וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורי הפונדקאות נשארו מאחור: "מגיפה משותללת פה ואנחנו צריכים להיות בבית"

30.3.2020 / 8:38

עשרות הורים שנמצאים בהליכי פונדקאות לא יכולים לשוב ארצה, בשל אי הנפקת דרכונים ואי הכרה באזרחות ילדיהם. הם הגישו עתירה לביהמ"ש בארץ, כדי שהמדינה תנפיק להם תעודות מעבר. "פנינו לרשות האוכלוסין והפרקליטות, אך לא הגיעה תשובה". רשות האוכלוסין: "סוגייה מורכבת"

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

עשרות הורים שנמצאים בהליכי פונדקאות תקועים בארצות הברית וקנדה בעיצומו של משבר הקורונה, זאת בשל אי הנפקת דרכונים והיתר כניסה לארץ לתינוקות שלהם. אתמול (ראשון) הוגשה עתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים במחוזי תל אביב, בתמיכת ארגון אבות גאים והאגודה למען הלהט"ב, בדרישה להורות על הנפקת תעודת מעבר לכל אחד מהתינוקות כדי שיוכלו להיכנס לארץ באופן מידי.

על פי ההנחיות החדשות של הממשל האמריקני בתקופת משבר הקורונה, לא ניתן להנפיק דרכון מקומי לאזרחים שאינם תושבי ארצות הברית. בעקבות זאת, עשרות הורים שהגיעו לארצות הברית וקנדה, חלקם אחרי הליך הפונדקאות וחלקם לקראת סוף הליך ההיריון, מצאו את עצמם תקועים באותן מדינות, בשל העובדה שהם לא יכולים להנפיק דרכונים לתינוקות. בנוסף לכך, גם מי שיש ברשותו דרכון לא יכול להיכנס לישראל, מאחר שלא ניתן לסיים את תהליך ההכרה בהם כישראלים, ולכן לא מתאפשרת כניסתם לארץ מתוקף האיסור על כניסת אזרחים זרים לישראל.

עו"ד איריס שיינפלד, בין המייצגות את עשרות ההורים, קראה למדינה אפשר מיידית את כניסת אזרחיה לארץ. "עורכי הדין המשתתפים איתי בעתירה ומייצגים את לקוחותיהם הנמצאים בארצות הברית וקנדה, פנו כל אחד מהם באופן ישיר לרשות האוכלוסין, לפרקליטות ומשרד החוץ, כדי לקבל את ההיתרים הנדרשים לכניסת התינוקות לארץ", אמרה לוואלה! NEWS. "עד היום לא התקבלה כל תשובה".

הורים בהליכי פונדקאות. באדיבות המצלומים, אתר רשמי
"המגיפה משתוללת, רוצים לחזור". עידו רצון עם בן הזוג מיכאל וילדיהם/אתר רשמי, באדיבות המצלומים

עו"ד שיינפלד סיפרה כי "יש משפחות שהיו צריכים להתפצל במצב הזה, יש משפחות ששוהים בחו"ל פרק זמן ארוך ומשוועים לחזור לארץ, הם שכרו דירה ומכוניות ויש לחץ ומצוקה. היא הבהירה כי "אותם הורים היו מצפים מהמדינה לאפשר להם את הכניסה באופן מידי, ולחסוך כל בירוקרטיה מיותרת והתעמרות. במקום שזה יהיה היום הכי מרגש בחייהם ובמקום שיכנסו למדינה באופן חלק, הם נתקלים בחומה בירוקרטית, דווקא מהמדינה שלהם". בנוסף לכך, היא סיפרה כי "יש תינוקות שיש להם כבר דרכונים והם צריכים לטוס השבוע בחזרה, אך עדיין לא קיבלנו אישורי כניסה, למעשה התינוק הוא לא אזרח ישראל, כי הליך האזרוח נעשה רק בארץ בימים כתיקונים".

היא הסבירה כי "יש כאלה שבוחרים לעשות את ההליך בחו"ל, אך המשמעות היא לסיים את ההליך המשפטי כדי לסיים את תוצאות בדיקת הרקמות. כעת אנחנו נמצאים בשעת משבר שבו לא ניתן לבצע בדיקת רקמות באופן מהיר, לא ניתן להטיס פונדקאית לקונסוליה בגלל הסגר, ולכן המצב מחייב התערבות של המדינה כדי לקצר את ההליכים, שממילא אפשר לעבור אותם בארץ".

עוד בוואלה!

מאות אלפי רופאים לטראמפ: "אל תפתח את המדינה, זה מסוכן"

לכתבה המלאה
נוסעים בשדה תעופה בניו יורק, עוטים מסיכות נגד מגיפת הקורונה. 29 במרץ 2020. רויטרס, רויטרס
"לקצר את ההליכים". נוסעים עוטים מסיכות בשדה התעופה JFK בניו יורק/רויטרס, רויטרס

בעתירה נכתב כי "לנוכח המצב אין אפשרות להנפיק לתינוקות דרכונים, ומשום כך נדרשת התגייסות של רשות האוכלוסין ושר הפנים להנפקת תעודת מעבר, כך שהקטינים יוכלו להיכנס לארץ מיד עם הלידה. אלא שהרשויות מתחמקות ממתן מענה, והצדדים נדרשו לפנות לבית המשפט שיורה להם להנפיק תעודת מעבר". ההורים הוסיפו בעתירה כי "בעבר, כשהייתה רעידת אדמה בנפאל, זה הפתרון שניתן לכל אותם תינוקות שנתקעו בנפאל. כמו כן, רק לאחרונה הרשויות סייעו באופן הזה לכניסתם המהירה של תינוקות שנולדו בגיאורגיה". עם זאת, ההורים טוענים כי "מסיבות לא ברורות הרשויות נמנעות מלתת מענה לעותרים, על אף שמדובר בפתרון פשוט ולמרות המצוקה וחוסר הוודאות בה מצויות המשפחות".

עידו רצון, אבא לאיתמר שנולד לפני שלושה שבועות, נמצא יחד עם בן זוגו מיכאל באיידהו והם מחכים לקבלת אישור חזרה לארץ. "גם עם הבן שלנו בן החמש נוצר מצב שאנחנו לא יכולים לצאת מארצות הברית, בגלל המצב של הקורונה. ישראל שינתה והקשיחה את כללי הכניסה, אי אפשר יותר להיכנס כמו בעבר, רק עם דרכון אמריקני לתינוק. כרגע אי אפשר להוציא דרכון אמריקני כמו בעבר ב-48 שעות, אלא רק בתהליך ארוך של כמה שבועות והם לא מתחייבים לזה".

הוא הוסיף כי "גם יש את האופציה לעשות בדיקת רקמות בארץ, אז זה אומר שצריך לשלוח את הרקמות לארץ, אבל הקונסוליה בניו יורק הייתה נגועה בקורונה והקונסוליה בסן פרנסיסקו גם נסגרה בגלל הקורונה, ונפתחה רק לפני כמה ימים שוב. זה תהליך מאוד ארוך שלא מתאים לנוכח המצב". לכן הוא הסביר כי הם מבקשים להתחשב במצב הנוכחי וינפיקו להם תעודות מעבר, כדי שיוכלו לחזור לארץ.

נוסעים בשדה תעופה בניו יורק, עוטים מסיכות נגד מגיפת הקורונה. 29 במרץ 2020. רויטרס, רויטרס
"הרשויות נמנעות מלתת מענה". נוסעים מתגוננים מפני הקורונה בניו יורק/רויטרס, רויטרס

"יש לנו תעודת לידה שמוכיחה שאיתמר הוא הבן שלנו ופסק דין אמריקני שמוכיח שהוא הבן שלנו, המדינה צריכה להנפיק לנו אישור מסע כדי לאפשר לנו לעלות על הטיסה הראשונה ולא להישאר בארצות הברית, זה משהו שאפשר לעשות, וכבר עשו אותו בעבר". רצון הבהיר כי "יש פה למעלה מ-20 זוגות של ישראלים שנמצאים בהליך פונדקאות, אנחנו נצורים בארצות הברית נגועת הקורונה, מדובר במוקדי הקורונה מהגדולים בעולם". הוא הוסיף כי "כנראה שאנחנו כקהילה לא מספיק מעניינים את מקבלי ההחלטות וגם חוסר אחריות כי משתוללת פה מגפה ואנחנו צריכים להיות בבית שלנו ולא בקצה העולם".

מרשות האוכלוסין וההגירה והיועץ המשפטי לממשלה נמסר בתגובה לדברים: "ככלל, חשוב להבהיר כי כל מקרה נבחן לגופו, בהתאם לנסיבותיו. לגופו של עניין, מדובר בסוגיה מורכבת, בין היתר כיוון שאינה מוסדרת בחקיקה, ומשרדי הממשלה כולם מנסים לסייע ולמצוא פתרונות במסגרת המדיניות, החקיקה הקיימת, ובהתחשב בדין המקומי בו מתבצע הליך הפונדקאות. הדברים אינם זהים בכל מדינה, והעניין בכללותו נבחן על ידי הדרגים הגבוהים בכל המשרדים הרלוונטיים. לעת הזו, לא ניתן להתייחס למי שעדין לא נולד כשאין לדעת מה יהיה המצב והנסיבות בעת לידתו. ההיבטים המשפטיים ייבחנו כמקובל על ידי הייעוץ המשפטי לממשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully