וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההגבלות החדשות: תיאסר התקהלות של יותר משני אנשים, תפילה - רק ביחידות

30.3.2020 / 22:02

ראש הממשלה הודיע על הגבלות תנועה חדשות שהממשלה תאשר, הכוללות החמרת האיסור על התקהלויות. הוא קרא לקיים סדר פסח רק במשפחה הגרעינית. כוח העבודה במשק יצומצם ל-15% בלבד. נתניהו הוסיף כי כוחות הביטחון יסייעו באכיפה: "יש קבוצות מסוימות שמזלזלות במופגן בהנחיות"

צילום: דוברות רה"מ

מגבלות חדשות נגד הקורונה - כל הפרטים:

  • לא תאושר התקהלות של יותר משני אנשים
  • תפילות יתקיימו ביחידות בלבד, לא יתאפשרו במרחב הפתוח
  • צמצום נוסף בשוק העבודה ל-15% בלבד, מלבד מקרים חריגים
  • מאות חיילי צה"ל יסייעו למשטרה באכיפה: "יש אוכלוסיות שמזלזלות במופגן"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב (שני) על שורת הנחיות חדשות כחלק מהמאבק בהתפשטות נגיף הקורונה, הכוללות צמצום נוסף בהתקהלויות הציבוריות. במסגרת הגבלות אלה, לא תתאפשר התקהלות של יותר משני אנשים שאינם מאותה משפחה גרעינית. ייאסר גם על תפילות במרחב הפתוח, ובמקום זאת יותרו תפילות ביחידות בלבד.

כמו כן, חתונות ייערכו בחוג משפחתי מצומצם, בלי אורחים ובלי מוזמנים. יוצאות דופן יהיו הלוויות שבהן תאושר השתתפות של עד 20 בני אדם, ובריתות שבהן תאושר השתתפות של עד עשרה אנשים. זאת, בשטח פתוח בלבד, ותוך שמירה על המרווח האישי הדרוש של שני מטרים לפחות בין אדם לאדם.

ההנחיות החדשות יאושרו בישיבת ממשלה שהתכנסה בתום ההצהרה של נתניהו. במקביל למגבלות התנועה, הממשלה צפויה לאשר גם צמצום נוסף בשוק העבודה, מ-30% ל-15%. "תהיינה החרגות מסוימות, אבל זאת התוצאה שאנחנו מכוונים אליה - 15%", הבהיר נתניהו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נושא דברים ממעון רה"מ, 30 במרץ 2020. צילום מסך, צילום מסך
"יש קבוצות מסוימות שמתעלמות במופגן". נתניהו בהצהרה, הערב/צילום מסך, צילום מסך

במהלך ישיבת הממשלה, אושר לתגבר את המשטרה במאות חיילי צה"ל שיסייעו למערך הסיור של המשטרה להרחיב את הנוכחות והאכיפה. זאת, לאחר שנתניהו הנחה את כוחות הביטחון לערוך מבצע מוגבר בשכונות וביישובים שבהם מתבצעות הפרות, שלדבריו, "מסכנות את החיים של כולנו". הוא ציין כי כוחות הביטחון והאכיפה מתחילים כעת במבצע. "זאת הפקרות ממדרגה ראשונה", הדגיש.

לדבריו, "יש יחידים - יותר מכך, יש קבוצות מסוימות במדינה - שמתעלמות במופגן ומזלזלות בהנחיות הברורות שפורסמו. הרוב הגדול ממושמע, אבל גם בציבור החרדי, גם בחילוני, גם ביהודי וגם בלא יהודי, מיעוט של אנשים מסכן את הרוב". הוא הוסיף כי "מי שעובר על האיסור - רומס את עקרונות היסודות של אהבת את רעך כמוך". עוד אמר, "נבוא חשבון עם כל מי שתוקף את גורמי המשטרה, הבריאות והצבא, שמבקשים למלא את שליחותם, השליחות למען כולנו".

כמו כן, לקראת חג הפסח, אמר נתניהו: "הסדר השנה ייזכר כסדר הסגר. אני מבקש שתקיימו אותו רק במסגרת המשפחה הגרעינית שגרה איתכם בדירה או בבית. רק מי שמשתייך לתא המשפחתי המצומצם ישתתף בסדר, תוך שטיפת ידיים ושמירה על מרחק מאדם לאדם. אני מבקש מכם לעשות דבר נוסף - אני מבקש מכם להימנע מביקורים משפחתיים ערב החג. המטרה היא לא לפגוש באנשים שהיו במקומות אחרים, כי כך מתפשטת המחלה". נתניהו הדגיש כי ההנחיות תקפות גם לגבי חגים של בני העדות הלא -יהודיות. "אנחנו מברכים אתכם, את כולם, לרגל החגים, אבל נדרוש גם מכם לקיים בדיוק את אותן הנחיות, כי זה מציל חיים".

"במלחמה שלנו בקורונה איננו חוסכים כל מאמץ, עדיף להחמיר מאשר להקל", הוסיף. "זה נכון שאנחנו במצב טוב יותר במה שנוגע למספר החולים הקשים ובשיעור התמותה, אך איננו מסתפקים בכך. אנחנו שואפים להגיע לממדי ההצלחה של מדינות אירופה שהאטו את קצב ההדבקות".

הוא הוסיף: "אני אומר לכל מי שנפגע מהמשבר - המצוקה שלכם מובנת. היא נוגעת ללב. אתם עוברים טלטלה גדולה מאוד. החיים השתנו לכולנו בבת אחת. נעשה כל מה שצריך כדי לייצב את המצב. השעה דורשת ויתורים לא קטנים. כולנו חייבים להיכנס מתחת לאלונקה לטובת העם. אין דבר חשוב מלשלב ידיים וירטואלית למען אחריות לאומית למען העתיד של כולנו".

לדברי נתניהו, אין הערכה לגבי מועד סיום המשבר. "אנחנו בעיצומו של אירוע חמור שלא ידענו מסוגו בכל שעות עצמאותנו. הלוואי ויכולתי לומר לכם שאנחנו נמצאים לקראת סוף המשבר, אבל זה מוקדם מדי, אפילו מוקדם מאוד. איש לא יודע מה יילד יום".

תכנית כלכלית למשק ב-80 מיליארד שקלים

את הדברים אמר נתניהו בהצהרה להצגת תכנית הסיוע הכלכלי למשק בעקבות המשבר, יחד עם שר האוצר משה כחלון. ההצהרה הועברה בשידור חי ממעון ראש הממשלה וממשרד האוצר, זאת לאחר שנתניהו נכנס לבידוד מכיוון שהיועצת שלו לענייני הכנסת והחרדים, רבקה פאלוך, נדבקה בווירוס. "למרות שהבדיקות הרפואיות בענייני עדיין לא הסתיימו, החלטתי להיכנס לבידוד מרצון, כדי לתת דוגמה אישית", ציין נתניהו בפתח ההצהרה. בהמשך נודע כי התקבלו תוצאות הבדיקה של נתניהו - שיצאו תקינות, והוא לא נדבק בנגיף.

כחלון אמר בפתח דבריו כי "מדינת ישראל חווה בימים אלה את המשבר הכלכלי הגדול בתולדותיה. בתוך פחות מחודש קפצנו מ-30 אלף מובטלים למיליון דורשי עבודה. ענפים שלמים ועסקים נסגרו, מאות אלפי משקי בית קורסים. נכנסנו למשבר הזה עם אבטלה נמוכה ודירוג האשראי הטוב מאז קום המדינה - ואני אומר לכם, אזרחי מדינת ישראל, אנחנו נחזור לאיתנות כלכלית, הרבה יותר מהר ממה שמצפים. המצב הזה לא יימשך לנצח".

שר האוצר משה כחלון על התוכנית הכלכלית להתמודדות עם משבר הקורונה, 30 במרץ 2020. צילום מסך, צילום מסך
"לא ניתן למשק הישראלי לקרוס". כחלון, הערב/צילום מסך, צילום מסך

עוד אמר כחלון כי הוא מאמין שהמשק יחזור לתפקד בהדרגה אחרי חג הפסח. הוא ציין כי "התכנית שהבאנו היום היא הגדולה והרחבה ביותר שידעה הכלכלה הישראלית. היא נועדה לתת מענה מקיף למשבר שנוצר. היום אנחנו מוסיפים 70 מיליארד שקלים - בנוסף לעשרת מיליארד השקלים שהקצינו בעבר. זה הרבה מאוד כסף".

התכנית, שבסך הכל עלותה עומדת על 80 מיליארד שקלים, מהווה 6% מהתוצר הלאומי של מדינת ישראל. היא כוללת ארבעה תחומים מרכזיים - תוספת של עשרה מיליארד שקלים למערכת הבריאות, רשת ביטחון סוציאלית לשכירים, לעצמאיים ולאוכלוסיות הגיל השלישי בסך 20 מיליארד שקלים, סיוע לעסקים קטנים ובינוניים בעלות של 32 מיליארד שקלים ושמירה על מנועי צמיחה בעלות של שמונה מיליארד שקלים.

"אני יודע שזה לא יחזיר את המצב לקדמותו", אמר כחלון. "לא את העסקים, העצמאים והשכירים ולצערי, גם לא את החברה בישראל. אבל עדיין מדובר בתכנית המשמעותית ביותר שידע המשק הישראלי. אם המשבר הזה יימשך לאורך זמן, נדרש לתכניות נוספות. לא ניתן למשק הישראלי לקרוס".

700 חיילים יסיירו עם שוטרים לאכיפת ההנחיות

בהתאם לסיכום בין השר לביטחון פנים גלעד ארדן לבין שר הביטחון נפתלי בנט, החל ממחר יצטרפו 700 חיילי צה"ל לשוטרי משטרת ישראל. החיילים, שלא יישאו נשק - למעט מפקדים ובתחומי יהודה ושומרון, יסיירו עם השוטרים כדי לוודא שההוראות החדשות נשמרות, ובהמשך אף יוגדל המספר שלהם.

לצד הגברת האכיפה במגזר החרדי ובמגזר הערבי, שר הפנים אריה דרעי הודיע מוקדם יותר היום כי חולי קורונה ביישובים חרדיים וערביים יועברו למלוניות כדי למנוע הדבקות נוספות בנגיף. הוא הסביר כי "במגזר החרדי והערבי יש משפחות מרובות ילדים ומשפחות מוחלשות רבות ולכן אנחנו פועלים מהר כדי לבודד את החולים ולמנוע התפשטות".

ברקע הצמצום הנוסף בכוח העבודה במשק, שיעור האבטלה עומד נכון להיום על 23.1%, זאת לאחר שיותר מ-800 אלף דורשי עבודה נרשמו בשירות התעסוקה החודש בלבד. על פי נתוני שירות התעסוקה, עד השעה 17:00 נרשמו 20,413 מובטלים, ו-80% מדורשי העבודה החדשים - בחל"ת (חופשה ללא תשלום), לאחר צמצום העבודה במשק כחלק מהצעדים שננקטו למאבק בהתפשטות הנגיף.

(עדכון ראשון: 18:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully