וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכונות ההנשמה יכריעו את המאבק בנגיף, אך משרד הבריאות לא מפרסם את מספרן

25.3.2020 / 19:17

למרות דחיפות ונחיצותן למלחמה בקורונה, נתוני פריסת מכונות ההנשמה בישראל אינם ידועים לציבור. זאת, ברקע דוח המבקר על חוסר ההיערכות למגיפות. בכיר במשרד טוען כי המצוקה העיקרית נמצאת דווקא בציוד המיגון: "בסוף יהיו מונשמים, אבל לא יהיו אנשים שיפעילו את המכונות"

עריכה: ניר חן

חרף החשיבות של מכונות ההנשמה בטיפול בחולי קורונה במצב קשה, משרד הבריאות מתעכב בפרסום נתונים על אודות מספר היחידות שברשותו. בתדרוך לעיתונאים שקיימה היום (רביעי), אמרה ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות ד"ר ורד עזרא כי היא אינה בקיאה במספר המדויק של מכונות ההנשמה, שכן לדבריה ישנם כמה סוגים של מכונות כאלו. דובר משרד הבריאות ציין בשלב זה בשיחה כי בכוונתו לברר את מספר המכונות הקיים ולהעביר אותו לכלי התקשורת, אולם לא עשה זאת עד לשעה זו. הנתון הנעלם של מספר מכונות ההנשמה מזכיר את העובדה שמשרד הבריאות התעקש שלא לפרסם גם את מספר ערכות הבדיקה בעת שהיו במחסור חריף.

בעוד התדרוך נמשך, אמר שר הביטחון נפתלי בנט במסיבת עיתונאים שכינס כי בישראל ישנן 3,000 מכונות הנשמה - בעוד מחצית מהן בשימוש של חולים אחרים, מצב שצפוי להמשך גם במקביל להתפשטות הקורונה בישראל. לדבריו, יתבצע רכש של אלפי מכונות נוספות. עם זאת, לדברי בכירי משרד הבריאות בימים האחרונים - התרחיש שאליו מתכוון המשרד הוא אלפי חולים שיזדקקו להנשמה - שמספרם ככל הנראה יותר גדול מאשר מספר המכונות הקיימות בישראל.

היחידה המיוחדת לטיפול במצבי חירום בבית חולים שיבא תל השומר, 5 במרץ 2020. ראובן קסטרו
היחידה המיוחדת לטיפול במצבי חירום בבית חולים שיבא תל השומר/ראובן קסטרו

"בתי החולים ערוכים לתרחיש של הרבה מאוד חולים במצב כזה", אמרה ד"ר עזרא. "כשמדברים על היערכות של מיטות עם מכונות הנשמה, היעד שלנו הוא להיערך לאלפי מיטות כאלה. כרגע אין מצוקה. יש אנשים רבים שעסוקים בזה יום ולילה על מנת שלא יחסר ציוד".

לדבריה, יש אלפי מכונות כרגע בישראל, ובמשרד עוסקים ברכישת מכונות נוספות. "פיזרנו עוד מכונות לתגבור. יש אנשים רבים שעוסקים ברכש והבאת מכונות", אמרה ד"ר עזרא.

עוד בוואלה!

נכנסו לתוקף למשך שבוע: תקנות החירום החדשות להגבלת התנועה

לכתבה המלאה

את הערכותיהם של בכירי המשרד מערער אחד מבכירי מערכת הבריאות בישראל, המעורה בפרטי הטיפול במשבר הקורונה. הוא התייחס לפרסום בחדשות 12 אמש, שלפיו ראש הממשלה הזהיר את השרים מפני מיליון נדבקים בקורונה תוך חודש ויותר מעשרת אלפים מתים. זאת, בהתבסס על מודל של משרד הבריאות. "אני לא מאמין שהם מבססים את דבריהם על נתון אמיתי", אמר לוואלה! NEWS.

"כשפורסם אתמול שהם אמרו שיהיו מיליון חולים, ברגע שזה נאמר, נרגעתי. זה תרחיש אימים שאין לו שום קשר למציאות אצלנו בארץ", הוסיף הבכיר. "יהיו הרבה מונשמים, אבל לא בכמות הזו. בסוף יהיו מונשמים אבל לא יהיו אנשים שיפעילו את מכונות ההנשמה, כי אנשי הצוות לא ממוגנים ולא נבדקים".

הכשרת חניה תת קרקעית לאכלוס מיטות אשפוז לחולי קורונה בבית חולים שיבא תל השומר, 19 במרץ 2020. ראובן קסטרו
הכשרת חניה תת קרקעית לאכלוס מיטות אשפוז לחולי קורונה בבית חולים שיבא/ראובן קסטרו

בדוח מבקר המדינה שפורסם ביום שני נכתב כי ישראל לא ערוכה לפריצת מגיפה. לפי הדוח, כ-2.25 מיליון תושבים, המהווים כרבע מהאוכלוסייה, יחלו בשפעת אם תתפרץ מגיפה בישראל. לדברי מתניהו אנגלמן, מלאי התרופות והחיסונים הקיים כיום נותן מענה עבור 16% מהאוכלוסייה בלבד. בנוסף, נמצא כי הגידול בתחלואה יתפזר על פני כשמונה שבועות שבהם יתווספו למערכת האשפוז של בתי החולים עוד כ-150 אלף מאושפזים, עוד כ-25 אלף חולים שיזדקקו לאשפוז ביחידות טיפול נמרץ, וכ-12,500 חולים שיזדקקו להנשמה.

במשרד ראש הממשלה התייחסו לדוח ואמרו כי המדינה צפויה לקנות אלפי מכונות הנשמה. "הדוח לא רלוונטי לעניין נגיף הקורונה, שכן לא היה אירוע כזה במאה האחרונה ואין אף מדינה בעולם שהייתה יכולה לחזות או להיערך להתפשטות הנגיף", נמסר ממשרד ראש הממשלה. "אף מערכת בריאות בעולם, גם הטובה ביותר, לא נערכה להתמודד עם המגפה. מגפת הקורונה הוא לא אירוע שניתן להתמודד אתו באמצעות מערכת הבריאות אלא באמצעות נקיטת צעדים נחושים לבלימת התפשטות המגיפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully