וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המגבלות הוחרפו: הגבלת יציאה ל-100 מטר מהבית, צמצום תחבורה ציבורית

בתום ישיבה טלפונית, אישרה הממשלה תקנות להחמרת ההנחיות לציבור, עד למצב הקרוב לסגר כללי. איסור ההתרחקות מהבתים צפוי להיכנס לתוקף אחה"צ. התקנות טרם פורסמו, אך מסתמן כי ייסגרו מרכזי קניות ובתי כנסת ותוגבל התנועה במרחבים הציבוריים. העונש - חצי שנת מאסר או קנס

צילום: משטרת ישראל, דובר צה"ל, בית החולים שערי צדק עריכה: אסף דרורי

מגיפת הקורונה - כל העדכונים:

  • הממשלה אישרה בישיבה טלפונית את החמרת ההגבלות לציבור במסגרת המאבק בקורונה
  • המגבלות החדשות צפויות לקרב את ישראל למצב של סגר
  • יציאה מהבית תתאפשר רק לעבודה, הצטיידות, מקרים רפואיים או צרכים חיוניים אחרים
  • במסגרת האכיפה - העונשים עשויים להגיע לחצי שנת מאסר או קנס של אלפי שקלים

שרי הממשלה אישרו הלילה (רביעי) בתום דיון לילי שארך יותר משש שעות, שורת הגבלות תנועה חדשות שייכנסו לתוקף במהלך היום, כחלק מהמאבק בהתפשטות נגיף הקורונה. התקנות המלאות טרם פורסמו, אך החמרתן צפוייה לקרב את ישראל למצב של צעד אחד מסגר כללי, שגם עליו ייתכן ויכריזו בהמשך השבוע. תקנות החירום החדשות אושרו בישיבת ממשלה טלפונית, לאחר שבמהלך היום עבדו עליהן משרדי הממשלה והיועצים המשפטיים.

במסגרת ההנחיות החדשות, אנשים יורשו ככל הנראה לצאת לעבודה על פי המתכונת המאפשרת את פעילות 30% מהעובדים ומקומות העבודה החיוניים. המשמעות של החמרת המדיניות היא שיוטלו הגבלות גם על הפארקים והמרחבים הציבוריים והחל מאחר הצהריים תותר יציאה רק למרחק של מאה מטרים מהבתים. עם זאת, תינתן האפשרות לצאת מהבית לצורך הצטיידות במצרכים חיוניים או לצורך מקרים רפואיים.

צרכים חיוניים נוספים שבהם תתאפשר היציאה מהבית כוללים קבלת שירות רפואי, תרומת דם, הפגנה, הליך משפטי, הגעה לכנסת, יציאה לצורך טיפול ברווחה או העברה של קטין שהוריו חיים בנפרד מביתו של הורה אחד לביתו של ההורה השני.

שוק התקווה בסגירה למניעת התפשטות נגיף הקורונה, 22.3.2020. ראובן קסטרו
"לא נכון להרים ידיים". שוק התקווה/ראובן קסטרו

כחלק מהאכיפה, מי שיפר את ההנחיות עשוי לעמוד בפני עונש של עד חצי שנת מאסר או קנס כספי בסך 500 עד אלפי שקלים. בנוסף לכך, מסתמן כי בתי הכנסת ייסגרו ותותר תפילה במקום פתוח בהשתתפות עד עשרה אנשים במרחק שני מטרים זה מזה. כמו כן, תתאפשר יציאה לחתונה, הלוויה או ברית, אך רק אם מספר המשתתפים בהם לא עולים על עשרה אנשים, וייבחנו גם מקרים מיוחדים כמו יציאה לטקסים דתיים כמו לוויות וטבילות במקווה.

כמו כן, כל מרכזי הקניות הפתוחים ייסגרו, למעט חנויות פארם וסופרמרקטים. אחרי שהנושא היה במחלוקת בין משרדי הממשלה, הוחלט כי יתאפשרו משלוחים במסעדות, אך ללא איסוף עצמי. לצד זאת, נבחנת האפשרות לאפשר משלוחים של מוצרי חשמל ממרכזי הלוגיסטיקה בלבד. גם שירותי וטרינריה דחופים ומשלוחי מזון לבעלי חיים יתאפשרו במסגרת המגבלות.

התחבורה הציבורית תצומצם מלבד הסעות של עובדים חיוניים וכן הסעות של עובדים סיעודיים לאוכלוסיית הסיכון. במוניות תתאפשר הסעה של נוסע אחד בלבד בנוסף לנהג.

כמו בשבועיים האחרונים, לאורך היום התקיימו מאבקים בין משרד הבריאות - הדורש להטיל סגר מלא כבר עכשיו - לבין משרד האוצר, החושש מקריסה כלכלית ומפגיעה אנושה בעסקים. אחד הנושאים שעוררו מאבק הוא המשלוחים, שמשרד הבריאות דרש לבטל לגמרי. לבסוף, ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריע כי יתאפשרו משלוחים, בהתאם להוראות משרד הבריאות - אך לא יתאפשר איסוף עצמי ממסעדות.

הלילה נודע כי הנהלת הסתדרות המורים תאשר בבוקר את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו על מתווה שיאפשר חזרה מיידית ללמידה מרחוק במסגרות כיתתיות. במסגרת ההסכמות נקבע כי עובדי ההוראה בכל מערכת החינוך, מגני הילדים ועד כיתות י' בחטיבה העליונה יקבלו שכר מלא עד תום חופשת הפסח. החל ממחר עובדי ההוראה יחזרו ללמידה מרחוק ובמהלך הקיץ יוחזרו תשעה ימי לימודים.

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות: "מאמינים שיש עלייה בתחלואה"

לצד צעדים אלה, במשרד הבריאות מתכננים להגיע לקצב של 20 אלף בדיקות בעוד שבועיים, ולהרחיב את בדיקות הסקר מ-36 מרפאות ל-70. מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, הביע היום תמיכה בהחמרת המגבלות. "אני בעד צעד קיצון ולסגור את חנויות המזון, אבל אז זה אומר שצריך לספק מנות קרב לאוכלוסייה", אמר גרוטו בתדרוך עם עיתונאים. לאחר התדרוך, הבהירו במשרד הבריאות בנוגע לסגירת המרכולים כי "מדובר באפשרות שנבחנת לתרחיש קיצון בלבד - ואינה עומדת על הפרק כרגע".

גרוטו הסביר כי במסגרת החמרת המדיניות, תאשר הממשלה כמה צעדים שהוא מניח שיאושרו. לדבריו, העקרונות שנבחנים קובעים כי הכול ייסגר, "למעט רפואה, מזון ותרופות שיישארו פתוחים במתכונת זו או אחרת, ודברים אחרים שחיוניים כדי לצרוך את זה כמו חשמל ומים".

אכיפת המשטרה בשכונת מאה שערים לטובת שמירה על הנחיות משרד הבריאות בנושא נגיף הקורונה 24 במרץ 2020. אוליביה פיטוסי, פלש 90, פלאש 90
אכיפת המשטרה בשכונת מאה שערים בירושלים/פלאש 90, אוליביה פיטוסי, פלש 90

הוא פירט כי "יהיה אפשר לצאת למרחק קצר מהבית, זה יוגדר באכיפה. המשטרה תקבל יכולות אכיפה לרמה פרטנית. יהיה מותר לעשות ספורט עם עוד אדם אחד, כנראה לרדיוס של קילומטר. גם לצאת עם הכלב יהיה אפשר. התקנות ייכתבו ויאושרו על ידי הממשלה".

גרוטו הוסיף כי במשרד הבריאות מאמינים שיש עלייה בתחלואה, בעוד שמניין הנדבקים הרשמי של משרד הבריאות עומד על 1,656 בני אדם. "אין לנו עדיין התפרצות בלתי נשלטת. יש גידול במספר המקרים החדשים בכל יום, חלקו מוסבר על ידי העלייה בבדיקות. עם זאת, זה עדיין נשלט. זה מראה שהצעדים שנעשו - יש להם השפעה, וצריך להמשיך בהם".

הוא טען כי "צריך להחמיר כרגע בצעדים, אבל לחשוב על תהליך היציאה - כמה זמן הם יהיו ואיך אנחנו יוצאים מהם בהדרגה. אם הצעדים יעשו עבודה, נאריך אותם עד סוף פסח ואז נתחיל לשחרר את האנשים חזרה בקבוצות. ניתן לאנשים לצאת לפי רמת חיוניות לאט לאט. אין הבטחה מוחלטת שזה יצליח ויש עדיין סיכוי שנראה תחלואה ותמותה בהיקפים גבוהים. אנחנו חייבים לנסות כי אין לנו מה להפסיד. לא נכון להרים ידיים".

הוא סימן את סוף פסח כמועד לבחינה מחודשת של ההנחיות. "קבענו את סוף פסח כי זה שלושה שבועות קדימה. זה הזמן שאפשר לקבל תמונת מצב ונוכל להתחיל לראות ירידה", אמר.

טיהור בית אבות אחוזת השיטה ביוקנעם 24 במרץ 2020. תיעוד מבצעי כבאות והצלה לישראל, אתר רשמי
טיהור בבית אבות ביקנעם/אתר רשמי, תיעוד מבצעי כבאות והצלה לישראל

כמו כן, הוא דחה את הביקורת של בכירי מערכת הבריאות בנוגע לצעדים של המשרד. "לגיטימי שיהיו דעות שונות במערכת הבריאות, ויכול להיות שאפשר לקחת צעדים יותר קלים. כל אחד כבודו במקומו מונח", אמר גרוטו, "לגבי עצמי יש לי מספיק רקע וניסיון בניהול משברים מהסוג הזה, ואני כן חושב שהצעדים האלה נכונים. ההחלטה היא החלטת מדיניות של כמה סיכונים אפשר לקחת. אני חושב שעדיף לקחת מדיניות של מינימום סיכון. כל האירוע הזה מתרחש כל כך מהר שזה לא החלטות לחודשים אלא משבת לשבת. יכול להיות שנתבדה ואולי הם צדקו. אין לנו אפשרות להמר על זה כרגע".

(עדכון ראשון: 14:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully