וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסעדנים ובעלי אולמות זועמים על תוכנית הסיוע של האוצר: "עבודה בעיניים"

1.4.2020 / 8:11

תכנית הסיוע למגזר העסקי בעקבות משבר הקורונה כוללת תמיכה בעיקר בעסקים קטנים, ומותירה את המסעדות ואולמות האירועים ללא תמיכה. "למה אנחנו זוכים לאפליה הזאת? אנחנו חסינים לנגיף?", מחה אחד מבעלי העסקים. משרד האוצר: "המדינה לא תוכל לעזור לכולם"

צילום: עיריית תל אביב, עריכה: עמית שמחה

אחרי עיכוב של שבוע, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון הציגו שלשום (שני) את התכנית הכלכלית לסיוע למגזר העסקי בעקבות משבר הקורונה - אך היו מי שקיבלו אותה באכזבה. מפרטי התכנית שהוצגו על ידי שר האוצר, נראה כי היא נוטה להיטיב בעיקר עם עסקים קטנים, ורק בעתיד תיבחן אפשרות לסיוע לעסקים בינוניים וגדולים. הסיוע היחיד שיינתן בתוך שבועיים הוא מענק של עד 7,000 שקלים בממוצע לעסק בחודשיים, כשכל שאר התקציבים מוכוונים להלוואות בערבות מדינה.

אנשי עסקים רבים, כמו מסעדנים ובעלי אולמות אירועים, זועמים על ההנחיות האלו, וטוענים כי זאת רק טיפה בים. הממונה על התקציבים במשרד האוצר שאול מרידור אף אמר שלשום בוועדת הכספים כי "המדינה לא תוכל לפתור הכול ולעזור לכולם". הוא הסביר כי "היא תוכל לעשות הרבה, אך יש להבין שזה משבר שלא נראה כמותו. לכן צריך להבין שיהיו עסקים שלא יצלחו אותו, גם במשברים הקודמים היו".

מקומות בילוי בתל אביב סגורים בעקבות הנחיה להשבתה למניעת התפשטות נגיף הקורונה בישראל, מרץ 2020. ראובן קסטרו
מקומות בילוי בתל אביב סגורים בעקבות הנחיות משרד הבריאות/ראובן קסטרו

לצד זאת, מנתוני החשב הכללי שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה כי רק 27 בקשות להלוואות מהקרן לסיוע לעסקים אושרו עד אתמול, וזאת מתוך 3,713 בקשות שהוגשו. כמות הבקשות שנבדקו על ידי הגופים המתאמים היא 489 וכמות הבקשות שהועברו לבנקים להמשך טיפול היא 448. עד כה אושרו הלוואות בסך כ-8.9 מיליון שקלים.

נתונים אלו סותרים לכאורה את הצהרות שר האוצר, לפיהן בנק ישראל והחשב הכללי עובדים על ריכוך הרגולציה והבירוקרטיה בדרך לקבלת ההלוואות, שכן מדובר במספר נמוך של הלוואות שהתקבלו ביחס לביקוש. יו"ר הוועדה, עודד פורר, אמר לוואלה! NEWS כי "המספרים מדברים בעד עצמם, נתניהו וכחלון עסוקים במסיבות עיתונאים ובשטח הכול קורס ולא זז".

עוד בוואלה

בצל המשבר: רק 27 בקשות להלוואות מתוך 3,713 שהוגשו לקרן לסיוע לעסקים אושרו

לכתבה המלאה

אביבי שזירי, הבעלים של אולם האירועים "ארבע עונות" בדרום הארץ, אמר לוואלה! NEWS כי התאכזב מהתכנית הכלכלית. "אני בהלם, שמעתי את הצעת ראש הממשלה, חשבתי שהוא דואג לי ועכשיו אני שומע דברים אחרים לחלוטין". לדבריו, "אני שומע שהארנונה לא תבוטל אלא תידחה ואחרי זה נדון. מקדמות מס הכנסה לא יחזרו, זה בחקיקה, המע"מ לא ידחה רק לדו-חודשי או חד-חודשי". הוא הוסיף כי "אני מייצג את העם, אני בעל אולם אירועים ומבחינתנו מדובר בעבודה בעיניים, אין לי מילים אחרות להגדיר את זה".

הוא הסביר כי בעלי אולמות לא מקבלים מענק בכלל בגלל גובה המחזור שלהם. "למה האפליה הזאת? האם צבע הדם שלנו שונה? אנחנו חסינים לנגיף הקורונה? כשנגיע למכונות ההנשמה חס וחלילה האם גם שם תעשו אפליה בין עסקים לחברות, מה קורה פה?", תהה שזירי.

לדבריו, "בתוכנית שהוצגה אין שום בשורה לענף האירועים שנפגע אנושות מתחילת המשבר, קיבלנו אפס פיצויים לענף שרמת ההכנסה שלו ירדה ב-100% לאפס הכנסות". לטענתו, בענף מועסקים כ-40 אלף עובדים, ויש הרבה מעגלים של נותני שירותים שעלולים לאבד את הפרנסה שלהם בנוסף לבעלי האירועים, אם חבילת הסיוע לא תשתנה. "אנחנו רוצים לראות פיצוי על בסיס אובדן הכנסה, מנגנון מס. המדינה זקוקה למפעל השמחות שלנו שימשיך להתקיים, אנחנו לא רוצים הלוואות, אלא פיצוי ועכשיו".

מחאת העצמאים מחוץ לכנסת 30 במרץ 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"למיליונים בישראל נגמר החמצן". מחאת העצמאים מחוץ לכנסת, השבוע/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

שיזרי סיפר כי עסקים ובעלי אולמות רבים החליטו לא לשלם את המע"מ במחאה על המצב. "אנחנו כבר שלושה ימים מתנהגים כעבריינים שלא משלמים את המע"מ, וביקשנו רק דחייה", אמר. "מדובר בכסף שגבינו מלקוחות בחודש פברואר, אך במרץ הפסדנו מיליוני שקלים והעסק שלנו נסגר באופן טוטאלי. זה לא עסק שליחויות - זה 100% הפסקת פעילות. אם מונעים ממני הכנסות, אז איך רוצים שאשלם את הכול כרגיל, שלא לדבר על כל הספקים שקיבלו צ'קים שוטף 60-30, יש לי מספיק צרות בצד הכלכלי מול עובדים וספקים, אני לא צריך להתמודד גם מול המדינה".

בנוסף לכך, מסעדנים ובעלי אולמות אירועים מספרים כי הם לא שילמו את המע"מ שנדחה רק ל-26 במרץ, ולמעשה המדינה "מחייבת אותם להיות עבריינים" - כי אין להם דרך לשלם. ראש רשות המסים ערן יעקב אמר לפני יומיים בוועדת הכספים כי דחיית תשלום המע"מ לחודש הבא תיבחן בשבועות הקרובים, וזאת למרות שהדבר מביא לאי ודאות בקרב בעלי עסקים, שמבקשים להיערך לקראת התשלום.

"המדינה מחייבת אותנו להיות עבריינים"

ניר שוחט הוא הבעלים של מסעדת "סושימטו" בשדרות, והוא מעסיק 50 עובדים שכ-42 מהם הוצאו לחל"ת. "העסק מוגדר כעסק בינוני, ולמרות כל הסיפור הזה אנחנו שוב מוצאים את עצמנו לבד", תיאר שוחט את מצבו. "זאת תקופה שלא צריך להילחם ולמרוד, צריך שיתוף פעולה בין האזרח לממסד כדי שלא נגיע למצב של אנרכיה, אבל איפה זה מתחיל?".

לדבריו, במקום להרגיע את המשק ואת העצמאים שממילא מרגישים כפרה החולבת של המשק, שוב מדברים על תכנית כלכלית שלמעשה לא כוללת אותם. "אנחנו צריכים לשאת בנטל, לשקם את המדינה, נותנים לנו הלוואות בתנאים של ערבות מדינה, ואומרים לנו: תתמודדו עם זה, תוציאו את עצמכם מהברוך", הסביר. "אני נחשב לעסק בינוני ועל פי פרטי התכנית אני לא מקבל כלום מהמדינה, עכשיו אני מתמודד לבד בלי סיוע, מה המדינה חושבת, שאחרי המשבר הזה כל המובטלים יחזור לעבודה? יש כרגע אפס תזרים, ובמאי-יוני נחזור לשגרה, אבל לא יהיה לאן להחזיר את העובדים".

שוחט אמר כי אי אפשר לצפות מבעלי עסקים לקבל הבטחת הכנסה של 6,000 שקלים בחודש, "זה לא מסתדר. עצמאי צריך לשלם שכירות, ארנונה, הוצאות שוטפות - שלבדן יגיעו ל-6,000 שקלים. זה כמו להצמיד כדור ברזל לרגל במדרון בדרך להתרסקות כלכלית, אנחנו צריכים עכשיו סיוע וכל הסיפור הזה של הקורונה זה לא רק להציל את חיי האדם, זה גם להציל את המשק תוך כדי".

אכיפת משטרת ישראל ברחובות תל אביב - יפו לאחר הנחיות משרד הבריאות לצורך מניעת התפשוטת נגיף הקורונה 26 במרץ 2020. ראובן קסטרו
"לא יהיה לאן להחזיר את העובדים". אכיפת הנחיות משרד הבריאות ברחובות יפו/ראובן קסטרו

גם תומר מור, מנכ"ל "מסעדנים חזקים ביחד" שנמצא בקשר מול בכירי האוצר, מבין שכרגע הם לא נמצאים בטווח הפיצויים שהמדינה מעניקה. "ההגדרה של התכנית היא סיוע לעסקים קטנים וזעירים. אנחנו צריכים התייחסות לתעשייה ולשאר מגזר העסקים בקנה המידה הזה, שאלו עיקר העסקים", אמר מור. "חשוב לציין שהתעשייה נכנסה למשבר הזה בנקודה מאוד בעייתית, אף אחד לא צפה את זה, אבל אנחנו כבר שנים נאבקים ונאנקים נגד העול והרשויות והממשלה. התחום שלנו לא ערוך, להרבה עסקים אין מצבורים כדי לשרוד תקופות ארוכות עם רזרבות. רוב העסקים בשנים האחרונות נאחזים במחזור, ולהרבה מהם נגמר צינור החמצן לנשום".

סקר שערכה העמותה בראשותו של מור הראה כי מרבית הרזרבות של העסקים לא יספיקו להישרדותם: 30% מהמעסיקים יחזיקו עד חודש, 50% בין חודש לחודשיים - ומעל חודשיים נראה כבר קריסה מלאה של 90% מהתעשייה. "אנחנו קוראים לשר האוצר, ראש הממשלה, שר הכלכלה - לקחת מנהיגות ממשלתית ולהוביל את המשבר", אמר מור. "צריך לשפוך כסף לתעשייה, צריך גשר יציב שייקח אותנו מעבר למשבר. ככל שיושקעו כספים בתעשייה, כך החזר הכספים למשק במסים יהיה קצר ויעיל יותר".

מקומות בילוי בתל אביב סגורים בעקבות הנחיה להשבתה למניעת התפשטות נגיף הקורונה בישראל, מרץ 2020. ראובן קסטרו
"התוכנית עדיין לא ממצה". בית קפה סגור בת"א, בעקבות הנחיות משרד הבריאות/ראובן קסטרו

בעלי עסקים רבים יצאו השבוע למפגן מחאה, מתל אביב לכנסת, במחאה על מצבם. "למיליונים בישראל נגמר החמצן בכל רגע שעובר, ועולם התרבות והאירועים נמצא במצב של 100% אבטלה כבר מלפני שלושה שבועות", אמר יוני פיינגולד, יו"ר איגוד האמרגנים ומפיקי הבמה בישראל. "המדינה חייבת להתערב ולתת מענקי חילוץ והצלה כדי להציל את עולם התרבות והאירועים בפרט והמשק הישראלי בכלל". הוא הסביר כי עולם התרבות והאירועים, אשר מונה כ-150 אלף עובדים, צפוי עד לסוף אפריל לספוג הפסדים בהיקף של כמיליארד שקלים.

יו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי אמר כי "אנחנו מברכים על שיתוף הפעולה העקבי מולנו, אבל התוכנית עדיין לא ממצה". לדבריו, "הממשלה צריכה להכניס יותר את היד לכיס ולהפעיל מנגנון מס רכוש במסלול פיצויים לעסקים. עסק שקורס לא יתאושש, וללא מכונת הנשמה למשק יפגע החוסן שלנו כמדינה". הוא הסביר כי "חייבים לעבור מדיבורים למעשים כפי שעשו בהרבה מדינות לפנינו. המגזר העסקי חייב לקבל וודאות כאן ועכשיו על מנת לדאוג להישרדות, ובשלב הבא לצמיחה והאצה שתחזיר את המשק לשגרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully