וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הקורונה גוזל מאלפים את החלום להקים למשפחה: "זמננו אוזל"

25.3.2020 / 17:13

משרד הבריאות עצר את טיפולי ההפריה החוץ-גופנית מחשש לפגיעה בנשים ובעוברים, ומטופלות מתריעות כי "ההחלטה חורצת גורלות של נשים רבות". מאות חתמו על עצומה: "אל תפגעו בסיכוי היחיד שלנו להורות". יו"ר האיגוד הישראלי לגניקולוגיה: "עם כל הכאב, זו ההחלטה הנכונה"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: ניר חן

בעקבות הודעת משרד הבריאות על הפסקת טיפולי הפריה חוץ-גופית, נשים שנמצאות בשלבים שונים של הטיפולים מבקשות לשקול מחדש את ההנחיה. "אל תפגעו בסיכוי היחיד שלנו להורות", קוראות רבות מהמטופלות.

ההחלטה התקבלה ביום ראשון בעקבות התפרצות מגיפת הקורונה והחשש כי הנשים והעוברים שייקלטו בגופן עלולים להיפגע מכך, בעיקר בתחילת ההיריון. פרופ' משה בן עמי, מנהל מערך הגניקולוגיה והמיילדות בבית החולים פוריה, ויושב ראש האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה, אמר כי לא היה מנוס מקבלת ההחלטה. לדבריו, "כרגע אנחנו לא יודעים מספיק על הקורונה והשלכותיה אבל בהיריון, ובעיקר בתחילת היריון, קיימים יותר סיכונים".

"אנחנו יודעים כי בשתי המגיפות הקודמות של הקורונה - סארס ומרס - הייתה עלייה בשכיחות של מומים של נשים שהיה להן חום גבוה בשליש ראשון של ההיריון והייתה שכיחות גבוהה יותר של הפלות מוקדמות ומות עובר ברחם", הסביר. "לא הגיוני לעשות טיפולים לאישה כשאנחנו אפילו לא בשיא המגיפה עדיין, ונגרום לנשים להרות באופן יזום ובסוף לגרום להן לנזק".

מעבדת הפריה חוץ גופית בבית החולים פוריה. דוברות בית חולים פוריה, אתר רשמי
מעבדת הפריה חוץ-גופית בבית החולים פוריה/אתר רשמי, דוברות בית חולים פוריה

הוא הוסיף כי בהיריון חלה ירידה בתנגודת החיסונית באופן כללי, ויש רגישות יתר לזיהומים, מה שעלול לגרום נזק לאישה. "בתקופה הזאת יותר נכון לעצור טיפולים", אמר.

בשבוע החולף, לנשים שעמדו בפני תהליך של החזרת עוברים לגופן ניתנה אפשרות לבחור האם לעשות זאת או להשאיר את העוברים בהקפאה, אולם כעת הדבר לא מתאפשר יותר. מנשים שנמצאות בסוף הטיפול ההורמונלי ישאבו ביציות בימים הקרובים והן יוקפאו. נשים שרק החלו טיפול הורמונלי התבקשו להפסיק אותו ולחכות עד שאפשר יהיה לחזור בבטחה למעגל הטיפולים.

עוד בוואלה!

המערך הפסיכולוגי למאות מטופלים להטב"ים הופסק: "סיכון גבוה לתחלואה"

לכתבה המלאה
מעבדת הפריה חוץ גופית בבית החולים פוריה. דוברות בית חולים פוריה, אתר רשמי
"לביטול הטיפולים משמעויות פיזיות, כלכליות ונפשיות". מעבדת הפריה חוץ-גופית/אתר רשמי, דוברות בית חולים פוריה

"אני כבר שלוש שנים בתוך התהליך וכל עצירה היא בעייתית מאוד. זו מכה קשה מאוד עבורי", אמרה טליה בטיטו מאופקים. היא סובלת מבעיה בריאותית, והזמן לא פועל לטובתה. "פתאום הכול נעצר. כל עיכוב קטן עלול להיות עבורי עיכוב גורלי. ההחלטה הזאת חורצת גורלות של נשים רבות".

בטיטו הוסיפה כי "חוסר הוודאות גורם למתח נפשי עמוק וללחץ אדיר. אי אפשר לדעת מתי אוכל לחזור לקבל טיפול. וגם אחרי שנחזור יהיה בטח עומס גדול על המכונים".

היא, ומאות נשים וגברים, החלו לחתום על עצומה שקוראת לא להפסיק את טיפולי ההפריה החוץ-גופית. "ביטול הטיפולים טומן בחובו משמעויות פיזיות, כלכליות ונפשיות הרות גורל, מבחינת המטופלות ומשפחותיהן כאחד", נכתב בקריאה. "זהו התחום הראשון שחייב לחזור לפעול במשק, ללא דיחוי. זמננו אוזל. אנא, אל תפגעו בסיכוי היחיד שלנו להורות. אל תיקחו לנו את החלום להיות אימא, להיות אבא, להיות משפחה".

"תקופה לא נודעת"

4% מהלידות בישראל הן תוצאה של הפריה חוץ-גופית - כך שמדובר ב-7,200 תינוקות בשנה, ובמאות טיפולים המתקיימים בימים אלה.

תושבת השרון, בת 43, אמרה כי "כל יום שעובר הוא קריטי. אני עוד הספקתי אתמול לעבור החזרה של עוברים לגופי, רק אחרי שחתמתי כי אני רוצה לעבור את הטיפול".

"צריך להבין אותנו, זה גם כך תהליך שכרוך במתח נפשי עצום שמלווה במתן הורמונים לגוף. זה לחץ אדיר", אמרה. היא גם הזכירה שאחרי גיל 45, המדינה לא מסייעת במימון הטיפולים. כך, נשים שקרובות לגיל זה עלולות למצוא עצמן ללא זכות לטיפול, כשניתן יהיה לשוב לתהליך.

הפריה חוץ גופית. ShutterStock
7,200 תינוקות בשנה בישראל. הפריה חוץ-גופית/ShutterStock

פרופ' בן עמי אמר כי "כל שיחה עם מטופלת על הפסקת הטיפול הייתה שיחה קשה מאוד". לדבריו, שש נשים בהן הוא מטפל נמצאו לפני החזרת עוברים וניתנה להן אפשרות לבחור האם להחזיר את העוברים לגופן או לשמור אותם בהקפאה. שלוש ביקשו כי העוברים יוחזרו לגופן, בתקווה כי יקלטו והן יכנסו להיריון. שלוש בחרו לדחות את המשך הטיפולים.

"אני מבין כל החלטה שהן קיבלו", אמר בן עמי. "באים לאישה בת 42-40 ואומרים לה לעצור הכול. זה קשה מאוד. יש כאלו שאולי זה הסיכוי האחרון שלהן להיכנס להיריון, אבל עם כל הכאב, זו ההחלטה הנכונה לעשות בתקופה כל כך לא נודעת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully