וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל המשבר: רק 27 בקשות להלוואות מתוך 3,713 שהוגשו לקרן לסיוע לעסקים אושרו

31.3.2020 / 12:32

יממה לאחר פרסום התכנית של משרד האוצר, מנתוני החשב הכללי עולה כי מאז צמצום פעילות המשק סך כל ההלוואות שאושרו הוא 8.9 מיליון שקלים. יו"ר ועדת הכספים: "נתניהו וכחלון עסוקים במסיבת עיתונאים ובשטח הכול קורס". שיעור האבטלה עלה ל-23.3%

צילום: לשכת העיתונות הממשלתי, עריכה: ניר חן

רק 27 מתוך 3,713 בקשות להלוואת מהקרן לסיוע לעסקים אושרו עד כה - כך עולה היום (שלישי) מנתונים שהעביר החשב הכללי לידי ועדת הכספים. לפי הנתונים, שנספרו מתחילת פרוץ משבר הקורונה ב-15 במרץ, 489 בקשות נבדקו על ידי הגופים המתאמים ו-448 בקשות הועברו להמשך טיפול הבנקים. סך כל ההלוואות שאושרו הוא 8.9 מיליון שקלים.

שר האוצר משה כחלון הציג אמש את תכנית הסיוע הכלכלית למשק בעלות 80 מיליארד שקלים בעקבות נזקי הקורונה, במסגרתה תפתח שתי קרנות להלוואות - קרן בסך שמונה מיליון שקלים לעסקים עם מחזור של עד 400 מיליון, וקרן בסך חמישה מיליון שקלים לעסקים עם מחזור גבוה יותר. עוד הוסיף כחלון כי במשרד האוצר ובבנקים עובדי על ריכוך הרגולציה והבירוקרטיה בדרך לקבלת ההלוואות. בפועל, מתחילת המשבר התקבל מספר נמוך של הלוואות.

יו"ר ועדת הכספים עודד פורר (ישראל ביתנו) תקף בשיחה עם וואלה! NEWS את התנהלות ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בטיפול במשבר הכלכלי. "המספרים מדברים בעד עצמם", אמר. "נתניהו וכחלון עסוקים במסיבות עיתונאים ובשטח הכול קורס ולא זז".

מחאת העצמאים מחוץ לכנסת 30 במרץ 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
מחאת העצמאים מחוץ לכנסת, אתמול/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

קרן הלוואות שהעמידה המדינה לטובת העסקים שנמצאים במשבר הוקמה כבר בשנת 2016, והוזרמו אליה כספים לטובת המשבר הנוכחי. עם זאת, בעלי עסקים רבים מלינים על בירוקרטיה קשה בדרך להשגת ההלוואות, ותנאים שלא מתכתבים עם המציאות.

במקביל, שיעור האבטלה מוסיף לעלות והוא 23.3%, כשמאז אתמול אחר הצהריים ועד הבוקר נרשמו 7,130 דורשי עבודה. מתחילת חודש מרץ נרשמו בשירות התעסוקה 811,824 מבקשי עבודה חדשים - 89.8% מהם בחל"ת, 6.4% פוטרו. המספר הכולל של דורשי העבודה הפעילים בישראל הוא 969,693 בני אדם.

הכניסה למתחם סינמה סיטי בראשון לציון, 30 במרץ 2020. ראובן קסטרו
מתחם מסחרי ריק בראשון לציון/ראובן קסטרו

תכנית הסיוע שגובשה כוללת ארבעה תחומים מרכזיים - תוספת של כ-11 מיליארד שקלים למערכת הבריאות, רשת ביטחון סוציאלית לשכירים, לעצמאים ולאוכלוסיות הגיל השלישי בסך 20.6 מיליארד שקלים, סיוע לעסקים קטנים ובינוניים בעלות של 32 מיליארד שקלים ושמירה על מנועי צמיחה בעלות של 7.7 מיליארד שקלים. התכנית הכלכלית מגיעה ברקע הטלת המגבלות החדשות, הכוללות צמצום נוסף בכוח העבודה במשק - ל-15% מהעובדים בלבד.

"מדינת ישראל חווה בימים אלה את המשבר הכלכלי הגדול בתולדותיה", אמר אמש כחלון. "בתוך פחות מחודש קפצנו מ-30 אלף מובטלים למיליון דורשי עבודה. ענפים שלמים ועסקים נסגרו, מאות אלפי משקי בית קורסים. נכנסו למשבר הזה עם אבטלה נמוכה ודירוג האשראי הטוב מאז קום המדינה - ואני אומר לכם, אזרחי מדינת ישראל, אנחנו נחזור לאיתנות כלכלית, הרבה יותר מהר ממה שמצפים. המצב הזה לא יימשך לנצח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully