וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נכנסו לתוקף למשך שבוע: תקנות החירום החדשות להגבלת התנועה

משרדי רה"מ והבריאות פרסמו את התקנות המלאות למניעת התפשטות הקורונה, במסגרתן חל איסור לעזוב את הבתים למרחק של יותר ממאה מטרים. התחבורה הציבורית תצומצם משמעותית, ותפילה תותר רק במקומות פתוחים, עד 10 אנשים לכל המגזרים. העונש - קנס בסך 500 שקל

בווידאו: כינוס ראשון של ועדת הקורונה/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אביחי ברוך

משרד ראש הממשלה ומשרד הבריאות פרסמו היום (רביעי) את תקנות שעת חירום להגבלת התנועה לצמצום התפשטות הקורונה, שנכנסו לתוקפן היום בשעה 17:00, ויישארו בתוקף במשך שבוע. על פי התקנות, ניתן לצאת למרחק של עד מאה מטרים מהבתים למעט מקרים חיוניים והתחבורה הציבורית תצומצם לכדי 25% מפעילותה. במשרד הבריאות שבו וקראו לאזרחים בני 60 ומעלה, בדגש על קשישים ואוכלוסיות בסיכון, לא לצאת למרחב הציבורי. הפרת התקנות מהווה עבירה פלילית, ועל פי גורם במשטרה העונש הוא קנס מנהלי בסכום של 500 שקלים.

בנוסף, על פי התקנות החדשות ניתן לצאת מהבתים רק לצרכים חיוניים: עבודה למקום המותר על פי התקנות; הצטיידות במזון, תרופות, מוצרים חיוניים וקבלת שירותים חיוניים; קבלת שירות רפואי; תרומת דם; הליך משפטי; הפגנה; הגעה לכנסת; טיפול במסגרות רווחה; יציאה של יחיד או של אנשים הגרים באותו מקום לזמן קצר ובמרחק של עד מאה מטרים ממקום המגורים; סיוע רפואי לאדם אחר או סיוע לאדם עם קושי או מצוקה; תפילה במקום פתוח, הלוויה, חתונה וברית וכן יציאת אישה לטבילה במקווה; העברה של קטין למסגרות חינוך לילדי עובדים חיוניים ומסגרות מיוחדות; העברה של קטין שהוריו חייו בנפרד לביתו של ההורה השני; העברה של קטין שההורה האחראי עליו נדרש לצאת לצורך חיוני ואין במקום המגורים אחראי שניתן להשאיר את הקטין בהשגחתו.

היועץ המשפטי של משרד הבריאות הבהיר כי אמנם התוקף הוא לשבוע, "אך אפשר להעריך ששבוע במקרה הזה לא יספיק". לדבריו, "המגבלות על האוכלוסייה הן חסרות תקדים, אז חשוב לנו להיות עם יד על הדופק ולבחון את עצמנו בכל שבעה ימים". עוד הדגיש כי "בני זוג שלא גרים באותו בית לא יכולים להתראות". שבועיים לפני ערב חג הפסח, יועמ"ש משרד הבריאות אמר כי בני משפחה שלא גרים ביחד לא יוכלו לחגוג יחדיו את חג הפסח, וגם אנשים שמתגוררים לבד לא יוכלו להצטרף לליל הסדר עם המשפחה.

תקנות החירום של משרד הבריאות למאבק בהתפשטות הקורונה, 25 במרץ 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
תקנות החירום של משרד הבריאות למאבק בהתפשטות הקורונה, 25 במרץ 2020/אתר רשמי, אתר רשמי

במסגרת צמצום התחבורה הציבורית, תופסק לחלוטין כל תנועת הרכבות, וכל הפעילות בתחבורה הציבורית תרד באופן דרמטי לכדי רבע מהפעילות הרגילה. יתאפשרו רק שירותי מוניות עם נוסע אחד בלבד, או מלווה נוסף לצורך רפואי. זאת, כשהנוסעים יושבים במושב האחורי וחלונות הרכב פתוחים. בנוסף לכך, יותרו שירותי הסעה למקומות עבודה בכפוף למגבלות.

שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ קיבל את המלצת הרשות הארצית לתחבורה ציבורית לקבל את בקשת רכבת ישראל להפסיק את פעילות הרכבת, כשבשבועיים האחרונים חלה ירידה דרסטית במספר הנוסעים ברכבת עד לכדי נוסעים בודדים. בתקופת הסגירה תאיץ הרכבת את פרויקט החשמול. "התחבורה הציבורית תצומצם למינימום ההכרחי ואני קורא לציבור שלא להשתמש בה אלא אם אין שום ברירה אחרת, ורק למטרות שלשמן קיים היתר יציאה מהבית בהתאם לתקנות החדשות", מסר סמוטריץ'.

במסגרות העבודה נקבע כי על העובדים לשמור מרחק של שני מטרים לפחות זה מזה. המעסיק חייב למדוד חום בכניסה למקום העבודה, ולא תותר כניסת אדם עם חום גוף העולה על 38 מעלות.

עוד בוואלה!

אמזון הישראלי וטייק אווי של פלאפל: דיון הממשלה על הסופרמרקטים

לכתבה המלאה

משלוחים יורשו עבור מזון, עיתונים ושירותים חיוניים לתחזוקת הבית ואביזרים רפואיים. מכירה מקוונת תותר לכל סוגי המוצרים. בשירות משלוח למקום המגורים יש להניח את המשלוח מחוץ לפתח הדלת.

ההגבלות מתירות פתיחת מסעדות לצריכה מחוץ למקום ובשירות משלוחים בלבד, בתי מרקחת, מכוני אופטיקה או חנויות למכירת מוצרי היגיינה, תוך שמירה על מרחק של שני מטרים בין הלקוחות. בכל עת לא ישהו בתוך החנות לקוחות ביחס של יותר מארבעה אנשים לכל קופה פעילה.

שליח בתל אביב, 25 במרץ 2020. ראובן קסטרו
לא תותר יציאה שאינה חיונית למרחק של יותר ממאה מטרים מהבית. תל אביב, היום/ראובן קסטרו

משרד הבריאות הבהיר כי תפילה מותרת רק במקומות פתוחים, עד עשרה אנשים לכל המגזרים. הרבנים הראשיים לישראל, דוד לאו ויצחק יוסף, קראו לציבור שלא לקיים מניינים בבתי הכנסת עד להודעה חדשה. על פי הנחיית הרבנים, ניתן לקיים תפילות בהתאם להנחיות משרד הבריאות - במרחק של שני מטרים בין אחד לשני ומניין שלא עולה על עשרה משתתפים.

"על הציבור להקפיד על ההנחיות שניתנו על ידי הנהלת משרד הבריאות, לא רק בנוגע לבתי הכנסת אלא גם בשאר הנושאים", אמרו הרבנים. "כמו כן מי שהוא בחשש סיכון כלשהו אסור לו לצאת מביתו גם לצורך תפילה בציבור".

עוד הבהירו במשרד כי טיולים עם כלבים אפשריים, במסגרת היכולת לצאת למרחק של מאה מטרים מהבית. רכישת מזון או מתן שירותים רפואיים לבעלי חיים נחשבים לשירותים חיוניים.

כך תאכוף המשטרה את ההנחיות החדשות

לדברי גורם במשטרה, "אין לנו עניין לתת קנסות, הכוונה שהאזרחים יבינו ויגלו אחריות". הגורם הוסיף כי "אנחנו ניערך בכוחות מתוגברים לטובת הפעולות שהמצב הזה מחייב, ביצוע של מחסומים בכניסה לערים, בחלק מהשכונות לאורך היממה, יהיו כוחות שיסתובבו בשכונות ויפצירו באנשים לעלות הביתה לא נסתובב עם מטר ונרדוף אחרי אנשים על המטר".

"המטרה להגביר את הנוכחות בשטח. אנשים אמורים לצאת עד גבול מסוים", אמר. "מי שמסתובב עם הרכב על כביש 1 כנראה לא נוסע לסופר". הגורם הוסיף כי המשטרה פנתה לצה"ל בבקשה לסיוע באכיפה ברחובות החל ממחר, אך בצה"ל טרם השיבו לפנייה.

שכונת בית הכרם בירושלים, ליד הרכבת הקלה, 25 במרץ 2020. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
שכונת בית הכרם בירושלים, היום/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

הוא הסביר כי כאשר שוטרים יבחינו באנשים מסתובבים ברחובות הם יבקשו מהם תעודה מזהה ויפצירו בהם לשוב לבתים. במשטרה הבהירו כי בשלב זה לא הונפקו אישורי מעבר ואזרחים לא יצטרכו להציג אישורים כאלה.

(עדכון ראשון: 13:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully