וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחלון: "נקצה 80 מיליארד שקלים, מאמין שהמשק יחזור לתפקד בהדרגה אחרי פסח"

30.3.2020 / 21:02

שר האוצר הציג תכנית סיוע כלכלית למשק בעקבות משבר הקורונה. בין השאר, עצמאים שנפגעו כלכלית יקבלו מענקים ב-7,000 שקל בממוצע, והארנונה לעסקים - תבוטל. בנוסף, תינתן רשת ביטחון סוציאלית לשכירים ולאוכלוסיות הגיל השלישי ב-20 מיליארד שקלים. "לא ניתן למשק לקרוס"

צילום: דוברות רה"מ

תכנית הסיוע למשק - הצעדים העיקריים:

  • יינתן מענק של 6,000 החודש ו-8,000 בחודש הבא לעסקים שיעמדו בקריטריונים
  • יידחו תשלומי מע"מ, ארנונה, חשמל, מים ואגרות ממשלתיות לעסקים
  • תוקם קרן מענקים לעסקים שיחזירו להעסיק עובדים אחרי המשבר
  • מענק יינתן לבני 67 שעבודתם הופסקה בעקבות המשבר
  • 11 מיליארד שקלים יושקעו במערכת הבריאות לטובת ציוד, כוח אדם והוספת מיטות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון הציגו היום (שני) תכנית סיוע כלכלית למשק בעלות של 80 מיליארד שקלים, בעקבות משבר הקורונה. התכנית כוללת ארבעה תחומים מרכזיים - תוספת של כ-11 מיליארד שקלים למערכת הבריאות, רשת ביטחון סוציאלית לשכירים, לעצמאיים ולאוכלוסיות הגיל השלישי בסך 20.6 מיליארד שקלים, סיוע לעסקים קטנים ובינוניים בעלות של 32 מיליארד שקלים ושמירה על מנועי צמיחה בעלות של 7.7 מיליארד שקלים.

התכנית הכלכלית מגיעה ברקע הטלת המגבלות החדשות, הכוללות צמצום נוסף בכוח העבודה במשק - ל-15% מהעובדים בלבד. כחלון אמר בפתח דבריו כי "מדינת ישראל חווה בימים אלה את המשבר הכלכלי הגדול בתולדותיה. בתוך פחות מחודש קפצנו מ-30 אלף מובטלים למיליון דורשי עבודה. ענפים שלמים ועסקים נסגרו, מאות אלפי משקי בית קורסים. נכנסו למשבר הזה עם אבטלה נמוכה ודירוג האשראי הטוב מאז קום המדינה - ואני אומר לכם, אזרחי מדינת ישראל, אנחנו נחזור לאיתנות כלכלית, הרבה יותר מהר ממה שמצפים. המצב הזה לא יימשך לנצח".

כחלון ציין כי הוא מאמין שהמשק יחזור לתפקד מי אחרי חג הפסח, בהדרגה. הוא אמר כי "התכנית שהבאנו היום היא הגדולה והרחבה ביותר שידעה הכלכלה הישראלית. היא נועדה לתת מענה מקיף למשבר שנוצר. היום אנחנו מוסיפים 70 מיליארד שקלים - בנוסף לעשרת מיליארד השקלים שהקצינו בעבר. זה הרבה מאוד כסף".

שר האוצר משה כחלון על התוכנית הכלכלית להתמודדות עם משבר הקורונה, 30 במרץ 2020. צילום מסך, צילום מסך
"ישראל חווה את המשבר הכלכלי הגדול בתולדותיה". כחלון, היום/צילום מסך, צילום מסך

"אני יודע שזה לא יחזיר את המצב לקדמותו", אמר. "לא את העסקים, העצמאים והשכירים ולצערי, גם לא את החברה בישראל. אבל עדיין מדובר בתכנית המשמעותית ביותר שידעה המשק הישראלי. אם המשבר הזה יימשך לאורך זמן, נדרש לתכניות נוספות. לא ניתן למשק הישראלי לקרוס".

התכנית כוללת שורת צעדים שנועדו להרחיב את רשת הביטחון הסוציאלית ולהקל על משקי הבית. צעדים אלה כוללים מענק לבני 67 ומעלה שעבודתם הופסקה בעקבות משבר הקורונה, שני מענקים של עד 6,000 בחודש הזה ועד 8,000 בחודש הבא לעסקים שיעמדו בקריטריונים, הגדלת מספר ההכשרות המקצועיות כדי לתת מענה לאנשים שנפלטו משוק העבודה ופתיחת מסלול מיוחד בקרן להלוואות בערבות המדינה, המועדת לעמותות חברתיות במחזור הכנסות של עד ארבעה מיליון שקלים. כמו כן, תשלומי האגרות הממשלתיות יידחו ותשלומי מענק העבודה יוקדמו עבור עובדים העומדים במבחני ההכנסה.

עוד בוואלה!

נתניהו: תיאסר התקהלות של יותר משני אנשים, תפילה - רק ביחידות

לכתבה המלאה

בנוסף לכך, התכנית כוללת גם צעדים שנועדו לסייע לעסקים, בהם דחיית תשלומי מע"מ, ארנונה, חשמל, מים ואגרות ממשלתיות בהיקף של תשעה מיליארד שקלים, לצד הקדמת תשלומים לספקי הממשלה הקטנים והבינוניים. צעדים נוספים כוללים מענק בסך שישה מיליארד שקלים, הפחתה חדרה בארנונה לעסקים בשיעור שנתי של 25% בענפים שנפגעו במימון הממשלה והשלטון המקומי, החזר מקדמות מס בגין החודשים פברואר ומרץ והפחתת רגולציות לא הכרחיות כדי להקל על העסקים.

כחלק מהסיוע לעסקים, יוקמו קרנות השקעה משותפות המיועדות לסיעי לחברות הישראליות, ויורחב הסיוע באמצעות קרן להלוואות בערבות המדינה לעסקים קטנים ובינוניים. "הקרנות החדשות הרבה יותר משופרות, הרבה יותר ידידותיות ובתנאים הרבה יותר טובים", אמר כחלון.

מחאת העצמאים מחוץ לכנסת 30 במרץ 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
מחאת העצמאיים מחוץ לכנסת, היום/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

במשרד האוצר מתכוונים להשקיע גם בהמרצת המשק באמצעות סיוע לחברות הייטק קטנות ובינוניות והאצת פרויקטים בתשתיות. לצד זאת, יושקעו 11 מיליארד שקלים במערכת הבריאות לטובת רכישת ציוד נדרש של 20 מלייון בדיקות, הגדלת מלאי התרופות, תוספת כוח אדם רפואי, בניית מתחמי בבידוד בבתי החולים, הוספת מיטות אשפוז לחויל הקורונה, תגבור מערך המעבדות ופעילות מד"א, הפעלת מוקדים לפניות הציוד וכן רכישת מכונות הנשמה, מסכות, ציוד מגן וציוד רפואי נוסף נדרש.

בהצהרתו, הוסיף כחלון: "בהזדמנות הזאת אני פונה למוסדות הפיננסים, לבנקים ולמוסדיים - תקלו על האנשים, תבואו לקראתם. זה לא הזמן להתקטנן וזה לא הזמן להלחיץ אנשים. כרגע יש לנו משבר עמוק ואנחנו מצפים מכל הגופים לקחת חלק".

נגיד בנק ישראל אמיר ירון על התוכנית הכלכלית להתמודדות עם משבר הקורונה, 30 במרץ 2020. צילום מסך, צילום מסך
"התכנית מפחיתה את אי-הוודאות לתקופה הקרובה". נגיד בנק ישראל/צילום מסך, צילום מסך

הקרנות החדשות כוללות קרן מענקים של שישה מיליארד שקלים לפי שיעור העובדים המועסקים. עסק שיצהיר שהוא נפגע בעקבות המשבר יקבל כסף בהתאם לכמות העובדים שהוא יעסיק אחרי סיום המשבר, בסכום הולך וגדל פר עובד שולי, כך שעסקים קטנים יקבלו יותר ועסקים גדולים - פחות.

קרן נוספת, בסך שלושה מיליארד שקלים, תכלול מענק של 6,000 שקלים בחודש הזה ועד 8,000 בחודש הבא לעצמאיים והיא צפויה לצאת לפועל בעוד שבועיים. היא אינה תלויה במחזור ההכנסה שלהם - אלא בפגיעה שנוצרה בעקבות משבר הקורונה.

קניות בבני ברק, 30 במרץ 2020. ראובן קסטרו
התכנית כוללת צעדים למען בתי עסק ומשקי בית. קניות בבני ברק/ראובן קסטרו

כחלון ניצל את דבריו גם כדי להודיע על כוונתו לפרוש מהחיים הפוליטיים עם הקמת הממשלה החדשה. "בנימה אישית - לאחר יותר מ-17 שנה בשירות הציבורי, שבהן נפלה בחלקי הזכות לכהן כחבר כנסת, כיו"ר וועדת הכלכלה, כשר הרווחה, כשר התקשורת, ובחמש השנים האחרונות כשר אוצר של מדינת ישראל, אני מתכוון עם הרכבת הממשלה החדשה, לפרוש מהחיים הפוליטיים", אמר כחלון. "בכל שנותיי עשיתי כמיטב יכולתי כדי לשרת את העם והמדינה. עשיתי זאת על פי ערכים יהודיים וציוניים שהובילו אותי מבית הוריי - לפעול למען צמצום הפערים בחברה הישראלית וקידום האוכלוסיות המוחלשות. אני מסיים את תפקידי בסיפוק. העשייה נעשית לא רק מהכנסת והממשלה, היא זורמות אצלי בדם. אני משוכנע שאמשיך לשרת את הציבור בכל מקום שבו אהיה, גם כאזרח מהשורה".

אחרי כחלון, אמר נגיד בנק ישראל אמיר ירון כי "התכנית מפחיתה את אי-הוודאות לתקופה הקרובה ומקלה על המשך הפעילות הכלכלית. גודל התכנית עד כה מותיר גם מרחב פעולה תקציבי עתידי במידה שזה יידרש, שכן אנחנו עדיין עצומים בעיצומה של ההתפתחויות הכלכלית. בכל העולם, ממשלות נוקטות צעדים שמגדילות את הגרעון. כנגיד בנק ישראל, כמי שקרא לריסון תקציבי, אני תומך בצעדים הללו. לשמחתי, המצב המקרו-הכלכלי שהטוב שהיינו בו עומד לזכות המשק".

במגזר העסקי טוענים: "הממשלה צריכה להכניס יותר את היד לכיס"

יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, אמר כי התכנית "עדיין לא ממצה". לדבריו, "הממשלה צריכה להכניס יותר את היד לכיס ולהפעיל את מנגנון מס רכוש במסלול פיצוי לעסקים. עסק שקורס לא יתאושש וללא מכונת הנשמה למשק, ייפגע החוסן שלנו כמדינה - חייבים לעבור מדיבורים למעשים כפי שעשו בהרבה מדינות לפנינו. המגזר העסקי חייב לקבל וודאות כאן ועכשיו, על מנת לדאוג להישרדות ובשלב הבא- לצמיחה ולהאצה שתחזיר את המשק לשיגרה".

ברקע צמצום כוח העבודה במשק, שיעור האבטלה עומד נכון להיום על 23.1%, זאת לאחר שיותר מ-800 אלף דורשי עבודה נרשמו בשירות התעסוקה החודש בלבד. על פי נתוני שירות התעסוקה, עד השעה 17:00 נרשמו 20,413 מובטלים, ו-89.9% מדורשי העבודה החדשים - בחל"ת (חופשה ללא תשלום), לאחר צמצום העבודה במשק כחלק מהצעדים שננקטו למאבק בהתפשטות הנגיף.

אחרי מסיבת העיתונאים, מתכנסת ישיבת ממשלה כדי לאשר כמה הנחיות חדשות, הכוללות הקצאת חיילי צה"ל לסיוע בפעולות האכיפה של המשטרה, צמצום מכסת כוח העובדים במשק ל-15%, והגברת אכיפה במגזר החרדי וכן במגזר הערבי. מוקדם יותר, שר הפנים אריה דרעי הודיע כי חולי קורונה ביישובים חרדיים וערביים יועברו למלוניות כדי למנוע הדבקות נוספות בנגיף. הוא הסביר כי "במגזר החרדי והערבי יש משפחות מרובות ילדים ומשפחות מוחלשות רבות ולכן אנחנו פועלים מהר כדי לבודד את החולים ולמנוע התפשטות".

(עדכון ראשון: 20:13)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully