולר אוסטרלי כל אחד. אדם עשוי להיות זכאי לשני התשלומים, אולם מקבלי קצבת קורונה החדשה לא יהיו זכאים לתשלום השני.

ניקוי הטיילת של סידני אוסטרליה, 26 במרץ 2020. רויטרס
ניקוי הטיילת של סידני, אוסטרליה/רויטרס

אוסטרליה מסייעת גם לגמלאים בדרכים שונות. לדוגמה, גמלאים יזכו להפחתה של 50% מדמי הניהול השנתיים הנגבים מקרן הפנסיה שלהם בשנתיים הקרובות. כמו כן, גובה מבחני ההכנסה או ההון לקביעת גובה קצבת הזקנה הופחת, כך שקצבתם של כחצי מיליון ממקבלי הקצבה תגדל ב-324 דולר אוסטרלי בממוצע בשנה.

סיוע לחברות לצורך הסתגלות ושימור מקומות עבודה: באוסטרליה ישנה אפשרות למעסיקים לבצע הכשרה מקצועית באמצעות חניכות, כלומר תכנית המאפשרת הכשרה, חניכה מקצועית והשמת עובדים מקצועיים במקומות העבודה בשותפות בין המדינה למעסיקים. על מנת לשמר תכנית זו בתקופת ההתמודדות עם הקורונה מציעה המדינה למעסיקים קטנים סובסידיה בגובה של עד 50% משכר החניך למשך תשעה חודשים. מדובר בסובסידיה בהיקף של עד 21 אלף דולר לעובד לתשעה חודשים והיא מיועדת לסייע לכ-70 אלף עסקים קטנים ובהם 117 אלף עובדים.

סיוע כלכלי לחברות שנקלעו למצוקה: אוסטרליה פועלת לסייע לעסקים באמצעות הבטחת תזרים מזומנים בתקופת משבר הקורונה בכמה דרכים. בין היתר, חברות קטנות ובינוניות וארגונים ללא מטרות רווח המעסיקים עובדים והעומדים בתנאים מסוימים זכאים למענק פטור ממס בגובה של עד מאה אלף דולר אוסטרלי המיועד למימון הוצאות שוטפות (שכירות, חשמל וכדומה).

איטליה

צעדי מדיניות שננקטו לצמצום ההדבקה מנגיף הקורונה: הגבלות תנועה הדוקות גם בתוך הערים, מותרת התנועה ופעילות של חנויות לצרכים חיוניים בלבד; עבודה מהבית הפכה לברירת מחדל במגזר הציבורי, ובמסגרת זו ניתנה הקלה המכרזים לרכישת מחשבים ניידים במגזר הציבורי; מתן סבסוד לחברות פרטיות לרכישת אמצעי מיגון לשמירה על העובדים, והטבות מס.

תמיכה כלכלית לעובדים חולים ובני משפחתם: עובדים שנדבקו בזמן העבודה יוכרו כנפגעי תאונת עבודה.

תמיכה כלכלית בעובדים בבידוד שלא יכולים לעבוד מהבית: עובדים שנכנסו לבידוד בהתאם להנחיות הרשויות, וכן עובדים הנעדרים מהעבודה בגין מגבלות רפואיות, זכאים לחופשת מחלה בתשלום. מעסיקים יכולים לקבל החזר מהמדינה על התשלום בגין ימי מחלה.

סיוע בהתמודדות עם צרכי טיפול בלתי צפויים: כתוצאה מההגבלות השונות נקבעו כמה הסדרים להורים לילדים, לרבות 15 ימי חופשה בתשלום של 50% משכרם להורים לילדים עד גיל 12 לעובדים במערכת הבריאות ובמגזר הציבורי; חופשה ללא תשלום להורים לילדים בגילאים 16-12; עצמאיים להם ילדים עד גיל 12 (או ילדים בעלי צרכים מיוחדים בגילאים מבוגרים יותר) זכאים ל-15 ימי חופשה בתשלום של 50% מהכנסתם ותשלום ההפרשות הסוציאליות, או למענק בסכום 600 אירו אם תכנית הפנסיה שלהם מנוהלת במוסד לביטוח לאומי.

אנשים ממתינים בתור לספור מרקט במזג אוויר חורפי בקטניה (עיר נמל בסיציליה) לצורך הצטיידות במזון ברקע התשפטות נגיף הקורונה 29 במרץ 2020. רויטרס
אנשים ממתינים בתור לסופרמרקט בקטניה שבסיציליה/רויטרס

תמיכה כלכלית בעובדים שאיבדו את מקום עבודתם ובעצמאיים: מענק של 600 אירו ופטור ממסים לרוב העצמאיים והעובדים העונתיים בתחומי התיירות, החקלאות והתרבות ובידור (אומנים מופיעים); מענק של מאה אירו לשכירים בעלי הכנסות מתחת ל-40 אלף אירו; הקמת קרן ממשלתית לסיוע לעצמאיים שאינם מבוטחים בביטוח פנסיוני בביטוח הלאומי; הקלה בתנאים הבסיסיים לזכאות לקבלת תשלום הכנסה בסיסית.

סיוע לחברות להתאים את זמן העבודה ולשמור על משרות: הרחבת אפיקי הסיוע הקיימים לחברות בקשיים כלכליים לכלל החברות.

תמיכה כספית לחברות שנפגעו מירידת הביקוש: הרחבה משמעותית של האשראי הממשלתי לעסקים קטנים ובינוניים לרבות הקלה בתנאי הזכאות, והגדלת הערבות הבסיסית לסכום של חמישה מיליון אירו ופטור מאגרות לתקופה של תשעה חודשים; תמיכה כלכלית נוספת לעסקים קטנים ובינוניים שנפגעו ישירות מהמשבר, ומתן ערבויות גם לחברות שלא זכאיות בשגרה לערבויות מדינה; הקצאה של 700 מיליון אירו לחברות התעופה שנקלעו לקשיים (Alitalia, Air Italy), ותשלומים בסיסיים לעובדיהם.

סיוע לעובדים חסרי ביטחון מבחינה כלכלית להישאר בבתיהם: דחייה זמנית של תשלומי משכנתאות.

צעדים כנגד פיטורים מסיבות כלכליות: השעיה לחודשיים של פיטורים מסיבות כלכליות.

בריטניה

צעדי מדיניות שננקטו לצמצום ההדבקה מנגיף הקורונה: סגר הדוק למעט שירותים חיוניים; בתי הספר סגורים למעט מקומות ייעודיים לילדי עובדים חיוניים; עידוד לעבודה מהבית כשניתן.

תמיכה כלכלית לעובדים חולים ובני משפחתם: זכאות לחופשת מחלה מהמעסיק מהיום הראשון במקום מהיום הרביעי בשגרה. עובדים שאינם זכאים לחופשת מחלה ממקום העבודה, עשויים להיות זכאיים לקצבה (בדומה לאובדן כושר עבודה/נכות) מהיום הראשון במקום מהיום השמיני.

תמיכה כלכלית בעובדים בבידוד שלא יכולים לעבוד מהבית: זכאות לדמי מחלה גם לעובדים בבידוד שאינם יכולים לעבוד מהבית.

תמיכה כלכלית בעובדים שאיבדו את מקום עבודתם ובעצמאיים: הגדלת קצבאות הבטחת הכנסה בסכום של אלף ליש"ט ל-12 החודשים הקרובים. גם עובדים ששכרם נפגע יכולים לקבל השלמה ממערכת הרווחה; הגדלת הזיכוי הבסיסי במס; עובדים שהוצאו לחופשה ללא תשלום יכולים לקבל 80% משכרם עד תקרה של 2,500 ליש"ט לחודש, ועצמאיים עם רווחים ממוצעים מתחת 50 אלף ליש"ט עשויים להיות זכאיים למענק בסכום של 80% מהרווחים לתקופה של שלושה חודשים לפחות. התכנית תיכנס לתוקף בחודש יוני, ועד אז עצמאיים יוכלו לקבל הבטחת הכנסה בגובה דמי המחלה המשולמים לשכירים.

צוות רפואי בודק אזרחים לקורונה במגרש חנייה בצ'סינגטון, בריטניה - ה-28 למרץ 2020. רויטרס, רויטרס
בדיקות קורונה לאזרחים במגרש חנייה בצ'סינגטון שבבריטניה/רויטרס, רויטרס

סיוע לחברות להתאים את זמן העבודה ולשמור על משרות: חברות וארגונים שנקלעו לקשיים יכולים לקבל מענק מהממשלה כדי לממן 80% משכרם של העובדים שלא פוטרו אך אינם עובדים בפועל בגלל משבר הקורונה, עד לתקרה של 2,500 ליש"ט לחודש.

תמיכה כספית לחברות שנפגעו מירידת הביקוש: הממשלה מציעה כמה כלי סיוע לחברות שנפגעו כלכלית מהמצב, לרבות דחייה בתשלומי מע"מ; מימון ממשלתי לחופשת מחלה עבור ארבעה עשר ימים לחברות המעסיקות עד 200 עובדים; הלוואות ייעודיות למעסיקים; ביטול מיסוי מקומי לעסקים קטנים לרבות בענף התיירות למשך שנה; מענק כספי לעסקים זעירים בסכום של 3,000 ליש"ט.

סיוע לעובדים חסרי ביטחון מבחינה כלכלית להישאר בבתיהם: ננקטים כמה כלי מדיניות, לרבות דחייה בתשלומי משכנתאות ועיכוב בפינוי דיירים המתגוררים בשכירות בדיור הציבורי או בשוק הפרטי.

גרמניה

צעדי מדיניות שננקטו לצמצום ההדבקה מנגיף הקורונה: בתי הספר והאוניברסיטאות סגורים, ישנן הגבלות על תנועה, חנויות לא חיוניות ומוסדות ציבוריים סגורים וישנו איסור על התקהלויות. בפרסום ה-OECD נכתב כי גרמניה מעודדת עבודה מרחוק כשניתן.

תמיכה כלכלית בעובדים בבידוד שלא יכולים לעבוד מהבית: עובדים שאינם יכולים לעבוד מהבית ימשיכו לקבל שכר והמעסיקים יפוצו על ידי הממשלה. עובד שלקה בקורונה ימשיך גם הוא לקבל שכר ומעסיקו יפוצה על ידי משרד הבריאות מכוח חוק.

אדם הולך כשהוא עוטה מסיכה נגד הקורונה בקלן, גרמניה, 18 במרץ 2020. רויטרס
אדם עם מסכה בקלן, גרמניה/רויטרס

תמיכה כלכלית בעובדים שאיבדו את מקום עבודתם ובעצמאיים: עצמאיים ופרילנסרים יקבלו מהמדינה פיצוי על אובדן ההכנסות בהתבסס על דיווח הכנסותיהם למס הכנסה בשנה הקודמת. עצמאי בעל אישור רפואי המעיד כי נדבק בקורונה יוכל לקבל בנוסף קצבה מחליפת שכר. בנוסף, סוכנות התעסוקה הממשלתית משלמת קצבה זמנית שנועדה לפצות על היקף הירידה בשעות העבודה. גובה הקצבה יעמוד על 67% מהירידה בשכר (לעובדים ללא ילדים על 60%) והמעסיקים יקבלו פיצוי בגין הפרשותיהם למוסד לביטוח לאומי על חלק זה.

סיוע לחברות לצורך הסתגלות ושימור מקומות עבודה: בעבר, חברות שהירידה בהיקף פעילותן בשל התפתחויות כלכליות השפיעה על 30% מכוח העבודה קיבלו מהמדינה סיוע, וכעת הוחלט כי כל עסק שמשבר הקורונה השפיע על 10% מכוח העבודה יהיה זכאי לסיוע זה, והוא חל גם על עובדים זמניים.

סיוע כלכלי לחברות שנקלעו למצוקה: גרמניה הצהירה על כוונתה לפעול באינטנסיביות כדי להבטיח את תזרים המזומנים של העסקים בגרמניה והסמיכה את הבנק המרכזי של גרמניה להעמיד לרשות החברות הלוואות בסכום כולל של 610 מיליארד דולר.

דנמרק

צעדי מדיניות שננקטו לצמצום ההדבקה מנגיף הקורונה: בתי הספר והאוניברסיטאות סגורים, כל מקומות המסחר הלא-חיוניים ומקומות ציבוריים סגורים. אסורה התקהלות של יותר מעשרה אנשים ויש הנחיות להתנהלות במרחב הציבורי. כל עובדי המגזר הציבורי הונחו להישאר בבית עד ה-14 באפריל, למעט עובדים חיוניים. המגזר הפרטי התבקש לאפשר לעובדיו לעבוד מהבית ולאפשר יציאה לחופשה שנתית.

תמיכה כלכלית לעובדים חולים ובני משפחתם: הממשלה מממנת באופן מלא את ימי המחלה של חולי הקורונה. עד למשבר הקורונה, 30 ימי המחלה הראשונים של שכיר מומנו על ידי המעסיק ועצמאי היה זכאי לימי מחלה מהמדינה רק לאחר שבועיים מחלה. בעקבות המשבר החליטה דנמרק לבטל את שני התנאים האלה והמדינה מממנת את ימי המחלה בגין קורונה באופן מלא.

תמיכה כלכלית בעובדים בבידוד שלא יכולים לעבוד מהבית: הושגה הסכמה בין ארגוני העובדים לארגוני המעסיקים לחרוג מההסכמים הקיבוציים ולאפשר למעסיקים בתחומים שבהם לא ניתן לעבוד מהבית - בעיקר בתי מלון ומסעדות - לחייב את עובדיהם לצאת לחופשה.

בית חולים לנפגעי קורונה בקופנהגן דנמרק, 30 במרץ 2020. רויטרס
בית חולים לנפגעי קורונה בקופנהגן, דנמרק/רויטרס

תמיכה כלכלית בעובדים שאיבדו את מקום עבודתם ובעצמאיים: עצמאיים ופרילנסרים שבשל הקורונה ספגו ירידה של 30% ומעלה במחזור עסקיהם יכולים לקבל תמיכה בגובה של עד 75% מאובדן ההכנסות במשך שלושה חודשים (עד 3,100 אירו). משבר הקורונה לא יביא לפגיעה בזכויותיהם של המובטלים, והם יהיו פטורים מעמידה במבחן תעסוקה ובחיפוש עבודה בתקופה זו.

סיוע לחברות לצורך הסתגלות ושימור מקומות עבודה: הסכם משולש שנחתם בין המדינה, המעסיקים וארגוני העובדים ייסד מנגנון סיוע זמני לשלושה חודשים. במסגרת מנגנון זה עסקים שמחזור עסקיהם ירד יכולים להוציא את עובדיהם לחופשה והממשלה תישא ב-75% מעלות שכרם של עובדים אלה, המעסיק יישא ב-25%, וממכסת ימי החופשה השנתית של העובד ינוכו חמישה ימי חופשה. הסיוע מותנה בכך שאף אחד מהעובדים לא יפוטר בתקופה זו מסיבות כלכליות. במקרה של עובדים שעתיים המדינה תישא ב-90% מעלות שכרם (עד 3,500 אירו). בנוסף, עסקים שמחזור עסקיהם ירד בהיקף של 30% ומעלה יקבלו במשך שלושה חודשים סיוע שמטרתו לסייע להם במימון של עד 75% מהוצאותיהם הקבועות. עסקים שנאלצו לסגור באופן מלא בשל הסגר - יקבלו מימון מלא של הוצאותיהם הקבועות.

דרום קוריאה

צעדי מדיניות שננקטו לצמצום ההדבקה מנגיף הקורונה: בתי הספר נסגרו עד ל-6 באפריל. בדרום קוריאה הדגש הוא על ביצוע בדיקות המוניות לאוכלוסייה ובידוד לנבדקים שתוצאת הבדיקה נמצאה חיובית, ולא על סגרים המוניים וסגירת מקומות עבודה. בנוסף, ישנן הנחיות לשמירה על מרחק במקומות עבודה מאוכלסים בצפיפות (כמו מוקדים טלפוניים) ועידוד עסקים לאפשר עבודה מרחוק לשם הפחתת זיהומים קהילתיים.

תמיכה כלכלית לעובדים חולים ובני משפחתם: עובדים חולים שנמצאים בבידוד או עובדים מאושפזים, זכאים לחופשה בתשלום מהמעסיק או דמי מחיה מהממשלה. במקרה הראשון, המעסיקים יכולים לבקש מהממשלה החזר בגין עלות החופשה בתשלום. הסדר זה חל גם ביחס לעובדים הנדרשים לשהות בבידוד ואינם יכולים לעבוד מהבית.

סיוע בהתמודדות עם צרכי טיפול בלתי צפויים: 50,000 וון דרום קוריאני ליום במשך חמישה ימים משולמים לעובדים שקרוביהם נמצאו חולים בקורונה או מראים תסמינים של המחלה, או למי שילדיהם נשארים בבית בגלל דחיית פתיחת בית הספר.

זוג במסכות מתחבק בפארק בדרום קוריאה. 7 במרץ, 2020. רויטרס
זוג עם מסכות מתחבק בפארק בדרום קוריאה/רויטרס

תמיכה כלכלית בעובדים שאיבדו את מקום עבודתם ובעצמאיים: תמיכה כספית בפריסה ארצית, כולל מתן קצבאות מחייה לשעת חירום והפחתת דמי ביטוח הבריאות, תוענק למשקי בית מעוטי הכנסה עקב אובדן מקומות עבודה וסגירת עסקיהם. מעבר לכך, שוברי קנייה ניתנים למשקי בית עם הכנסה נמוכה. ניתנות גם סובסידיות לשלטון המקומי למימון תכניות הגנה על תעסוקה לעובדים לא קבועים ולעובדים יומיומיים. השלטון המקומי משלם למשקי בית שהכנסתם מועטה, לעובדים שאינם קבועים ולמובטלים ולעסקים קטנים סכומים עד 527,00 וון דרום קוריאני.

תמיכה כספית לחברות שנפגעו מירידת הביקוש: האסיפה הלאומית של קוריאה העבירה הצעת חוק נוספת לתקציב בשווי של יותר מטריליון וון כדי לעזור להילחם נגד נגיף הקורונה, הכולל תמיכות למשקי בית עם הכנסות נמוכות ולעסקים קטנים. במשך ששת החודשים הראשונים של השנה יופחתו 50% ממס ההכנסה ומס החברות עבור בעלי הבית שמורידים מרצונם את שכר הדירה של בעל העסק הקטן. עבור נכסים בבעלות המדינה, דמי השכירות יופחתו לשליש עד סוף השנה הנוכחית. הרחבת הלוואות בריבית נמוכה לעסקים קטנים.

סיוע לעובדים חסרי ביטחון מבחינה כלכלית להישאר בבתיהם: השעיית תשלומי חשבונות ביתיים, כולל חשמל.

ספרד

צעדי מדיניות שננקטו לצמצום ההדבקה מנגיף הקורונה: סגר הדוק למעט שירותים חיוניים; בתי הספר והאוניברסיטאות סגורים, הגבלות נסיעה, איסור על כינוסים גדולים. אפשרות לעבודה מהבית אם ניתן, ושעות עבודה גמישות להורים לילדים.

תמיכה כלכלית לעובדים חולים ובני משפחתם: מקרים של עובדים שנדבקו בנגיף, או עובדים הנדרשים לשהות בבידוד, ייחשבו כתאונת עבודה. הגדרה זו מאפשרת לעובדים שכירים ועצמאיים להיות זכאים לגמלה מחליפת שכר זמנית מהביטוח הלאומי בשיעור 75% משכרם הרגיל, לעומת 60% המשולמים בגין ימי מחלה.

תמיכה כלכלית בעובדים בבידוד שלא יכולים לעבוד מהבית: התמיכה הניתנת לעובדים חולים או בבידוד הורחבה גם לעובדים במגזרים מסוימים במגזר הציבורי.

כוחות הביטחון מחוץ למגרש החלקה על הקרח שבו נשמרים גופות חולי קורונה, מדריד, ספרד, 24 במרץ 2020. רויטרס
כוחות הביטחון הספרדיים מחוץ למגרש החלקה על הקרח שבו נשמרים גופות חולי קורונה, במדריד/רויטרס

תמיכה כלכלית בעובדים שאיבדו את מקום עבודתם ובעצמאיים: זכאות אוטומטית לדמי אבטלה בתקופת המשבר, לרבות ביטול תקופת המינימום הנדרשת לזכאות בשגרה; דחייה של שישה חודשים בתשלומי מיסים לעצמאיים; תכניות תמיכה ופיצוי נרחבים מטעם הביטוח הלאומי לעצמאיים. כך למשל, עצמאיים שחוו ירידה של לפחות 75% ביחס לתקופה הקודמת זכאים לסבסוד הניתן בשגרה לעסקים מבוטחים שנסגרו.

סיוע לחברות להתאים את זמן העבודה ולשמור על משרות: הקלה בירוקרטית למעסיקים באפשרות לצמצם את היקף העבודה של המועסקים, ופטור מתשלום דמי ביטוח לאומי של המעסיקים.

תמיכה כספית לחברות שנפגעו מירידת הביקוש: דחייה בתשלומי החזר של הלוואות מדינה שניתנו לחברות ועסקים קטנים. העמדת 200 מיליארד אירו (20% מהתמ"ג) בהשתתפות המדינה (117 מיליארד) והמגזר הפרטי לסיוע באמצעות ערבויות וסיוע לחברות שנקלעו לקשיים כלכליים.

סיוע לעובדים חסרי ביטחון מבחינה כלכלית להישאר בבתיהם: השעיה של פינויים מדיור בגין המצב; דחייה בתשלומי משכנתאות לעובדים שנפגעו בצורה חמורה כתוצאה מהמשבר; איסור על חברות שירותים להפסיק מתן שירותים חיוניים למשפחות פגיעות בגין המצב.

צרפת

צעדי מדיניות שננקטו לצמצום ההדבקה מנגיף הקורונה: ננקטו אמצעי הסגר קפדניים, כך שרק חנויות חיוניות נשארות פתוחות. יש צורך באישור מיוחד כדי לצאת מהבית, אחרת ניתן לקבל קנס. עידוד עבודה מהבית כשניתן.

תמיכה כלכלית לעובדים חולים ובני משפחתם: עובדים שיצטרכו להישאר בבית כדי לטפל בילדיהם יקבלו כיסוי מלא של חופשת מחלה בתשלום, ללא השתתפות המעסיק.

סיוע בהתמודדות עם צרכי טיפול בלתי צפויים: הורים שנפגעו מסגירה של בית הספר או מבידוד עצמי יהיו זכאים לחופשת מחלה בתשלום אם לא ניתן למצוא הסדרי טיפול או עבודה חלופיים, למשל עבודה מרחוק. חלק מבתי הספר ומתקני הטיפול בילדים נותרים פתוחים עם צוות בסיסי, במטרה לדאוג לילדים של עובדי שירותים חיוניים.

תמיכה כלכלית בעובדים שאיבדו את מקום עבודתם ובעצמאיים: הקמת קרן סולידריות לחברות קטנות. כיסוי של עסקים קטנים מאוד, עובדים עצמאים ויזמי מיקרו שחווים ירידה חדה מאוד במחזור. מובטלים ימשיכו לקבל את הטבותיהם ותקופת ההסגר לא תיספר בחישובי זכויות דמי האבטלה. ישולם שכר לעובדי קבלן עבור כל משך המשימה, כפי שתוכנן במקור, גם אם הם לא יכולים לעבוד בגלל אמצעי ההסגר.

צוות רפואי עם מסיכות פנים במרכז רפואי בפריז, צרפת - ה-27 למרץ 2020. רויטרס, רויטרס
צוות רפואי עם מסכות פנים בפריז/רויטרס, רויטרס

סיוע לחברות להתאים את זמן העבודה ולשמור על משרות: הארכת תכניות עבודה לזמן קצר באמצעות כיסוי גבוה יותר של תשלומי עובדים, ללא צורך בהשתתפות המעסיק; קרן הסולידריות תכסה עד 80% מהרווח הנקי שלהן. החרגה מסף שעות העבודה המרביות כדי לאפשר לשירותים חיוניים לעבוד שעות נוספות במידת הצורך. חברות רשאיות לשלוח את כל העובדים לחופשה שנתית.

תמיכה כספית לחברות שנפגעו מירידת הביקוש: דחייה של דמי ביטוח סוציאלי ותשלומי מס הכנסה עבור חברות ויזמים, ופטורים מתשלומים אלה על בסיס כל מקרה לגופו. ערבויות ציבוריות של עד 300 מיליארד אירו (12.4% מהתמ"ג) להלוואות לעסקים.

צעדים בנושא פיטורים על רקע כלכלי: פיטורים על רקע כלכלי יהיו נתונים לבדיקה מוגברת על מנת למנוע אותם. הממשלה הודיעה גם כי תשלול הרשאה לכל הפיטורים שצריכים לקבל אישור מהרשות המנהלית, המהווים לרוב פיטורים קולקטיביים בחברות עם 50 עובדים ומעלה.

סיוע לעובדים חסרי ביטחון מבחינה כלכלית להישאר בבתיהם: הארכת ההשעיה העונתית של פינוי מגורים. הממשלה דרשה חדרי מלון לאנשים חסרי בית שישמשו להסגר. הרחבת דיור חירום המוצע בתקופת החורף; בנוסף, 7,000 מיטות שהיו זמינות בעבר רק בתקופת החורף, יהיו זמינות לכל אורך השנה.

קנדה

צעדי מדיניות שננקטו לצמצום ההדבקה מנגיף הקורונה: בתי הספר והאוניברסיטאות סגורים, מגבלות נסיעה, איסור על התכנסויות גדולות. במידת האפשר, התאמת מדיניות להפחתת הקשרים החברתיים, כגון: שעות עבודה גמישות, זמני התחלה שונים, סידורי עבודה, שימוש בדוא"ל ובוועידה טלפונית. המעסיקים אחראים לשמירה על בריאותם ובטיחותם של העובדים בעבודה. הם נדרשים ליישם אמצעי מיגון ומניעה כדי להבטיח שעובדים לא יהיו חשופים לתנאים העלולים להזיק לבריאותם או לבטיחותם במהלך העבודה.

תמיכה כלכלית לעובדים חולים ובני משפחתם: מדיניות חופשת מחלה גמישה במטרה לתמוך בעובדים בבידוד עצמי כשהם חולים. מדיניות זו כוללת השעיית הצורך ברישומים רפואיים והפחתת העומס על מערכת בריאות. ויתור על תקופת ההמתנה של שבוע המזכה בקצבאות מחלת ביטוח תעסוקה.

תמיכה כלכלית בעובדים בבידוד שלא יכולים לעבוד מהבית: קצבאות דמי מחלה עבור המבוטחים בביטוח תעסוקה מספקות עד 15 שבועות של חלף שכר וזמינות לתובעים הזכאים שאינם מסוגלים לעבוד בגלל מחלה או בידוד, כדי לאפשר להם זמן להחלים ולחזור לעבודה.

סיוע בהתמודדות עם צרכי טיפול בלתי צפויים: העלאה זמנית של קצבאות ילדים.

אנשים מתמגנים מפני נגיף הקורונה במונטריאול, קנדה. 23 במרץ 2020. רויטרס, רויטרס
אישה עם מסכה על פניה במונטריאול/רויטרס, רויטרס

תמיכה כלכלית בעובדים שאיבדו את מקום עבודתם ובעצמאיים: תמיכה כספית למי שאינו זכאי לביטוח תעסוקה או שאין לו גישה לחופשת מחלה בתשלום, לצד גמלת תמיכת חירום נוספת. הממשלה הפדרלית תספק לעובדים שהכנסותיהם נפגעו בגלל מגפת הקורונה 2,000 דולר לחודש במשך ארבעת החודשים הקרובים במסגרת "הטבת תגובת החירום" בקנדה.

סיוע לחברות להתאים את זמן העבודה ולשמור על משרות: תכנית התגובה הכלכלית של ממשלת קנדה למגפת הקורונה מספקת תמיכה ישירה לעובדים ולעסקים קנדיים עד 27 מיליארד דולר קנדי. האמצעים מאפשרים למעסיקים לשמר עובדים מיומנים ולעובדים להישאר מועסקים במהלך ההאטה הזמנית בעסקים.

תמיכה כספית לחברות שנפגעו מירידת הביקוש: במסגרת תכנית ההצלה אושרו שני צעדים - תמיכה נוספת בעשרה מיליארד דולר בזמינות אשראי לעסקים קטנים ובינוניים, ודחיית תשלומי מס הכנסה לכל העסקים עד לספטמבר 2020.

סיוע לעובדים חסרי ביטחון מבחינה כלכלית להישאר בבתיהם: ננקטים כמה צעדים, הכוללים רכש של משכנתאות מבוטחות ב-50 מיליארד דולר במטרה לספק מימון יציב לבנקים ולמלווים, השעיה זמנית של הודעות פינוי בגין אי תשלומי משכנתאות בכמה מחוזות והכפלה של התכנית המספקת מימון לחסרי בית והקמת קרן לסיוע לקהילות ילידיות.

ישראל

על פי התכנית שהציגו אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון, תוקם קרן מענק לעצמאיים בהיקף של שלושה מיליארד שקלים, המיועדת עבור עסקים שנפגעו ממשבר הקורונה, ללא קריטריונים הנוגעים למחזור ההכנסות שלהם. הקרן צפויה לצאת לפועל בעוד שבועיים. הקרן תציע מענק של עד 6,000 שקלים בחודש הנוכחי ועד 8,000 שקלים בחודש אפריל, כך שבממוצע עסק יוכל לקבל מענק של עד 7,000 שקלים.

תפעל גם קרן מענק לעצמאיים, בהיקף של שישה מיליארד שקלים, המוגדרת כמודל תעסוקה ומטרתה לשקם את שוק העבודה. על פי המודל, עסק שיצהיר כי הוא נפגע מהמשבר, יקבל מענקים בהתאם לכמות העובדים שיחזיר לעבודה עם סיום המשבר בסכום גדל הולך פר עובד שולי - כך שעסקים קטנים יקבלו יותר ועסקים גדולים יקבלו פחות. בנוסף לכך, תפעל גם קרן מנוף בהיקף של 4.5 מיליארד שקלים, שאמורה לפעול בתום המשבר, ומטרתה לשקם עסקים שנפגעו וקיבלו מענקים. טרם גובשו תנאים וקריטריונים לקבלת הסיוע.

חיילי פקוד העורף בחלוקת מזון בבני ברק, 31 במרץ 2020. ראובן קסטרו
חלוקת מזון על ידי פיקוד העורף בבני ברק/ראובן קסטרו

לפי התכנית, עסקים יקבלו סיוע ישיר על ידי הרשויות והגופים הממשלתיים. סיוע זה כולל החזר מקדמות מס בגין החודשים פברואר-מרץ, בהיקף של שלושה מיליארד שקלים, הפחתה בארנונה לעסקים בשיעור שנתי של 25%, וכן דחיית תשלומי מע"מ, ארנונה, חשמל ומים ואגרות ממשלתיות. יוקדמו תשלומים לספקי הממשלה הקטנים והבינוניים.

בנוסף לכך, יוצעו שתי קרנות המיועדות לשני סוגים של עסקים - האחת, בגודל של שמונה מיליארד שקלים, עבור הלוואות לעסקים קטנים בינוניים בעלי מחזור הכנסות של עד 400 מיליון שקלים; והשנייה - קרן בהיקף של חמישה מיליארד שקלים עבור עסקים בינוניים וגדולים עם מחזור הכנסות של 400 מיליון שקלים.

משרד האוצר הקצה 17 מיליארד שקלים עבור תשלום דמי אבטלה וחל"ת (חופשה ללא תשלום). נכון להיום, מספר זכאי דמי האבטלה לחל"ת חצה ה-800 אלף, והוא צפוי להגיע למיליון דורשי עבודה בישראל. במסגרת ההקלות, אושר קיצור חודשי הזכאות לדמי אבטלה לשישה חודשים, וכן הארכה של ימי האבטלה לפי גיל. במקביל, אושרו מענקים לגמלאים בגיל 67 ומעלה שהוצאו לחל"ת, ולא היו זכאים לדמי אבטלה לפני המשבר, בגובה של עד 4,000 שקלים. כמו כן, תתאפשר דחיית תשלום אגרות ממשלתיות והקדמת תשלומי מס הכנסה שלילי, הניתנים לעובדים העומדים במבחני ההכנסה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully