וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטופלים סיעודיים וניצולי שואה: קשישים יפונו לצורך הקמת מרכז לחולי קורונה

24.3.2020 / 21:50

מהמרכז הגריאטרי הגדול בארץ יפונו יותר ממאה קשישים סיעודיים שהתגוררו במקום שנים ארוכות, לצורך הקמת מתקן לחולים בנגיף. בני המשפחה לא עודכנו בדבר, ואפילו לא עודכנו לאן יועברו ההורים והסבים. המועצה המקומית עתרה לבג"ץ: "משרד הבריאות גוזר עליהם מוות"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: ניר חן

הליך פינוי המוני של יותר ממאה קשישים סיעודיים החל השבוע מבית החולים "שהם" בפרדס חנה, המרכז הגריאטרי הגדול בישראל. הפינוי נערך כהכנה להקמת בית חולים מאולתר נוסף, שישמש לקליטתם של חולי קורונה. בין הקשישים, בשנות ה-80 וה-90 לחייהם, שורדי שואה המאושפזים במקום שנים ארוכות. הם מועברים למוסדות אחרים, בהם בית הדר בכרכור ובית אבות לתשושי נפש בחדרה.

"שהם", הפועל במתחם של מחנה בריטי נטוש, נוסד תחת השם מלב"ן - מרכז לטיפול בעולים נחשלים. לאחר מכן הוא שימש כבית אבות, שינה את יעודו עם הרפורמה במערכת הבריאות, והדגש בו הינו על מחלקות אשפוז אקוטיות.

המשפחות הכועסות קיימו הפגנת מחאה בשער בית החולים. המשטרה ומשמר הגבול נערכו ומנעו מהן לחסום את כביש הגישה לשער. המפגינים נשאו שלטים, קראו קריאות בגנות המהלך ובדרישה להדיח את שר הבריאות, יעקב ליצמן. בנוסף, פתחו המשפחות עצומה הקוראת לעצירת הפינוי.

הפגנה של משפחות השוהים במחלקות תשושי הנפש והמחלקה הסיעודית במרכז הרפואי שוהם בפרדס חנה בעקבות ההחלטה לפנותם לטובת הקמת בית חולים לחולי קורונה 24 במרץ 2020. יואב איתיאל
"אל תשליכני לעת זקנה". ההפגנה מול מרכז "שהם", השבוע/יואב איתיאל

קרוביהם של המאושפזים זועמים על ההחלטה ומביעים חוסר אמון במערכת, ששמה בימים אלה את האזרחים הוותיקים כאוכלוסייה בסיכון גבוה ובראש סדר העדיפויות. "אימא שלי היא ניצולת שואה בת 80 מרומניה שגרה כאן מ-2011. הודיעו לי במחטף, מפה לשם, אפילו לא באופן רשמי", אמרה חנה שמואל בת ה-62 מפרדס חנה בשיחה עם וואלה! NEWS.

"אז, נודע לי שאת הסיעודיים כבר פינו כי אין מי שיילחם את המלחמה שלהם", הוסיפה. "לא ברור לנו אפילו לאן מפנים, לא אומרים לנו. במדינה יש מלא מלונות פנויים, פנימיות סגורות ובתי חולים סגורים, אז דווקא את הקשישים? זה גזר דין מוות להורים שלנו, במיידי". גם ריטה תגר בת ה-60 מחדרה, בתה של שורדת שואה בת 90 מאוקראינה המתגוררת במקום מזה שנתיים, אמרה כי הכול נעשה מאחורי גבה של המשפחה - וכי הודעה רשמית לא הגיעה אליה.

עוד בוואלה!

המערך הפסיכולוגי למאות מטופלים להט"בים הופסק: "החלטה אטומה"

לכתבה המלאה

"אבי עזרא מנור מלח הארץ, לחם במלחמות ישראל, ממקימי מושב חצבה שבערבה, מושבניק, חקלאי, אבא וסבא לתפארת והוא מאושפז בשהם פרדס חנה מאז 2013 בשל מחלה נוירולוגית נדירה ממנה הוא סובל", סיפרה בתו בת ה-37, הילה מנור, אף היא ממושב חצבה. "במקום שמשרד הבריאות, שאמון על ביטחונו, ידאג לו וישמור עליו ועל חבריו מכל משמר - הם קיבלו החלטה לפנותם לבתי אבות חלופיים באזור חדרה ולסכן אותם", אמרה הילה, והוסיפה כי לא נמסר למשפחה לאן יועבר.

קרוב משפחה של מאושפז אחר אמר כי "משרד הבריאות שאומר בתקשורת שהקשישים הם האוכלוסייה הכי פגיעה, עכשיו מאחורי הגב שלנו רוצה לפנות אותם למקומות אחרים ולגזור עליהם גזר דין מוות". בן משפחה של מאושפז אחר סיפר: "אח שלי נמצא פה כבר שנים, התרגל, מחזיק מעמד, עכשיו זורקים אותו לאיזה מקום. איך עושים דבר כזה לניצולי שואה. ככה לזרוק? שימותו בדרך? הכי חשוב חולי קורונה? צריך להגיד - ליצמן החוצה".

הפגנה של משפחות השוהים במחלקות תשושי הנפש והמחלקה הסיעודית במרכז הרפואי שוהם בפרדס חנה בעקבות ההחלטה לפנותם לטובת הקמת בית חולים לחולי קורונה 24 במרץ 2020. יואב איתיאל
"שערורייה בהתהוות. לאן הגענו?". הפגנת משפחות הקשישים/יואב איתיאל

גם במועצה המקומית פרדס חנה-כרכור מלינים על הסבל הנגרם לזקנים המועתקים בן לילה ללא התראה למוסדות חלופיים ללא כל תיאום מוקדם מצד משרד הבריאות. ראשת המועצה, הגר פרי יגור, פנתה לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הבריאות ליצמן בדרישה לעצור את המהלך לאלתר ועד שתתברר הסוגיה, ואיימה בעתירה "לבית המשפט העליון או כל טריבונל מוסמך", אם לא תיענה בחיוב.

לדבריה, "לא ברור כיצד משרד הבריאות מכתיב הנייה כזו וחושף את האוכלוסייה הכי פגיעה בזמנים אלו לסכנת חיים". העתקים ממכתבה שלחה פרי יגור גם למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, רופא מחוז חיפה פרופ' שמואל רשפון, רופאת הנפה ד"ר אירנה וולוביק, ונוספים. בהמשך הגישה המועצה המקומית פרדס חנה-כרכור עתירה לבג"ץ בעניין, ובמקביל בקשה לצו מניעה זמני שיקפיא את המהלך - עד שבית המשפט העליון ידון בעתירה.

הפגנה של משפחות השוהים במחלקות תשושי הנפש והמחלקה הסיעודית במרכז הרפואי שוהם בפרדס חנה בעקבות ההחלטה לפנותם לטובת הקמת בית חולים לחולי קורונה 24 במרץ 2020. יואב איתיאל
"תשושי נפש - סוג ב'". המשפחות מפגינות נגד פינוי הקשישים/יואב איתיאל

ממשרד הבריאות נמסר כי הדבר נעשה "כחלק מהמלחמה וההערכות לטיפול בחולי מחלת הקורונה". לדברי המשרד, "בעיתוי הנוכחי קצב בהדבקה בישראל כבר הגיע למעל 120 חולים מאובחנים חדשים ביממה, לצד ההחמרה המשמעותית בכמות החולים בקורונה בימים האחרונים, קיימת גם עלייה במספר החולים הקשים. הגורמים המקצועיים מעריכים כי בתוך זמן קצר, עלול לעלות מספר החולים הקשים ובתוכם המונשמים למאות וחלילה בהמשך גם לאלפים. על המדינה להיערך במתן פתרונות מתאימים לטיפול בחולים ולאשפוזם באופן דחוף ומידי".

עוד נמסר ממשרד הבריאות כי "פתרונות אלו כוללים בין היתר הקצאת מסגרות אשפוז נוספות לחולי קורונה, מעבר להרחבות בבתי החולים הכלליים ופתרונות נוספים לחולים הקלים כדוגמת בתי מלון. בין יתר הפתרונות, אשפוז חולים בבתי חולים גריאטריים להם יש יכולות רפואיות גבוהות. בהתאם לתכנית שגובשה, לבתי חולים כדוגמת המרכז הגריאטרי 'שהם' מיועדים להגיע חולי קורונה מבוגרים בעלי מחלות רקע, שמבחינת מחלת הקורונה אינם במצב קשה. למעקב ולמניעת סיבוכים. בין היתר, בית החולים הגריאטרי בפרדס חנה מיועד גם הוא לקלוט חולי קורונה ולכן מפונים חולים תשושי נפש וסיעודיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully